Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux | Apocalypse Now: Final Cut

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

Reinbo
Als je die helikopters met explosies vaker hebt gezien, is dat natuurlijk wel allemaal afgekeken van deze.

John Lee Hooker schreef:
Ik vond het wel een beetje twijfelachtig dat alle Vietnamezen gingen knielen voor Willard terwijl ze meer bezig leken te zijn met het slachten van een rund in plaats van met hun leider in de gaten te houden.
Dat was de een inheemse stam in Laos, geen Vietnamezen dus...

Reinbo
Verder is het natuurlijk vooral een sferische montage met een zwaar symbolisch gehalte. Realisme is wel het laatste wat Coppola nastreft. Daarbij wilde Kurz dat hij hem doden, dus dat hij niet beveilgd werd is logisch

avatar van Thorak
Dat het zich in Vietnam afspeelt maakt dit eigenlijk ook niet eens een Vietnam-film, het is inderdaad allemaal symbolisch en kan op iedere oorlog toegepast worden. De Vietnam oorlog was toevallig de meest recente- en meest beladen oorlog op dat moment.

avatar van Minotaures
Reinbo schreef:
Daarbij wilde Kurz dat hij hem doden, dus dat hij niet beveilgd werd is logisch

Hij werd anders wel door één soldaat bewaakt

avatar van Ajax&Filmfreak
Mijn stem geld voor de Redux versie.

avatar van Al DeNiro
Vandaag eindelijk op dvd gezien zonder reclames.

Kwam daarom veel beter in de sfeer, waardoor alles nog indrukwekkender werd.

Van 4,5 naar 5,0.

Btw, vinden jullie Kilgore niet kranzinniger dan Kurtz?

avatar van Thorak
Nee niet echt... Killgore is gewoon gestoord, Kurtz is doorgedraaid.

Reinbo
Integendeel Kurz is juist realistischer dan gewenst. Killgore is de Neanderthaler....

avatar van boozebelly
Al DeNiro schreef:
...Btw, vinden jullie Kilgore niet kranzinniger dan Kurtz?

Beiden zijn natuurlijk prachtige personages.
Laat ik zeggen dat Kilgore op mij overkomt als 'gestoord krankzinnig', terwijl Kurtz meer overkomt als 'diepzinnig krankzinnig'. Dat laatste komt toch wel een stuk sterker en gevaarlijker op mij over, dus ik bestempel toch Kurtz als de winnaar.

Thorak schreef:

Ga je mond spoelen!!!

mond gespoeld

mooie box hè?!

avatar van VanRippestein
Ja, da is het zeker, Ik wilde mijn redux hoe dan ook nog is vervangen voor de oude versie. Dan kan ik net zo goed de bluray halen dacht ik toch maar.

avatar van Thorak
Tja, ik had beiden al op dvd (voor die 6 euro bij de mediamarkt kon ik de originele versie moeilijk laten liggen). Mij ging het voornamelijk om de docu en nog meer om de extra scènes.

avatar van VanRippestein
NU ik eindelijk beide versies gezien heb kan ik met zekerheid zeggen dat ik de originele versie veruit boven de redux prefereer. Het origineel loopt als geheel vele malen beter door en omspant alsnog dezelfde diepgang als de redux; geen gemis zonder de extra scenes, die eigenlijk allemaal losse subplotjes lijken en niet bijdragen aan THE HORROR!

avatar van Thorak
Nee aan 'The Horror' dragen ze mischien niet bij, maar het contrast word er wel scherper van. Dat de Amerikanen zelfs playboy bunnies naar Vietnam verscheepten voor het vermaak van de GI's blijft toch iets erg typisch en dat dat niet geheel zonder gevaar is word dan weer mooi weergegeven. Er is ook een 'Tour of Duty' aflevering die dit behandeld trouwens.
Het stuk bij de Fransen geeft wat meer diepgang aan het hele verhaal over de Vietnam oorlog.
Ik ben een van de mensen die de Redux juist weer wel prefereert, ik zou ook graag die 5 uur durende versie zien die er volgens (zeer) vage geruchten schijnt te bestaan!

