The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
179 minuten / 223 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, John Rhys-Davies en Viggo Mortensen

De hobbits Frodo en Sam trekken verder richting Mordor om hun taak, het vernietigen van de machtige Ene Ring waar de slechte Sauron naar op zoek is, te volbrengen. Hierbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen proberen Merry en Pippin te ontsnappen uit de handen van een Uruk-Hai leger en helpen Legolas, Aragorn en Gimli koning Theoden van Rohan in zijn strijd tegen de legers van Saruman.

• Vanaf 15 oktober in de bioscoop (re-release)
  • nummer 19 in de top 250

avatar van rep_robert
Misschien wordt Star Trek of Star Wars ook wel genoemd?

Ach ja, wij vinden deze films wel fantastisch.
Leer jij is kritisch te zijn op andere films...

avatar van Ajax&Litmanen1
Als je de trilogie hebt gezien, waarom stem je dan niet?

Ik ken veel mensen die van de Lord reeks enorm hebben genoten en dat is elk type persoon. Ook de ''normale'' mens kan hier erg van genieten.

Er hebben dus bijna 6000 nerd op deze film gestemd? Want hij staat knap hoog.

avatar van Timothyvdmeer
Is ook een belachelijke opmerking. Gewoon negeren en het verder bij laten. Kunnen de mensen die deze film wel weten te waarderen hum mening weer kwijt.

avatar van wyatt earp
xgogax schreef:
Neen. Helemaal geen vooroordeel. Eerder een constatering. Als je een willekeurige nerd naar zijn favoriete films vraagt, weet je het bijna zeker dat hij o.a. Lord of the Rings noemt. Maar als je een willekeurig mens naar zijn favoriete films vraagt, is de kans kleiner dat hij deze trilogie noemt.
Dat de favoriete film van een nerd LotR is, wil niet zeggen dat iedereen die LotR hoog bij zijn favorieten heeft staan een nerd is.

Maar waar ik niet tegen kan is dat de personen die deze film goed vinden vol overtuiging beweren dat dit een van de beste films ooit is. En als je hier en daar wat films hebt opgepikt, weet je dat dat niet zo is.
Persoonlijk vind ik dit de beste film (trilogie) die gemaakt is. Maar iemand anders kan daar weer anders over denken. Als jij LotR niet goed vind wil dat niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook vind. Je bent niet de enige hier.

Lord of the Rings is een waardeloze film. En dat is een feit.
Jij schijnt niet echt het verschil te weten tussen een mening en een feit. En de quote hierboven van jou is een bevestiging daarvan.

avatar van Katharina
Deze film is minstens zo goed als het vorige deel, wat betreft acteerwerk, special effect, make-up en keuze van de muziek, maar het verhaal vond ik aangenamer waardoor ik deze film mooier vond.
Ook in deze film weer prachtige natuurshots.

xgogax schreef:

Mensen, durf kritisch te zijn...

Geef zelf eens concreet aan wat er mis mee is. Als ik de berichten van deze discussie teruglees zie ik alleen maar onzin met als boodschap dat dit de opperfilm voor nerds is.

avatar van misterwhite
Topppppeeeeerrrrrrrrr!!!!

De trilogie begon prachtig met zijn eerste deel. Zijn vervolg is zeer bijzonder en sterk. Het vervolg is wel ietsje minder dan de vorige film en de volgende. Maar toch noem ik dit een meesterwerk.

De eerste kijkbeurt vond ik tegenvallen Maar dat was 3 jaar geleden Ik had hem nog een keer gewaagt en ik was verkocht.

Het blijft prachtig dat landschap en die sfeer, ik moet zeggen dat ik Peppin en Merry wel echt geweldig vond in dit deel. In het volgende deel zijn ze natuurlijk ook nog geweldig

Maar mijn grote favoriet van de film blijft Aragorn, die man kan pas acteren. Samen met Gandalf veroverd hij toch deze film.

5 sterren is het zeker weer waard.

avatar van dutchtuga
Ik ben de trilogie aan het herzien en hoewel de herziening positief uitvalt, valt mij vooral één ding erg op. Lord of the Rings maakt m.i. een grote fout, die de beleving voor volwassen en/of veeleisende kijkers funest kan maken. De 'fellowship' krijgt met een hoop ellende te maken in hun toch naar hun einddoel, maar lijken eigenlijk geen seconde in gevaar te komen tijdens hun tocht. De meest onwaarschijnlijke oplossing lijkt zo het script in gepropt om de protagonisten uit elke gevaarlijke situatie te helpen. Irritant en vooral een grote blunder van de scriptschrijvers. Het grootste doel lijkt mij immers de films zo meeslepend mogelijk te maken. Met andere woorden; de spanningsboog is erg ver te zoeken. Zo ook het verrassingselement. Peter Jackson lijkt het helemaal op de immensheid van het project te gooien om eerdergenoemde zaken te doen verbloemen. Hoewel bijna iedereen het al weet, bevestigt dit in de praktijk dat het doel van deze trilogie is om op een veilige manier zoveel mogelijk zielen voor ze te winnen, met name bij de jongere doelgroep.
De trilogie heeft verder wel een hoop te bieden, zoals de vaak erg mooie cinematografie en sterke score en sound design, maar eerstgenoemde zorgt ervoor, zeker bij herziening, dat de spanning niet voelbaar is zoals het had kunnen en eigenlijk moeten zijn.

avatar van Materny
Dit gaat te diep voor me

avatar van BoordAppel

Ehm, in de eerste film gaan er twee reisgenoten dood (goed Gandalf is onsterfelijk, maar toch).

