• 15.918 nieuwsartikelen
  • 178.829 films
  • 12.258 series
  • 34.051 seizoenen
  • 648.775 acteurs
  • 199.219 gebruikers
  • 9.385.443 stemmen
Avatar
 
banner banner

Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama | 99 minuten
4,04 8.446 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

IMDb beoordeling: 8,3 (1.162.226)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 augustus 1993

Plot Reservoir Dogs

"Every dog has his day."

Joe Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Mr. White / Larry Dimmick

Mr. Orange / Freddy Newandyke

Mr. Blonde / Vic Vega

"Nice Guy" Eddie Cabot

Detective Holdaway

Officer Marvin Nash

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Vetje

Vetje

  • 14 berichten
  • 77 stemmen

vdc schreef:

Persoonlijk heb ik wat meer moeite met het feit dat Joe Cabot, bij het binnenkomen van het pakhuis, meteen overtuigd Orange aanwijst als 'the rat'. Een doorwinterde crimineel als Cabot zou dan toch wel moeten weten dat dit pakhuis keurig in de gaten gehouden wordt door de politie.



Joe zegt dat orange de enige is die hij niet 100% kon vertrouwen. dus nadat eddie hem aan de telefoon vertelde dat alles doorgestoken kaart was, was voor hem al duidelijk wie de rat was; de enige waar hij niet 100% zeker van was; Mr. Orange

wat mij opviel is dat het koffertje met diamanten helemaal niet is meegenomen door Mr. Pink; in de scene waar pink wordt achtervolgt door drie agenten (wat tijdens de schietscene er ineens vier worden) wordt pink aangereden door een auto, wanneer hij de vrouw achter het stuur vandaan trekt ligt het koffertje naast het voorwiel, in het volgende shot zie je de agenten om de hoek rennen en meteen daarna veranderd het camerastandpunt weer terug naar pink die de deur opendoet en begint te schieten. maar het koffertje ligt niet meer op de grond en is zeker niet in de auto gegooid.

maar goed in je eerste film mag je zulke foutjes nog wel maken


avatar van Lola3

Lola3

  • 892 berichten
  • 1556 stemmen

Vetje schreef:
(quote)



Joe zegt dat orange de enige is die hij niet 100% kon vertrouwen. dus nadat eddie hem aan de telefoon vertelde dat alles doorgestoken kaart was, was voor hem al duidelijk wie de rat was; de enige waar hij niet 100% zeker van was; Mr. Orange

wat mij opviel is dat het koffertje met diamanten helemaal niet is meegenomen door Mr. Pink; in de scene waar pink wordt achtervolgt door drie agenten (wat tijdens de schietscene er ineens vier worden) wordt pink aangereden door een auto, wanneer hij de vrouw achter het stuur vandaan trekt ligt het koffertje naast het voorwiel, in het volgende shot zie je de agenten om de hoek rennen en meteen daarna veranderd het camerastandpunt weer terug naar pink die de deur opendoet en begint te schieten. maar het koffertje ligt niet meer op de grond en is zeker niet in de auto gegooid.

maar goed in je eerste film mag je zulke foutjes nog wel maken
Je moet de film wel al een paar keer gezien hebben, ik heb hem 1 maal bekeken en dat is me nooit opgemerkt


avatar van vdc

vdc

  • 825 berichten
  • 619 stemmen

Vetje schreef:

Joe zegt dat orange de enige is die hij niet 100% kon vertrouwen. dus nadat eddie hem aan de telefoon vertelde dat alles doorgestoken kaart was, was voor hem al duidelijk wie de rat was; de enige waar hij niet 100% zeker van was; Mr. Orange


Joe weet dat Orange de rat is : dit is niet mijn probleem. Waar ik moeite mee heb is dat Joe als ervaren gangster (én wetende dat er een rat is), zomaar in de val loopt. Hij had moeten weten dat het pakhuis geschaduwd werd.

Het koffertje naast het voorwiel : even herbekeken, en inderdaad : dit is een duidelijke fout.


