The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
179 minuten / 223 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, John Rhys-Davies en Viggo Mortensen

De hobbits Frodo en Sam trekken verder richting Mordor om hun taak, het vernietigen van de machtige Ene Ring waar de slechte Sauron naar op zoek is, te volbrengen. Hierbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen proberen Merry en Pippin te ontsnappen uit de handen van een Uruk-Hai leger en helpen Legolas, Aragorn en Gimli koning Theoden van Rohan in zijn strijd tegen de legers van Saruman.

• Vanaf 15 oktober in de bioscoop (re-release)
  • nummer 19 in de top 250

kevinvd
heerlijk!
vond dit juist het allerbeste deel.

avatar van baspls
kevinvd schreef:
heerlijk!
vond dit juist het allerbeste deel.

Nee dat niet, Het is een hele goede film maar in vergelijking met de andere Lord of the Rings-films wat minder.

Korbie
Ik heb een recensie geschreven voor de trilogie, aangezien ik geen woorden kan geven voor de films apart.

Korbie
Daar mee te zeggen dat je de films ook als een geheel moet zien, net zoals bij de boeken In de ban van de ring van J.R.R. Tolkien. Het zijn drie films die je als het ware aan elkaar kunt plakken omdat ze elkaar direct opvolgen.

The Lord Of The Rings slaat als film alle records: opname-duur van 16 maanden (!!), en bij de box-office ongelofelijk succesvol. Ook als trilogie heeft hij het meest geld opgebracht, hoewel ik daarmee niet willen zeggen dat ik klassieke film-trilogieeen zoals The Godfather of Star Wars afkeur. Laat ik dan nog maar niks hebben gezegd over de verkoop van de home media sets, die nu zelfs (Blu-Ray Extended Editions) nog steeds her-verschijnen. De film kreeg 30 Oscar-nominaties en won er 17 (volledig terecht).

Visueel zijn de Lord Of The Rings-films prachtig om naar te kijken, logisch dat ze dan ook daarvoor een Oscar wonnen. Het is een fascinerende prent vol met wezens, monsters, settings en grandioze slagvelden. Mijn favoriet, daarvan, in de films blijft echter nog altijd Gollum/Smeagol, een eigenlijk zeer triest personage. Zijn lijf is tot leven gekomen met een opmerkelijk gebruik van digitale animatie en zijn karakter door Andy Serkis, die zijn stem leende voor Gollum. Zijn personage is in alle opzichten zeer fascinerend maar, zoals ik al eerder zei, ook dieptriest. Dit levert een paar memorabele momenten op en naar mijn mening ook een geweldig personage: zijn onmenselijke verslaving aan De Ring, zijn haat die hij wrokt tegen zichzelf en zijn dubbele persoonlijkheid die voor klassieke momenten zorgen zoals de scène waarin hij met zichzelf praat die geweldig is neergezet door het gebruik van camerahoeken.

Ik ben een van die mensen die echter wel vind dat je, vooral in deze tijd, wel wat met meer moet komen dan met mooie beelden en visuele effecten. Ook daar ontkomt The Lord Of The Rings trilogie niet aan, maar ook in de andere opzichten is het een geweldige film. De karakters kom je alleen maar tegen in fantasy-films, maar ze zijn zo menselijk dat ze ook werkelijk interessant worden. Een goed voorbeeld is de rol van Ian McKellen als Gandalf de tovenaar. Dit karakter staat symbolisch voor een sympathieke, oude maar zeer wijze man. Maar ook de andere personages, vooral de vier Hobbits, beginnen als personages die worden beschouwd als kleine, gezellige maar nutteloze 'Halflingen' maar uiteindelijk groeien tot dappere avonturiers en uiteindelijk dappere helden.

Prachtige decors, wat ik daarvan indrukwekkend vind is dat het allemaal voor een groot deel is opgenomen in Nieuw Zeeland, Peter Jackson's geboorteland. Dus zonder digitale montage, worden er al prachtige locaties en landschappen neergezet. Een van de mooiste scènes waar ik dan direct aan moet denken is bij het laatste deel; de scène dat die vuren worden aangemaakt in die torens als waarschuwing: het plaatje dat je dan krijgt --> echt het zorgt voor een mooi, indrukwekkend beeld.

