menu

Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux | Apocalypse Now: Final Cut

mijn stem
4,03 (5082)
5082 stemmen

Verenigde Staten
Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=kOOmuarn_o8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Wataru
5,0
Ik ben het voor een deel met je eens, wibro, dat de ontmoeting met de Fransen de vaart uit de film haalt, maar ik denk niet dat de scene overbodig is. De scene heeft onder andere als doel om de kwalijke rol van Frankrijk in de oorlog in Indochina nog eens ter herinnering naar boven te brengen.

avatar van Fisico
4,0
Over Apocalypse now is al heel weer neergeschreven. Het hoeft dan ook niet nog eens herkauwd te worden door mezelf. Onnodig dus om te zeggen dat dit inderdaad één van de beste Vietnamfilms is ooit gemaakt. Al zijn vergelijking niet altijd fair omdat diverse films andere klemtonen leggen en onderwerpen behandelen (The deer hunter, Full metal jacket, Casualties of war, enz ...) en al deze films hun topkwaliteiten hebben. Wat echter wel algemeen geldt, is dat het eerste half uur - drie kwartier van Apocalypse now het allerbeste was dat ik ooit zag in een Vietnamfilm.
De muzikale intro van The doors is zo overweldigend dat je er gewoon sprakeloos van wordt. De beelden van de brandende palmbomen staan zo op je netvlies gebrand ook al heb je het niet aan den lijve zelf ondervonden. Ook de fameuze Walkure van Wagner met de helikopterbeelden bij een opgaande zon in die prachtige geel-oranje gloed is zo wow dat het zelfs één van de meest iconische beelden is in de gehele filmgeschiedenis.

Wetende welk huzarenstukje het gevergd heeft van de crew om deze klassieker tot stand te brengen, dan kan je alleen maar je petje voor afdoen. Kilgore (Robert Duvall) blijft een fascinerend figuur die een impact creëert in én buiten de film. De surftoestanden zijn wat absurd, maar dat geldt wel voor de hele Vietnamoorlog denk ik dan. Nog een topvoorbeeldje uit het eerste deel van de film dat me erg is bijgebleven is de priester die een misviering brengt met in de achtergrond zwevende helikopters en brandende palmbomen. Fenomenaal!

Ook het vervolg van de film blijft uiteraard zeer goed, maar evenaart niet het begin. De extra toevoegingen van de Redux (Franse etentje bvb) vond ik zeker niet misstaan en geven een andere kijk op Vietnam.
Kortom, een dikke 4,0*, aanleunend bij 4,5*!

avatar van max cady
3,0
"Charlie don't surf !"


Ik heb de non-redux gezien en sluit me volledig (maar dan ook volledig!) aan bij het verhaal van Film Pegasus ergens hierboven ... De scene onder de muziek van Wagner vond ik werkelijk fantastisch in alle opzichten!

avatar van Basto
5,0
max cady schreef:
"Charlie don't surf !"


Ik heb de non-redux gezien en sluit me volledig (maar dan ook volledig!) aan bij het verhaal van Film Pegasus ergens hierboven ... De scene onder de muziek van Wagner vond ik werkelijk fantastisch in alle opzichten!


Ik krijg uit het verhaal van FP vooral het idee dat hij de film niet helemaal juist geplaatst heeft. Het is de reis van de hoofdpersoon (de mens) naar de (zijn eigen) duisternis. Het gaat er niet om dat je gek (in de betekenis van grappig/karikaturaal) wordt van oorlog, maar dat oorlog gekte is. Duisterder wordt ons gedrag niet. Het is totale waanzin. Vandaar ook de hallicinante setting. Als je het zo bekijkt valt ook de speech van Kurz veel beter op zijn plek. ‘Hij die de horror het verst weet door te drijven, wint.’

Verder ook geen woord over de waanzinnige cinematografie van Storraro, de prachtige montage of de geweldige soundediging en muziekkeuze.