avatar van dutchtuga
Om even specifiek op dit tweede deel in te haken: de opbouw naar de battle in Helm's Deep is een indrukwekkend stukje cinema en waarschijnlijk het beste onderdeel van de hele trilogie. De bomensequenties en de battle op zich bevestigen mijn eerdergenoemde opmerkingen betreffende de doelgroep waar dit voor is gemaakt en het gebrek aan spanning of dreiging. Het tellen van de slachtoffers bij Gimli en de elf was het absolute dieptepunt. En dat tegen wezens die toch echt als een dreiging worden geïntroduceerd, maar helaas sneuvelen als dom slachtvee.

avatar van Don MN
Tuurlijk, het heldenindividu van de goede zijde verslaat de massa van de zwarte zijde. Wanneer de 'grote' tegen de 'grote' moet zoals Aragorn tegen de opper Uruk-hai vecht op het einde van Fellowship is er toch een zekere contest. Misschien was het naïef van me maar in de bioscoop in 2003 dacht ik toch echt dat Aragorn dood was toen hij van de rots viel. Haldir sterft tijdens het gevecht van Helms Deep. Na dat onbezorgde half uurtje in de Shire maakt alles erna eigenlijk wel indruk, dat maakt het verschil denk ik.

13woutie13
Een verschil van 700 stemmen met de andere 2 films uit de reeks.
Dit is toch wel opmerkelijk, want je kijkt niet deel 1 en 3, en dan geen 2?

avatar van TragieStar.*
13woutie13 schreef:
Een verschil van 700 stemmen met de andere 2 films uit de reeks.
Dit is toch wel opmerkelijk, want je kijkt niet deel 1 en 3, en dan geen 2?

Ja idd. Dat vond ik ook al zo vreemd.

Bart Simpson
Ik heb net de EE versie van deze film gekeken, de ''kortere'' versie had ik al meerdere malen gezien. Ik blijf erbij dat dit gewoon een super goede film is, cijfer wordt verhoogd met 0.5*.

Alleen een ding klopt echt NIET. Er staat:

223 minuten (extended edition)

Je kunt net zo goed de normale, goedkopere versie kijken.
Van die 44 minuten ''extra'' film klopt maar weinig. Je krijgt 30 minuten daarvan de aftiteling te zien, je hebt misschien maar 5 a 13 minuten extra film en dat valt niet eens op.

avatar van dutchtuga
In dat boekje dat meegeleverd wordt bij de 4-disc editie, staat keurig aangegeven welke scène verlengd is en welke nieuw is toegevoegd. Vond persoonlijk dat er toch nog best wat is toegevoegd aan het origineel. Je hebt wel gelijk dat de aftiteling met al die bedankjes naar de fanclub en zijn leden behoorlijk wat van die 44 minuten opslokt .

avatar van Don MN
Er wordt echt meer dan een kwartiertje toegevoegd! Leuk dat de film je beter is bevallen Bart, maar ik wil bij deze je advies weerleggen door iedereen wél de Extended Editions aan te raden, iedere minuut extra in Midden-Aarde is immers genieten. Zeker bij deze kwaliteit cinema hoor je de beste versie te bekijken!

Bart Simpson schreef:
Grapjas!

Een halfuur extra materiaal, naast de verlengde aftiteling, geloof mij! Dat het jou niet opvalt is volledig je eigen zaak overigens.

Bart Simpson
Nee hoor, dat klopt niet serpico. Aftiteling duurt 25 a 30 minuten. Dan blijft er nog maar ongeveer een kwartier over, ik snap niet hoe jij aan zoveel komt.

avatar van serpico
De aftiteling is bij die extra minuten niet meegerekend

Ik heb het even nagekeken: 44 minuten extra in totaal, en daar komt de verlengde aftiteling dus nog bij.

Bart Simpson
Dat kan nooit kloppen. Dat zijn 45 minuten ''extra'' die voor mij niet te zien waren. Hallo zeg, 45 minuten MOET opvallen, hoe dan ook. Dat was absoluut niet het geval.

avatar van Don MN
Haha, dan heb je de bioscoopversies niet vaak genoeg gezien. Na tientallen keren zien vallen die extra scènes echt wel op.

avatar van serpico
Klopt. De scènes zijn vrij knap in de film verwerkt, wat waarschijnlijk verklaard waarom ze je niet zijn opgevallen Bart Simpson.

Dat, of je bent opgelicht en hebt gewoon de bioscoopversie gezien.

avatar van Minotaures
Want de scene waarin Saruman gedood wordt is een scene dat je dat moet herinneren dat je die niet in de orginele versie gezien hebt.

Dat klopt, maar die scène zit dan ook in deel 3

avatar van Minotaures
Ohja, ik zit helemaal bij de verkeerde deel te krabbelen!

Hier zit zoiezo een scene dat je het van de orginele kan onderscheiden. De begravenis van Theodred, bv.

avatar van Don MN
Héle mooie toevoeging. Bij veel verlengde scènes werkte het ontzettend goed en de bioscoopversie voelt nu vaak onvoltooid aan.
Dan maar als back-up gebruiken als ik geen 4 maar 3 uur de tijd heb voor een film.

avatar van Minotaures
Sterker nog, ik ben de orginele versie vergeten! Doe mij maar de Extended, nog meer te beleven. Elke verlengde seconde aan de trilogie is een prachttijd.

avatar van Tomson_
Minotaures schreef:

Helemaal mee eens. De bioscoopversie is niet meer van de plank gekomen sinds ik de extended heb.

avatar van wyatt earp
De extended edition is de enige versie die ik gezien heb. Ik had hem graag op het grote doek willen zien, maar daar ben ik nu ietsje te laat mee.