Op papier kan ik alleen maar 'thumbs up' geven aan schrijvers Peter Jackson en de schrijvers omdat ze zo'n grootse, legendarische boekenserie weten om te toveren in een prachtig stukje cinema dat geen enkel moment verveelt. Er zijn enkele stukjes uit het boek weggelaten, voor de die-hard fans kan ik dan nog wel Extended Editions van de film aanraden --> daarin kun je de wereld van "Middle-Earth" nog meer ontdekken in haar details. Maar zelfs daar zitten nog dingen die ontbreken, zoals de korte verhaallijn met Tom Bombadil, maar eigenlijk kan ik daarom alleen maar zeggen: dit was noodzakelijk. En wat voor geweldigs krijgen we ervoor terug.

Verder vermoedt ik dat de verhaallijn van The Lord Of The Rings symbool staat voor de maatschappelijke conflicten die er in de werkelijkheid zijn geweest en de oorlogen die daar hebben toe geleden, die Tolkien daadwerkelijk heeft gemaakt. Tolkien ontkende dit, maar ik betwijfel het. En dan maar te bedenken dat Tolkien zelf een taal heeft gecreëerd: de taal van de Elfen die geweldig terugkomt in de film. Alleen al om al deze redens kan ik zeggen dat Jackson's verfilming van Tolkien's legendarische epische trilogie een meesterwerk is.

avatar van Ralf81
Prachtig vervolg op het eerste deel!

avatar van ikkegoemikke
Korbie schreef:

Wat kan ik hier nog aan toevoegen
Inderdaad een legendarisch meesterwerk .....

+++++5*

avatar van J.Ch.
Voor het vierde jaar op rij gekeken in de vakantie... De voorgaande jaren heb ik al behoorlijk uitgebreide recensies geschreven waar ik het nog altijd helemaal mee eens ben en waar ik eigenlijk niets aan toe kan voegen. De muziek van Howard Shore wil ik toch nog een keer noemen, want die is geniaal. En ik moet iedereen aanraden om de Extended Edition te kijken, vanwege de betere uitdieping van het verhaal, onder andere. En ik moet zeggen, dat ik na een jaar films kijken na de vorige kijkbeurt, nog altijd geen betere veldslag heb gezien dan de Slag om Helm's Deep. Nu herhaal ik echt niets meer. Eerst maar eens deel drie weer herzien, en hopelijk volgend jaar weer genieten van The Two Towers.

avatar van FlickyMartin
Cruel men hurts us.
Master tricksed us.

Een erg vermakend deel van het verhaal vanwege de toevoeging van Sméagol en Christopher Lee's personage Saruman.
Terwijl Frodo en Sam verder reizen opweg naar Mordor is de Fellowship bezig met het voorbereiden en verdedigen van Rohan samen met koning Theoden (Bernard Hill).
Sauron's leger word sterker en maakt zijn opmars naar victorie, te beginnen met Rohan.

De chemie tussen Frodo en Sam is bijna altijd aanwezig en zorgt voor vermakende gesprekken.
Ook Viggo Mortensen (Aragorn) laat weer zien met hoeveel passie en enthousiasme hij meedoet aan deze films en bewijst daarmee een fenomenale aanwinst in de trilogie te zijn.
Christopher Lee was al hoogbejaard toen hij aan deze film meedeed maar is wel een erg belangrijk stuk voor zowel het verhaal als het vermaak.
Als je zegt dat dit het minste deel van de drie films is zou ik het met je eens zijn.
Als je zegt dat je de trilogie als een geheel moet zien, als eén grote film, zou ik het ook met je eens zijn.
De animatie was ook weer van erg hoog niveau, vooral de bomen waren mooi gedetailleerd.

Zin in legendarische veldslagen met elven en bomen?
Dit is jouw film!

avatar van Jammy
J.Ch. schreef:

En hier kan ik gewoon niks meer aan toevoegen. Perfectly said!

avatar van John Barry
Dit is het tweede deel van The Lord of the Rings serie . Dit film is minder goed dan zijn voorganger en zijn opvolger maar ondanks dat is ook deze film een enorme aanrader.

Ook in deze film zijn er weer mooie plaatsjes van Nieuw Zeeland, zijn er weer mooie sets, en zijn de special effects geweldig. Ook de actie scènes zijn erg goed met als hoogtepunt de slag om Helmsdiepte.

