Thinner (1996)

Alternatieve titel: Stephen King's Thinner

Thriller / Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Robert John Burke, Joe Mantegna en Kari Wuhrer

Een dikke advocaat rijdt een zigeunervrouw aan, maar wordt, mede door zijn contacten, vrijgesproken van alle blaam. Een zigeuner spreekt uit wraak een vloek over de betrokkenen uit. De advocaat verliest plots kilo's per dag. In het begin een godsgeschenk, maar er komt geen einde aan. De advocaat moet de zigeuner opsporen om de vloek ongedaan te maken voor het te laat is.

avatar van De GeuS
Matige low budget horrorfilm. De film begint nog wel aardig, maar blijft op een gegeven moment maar oninteressant doorsukkelen; 2*

avatar van Minority_Check
erg dom en overdreven film
vooral die zigeuners acteerden erg slecht
en ik dacht dat zigeuners vredelievend enzo moeten zijn

avatar van Fran
In het begin leek het meer op een humorfilm dan op een horror. De fatsuite was ook zo fake dat het er gewoon lachwekkend uitzag.

En nu kan je mij echt wel een bange poepert noemen wat betreft enge films ( zelfs bij Nightmare on Elmstreet zat ik te bibberen) maar deze film vond ik ECHT niet eng.

De zigeuners die eng hadden moeten voorstellen waren mij te hysterisch en overdreven. En de hoofdpersoon zelf, tja .... die bakte er ook niet zoveel van qua eng zijn.

Soms was het wel een beetje eng wat betreft de "zwarte" magie die erin werd gebruikt mar over het algemeen vond ik hem heel flauw.

Nee, voor een Stephen King film vind ik hem erg zwak ! Maar als je een makkelijk wegkijkertje wilt hebben om even je gedachten te verzetten is het best uit te houden.

avatar van N_SANE
Ik heb dit maar gekeken als comedy aangezien er geen enkele horror in te bekennen was. En ik moet zeggen dat zelfs dát er niet in te vinden was. Hield mijn aandacht er niet echt bij, maar ik wilde wel graag weten hoe het af zou lopen. Nergens werd het spannend of leuk.

Denk dat een 1 wel meer dan op zijn plaats is

avatar van J1981W
Heb hem bekeken omdat ik wel nieuwsgierig was naar hoe het boek verfilmt was. Achteraf had ik dit beter niet kunnen doen. Vond dat er erg slecht geacteerd werd, daarnaast vond ik het fatsuit in het begin van de film zo overdreven en lachwekkend waardoor de film meer op een komedie leek. Al met al 1,5 ster.

MovieEter
Dacht dat ik deze al eerder gezien had, maar zag hem gisteren dus voor het eerst. Ik verwachtte er niet veel van, maar hij is goed te pruimen! Met een creepy sfeertje en enige humor. Ik heb het boek neit gelezen maar vind hem wel erg ondergewaardeerd. Voor een low budget b-film geef ik hem 3.5*

avatar van Rephlex
Ik vond het boek héérlijk...!
Ja... wat een tegenvaller is deze film dan...
Matig geacteerd, clownesk geregisseerd, houdt de spanning nergens echt vast.
Dat King hier z'n fiat aan gegeven heeft baart me zorgen...
Hopelijk durft ooit een regisseur het aan De Donkere Toren-saga te verfilmen. Ben echt erg benieuwd of iemand dit aan zou kunnen.
Een meesterlijk epos.
Maar dit terzijde... deze verfilming van een der King's boeken vind ik vrij beschamend. Meer dan 2 sterren kan ik 'm niet geven.

avatar van Rephlex
psycholamp schreef:
Ik heb net het boek uit en vind het einde onbevredigend. Is dit in de film ook zo?

Mja... 'onbevredigende eindes' kenmerken King deels.
Als je daar niets mee hebt, heb je sowieso weinig bij King te zoeken, denk ik.
En wat betreft de film... deze heeft een iets minder open einde... Wat ik dan weer 'onbevredigend' vond...