En ja, tuurlijk mag er gelachen worden, dat is niet misplaatst. Sommige scenes zijn gewoon te absuurd voor woorden, maar dat was de oorlog in Vietnam natuurlijk ook. Zo komt ook in FMJ en The Deerhunter duidelijk naar voren. Films die het op cinematografisch vlak toch zwaar tegen deze moeten afleggen.

5,0
Er zijn twee films in de historie van de cinema waar je niet om heen kunt. Orson Welles' 'Citizen Kane' en Francis Ford Coppola's 'Apocalypse Now' zijn beide dermate groot en geprezen en daardoor al zo kapot geanalyseerd dat je naarstig op zoek gaat naar kritische noten. Die zijn mogelijk te verzinnen op momenten dat je de films niet bekijkt, maar voor beide geldt: zodra je er voor gaat zitten wordt je ingepakt. Er zijn een aantal versies van 'Apocalypse Now'. Het origineel verscheen in 1979, maar de allerbeste is de Redux-cut uit 2001. De ruim drie kwartier extra komt de spanningsboog ten goede en tilt de film ruimschoots uit boven het genre Oorlogs-film of Vietnam-film. 'Apocalypse Now' is de verbeelding van de hypocrisie van het leven, van het doorbreken van de illusie dat er een verschil is tussen goed en kwaad en dat eigenlijk alles onder de zon volkomen zinloos is.

avatar van Lovelyboy
5,0
Vanavond de Redux-versie uit eigen collectie maar weer eens herzien. En wat een trip deze film, je hoeft niet eens aan de drugs zoals zoveel troepen destijds in Vietnam zelf om de waanzin destijds te ervaren.

Het begint al bij de hotel kamer scene waar Sheen overduidelijk kampt met een trauma/jungle fever achtig fenomeen. Meen eens gelezen te hebben dat de crew die hem destijds filmde niet meer helemaal zeker was of Sheen acteerde of een hartaanval aan het krijgen was.

Wanneer men met de boot onderweg gaat volgt een aan een schakeling van vervreemdende, het optreden van de Bunnys, en het troosteloze toneel waar ze later weer in verschijnen, als letterlijk spookachtige tripachtige omgevingen zoals de befaamde brug. Een scene die me als kind al enorm was bijgebleven qua sfeer maar ook de bizarre karakters de mannen met de koffers die kosten wat kost willen ontvluchten en bijvoorbeeld de mitrailleurschutter en Roach

De tocht langs de rivier is dan ook een behoorlijke verwarrende en hallucinante trip te noemen, maar wat mij betreft wel zeer boeiend. Het ziet er allemaal geweldig uit, de acteurs zetten prima rollen neer en de oorlog wordt gekenmerkt door een botte rauwheid. Eerder zou ik gezegd hebben dat de scene me de Fransen me onnodig lang duurt, maar die ga ik ook steeds meer waarderen.

4,5
Sir Djuke schreef:
Er zijn twee films in de historie van de cinema waar je niet om heen kunt. Orson Welles' 'Citizen Kane' en Francis Ford Coppola's 'Apocalypse Now' zijn beide dermate groot en geprezen en daardoor al zo kapot geanalyseerd dat je naarstig op zoek gaat naar kritische noten. Die zijn mogelijk te verzinnen op momenten dat je de films niet bekijkt, maar voor beide geldt: zodra je er voor gaat zitten wordt je ingepakt. Er zijn een aantal versies van 'Apocalypse Now'. Het origineel verscheen in 1979, maar de allerbeste is de Redux-cut uit 2001. De ruim drie kwartier extra komt de spanningsboog ten goede en tilt de film ruimschoots uit boven het genre Oorlogs-film of Vietnam-film. 'Apocalypse Now' is de verbeelding van de hypocrisie van het leven, van het doorbreken van de illusie dat er een verschil is tussen goed en kwaad en dat eigenlijk alles onder de zon volkomen zinloos is.


Juist!!!!!!!!!! Citizen Kane, dat roep ik al jaren.!!!!!!! Orson Welles.......en krijg daar verbaasde blikken over..