Ook in dit deel word er weer goed geacteerd. In dit deel worden een paar nieuwe personages geïntroduceerd en dus ook een paar nieuwe acteurs. Een van de nieuwkomers is Bernard Hill als koning Théoden. Bernard Hill zet een erg goede acteer prestatie neer als een wijze maar toch wat eigenwijze koning .

In dit deel krijgen we ook Gollem te zien. Gollem was al te zien The Fellowship of the Ring maar zijn rol was in die film erg kort. In deze film is zijn rol een stuk groter. Gollem is een heel apart personage hij was ooit zelf een hobbit. Gollems gespleten persoonlijkheid maakt hem een erg interessant en aandoenlijk personage , De filmmakers verdienen echt een pluim. Het is echt heel goed werk van de filmmakers hoe ze een personage die met de computer is gemaakt zo echt hebben kunnen laten lijken. Complimenten ook aan Andy Serkis die Gollum op een briljante manier speelt.

De muziek van Howard Shore is weer fantastisch. In deze film krijgen we de introductie van het beste thema wat Shore voor The Lord of the Rings serie heeft geschreven. Het Rohan thema. Een meesterlijk thema vooral waneer de viool erbij te pas komt.

Het minpunt van deze film is het verhaal. Het verhaal word nog steeds of een rustige manier verteld en niet overhaast er even doorheen gejast. Dat is ook goed. Ik vind het belangrijk dat de filmmakers het verhaal en diens personages niet uit het oog verliezen. Maar dit verhaal is niet altijd even interessant. en dan heb ik het vooral over de vooral verhaallijn van Merry en Pippin eigenlijk is hun verhaallijn alleen aan het begin van de film interessant als ze van van Uruk-hai weten te ontsnappen en aan het eind van de film als de Enten Isengard aanvallen , Wat er tussen die twee gebeurtenissen gebeurt is vrij saai De andere twee verhaallijnen , die van Frodo en Sam en Gollem en de verhaallijn van Aragorn, Gimili , en Legolas, zijn een stuk interessanter al hebben ook deze twee verhaallijnen wat minder interessante momenten.

Deze tweede film van The Lord of the Rings serie is ook weer zeker een aanrader maar het verhaal weet is niet de hele speelduur interessant te blijven . Ik wil nu niet zeggen dat het hele verhaal in de film niet interessant is. In het overgrote deel van de film is het verhaal wel interessant . Maar de film heeft qua verhaal toch een paar momentjes. Daarom geen 10 voor deze film maar een 9.
Dus. 4,5 ster

avatar van TheDyllio
Deze film heb ik nog nooit gezien en vond het tijd dat ik ze een keer moest gaan kijken.
Ik heb meteen maar van alle drie de films de Extended versie gekeken.
Ik ga deze trilogie per film beoordelen, aangezien het losse films zijn, en ze ook los zijn geproduceerd. Hier kunnen mensen het niet mee eens zijn, maar meer opeenvolgende films worden ook per deel beoordeeld (Godfather, Harry Potter). Ook wil ik zeggen dat ik de boeken niet heb gelezen en deze recensie op basis is van de films.

Na mijn onaangename ervaring met deel 1 van deze trilogie, meteen deel 2 gekeken.
De film begint met een terugblik naar deel 1. Waarom? Geen idee. Ze hadden beter een verassing kunnen laten dat Gandalf nog leefde.
Hierna gaan we verder met het volgen van de (nu gesplitste) Fellowship of the Ring.
De slechte CGI, het flinterdunne verhaal en de dialogen zetten in deze film gewoon weer door.
Vooral een goed voorbeeld van de CGI is de manier hoe Legolas op zijn paard klimt in slow-mo. Als je tenen daar niet krom van gaan staan..
Ook hoe Gollum duidelijk geplakt is op de beelden, is niet om aan te zien. En vond Gollum zelf maar een irritant karakter.
Het verhaal over de koning en zijn familie kon me helemaal niet aan spreken en voelde aan als opvulling.
Het enige wat de moeite waard was, was het gevecht. Waar we veel te lang op moesten wachten.
En ten slotte weer geen einde, waar ik me niet meer over uitlaat. (Zie mijn recensie bij deel 1)

Ik was niet bevredigd na het zien van deze film, wat ik na veel films wel heb.

