Men in Black (1997)

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Barry Sonnenfeld
met Will Smith, Tommy Lee Jones en Linda Fiorentino

Agenten Kay en Jay zijn lid van een top-secret organisatie die in het leven is geroepen om de buitenaardse wezens op aarde in de gaten te houden. Als een buitenaardse terrorist dreigt enkele zonnestelsels te vernietigen, moeten ze in actie komen.

avatar van K. V.
Leuk om deze nog eens terug gezien te hebben. Toch wel een origineel verhaal, aangevuld met redelijk wat humor en ook de cast was goed op dreef. De special effects zijn toch nog altijd de moeite waard.
Verder zat de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.

Men in black hoort bij die zeldzame komische films die bij herziening toch leuk blijven. Er zitten ook geen dode momenten in, iets waar komische films nogal eens tekortschieten.

Dat verdient meer dan 3 of 3,5 sterren.

avatar van SmackItUp
Absoluut weinig verheffend. Aangezien de film zich presenteert als komedie mag je toch verwachten dat er ergens in de film er toch een glimlachje af kan. Helaas. Het verhaal is gewoonweg oersaai en bovendien kreeg ik het gevoel dat ik naar een b-film zat te kijken. Totaal niet mijn film.

avatar van Duke Nukem
movie-edje schreef:
niet mijn ding!

Beetje een soort ghostbusters stijl,
maar dan buiten-aartse figuren die zo uit de Muppets-show uit komen lopen!

Dat was ook mijn gevoel toen ik deze zoutloze film jaren geleden zag. Kon er niet om lachen en de aliens ogen echt belachelijk slecht.

avatar van IH88
“We're not hosting an intergalactic kegger down here.”

Blijft na al die jaren een sterke film vol humor, actie en smerige aliens. Het belangrijkste pluspunt van de film is het samenspel tussen Jones en Smith, die goed overweg kunnen met het over the top materiaal en de spitsvondige dialogen. Met heerlijke bijrollen van de droge Torn, de sarcastische Fiorentino en de gekke bekken trekkende D’Onofrio. Men in Black straalt plezier uit en benadert het materiaal met een vette knipoog. Precies de goede toon voor dit soort film.

avatar van Fisico
MIB omdat hij op TV ook nog eens meegepikt. Blijft een vrij aangenaam kijkstuk als je niets beters te doen hebt. Veel inhoud of logica moet je niet verwachten. Prima wisselwerking tussen T.L. Jones en W. Smith die elkaar goed aanvullen. Grappige oneliners die je van Smith gewoon bent, pakten vrij goed uit. Film zag er grafisch ook nog redelijk uit.

MIB, een film die destijds enorm aansloeg, mede door het liedje dat ook de hitparade bestookte. Een prima amusementsfilm, niets meer, niets minder.

avatar van Alathir
Beetje tegenvallend. Lang geleden eens gezien denk ik, of het was misschien de tweede maar het was in mijn herinnering beter dan wat ik gisterenavond zag. Hier en daar enkele leuke grapjes van Will Smith, maar ja het is me allemaal een beetje vergezocht. Wel een stevige cast, waarin Vincent D'Onofrio en Linda Fiorentino nog positiever opvallen dan Smith en Tommy L. Jones. De aliens zien er jammer genoeg toch wel heel gedateerd uit voor een nog maar 20 jaar oude film. Lijkt eerder jaren '80 dan 97.

avatar van Black Math
Nog uit de tijd dat Will Smith ook succes als rapper had; de videoclip die bij deze film hoorde vond ik destijds als middelbare scholier best lollig. Nog steeds eigenlijk.

Dat geldt ook voor deze film, die het hele alien gebeuren niet al te serieus neemt en daardoor prettig wegkijkt. Het heeft allemaal weinig om het lijf, duurt ook niet te lang, en is daarom aardig popcornvermaak.

Wel heeft de tijd vat gekregen op de film, met name op de special effects. Beelden van een auto versneld afspelen om de indruk te geven dat de auto snel rijdt kan gewoon echt niet meer. Natuurlijk ook de nodige effecten uit de computer die er ook niet meer al te overtuigend.

Voor die tijd wellicht 3* waard; een ster eraf omdat de ouderdom toch heeft toegeslagen, wat resulteert in 2*.

avatar van Kondoro0614
Ook ‘Men in Black’ moet eraan geloven en stond bij mij op het lijstje om te ‘herzien’. Ik moet zeggen dat de herziening me een beetje tegenviel, en ik houd het cijfer niet dan welke ik hem gegeven heb hiervoor. ‘Men in Black’ moet het vooral doen van erg zwakke humor, actie scenes en een redelijk verhaal waaraan ik toch maar niet kon wennen. Toch weet ‘Men in Black’ je een prima avond te verzorgen alhoewel ik hem gewoon met het avond eten keek, hij was te doen. De film duurt gelukkig lang genoeg dat je interesse er nog is. Nee, ‘Men in Black’ is niet meer mijn favoriet zoals het ooit is geweest.

