Men in Black II (2002)

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Barry Sonnenfeld
met Will Smith, Tommy Lee Jones en Lara Flynn Boyle

Er is vier jaar verstreken sinds de agenten een grote ramp hebben weten te voorkomen, en Kay is sindsdien begonnen aan een simpel burger-leven. Jay, die nog steeds voor de overheidsinstelling Men In Black werkt, ontdekt dat het Kylothiaanse monster Serleena, vermomd als lingerie-model, een kwaadaardig plan heeft gesmeed. In een race tegen de klok moet Jay zorgen dat Kay weer terug keert naar zijn oude baan, ondanks dat hij zich hier niets van herinnert, om zo samen de vernietiging van de Aarde te voorkomen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze sequel is meer een soort van herhalingsoefening. De grapjes zijn aardig evenals de actie, maar het wordt nergens echt bijzonder. De SE zijn wederom wel erg sterk. Haalt het niveau van deel een net niet. Gemiddeld.

Een zeer vermakelijk vervolg op deel 1. Will smith is hier meesterlijk, zijn humor past goed bij het concept van de film.
Het einde van de film is ook geweldig. Het idee dat er een compleet wezelijk stelsel zich bevind in een kluisje dat zet me toch aan het denken (dromen).

Vrijdag toch maar weer is bekijken.

avatar van eltorro
Goed vervolg zelfs beter dan deel 1
met weer hele nieuwe grappen en grappige aliens

avatar van eltorro
Ga vanavond zeker kijken

avatar van Miami Heat
Vond deze wel minder dan deel 1 maar toch wel een leuke film verder als je een keer niks te doen hebt ofzo

En dit keer geen lelijke boer als Alien-koning Dat is opzich wel een pluspunt
Die hond is ook wel geniaal.... "who let the dogs out"

avatar van Miami Heat
Die vent met die bril, met al die video's speelde ook in de eerste MIB zie ik net. Best wel grappig, aangezien hij daar in werd vermoord

Leuke grappige film

Voor mij een schoolvoorbeeld van een mislukte sequel. Slecht acteerwerk, slechte special effects en een verhaallijn die nergens op slaat, alleen de humor is nog wel ok. Ik ben vanavond bij de 2e break afgehaakt want toen had ik het echt wel gehad.

avatar van briek
Voor mij is deze film even goed als de eerste. Behoorlijke acteerprestaties, geweldige special-effects en voldoende humor.

Een nogal slap aftreksel van het zo originele Men in Black: 2.00
Doorgaans heb ik niet zo veel met dit soort 'neppe', naar animatie toe hangende films, maar Men in Black kon ik zowaar nog redelijk waarderen. Althans, het origineel dan, want dit vervolg is enkel uitgebracht om de kassa's nog eens flink te doen rinkelen, hetgeen spijtig genoeg nog gelukt is ook. De film brengt veel te weinig vernieuwing ten opzichte van het zo originele Men in Black, en vertoont het script bij vlagen zelfs sporen van ernstige clichevorming. De actie-elementen die men in het origineel hanteerde worden hier voornamelijk nog ietsjes verder uitgewerkt en breid men er een 'leuk' subplotje aan vast met die neutraliser. Verder zijn de grappen en grollen in mindere maten aanwezig maar wel van een meer 'volwassen' niveau, hetgeen ik dus zowaar nog kon waarderen, al blijven de grappen voornamelijk inkoppertjes en buitengewoon flauw.

Verhaal: 1.50
Inhoud, originaliteit, fouten/blunders, verhaallijnen, diversiteit, etc.
Waar het eerste deel nog punten verdiende voor de originaliteit kan daar nu dus geen sprake meer van zijn. Logisch gevolg is dan ook dat Men in Black twee lager scoort op dit onderdeel dan zijn voorganger, want het script in beide prenten rammelt werkelijk aan alle kanten. Er valt nauwelijks een serieuze verhaallijn te noteren, is er in geen velden of wegen enige vorm van spanning waarneembaar en stiefelt de film naar het einde zonder dat er onderweg memorabele zaken zijn gebeurd. Duidelijk is dat men absoluut geen enkel belang hechte aan een goed script, evenals het origineel overigens, maar doe dan ook niet alsof het allemaal zo geweldig in elkaar lijkt te steken, want dat is simpelweg niet het geval.