2,5
De hele 3 uur en 15 minuten uitgekeken omdat deze film 4* kreeg.Maar ik vond het allemaal te vaag en clownesk. ik denk dat ze dit zo gedaan hebben om de waanzin van deze oorlog duidelijk te maken, maar dit is niet echt aan mij besteed.

avatar van mikey
4,5
fair. het is inderdaad een soort van carnaval. In plaats van C.Kane denk ik aan en andere film, die ik niet ga noemen want straks heb ik 'het mis'.

avatar van nathaniel177
4,5
Remastered versie opgezet op netflix maar kon me niet boeien dus na half uurtje uitgezet. Misschien kijk ik hem ooit wel af


avatar van TornadoEF5
4,5
Waarom kan ik dus ook enkel maar de reduxversie vinden (zowel op internet als in bib catalogus)... Goed, het zal dan maar de Reduxversie moeten zijn. Ik ga me er in één van de komende dagen eens voor zetten. Dit cultuurgat moet toch echt wel eens opgevuld worden.

avatar van Basto
5,0
TornadoEF5 schreef:
Waarom kan ik dus ook enkel maar de reduxversie vinden (zowel op internet als in bib catalogus)... Goed, het zal dan maar de Reduxversie moeten zijn. Ik ga me er in één van de komende dagen eens voor zetten. Dit cultuurgat moet toch echt wel eens opgevuld worden.


Apocalypse Now 3-disc Full Disclosure Edition Apocalypse Now / Apocalypse Now: Redux / Hearts of Darkness Blu-ray: Amazon.co.uk: Francis Foed Coppola: DVD & Blu-ray

Het heeft ook de voorkeur eerst het origineel te zien. Die is wat vlotter. De docu Heartsof Darkness is ook briljant!

avatar van jippie2010
5,0
Basto schreef:
Het is de reis van de hoofdpersoon (de mens) naar de (zijn eigen) duisternis. Het gaat er niet om dat je gek (in de betekenis van grappig/karikaturaal) wordt van oorlog, maar dat oorlog gekte is. Duisterder wordt ons gedrag niet. Het is totale waanzin. Vandaar ook de hallicinante setting.


Vandaag de film voor het eerst bekeken en ik sluit me volledig aan bij deze woorden. *5.0

avatar van Stanvijf2001
5,0
Ik wil apocalypse now dit weekend voor het eerst gaan kijken, maar zit nog te twijfelen tussen de 2 verschillende versies. Welke versie zouden jullie mij aanraden om eerst te kijken?

avatar van Basto
5,0
Stanvijf2001 schreef:
Ik wil apocalypse now dit weekend voor het eerst gaan kijken, maar zit nog te twijfelen tussen de 2 verschillende versies. Welke versie zouden jullie mij aanraden om eerst te kijken?


Begin met de ‘korte’ versie. Mocht het je aanspreken, dan heb je de langere versie nog in het vooruitzicht. Daarbij is de korte versie een stuk vlotter, wat beter aansluit op hetgeen we vandaag de dag doorgaans voorgeschoteld krijgen.

Veel plezier en vergeet niet het geluid een tandje harder te zetten dan gebruikelijk.

avatar van Stanvijf2001
5,0
Top dankjewel??

avatar van Stanvijf2001
5,0
Wederom genoten van deze klassieker. De film laat op een perfecte manier de krankzinnigheid van de oorlog zien en het enge acteerwerk van Brando is daar het bewijs van. De locaties zijn prachtig gefilmd en ook de muziek is een genot om naar te luisteren.

Absolute topper.
5,0 sterren

4,5
reodina schreef:
De hele 3 uur en 15 minuten uitgekeken omdat deze film 4* kreeg.Maar ik vond het allemaal te vaag en clownesk. ik denk dat ze dit zo gedaan hebben om de waanzin van deze oorlog duidelijk te maken, maar dit is niet echt aan mij besteed.


Juist...je begrijpt het goed,de absurditeit wordt benadrukt, want dat was de Vietnam -oorlog. vandaar 4 sterren.....

