Thinner (1996)

Alternatieve titel: Stephen King's Thinner

Thriller / Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Robert John Burke, Joe Mantegna en Kari Wuhrer

Een dikke advocaat rijdt een zigeunervrouw aan, maar wordt, mede door zijn contacten, vrijgesproken van alle blaam. Een zigeuner spreekt uit wraak een vloek over de betrokkenen uit. De advocaat verliest plots kilo's per dag. In het begin een godsgeschenk, maar er komt geen einde aan. De advocaat moet de zigeuner opsporen om de vloek ongedaan te maken voor het te laat is.

avatar van Elchapo
Goed verhaal,typisch king...4 stars.

avatar van joolstein
Een aardige Stephen King-verfilming. Die zelf ook nog een rolletje in de film speelt. Op Robert John Burke na zijn de rest van de rollen niet heel geweldig. De meeste kracht van het verhaal zit in de sfeer en doen wel wat denken aan de serie ‘Twilight Zone’. Waarbij de kijker een weerspiegeling krijgt te zien van je eigen realiteit. Regisseur Tom Holland (‘Child’s Play’) gebruikt hiervoor ook opzettelijk de cliché’s over zigeuners om je die spiegel voor te houden. Het zijn dieven, die de hele dag drinken en snode plannen bedenken en de vrouwen zijn hitsig. Dat gezegd hebbende Kari Wuhrer als Gina Lempke was wel een hele leuke dame! Veel Gore is er niet te zien maar dat weet iedereen die weleens een King-verfilming heeft gezien. Daar draait het dan ook niet om. Verder is het een aardig film, niets bijzonders of schokkends maar gewoon leuk.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Prima geschikt en totaal rijp voor een remake, deze film. Lijkt me ook de perfecte rol voor Christian Bale, dan kan hij zowel enorm aankomen zoals in Vice en enorm afvallen zoals in The Machinist. En dat voor dezelfde rol! Dat zal in ieder geval iets overtuigender zijn dan de make-up van Robert John Burke in deze film. Normaliter zou ik er niet zo kritisch op zijn - want zo héél slecht is het ook weer niet gedaan - maar bij Thinner is de transformatie van dikke man naar wandelend lijk het belangrijkste aspect van de film. En tja, dan is de dikke Burke niet overal even overtuigend. Hij mag dan een flinke onderkin hebben, de rest van zijn hoofd is veel te dun. En het is hilarisch om te zien hoe hij onder de douche zijn pak amper mag aanraken, dus de hele tijd heel zachtjes over zijn borstkas streelt.

Deze onbedoelde humor werkt niet echt bevorderlijk in een film die erg geslaagd had kunnen zijn met een serieuze aanpak. Maar helaas, dat zit er bij Thinner niet in. Dit heeft ook met de keuze van de regisseur te maken; Tom Holland heeft prima horrorklassiekers afgeleverd, maar staat nu niet bekend om zijn subtiele, serieuze werk. Iemand als David Cronenberg had hier waarschijnlijk wel raad mee geweten. Als Thinner iets meer op The Fly leek, was het een veel sterkere film. Zo bouwt The Fly uitstekend op wat betreft de transformatie. Bij Thinner gaat het allemaal wel erg snel,na zo'n twintig tot dertig minuten hebben we al een vrij dunne Burke. Dat had juist wel wat meer uitgespeeld mogen worden. Maar goed, dan moet je wel wat fatsoenlijk acteerwerk kunnen verwachten en de meeste acteurs zijn hier niet al te best. Hoofdrolspeler Burke kan als dikke man niets anders dan wat schaapachtig lachen en als dunne man vooral kreunen.

Het geheel wordt nog enigszins geestig als Joe Mantegna zich ermee gaat bemoeien. De film lijkt een hele andere kant op te gaan, maar het is wel vermakelijk om te zien hoe Mantegna zijn vriend Burke uit de brand helpt. Het levert in ieder geval amusement op. Maar de premisse van Thinner had een behoorlijk sterke thriller of intrigerende body-horror kunnen opleveren. Met een vrij karige uitvoering komt Thinner niet veel verder dan een oké tussendoortje. Het is verre van de slechtste verfilming van het werk van Stephen King, maar dat zegt ook meer over de kwaliteit van al die verfilmingen.

2,5 sterren.

Erg leuk verhaal. Ik vind alleen de make-up van die oude zigeuner niet super.

avatar van Paranoid_Fish
Alweer een geweldige ontdekking. Oke, je ziet wel dat de man niet echt dik is, maar een bepaald kostuum aan heeft. Maar dat doet niks af aan het verhaal en hoe griezelig die film is. Volgende op de lijst: Firestarter.

avatar van princesspeach
Jammer. Is meer een comedy film.