Acteerwerk: 2.50
Hoofdrollen, bijrollen, dialogen
Alhoewel Will Smith voor deze prent al serieus werk maakte van een meer volwassen imago, kon hij de verleiding blijkbaar toch niet weerstaan om aan deze prent mee te werken. Toegegeven, deze prent had een stuk minder goed in de markt gelegen als Smith zou ontbreken, zoveel is zeker, maar een hoog niveau behaalt hij nauwelijks. Net als in het origineel vind hij schijnbaar bijzonder veel lol in het neerzetten van Jay, wat de ogen volledig sluit om een waardige acteerprestatie neer te zetten. Nu is Will Smith Will Smith en weet hij het publiek vrijwel altijd voor zich te winnen met zijn charismatische uitstraling, maar dat Smith veel en veel beter kan is een understatement. Daarnaast hobbelt ook Tommy Lee Jones op de automatische piloot door de film heen. Verder weinig inspirerende rollen van Johnny Knoxville (hoe komt hij hier in hemelsnaam terecht?), Lara Flynn Boyle, Rosario Dawson en Rip Torn.

Speelduur: 1.50
Balans in de film, strekking van het verhaal, speelduur, etc.
Het feit dat men eventjes snel wilde cashen word voor mij alleen maar sterker als we puur kijken naar de speelduur. 78 minuten aan zuivere speeltijd (waar ik de belachelijke buitenproportioneel lange intro van alle zogenaamde 'medewerkers' nog niet eens heb afgetrokken), het is werkelijk een schande. De fans blij maken met een dooie rat, zo zie ik het. Men tracht zich er ongelofelijk makkelijk vanaf te maken door wat te knoeien achter een computer (toegegeven, de special effects blijven van een zeer hoog niveau), Smith en Lee Jones pakweg een twintigtal minuten tussen alle CGI te monteren en wat flauwe humor daar omheen te schrijven, niet in de laatste plaats in de vorm van de belachelijke rol van hondje Frank, wier he-le-maal niets aan het plot toevoegt. Een paar redelijke elementen zorgen nog voor een paar punten, maar het houd zeker niet over.

Realisme: 2.00
Realisme van gebeurtenissen in de breedste zin van het woord.
Een film als dit kun je nu eenmaal niet beoordelen op alle buitenaardse wezens en weet ik het wat nog meer voor gekkigheid, dat hoort nu eenmaal bij de film. Maar een echte fan zal ik er nooit van worden (tenzij men overtuiging brengt, maar daar is absoluut geen sprake van met Men in Black). Toch laat deze prent net als het origineel behoorlijk wat steken vallen. Wat te denken bijvoorbeeld van dat beest die in de metro tunnels leeft. Nogal opvallend dat er dan nooit een metro tegenaan is gebotst en Jay eventjes een keertje niet in de buurt was met zijn neutraliser. Daarnaast slaat het nergens op dat deze ogenschijnlijk 'goedaardige' reuzenworm aan het slot van de film opeens de uittocht van Laura wil voorkomen. Verder zijn een aantal plotwendingen wel heel erg geforceerd doorgevoerd, denk aan de betrokkenheid van diezelfde Laura, het terugkomen van Kay als Men in Black 'agent' en het feit dat alle 'vijanden' ineens bij Jeebs in de winkel zijn (bij de deneutraliser) als Kay daar is om zijn geheugen weer terug te krijgen. Maar ergens leggen dit soort zaken ook de pijnlijke tekortkomingen van Men in Black twee bloot, welke voortkomen uit een zeer afgeraffeld script.

Cinematografie: 3.50
Special Effects, Camerawerk, belichting, montage, stunts, coordinatie, etc.
Special effects, special effects en ja, special effects. Daar moet de film het enkel en alleen van hebben. Al zijn niet eens alle special effects zo overweldigend. Ik heb er zeker wel een paar kunnen uitpikken die niet veel meer waren dan van een gemiddeld niveau. Maar toch erg knap hoe men dit zo in elkaar weet te knutselen. Met name de scenes waarin Smith gepakt word door de monsters zagen er een stuk beter uit dan in het origineel, waar overduidelijk met blue-screen is gewerkt. Dat was ditmaal nauwelijks op te merken. Verder degelijk camerawerk en een redelijke montage, maar heel veel moeite is hier duidelijk niet aan besteed. Barry Sonnenfeld heeft zich dan ook niet bovenmatig ingespannen om er een kunstig werkje van te maken.

Verdict:
Voor de liefhebbers een in mijn ogen redelijk vervolg aangezien deze prent een aanzienlijk aantal overeenkomsten vertoont in vergelijking met het origineel. Voor de neutrale toeschouwer blijft er echter niet veel over dan een slap aftreksel van een succesformule met als hoofddoel er nog een keertje flink geld aan te verdienen. De special effects blijven veelal om te genieten, maar special effects alleen tillen een prent als Men in Black 2 echt niet ineens naar een voldoende. Het armzalige script, de uitermate beknopte speelduur, het gemiddelde acteerwerk en het weinig subtiele realisme zeggen wat dat betreft meer dan genoeg. Dit deel kon er nog enigszins mee door, voor een eventueel derde deel vrees ik echter voor het Jaws- of Home Alone-effect, liever niet doen dus: 2.00 (2.20).