4,5
Na het lezen hier van de commentaren, wil ik hem weer zien...Op Netflix is ie toch??? (anders bestel ik hem) Ik zie de hoes hier, zelfs die is absurdistisch, met die gigantische oranje zon...En ik hoor de muziek van Mahler weer....Coppola forever. Voor jonge mensen die de film niet hebben gezien....het is geen typische oorlogsfilm of Vietnam -film ( zoals hierboven ook beschreven). Het gaat niet over gevechten, maar de gekte van de Vietnam oorlog,een tijdsbeeld, gevoed door drugs, drank en rockmuziek. Paradijs voor een happy few, ....en hel op aarde voor de meesten, die na de oorlog in PTSS nog lang na dendert (The deer hunter). Geen oorlog van leger tegen leger,maar van man tot man, guerilla, "achter elke boom is het oorlog" die niet te winnen valt ( volgens een zeer bekende generaal destijds). "" Schiet je er 5 dood, morgen staan er weer 8 tegen over je..."

4,5
mikey schreef:
fair. het is inderdaad een soort van carnaval. In plaats van C.Kane denk ik aan en andere film, die ik niet ga noemen want straks heb ik 'het mis'.


""'The only thing , we have to fear is fear itself "" ( een zeer bekende Engelsman) ....dus kom op met de titel van die film, ..........ik ben nieuwsgierig ( en wil hem zien) Can't wait....

2,5
frans123 schreef:
(quote)


Juist...je begrijpt het goed,de absurditeit wordt benadrukt, want dat was de Vietnam -oorlog. vandaar 4 sterren.....


Apart, ik kon toch zweren dat ik 2,5* heb gegeven. Heb het ondertussen aangepast maar is nog niet zichtbaar zie ik.

4,5
reodina schreef:
(quote)


Apart, ik kon toch zweren dat ik 2,5* heb gegeven. Heb het ondertussen aangepast maar is nog niet zichtbaar zie ik.


Mijn reactie op je was cynisme....Je omschrijft de kern van de film/geschiedenis goed....maar het is niet jouw ding...dat wil niet zegen dat het geen goede film is.

2,5
frans123 schreef:
(quote)




Mijn reactie op je was cynisme....Je omschrijft de kern van de film/geschiedenis goed....maar het is niet jouw ding...dat wil niet zegen dat het geen goede film is.


Ja die snapte ik, maar ik vond het gewoon niet zo´n goede film. En hij zal technisch gezien misschien wel heel goed in elkaar steken, daar heb ik niet zo veel verstand van, maar het is ook een beetje een kwestie van smaken verschillen denk ik.

4,5
reodina schreef:
(quote)


Ja die snapte ik, maar ik vond het gewoon niet zo´n goede film. En hij zal technisch gezien misschien wel heel goed in elkaar steken, daar heb ik niet zo veel verstand van, maar het is ook een beetje een kwestie van smaken verschillen denk ik.


Onthoud je dan van stemmen...Het feit dat JIJ het geen goede film vond , wil niet zeggen dat het GEEN goede film is. Als ik een film zie, wat niet mijn ding is,maar in het genre goed gemaakt is, zie ik ook af van stemmen Die twee botsen, wat je zelf schrijft.

4,5
JvB Lucas schreef:
Sowieso vind ik dat de jaren 70 een filmisch tijdperk was waarin er veel jong nieuw talent was op het gebied van filmmakers die allen dankzij hun gerenommeerde visies veel artistieke vrijheid kregen en daarom prachtige films maakte. Ook Coppola vind ik daar een voorbeeld van.


Helemaal JUIST!!! Eindelijk een goede reactie. Mijn mening is ook dat de jaren 60/70 de beste filmperiode is, die nooit geevenaard of zelfs overtroffen is!! Films genoeg om op te noemen. Een doorbraak al, was Blow Up. 1967....ehhhhh Fellini, films met Steve McQuin, Alain Delon ...onderschat trouwens'....ehhhh Jack Nicholson....Niemand komt daar meer in de buurt. Alles wat daarna kwam is een herhaling en zeker deja vu, maar niet beter.