Vermakelijke, maar matig geacteerde en vrijwel spanningsloze film. Burke oogt in het eerste deel van de films zelfs als een karikatuur van een advocaat in een foute komedie door zijn dikke pretoogjes, dikke laag make-up en met kussens volgepropte pens; het had allemaal wel iets subtieler gemogen. Naarmate hij dunner wordt, verwacht je als kijker meer emoties te kunnen ontdekken op zijn gelaat, maar dit valt vies tegen.

De regie en het scenario zijn bovendien dermate inspiratieloos, dat het resultaat een aaneenschakeling is van min of meer vermakelijke scènes zonder inhoud. Iets meer visie in zowel spel- als acteerstijl had geen kwaad gekund. Door het aantrekkelijke bronmateriaal en het aardige tempo wordt de film nog enigszins gered. Een straf om naar te kijken is de film echter allerminst.

aerts007
Niet de slechtste verfilming van een verhaal van King. heeft hopen andere bagger opgeleverd!
King en films,helaas geen aanbeveling.

De film heeft een lekker hoog tempo, zeker in het begin. Inderdaad zijn de make-upeffecten niet echt geweldig, maar daar stoor je je na een minuut of vijf niet meer aan. Het verhaal verloopt iets anders dan in het boek, maar ook dat is geen probleem. Al met al prima dus.

avatar van niethie
Ben toch wel een beetje verbaast over het lage gemiddelde, oke het is geen top film en het is alweer een tijdje geleden dat ik hem zag maar ik weet nog dat het verhaaltje op een prima manier verteld werd en het allemaal redelijk spannend was.

3 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Wederom een goed onderhoudende King die vaak wat ondergewaardeerd wordt. Redelijk vermaak.

avatar van Ralf81
Leuke, boeiende film! Echt horror is het maar een enkele keer, maar deze film bewijst dat ook zonder gore een sterke film is neer te zetten die je mee laat leven met de hoofdpersoon. Je blijft geboeid omdat je zo graag wilt weten hoe het afloopt. De fat guy in het begin is misschien wat fake, maar voor die tijd toch vrij overtuigend vond ik. Ik vind deze film wel een aanrader voor mensen die van King verfilmingen houden.

avatar van riefenstahl
Onverwachte meevaller; geen slash-horror maar wel spannend door spel en sfeer.

avatar van Thomas83
Nogal een B-film, wat wil je ook met zo'n plot, maar desondanks nog lange tijd zeer vermakelijk. Vond de film ook niet echt slecht, doordat hij zichzelf totaal niet serieus nam met de heel foute special-effects (zelfs het bloed zag er niet fatsoenlijk uit), en, zoals al opgemerkt, nogal clownesk acteren. Dat is vaak nog vrij grappig, alleen bij de zigeuners is het irritant. En de personages blijven vervelende karikaturen, wel jammer. Op een gegeven moment begint de film ook duidelijk minder te worden. Al was het einde dan wel weer aardig.

avatar van IcU
IcU
Slechte acteer prestaties en een enorm nep fate suite. De hoofdrol speler was enorm irritant. Hij kon echt niet acteren. Ook was het verhaal nogal matig.

avatar van glimmerman2000
Leuk horrorsfeertje!, dat wel..Het verhaal is ook wel grappig, en keek daarom ook wel lekker weg.De special effects waren matig!.De naar mijn mening, mooiste actrice deed ook mee, namelijk Kari Wuhrer..Wat een plaatje is dat zeg, alhoewel ik haar rol erg irritant vond.Geen hoogstaande film dus, maar ook niet heel slecht.

Wil nooit meer afvallen:LOL:

Een keer gezien, gister gemist, maar ik herinner hem maar al te goed:LOL: Het is niet echt Stephen King waardig.

avatar van hellblazer93
Gisteravond nog een keer bekeken en hij bevalt me echt goed! De sfeer is erg goed en het acteren valt wel mee geloof ik. Het verhaal is ook leuk, maar wel wat jammer van het einde. Ik had liever gehad dat het wat meer afgemaakt was, of juist niet. Ik verlaag m'n stem toch maar met een half sterretje, maar het is zeker geen slechte film in mijn ogen.

avatar van film88888
Wat een heleboel negatieve reacties !