Ook heb ik een recensie van deel 1 en deel 3. Zie daarvoor de pagina's van de films.

avatar van schoonetoonen
Ik kan je de boeken aanraden, TheDyllio!

avatar van Montorsi
blijft toch de minste en vooral het meest langdradige deel van de drie.

MichaelMovie
Wat kijk ik uit naar het laatste deel van deze trilogie.
Mijn verlangen naar de volgende film is er alleen maar gekomen door het laatste uur van deze film. De spanningsopbouw was goed en de actie die er op volgde was zeker en vast dik in orde.
Alles wat ervoor gebeurde was aan de saaie kant en er werd teveel aandacht besteed aan de familiebanden.
De effecten waren op bepaalde momenten ook wat minder dan in deel 1.

Deze vakantie de triologie nog een keer herbekeken. En ik moet zeggen dat het tweede deel voor mij er toch iets uitsprong(scheelt niet veel). Dit in tegenstelling tot een paar jaar terug toen ik dit deel juist het ''minste'' vond. Bij dit deel blijf ik constant geboeid|(behalve dan dat middenstuk met merrin en peppin)

avatar van orko82
Vandaag Two Towers herzien; battle bij Helms Deep blijft prachtig en episch. Maar wat mij erg opviel bij de herziening is dat Orlando Bloom een erg matige acteur was (is?). Hij doet niet veel anders dan nogal serieus kijken en oneliners uitspuwen.

avatar van schoonetoonen
Dat ligt meer aan het script dan aan Orlando Bloom...
Ik erger me veel meer aan Eliah Wood met zijn voortdurend angstige/vermoeide blik.

avatar van knusse stoel
Sorry liefhebbers van Frodo en zijn kornuiten maar ik heb altijd na een film van deze cyclus, ook bij "the hobbit" en de "Harry Potter" cyclus, het idee dat er iets ontbrak.
Ik kan het niet benoemen maar zoals ik zei, het is een gevoel.
Altijd ga ik met grote verwachtingen het 'strijdperk' in en aan het eind ben ik gedesillusioneerd. Waarom? Helaas, dat kan ik u en mijzelf niet duidelijk maken.
Tot het volgende avontuur!

avatar van Flipman
Wellicht is jouw introductie aan de wereld niet uitgebreid genoeg en krijg je het gevoel teveel in het diepe te worden gegooid?

avatar van MRDammann
Deel 2 van de beste trilogie ooit gemaakt. Naar mijn idee was dit deel het minste van de drie en dat klopt ook wel. Er wordt veel gepraat en er wordt veel nagedacht. Dat zorgt dat de vaart er af en toe uitgaat. Dan is het bij een episch avontuur als Lord of the Rings helemaal niet erg. De veldslag bij Helmsdeep vind ik geweldig in beeld gebracht en maakt nog steeds veel indruk op me. Zo goed gedaan. Kortom, iets minder dan het vorige deel maar nog steeds een maximale score waard.

avatar van filmfan0511
Net zoals het eerste deel van 'the lord of the rings-trilogie' is ook the two towers een geweldige film. Persoonlijk vind ik deze film een klein beetje minder dan de andere twee, al scheelt het echt niet veel. Waarom deze net iets minder is, is omdat er soms een paar iets minder interessante scenes tussenzitten. Bijvoorbeeld het verhaal van Frodo, Sam en Gollem is niet overal even interessant. Maar voor de rest vind ik deze zeker gelijkwaardig aan de andere twee. De visuele effecten zijn zeer mooi en de landschapsbeelden adembenemend: die reusachtige bergketens, rivieren, wouden, uitgestrekte velden: het blijft keer op keer een genot om te zien. Ook de acteerprestaties zetten zich voort op hetzelfde hoge niveau. De verhaallijn van Aragorn, Legolas en Gimli was de leukste van de film. De opbloeiende vriendschap tussen hen drie wordt heel mooi getoond in deze film. En het laatste uur is natuurlijk fenomenaal. De veldslag om Helmsdiepte is echt overweldigend: die prachtig opgebouwde spanning, spetterende actie en heerlijke muziek: genieten geblazen. Verder doet het einde je ook erg hard uitkijken naar deel 3.