Toch, ondanks deze negatieve eerste indruk heeft de film iets. De speciale effecten zien er prima uit, en ik kon best wennen aan deze aliens. Zeker de eerste alien vond ik er nog aardig uitzien maar, bij de kakkerlak op het einde vond ik dit iets minder geworden (al was dit ook niet slecht).

Daarbij waren de acteerwerken van Jones en Smith heerlijk. Ik vind Smith een erg leuke acteur en ik kan altijd wel genieten van hem en ook al moet ik meestal lachen om zijn grappen, dat was bij ‘Men in Black’ moeilijk het geval, toch dat mijn mondhoeken wat omhoog gingen staan na het zien van de scéne waarbij Smith opgeroepen word bij de eenheid en hij een schiettest moet doen samen met wat hoge soldaten. Vervolgens schiet iedereen raak op de aliens maar Smith niet, die schiet een meisje door het hoofd met een fantastische uitwerking van zijn daad. Deze scene duurt alleen aardig lang en is zonde om te quoten toch voor spoilers noch voor zijn lengte waarbij de grap weg valt, Smith legt het bijzonder leuk uit. Daarnaast speelt Tommy Lee Jones ook een uitstekende rol als eerst ‘MIB’ in de film die Smith op zal leiden in zijn werk. Samen gaan de twee op pad en gebeuren er veel gekke dingen.

Het verhaal redelijk leuk maar stelt maar vrij weinig voor. In tegen deel zelfs, het concept is uitstekend goed en de film is toch redelijk vernieuwend in zijn soort. We volgen ’Jay’, een NYPD agent die voor het eerst achter een ‘alien’ aanzat waarvan hij niks wist. Eenmaal in aanraking gekomen besluit ‘Kay’ zijn geheugen te verwijderen waardoor Jay niks meer weet. Toch besluit Kay hem uit te nodigen op het hoofdbureau waarbij Jay eerst een toegangstest moet doorstaan. Eenmaal geslaagd (met geluk) moeten de twee achter de alien ‘Edgar’, hij zit tenminste in het huid van ‘Edgar’ waar nog een geniale quote uit kwam:

“Bug : Place your projectile weapon on the ground.”
“Edgar : You can have my gun, when you pry it from my cold dead fingers. “
“Bug : Your proposal is acceptable.”

Waarnaar Bug vervolgens Edgar vilt en op eet en het huid gebruikt om ‘Undercover’ door New York te wandelen alleen lukt hem dat niet altijd even goed. Jay en Kay gaan achter hem aan wanneer hij twee aliens vermoord die een universum bij hun hadden, die hing om de halsband van ‘Orion’. Eenmaal wanneer Bug/Edgar deze heeft gepakt en er mee vandoor gaat moeten Jay en Kay haast maken want de aarde word bedreigt op totale vernietiging. Ze gaan achter Bug/Edgar aan en weten zo de bol veilig te stellen en de aarde te redden waarna Kay afscheid neemt van Jay maar, hij komt gewoon weer in deel twee terug dus heerlijk clichématig.

Bij Orion moet ik tevens wel erg denken aan het instrumentele nummer Orion van de trashmetalband Metallica. En uiteraard leuke soundtrack Men In Black die Will Smith zelf heeft gezongen. Al hoewel ik weinig muziek hoorde in de film (kan aan mij liggen) was het ook geen groot gemis.

Al om al, een redelijke herziening die in eerst instantie erg negatief bleek te zijn maar achteraf heb ik me gewoon vermaakt en daar is ook wel alles mee gezegd. Op naar deel twee die ik ook nog moet herzien maar dat doe ik later op de week wel.

Had hier iets anders van verwacht.

Wellicht heb ik voorafgaand aan het kijken mijn verwachtingen te veel gebaseerd op Bad Boys . Smith vormt met Tommy Lee Jones echter een veel minder grappig duo dan met Lawrence. Wat humor betreft viel het allemaal best wel tegen, maar toch werkt het. Dat komt voornamelijk door het fijne script en de muziek. Samen geeft het een prettige sfeer af en dat zorgt voor een aangename kijkbeurt.

Special effects zien er wel een beetje goedkoop uit. Niet bijzonder erg aan gestoord, maar het viel wel op.

avatar van Shadowed
Wel geinig.

Typisch zo'n film waarvan je niet echt kan meepraten, maar wel een gevoel geeft van "leuk dat ik deze eens gezien heb". De film is visueel nogal wat houterig, die aliens zien er soms tamelijk lomp en bedenkelijk uit. 1997 is ook wel voelbaar soms.

Gelukkig werkt de humor wel en is goed gecombineerd met het idee. Gekkigheid en een verhaal dat zich gelukkig niet al te serieus neemt. Daar gaan meestal dit soort films de bocht uit. Smith en Jones zijn een prima duo, matchen alleen niet helemaal.

Matige effecten en een verhaal dat niet altijd even goed boeit, maar een film die in het algemeen best leuk is behoorlijk komisch is op sommige momenten. ik heb me prima vermaakt me dit deel, ik ga deel 2 ook eens opzetten.