2,5
frans123 schreef:
(quote)


Onthoud je dan van stemmen...Het feit dat JIJ het geen goede film vond , wil niet zeggen dat het GEEN goede film is. Als ik een film zie, wat niet mijn ding is,maar in het genre goed gemaakt is, zie ik ook af van stemmen Die twee botsen, wat je zelf schrijft.


Wat jij doet moet je zelf weten en wie bepaalt dat het een goede film is, jij? Ik heb mijn eigen mening daar over en ik vond het een irritante rukfilm en dat is waar ik mijn stem op baseer en ik denk meerdere op dit forum.

4,5
reodina schreef:
(quote)


Wat jij doet moet je zelf weten en wie bepaalt dat het een goede film is, jij? Ik heb mijn eigen mening daar over en ik vond het een irritante rukfilm en dat is waar ik mijn stem op baseer en ik denk meerdere op dit forum.

Je bent niet gehinderd door enige kennis...De film wordt ( nog) beschouwd als een filmisch hoogstandje..Dat je dat niet ziet is jammer. Discussion closed. Om de film echt te begrijpen heb je wat historisch besef nodig, weten wat er "'toen"" gebeurde, in deze oorlog van drugs ,drank en rock en roll... Wat dacht je van een aanval, met hele harde harde rock van Jimi Hendrix (Machine Gun)via talloze speakers!!!. Als je die achtergrond niet kent, komt deze film als ""raar"over. En..er is niets overdreven in deze film...Een tijdsbeeld, waarin absurdisme,gekte en zinloosheid , de boventoon voerden..

avatar van Wataru
5,0
Uit de bovenstaande discussie blijkt hoe subjectief het kijken en ervaren van een film wel niet is.

Wat dat betreft bestaan er ook niet of nauwelijks objectieve maatstaven die hierbij als handvaten zouden kunnen dienen. Niets is zo subjectief als het kijken naar een kunstwerk of film.

Ik kan me voor een deel wel vinden in je punt frans123, maar het zou een stuk schelen als je niet zo neerbuigend deed tegen reodina, iedereen beleeft een film immers op zijn of haar eigen manier. Nu krijg ik de indruk dat reodina een nog groter hekel aan de film heeft gekregen.

Bovendien mogen ook mensen die de film om wat voor reden dan ook niet goed vinden ook hun stem uitbrengen.

4,5
Wataru schreef:
Uit de bovenstaande discussie blijkt hoe subjectief het kijken en ervaren van een film wel niet is.

Wat dat betreft bestaan er ook niet of nauwelijks objectieve maatstaven die hierbij als handvaten zouden kunnen dienen. Niets is zo subjectief als het kijken naar een kunstwerk of film.

Ik kan me voor een deel wel vinden in je punt frans123, maar het zou een stuk schelen als je niet zo neerbuigend deed tegen reodina, iedereen beleeft een film immers op zijn of haar eigen manier. Nu krijg ik de indruk dat reodina een nog groter hekel aan de film heeft gekregen.

Bovendien mogen ook mensen die de film om wat voor reden dan ook niet goed vinden ook hun stem uitbrengen.


Ik doe niet neerbuigend over Reodina. Ik wijs er op dat ze ""kennis mist, historisch besef om de film te kunnen beoordelen. Bij sommige films is voorkennis nodig, weten wat er speelt/speelde, achtergrond kennen om tot een juiste beoordeling te komen... Maar wat je zegt...ieder zijn mening...en sterren. Apocalypse Now is een tijdsbeeld, als je daar niets van weet, ga je mogelijk de sterrenplank misslaan..Idd Apocalypse Now is niet prettig om te kijken (vond ik ook....zeker geen Feelgood-movie...hahaha))...maar dat is ook de bedoeling, een waarschuwing/constatering/signaal over de zinloosheid van oorlog en geweld..Excessen!!!Maar even goede vrienden met Reodina die ik een bloemetje zal geven.................

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.