Thorak schreef:

Dat zit in het origineel ook, maar dan zonder de "romance".

Over die Fransen tja. Ik snap gewoon niet waarom dat in de film zou moeten. Ik zie simpelweg niet wat die scene in de film doet; hij leidt echt nergens naar.

Hopelijk maakt Coppola zich niet zo belachelijk als Ridley Scott zijn wekker zet om weer met een nieuwe versie te komen aanschijten omdat er nog 2 frames in zijn stofzuigerzak zaten. Ik zou niet weten waarom er nog een cut zou moeten komen 32 jaar na dato. Tis niet dat materiaal kwijt is geraakt zoals bij Metropolis ofzo daarnaast had hij toen al redelijk veel zeggenschap dacht ik uit Hearts of Darkness te kunnen concluderen. Hooguit dat Coppola als zijn deleted scenes en mislukt materiaal erin gooit in de hoop nog wat te cashen. Maar goed, we zullen zien.

avatar van jumpstylemovie
Gisteren zonder na te denken maar in de PlayStation gedrukt. Ik had hem al weken thuis liggen maar dankzij het speelduur had ik er nooit zin in. Maar gisteravond ben ik dan eindelijk begonnen aan de 3 en een half uur lange film (Redux)

Deze film heeft me verrast. Hij was stukken beter dan dat ik had verwacht. Eigenlijk dacht ik dat ik me zou gaan vervelen en dat een film van zo'n 30 jaar oud niet veel moois meer zou kunnen laten zien maar ik vond het echt een goed film.

Ik kon me goed inleven in de hoofdpersoon en was benieuwd hoe het zou aflopen. Ondertussen ga je ook nadenken over wat er zal gebeuren wanneer je Kurtz bereikt en hoe je het gaat aanpakken. Soms dacht ik dat Willard zelf gek zou worden voordat hij Kurtz zou bereiken maar zelf op het einde had hij zichzelf nog niet verloren. Die Lance was toen al een tijdje van god los geloof ik.

Apocalypse Now vind ik een uitstekende film die een super goed beeld geeft van de Vietnam oorlog en een erg mooie opbouw heeft. Ook verveelt de film niet terwijl hij zo lang duurt. Maar waarschijnlijk moet je hem niet zo snel opnieuw bekijken.

Welke scenes zaten eigenlijk niet in de normale versie maar wel in de Redux?

Reinbo
Met de bunnies in de regen, het bezoek aan de Franse Plantage en het deel met Kurz is wat korter. Ook het stelen van de surfplank zit er niet in.

avatar van leidsehoodie
Eindelijk Apocalypse Now helemaal gekeken, de Redux om precies te zijn. Ik houd er een dubbel gevoel aan over, of eigenlijk een driedubbel gevoel. In het kort: prachtig gefilmd, onvergetelijke scènes, maar ook irritante personages, waar ik alleen maar een geweldige afkeer voor voelde, en tot slot (letterlijk) te veel surrealisme, oftewel zweverige abracadabra en wierrookfiguren.

Ik heb ooit geleerd dat je bij het geven van feedback moet beginnen bij de positieve punten, dus beste Francis (leeft hij nog?), daar gaan we dan: Visueel de mooiste film die ik ken? Het zou zomaar kunnen. Geweldige kleurrijke beelden van de jungle en de oorlog. Ik kom net terug uit Cambodja en mijn vakantiefoto's kunnen de prullenbak in. Ik heb serieus honderden foto's gemaakt van Angkor Wat, inzoomen, uitzoomen, draaien, focussen, photo shop, alles, maar niks komt in de buurt van die paar shots van Francis. Dus ja, meesterlijk, of zoiets. Verder zitten er een aantal geweldige scènes in de film: Wagner, napalm, aan tafel bij de Fransen, onvergetelijk.