Ik kan er niks aandoen, maar deze film vond ik helemaal niet slecht, eigenlijk heel goed.

Het verhaal (Van King) was heel orgineel, en vooral spannend, maar ook intresant om blijven naar te kijken.

Robert John Burke was goed op dreef, maar ik vond eigenlijk Mantenga hier het beste van allemaal spelen.

De magie, en de Zigeuner's dat hier eigenlijk de horror is vond ik goed meevallen, en zoals ik al zei orgineel.

John Burke die een lieve man speelt, en hoe dunner de man wordt, hoe vreemder hij zicht begint te gedragen, en zijn karakter wordt lelijker. Dat vond ik dus één van de betere dingen dat in de film zat.

King dat een heel even er in komt, liet me (Net zoals Onderhond al zei) denken aan Jackson in Braindead.

4,0 sterren.

Mooi werkje van Holland.

avatar van Bibelonseberg
Het idee om hiervan een film te maken is geweldig. De zwarte magie die als wraak gebruikt wordt. Het jammere van deze film is dat er veel tijd gestoken wordt voor de opbouw waarna het einde te snel kwam. Nadat de dikke advokaat eindelijk de sleutel had om de vloek op te lossen ging de film kort door de bocht en zo'n 10 minuten later kwam de aftiteling.

Zeer eigenzinnig Stephen king verhaal naar de hand van Tom Holland zoals ook Children of the corn helemaal anders is gemaakt dan het boek.
Enkele spelers zoals Lemké de oude zigeuner en Joe Mantegna vondt ik erg overtuigend overkomen.
Rustig inteligente horror/ thriller met een gebruikelijk onverwachte wending op het einde van de film.
De hoofdspeler die eerst over kwam als een verantwoordelijke family man die daarna geen probleem heeft om iemand te vermoorden heeft zelfs een klein moraal die in de film te vinden is.

Net als Holland's Child's play een klassieker in het genre.

avatar van josseheijmen
Slechte film met hier en daar best vette effecten, die eigenlijk nog redelijk onderhoudend is ook.

1e ziening van Thinner.

Burke die verandert van een trouwe lobbes in een hellehond komt me erg vreemd voor. Zeer over the top. Het lijken twee compleet verschillende personen, dat kan de bedoeling toch niet zijn.

Film begint zeer treurig, wordt dan lekker campy en kent zijn leuke momenten om dan weer te eindigen in mineur. Zwaar in mineur. De plotontwikkelingen in de, zeg maar laatste 10 minuten zijn bar en boos (wat Holland c.s. er zelfs dan niet van weerhoudt de kijker even heftig met de ogen te doen rollen).
Om van het laatste moment voor de aftiteling maar te zwijgen.

Érg leuk om (voor het eerst?) Joey Zasa weer op het scherm te zien na deze memorabele rol.

Ik vind dit een hele goede film. Jammer dat het zo'n lage waardering heeft. Staat in mijn top 10. En ik vind deze er wel veel ouder uitzien als "The Shawshank Redemption" Maar deze is zelf van twee jaar later.

RandallFlagg24 schreef:
Ik vind dit een hele goede film. Jammer dat het zo'n lage waardering heeft. En ik vind deze er wel veel ouder uitzien als "The Shawshank Redemption" Maar deze is zelf van twee jaar later.

inderdaad het is een goeie film en hij is goed spannend en boeiend

Goede film, wel weird (but cool) en ja. 2 keer al gezien:)

domkey
Een beetje een voorloper van Drag Me To Hell.
Ik vond dit zeker de moeite om te bekijken.Taart zag er lekker uit.
Fijne thriller.

avatar van rcksn
Leuk verhaal grappig uitgewerkt geen oscarmateriaal maar zeker leuk om een keer gezien te hebben