avatar van LDeVries
ze hadden het beter bij deel 1 kunnen houden die was nog leuk, nu proberen ze nog wat geld eruit te persen, jammer.

avatar van Movie Jim
Vette komedie scienne-fiction film topper. .

avatar van dikkop
trust schreef:

Hier sluit ik me bij aan...

avatar van xXSuusXx
Een leuke film, heb de hele tijd aandachtig er naar gekeken.
Deel I is leuker maar dezen is ook zeker geslaagt

avatar van jumpstylemovie
Is het iemand nog opgevallen dat Agent M word gespeeld door Michael Jackson?

avatar van sinterklaas
Ook de 2de deel van MiB was weer geweldig en knotsgek. Will Smith haalt ook weer alles uit de kast en is weer op zijn leukst. Hij begint eerst met een groentje maar even later komt Tommy Lee Jones ook weer terug. Dat begin met die grote worm in die Metro was ook echt helemaal geweldig. En de nieuwe buitenaardse vijhand was ook weer mooi gemaakt en zag er ook wel echt ranzig en onprettig uit. Afin: waar in MiB de term: Kakkerlakken was is nu in MiB 2: Wormen.

Wat ook verder de film helemaal goed maakt is die pratende hond Frank die toch voor geweldige droge dialogen zorgt. Verder ook die krekels en ook helemaal die pluisige beestjes in die kluis.

Gewoon even leuk en knotsgek als deel 1. Niet meer, Niet minder... Will Smith en Tommy Lee Jones weer op hun best. MIIIB (deel 3) staat overgens al geplant voor 2011. Laat maar komen.

avatar van movie fan
goed vervolg , ongeveer hetzelfde als de eerste , goede film , leuk om te zien .

avatar van jjwebaline
1 van mijn favo-films!

Laat deel 3 maar komen...
Ben benieuwd welke celebs nog meer secret aliens zijn

avatar van barns
Gewoon goed vermaak voor een avondje, maar blinkt nergens echt uit.

avatar van maxo922
Niet erg boeiende film.
De karakters zijn leuk neergezet, en de aliens doen soms wel geinige dingetjes, maar verder dan dat komt het niet. Ook de vele Non-actie momenten waren vervelend. Verder nogal cliché en prullig. Alleen het laatste gevecht segment was nog wel redelijk vermakelijk.
Gewoon niet voor mij denk ik...

*2,0

avatar van Skylar_Malfoy
Helaas, vind dit echt een slechte film, ondanks het redelijke acteerwerk, dat meer dan redelijk had kunnen zijn.

*1,5

avatar van ErikP
Deel één vond ik erg leuk, maar deze film vond ik niet veel aan. Misschien omdat mijn verwachtingen (te) hoog waren gespannen, maar ik vond dit echt niks en dan is anderhalve ster nog heel erg gul.

avatar van rep_robert
Poefff, nu weet ik weer waarom ik weinig films op tv kijk. De tweede reclame begon al om 21:08 uur, film is om 20:30 uur begonnen.

avatar van BjornH
één in een dozijn film met leuke special effect voor die tijd. Aardig acteerwerk van Jones en Smith, maar verder niet erg speciaal. De slechterik vond ik slecht hoewel 'ze' wel haar leuke kantjes had . Verder wel leuk om Michael Jackson een keer langs te zien komen in zijn 10 sec.

avatar van rep_robert
Blijft een leuke komedie, veel geslaagde grappen. Al blijft het natuurlijk een herhalingsoefening van deel 1 en had ik zelfs het gevoel dat de SE zelfs hier wat minder zijn dan in het 1e deel.
Gelukkig wisten de makers dat ze niet verder hiermee door moesten gaan, want het zou bij nog een vervolg nog minder zijn.

rep_robert schreef:

Ze mogen daarmee best wel verder gaan, maar met meer vernieuwing. Dat had deel 2 inderdaad niet echt, maar dat vond ik niet erg. Het is gewoon weer van ouds meer van hetzelfde en soms is dat wel leuk.
Ik vond trouwens leuk dat er een Jackass mannetje in de film zat, zag ik voor het eerst.

Matig vervolg dat nog 'n beetje gered wordt door enkele geslaagde grappen. De special-effects zijn teleurstellend en 't verhaaltje stelt nog minder voor. Jammer, want deel 1 was wel leuk.

avatar van FelixTheCat
Gollem schreef:

Ik vind deel 1 ook iets leuker maar deze is ook leuk.

avatar van lars-pixar
Matig,maar een beetje leuk.

Wel een avondje vulent.

Maar voor de egte fane's ... deel 3 komt in 2012.

avatar van van duijn
dramatisch gewoon...