Hoewel dit zeker geen slecht vervolg is en eigenlijk gewoon een goede film is, vond ik dit het minste deel van de trilogie. Dat komt vooral omdat deze film behoorlijk somber en duister is en ook wordt er iets te veel in gepraat en gefilosofeerd.

Maar zoals aangegeven is deze film zeker niet slecht en wist het verhaal ook te boeien. Visueel zag het er wederom schitterend uit en het spectaculaire gevecht op het einde van de film bij het kasteel (oftewel de slag bij Helmsdeep) was zeer indrukwekkend. Dat gevecht wordt overigens nog eens overgedaan in het derde en laatste deel en daar is het zelfs nog spectaculairder en duurt het ook nog langer. De vertrouwde cast deed het in dit deel ook weer goed en overtuigend.

avatar van Roger Thornhill
Meesterlijk tweede deel, met in de extended version minstens één prachtige toegevoegde scène, de ontmoeting tussen Boromir, Faramir en Denethor in Osgiliath. En dat Faramir hier bepaald niet ongevoelig is voor de aantrekkingskracht van de Ring is een zeer goed verdedigbare afwijking (en naar mijn mening in dramatisch opzicht zelfs een verbetering) ten opzichte van het boek.

avatar van J.Ch.
Roger Thornhill schreef:

Helemaal mee eens. Het maakt Faramir een wat realistischer personage dan hij zou zijn geweest als het boek preciezer was gevolgd. Sowieso vind ik dat de verdieping van de personages een heel goede reden is om de extended editions te kijken

avatar van arno74
Grote tegenvaller. Deel 1 zag ik ooit in de bioscoop en vond het vrij gewoon (2,5*), daarom destijds ook geen interesse meer gehad in delen 2 en 3. Maar deel 3 kreeg een lading prijzen over zich heen, iets wat me nu pas opviel, waardoor ik ruim 10 jaar later toch nieuwsgierig ben geworden. Daarom maar eerst deel 2 bekeken, maar dat had ik beter niet kunnen doen... dit was niet best en ik heb niet de indruk dat ik iets gemist zou hebben door deze over te slaan.

Op een breed vlak is deze film zeer zwak, de dialogen zijn geforceerd episch, gezichtsuitdrukkingen staan continu op de spanningsstand, ook de muziek forceert steeds spanning, erg eentonig dus, het eerste uur kent eigenlijk geen verhaallijn, en het acteerwerk is soms buitengewoon slecht. Ontzettend jammer, kwam over als uitmelken van het commercieel succes van deel 1.

Door dat lange, rommelige en doelloze eerste uur met veel nietszeggende dialogen kon ik ook steeds niet in het verhaal komen, het fantasiegehalte was te hoog voor mijn doorgaans rijke verbeelding. En als je niet in het verhaal zit dan valt het oog makkelijk op al die zwakke punten die ik zojuist genoemd heb.

Ook valt dan ontzettend op dat deze film gewoon afgekeken is van Star Wars. Die stijl van eind jaren '70 werkt nu kennelijk nog steeds prima gezien de hoge waardering voor deze film.

Had de film 1,5 uur geduurd dan had ik het misschien nog wel 2 sterren gegeven, maar het duurt ook nog veel te lang en verloopt veel te sloom. Dit had beter gekund. 1,5*

avatar van John Barry
arno74 schreef:

Van Star Wars afgekeken ? Het verhaal van The Lord of the Rings werd door Tolkien geschreven tussen 1937 en 1949. Lang voordat George Lucas Star Wars verzon.

avatar van arno74
Misschien is het Star Wars wel die door het LOTR-verhaal is geïnspireerd, wie weet, maar als film heeft deze LOTR precies dezelfde stijl als die films van toen.

avatar van Flipman
Ik zie inderdaad ook parallellen tussen Star Wars en The Lord of the Rings, hoewel ik nooit ergens las dat Lucas door het werk van Tolkien is geïnspireerd. Maar toch; Luke is Frodo, Obi-Wan is Gandalf, Han is Aragorn, Vader is Saruman en the Emperor is Sauron. Klaar.

avatar van Decec
Uitstekend Fantasie/actie/avontuur film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Super mooi landschap...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital met 7!)...
Uitstekend camerabeweging...
Heerlijk genoten...

Herhaling gezien, Blu Ray is prachtig beeld dan DVD...

avatar van the new guy
Deze was gisteren toch op tv?