Maar helaas zijn er ook minpunten wat mij betreft. De personages zijn, zonder uitzondering, op zijn minst vervelend. De hoofdpersoon overdenkt elke zin drie minuten, alsof die beste Sheen bij elke scène gesouffleerd moest worden. Hoe dan ook, de hoofdpersoon is misschien een beetje traag, enige sympathie kon ik er nog wel voor opbrengen. Dat gold niet voor de andere personages. De een schiet onschuldige vietnamesen dood, de ander wil surfen tijdens een napalmbombardement, weer een ander vraagt zich af waar zijn hondje is terwijl zijn makker net is doodgeschoten, en de laatste, tsja de laatste is krankzinnig?

En dan het einde. Ik vond het te surrealistisch. Yoga, wierrook, inheemse rituelen en een verhandeling over het ware oorlog voeren. De Aziaten doen weer niet veel meer dan achterlijk zijn, en ondertussen filosoferen de blanken over hun lot. Maar goed, nu lijk ik heel negatief, en dat is ook weer niet de bedoeling, een dikke 3,5*

leidsehoodie schreef:
....dus beste Francis (leeft hij nog?).....

Jawel, hij is bezig met een nieuw project, Twixt.

heb de 3 disc bluray vandaag binnek gekregen, de redux had ik al een keer gezien, ik zit eraan te denken om de normale versie te bekijken dit keer, maar geeft dit dan wel een andere kijk op de film ?

leidsehoodie schreef:

Tja, de Amerikanen gedroegen zich nu eenmaal niet zo sympathiek in Vietnam. Heb je wel vaker met oorlog. En dat laatste was een gevalletje van te veel LSD.

leidsehoodie schreef:
...... Geweldige kleurrijke beelden van de jungle en de oorlog. Ik kom net terug uit Cambodja en mijn vakantiefoto's kunnen de prullenbak in. Ik heb serieus honderden foto's gemaakt van Angkor Wat, inzoomen, uitzoomen, draaien, focussen, photo shop, alles, maar niks komt in de buurt van die paar shots van Francis. Dus ja, meesterlijk, of zoiets. ...

film is van eind jaren 70. Toen kon niemand een film maken in Vietnam of Cambodja. Jammer dan dat deze film was gefilmd in de filipijnen en de dominicaanse republiek

leidsehoodie schreef:
....., enige sympathie kon ik er nog wel voor opbrengen. Dat gold niet voor de andere personages. De een schiet onschuldige vietnamesen dood, de ander wil surfen tijdens een napalmbombardement, weer een ander vraagt zich af waar zijn hondje is terwijl zijn makker net is doodgeschoten....

is ook een anti-oorlogsfilm, en war is uiteindelijk madness

Film is gewoon realistisch in beeld gebracht hoe de gemiddelde amerikaanse soldaat daar bezig was. Ze waren en zijn nog steeds geen geweldige leger, en in de jaren 60 en 70 hadden ze nog veel in Vietnam die in dienstplicht waren. amateurs en heel veel drugs, wat verwacht je dan?

avatar van leidsehoodie
Uzza_Sparta schreef:

En wat verwacht ik anders? Geen idee, ik verwacht niks. Dat de Amerikanen geen lieverdjes waren in Vietnam is wel duidelijk. War is madness, dat ben ik zeker met je eens, en dat laat de film prachtig zien. Maar het viel me tegen dat er in deze film geen enkel persoon rondloopt waarmee ik me enigszins kon identificeren, of voor wiens daden ik begrip kon opbrengen.

avatar van Al DeNiro
De combinatie van surrealistische sfeer en keiharde oorlogsrealiteit maken van dit film een meesterwerk.

Een vraagje: Is de man die de soldaten aan het filmen is en tegen Sheen roept dat hij door moet lopen / niet in de camera moet kijken Coppola zelf?

Als dat zo is, vind ik het wel een briljante scene.

avatar van Thorak
Dat is hem inderdaad zelf ja.

avatar van Minotaures
Joh? Da's me nog nooit opgevallen.

Had het net even teruggekeken, wel grappig.

leidsehoodie schreef:
Dan hebben ze op een van die eilanden, ik neem dan maar aan ergens op de Filipijnen, ooit tempels gebouwd in de Khmer-stijl zoals die in Cambodja te vinden is. Of men heeft speciaal voor de film een Khmer tempel nagebouwd, maar dat lijkt me sterk?.....

Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse (1991)