Maar net als jij vergeef ik het onze vriend Tarantino graag.


avatar van Vetje

Vetje

  • 14 berichten
  • 77 stemmen

je hebt gelijk, ik had je eerdere commentaar te snel gelezen denk ik en daardoor niet goed begrepen. idd heel stom van joe om nog naar 't pakhuis te gaan. tevens ook niet bijster slim om zelf het vuurgevecht te openen, wetende dat de spanningen al hoog zijn opgelopen, en de kans dus groot dat white inderdaad op hem zal schieten. waarschijnlijk zou de voldoening de hij zou krijgen bij het neerschieten van orange( die ook blonde, neerschoot, een van joe's betere vrienden) meer waard zijn dan zijn eigen leven.

maar goed een leven van een gangster gaat niet over rozen, en het doet ook niks af aan de kwaliteit van de film.


avatar van sateck

sateck

  • 184 berichten
  • 483 stemmen

ik vind dit echt een van de beste films... alleen het Hoofdstuk 'Mr. Orange' vind ik redelijk saai...


avatar van afca18

afca18

  • 4 berichten
  • 138 stemmen

Goed maar overgewaardeerd


avatar van DeCol

DeCol

  • 7009 berichten
  • 3024 stemmen

Verhaal zat heel goed in mekaar, dat is ook de reden van mijn redelijke score.. Verder vond ik de film maar wat tegenvallen. Het is zeker niet het niveau van Pulp fiction. 3*


avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

  • 1780 berichten
  • 0 stemmen

Pacino88 schreef:
hoe lang duurde het nou totdat ze na de roof bij het pakhuis arriveerden? Mr White zei dat een aantal dagen geleden bij een normaal gesprek hij zijn naam en plaats vertelde. Later vertelde hij dat Orange toen lag te sterven, dus ze moeten een tijd onder weg zijn geweest.

je moet goed luisteren pacino...het kan zijn dat hij alleen zijn plaats een paar dagen geleden en net na die roof vertelde hij zijn naam...


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Ik ben eindelijk van gedachten veranderd over deze film.

Het is een geniale andere aanpak met memorabele scene's en een geniaal gebruik van muziek.


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Ow yeah, je ziet het licht


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

Misschien een typisch gevolg van multi-step-flow theorie (?!)


avatar van murtcelP

murtcelP

  • 393 berichten
  • 962 stemmen

Hele goeie film met weer geweldige quotes!

Goede muziek ook, vooral 'ons eigen' Little Green Bag.

*****


avatar van Mr. Orange

Mr. Orange

  • 21 berichten
  • 14 stemmen

Tarantino's eerst zelfgeregisseerde film. en knap gedaan zeker met het minimale budget dat ze hebben gekregen.


avatar van Lola3

Lola3

  • 892 berichten
  • 1556 stemmen

Mr. Orange schreef:

en knap gedaan zeker met het minimale budget dat ze hebben gekregen.

Hecht ik maar weinig belang aan, hoeveel kregen ze trouwens?


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

$1,200,000 (estimated)

bron: imdb


avatar van notsub

notsub

  • 1488 berichten
  • 1473 stemmen

Leuke film, maar voor mij zeker geen topper. De muziek is goed en het kijkt ook wel lekker weg, maar af en toe betrapte ik mij erop dat mijn gedachten wegdwaalden. Dat komt omdat ik sommige scenes net te lang vind duren. Leuk zijn een paar onverwachte dingen die het verhaal gaande houden en wordt er sterk gebruik gemaakt van de tijd. Naar het einde toe vond ik hem steeds beter worden. Het sterkst zijn de dialogen. 3.0


avatar van jayytjee

jayytjee

  • 258 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb deze film voor het eerst bekeken.. Ik had al pulp fiction van QT gezien en ik kon niet geloven dat R D beter zou zijn dan pulp fiction.

Dit had ik goed voorspeld. Pulp fiction was net wat beter.. maar toch een pracht van een film... Prachtige dialogen

( die van pulp fiction toch net wat beter ), goede muziek ( de scene met het oor ) en ijzersterkte acteerprestaties

( met name van steve buscemi en Harvey Keitel ).

Kortom gewoon een ijzersterke film van QT

4,5 sterren


avatar van Lola3

Lola3

  • 892 berichten
  • 1556 stemmen

jayytjee schreef:

goede muziek ( de scene met het oor )

Elke keer als ik dat liedje nu hoor, moet ik aan Mr.Blonde denken


avatar van RemiB

RemiB

  • 66 berichten
  • 75 stemmen

Alle films van QT raken gewoon iets bij mij waardoor ik het goed vind.

Ik denk dat t komt door de muziek erbij

bij andere films zoals Pulp Fiction, en Jackie brown heb ik dit ook


avatar van Horrordude

Horrordude

  • 500 berichten
  • 228 stemmen

in dese film wordt 272 keer het woord ''Fuck'' gezegd


avatar van prodeje

prodeje

  • 121 berichten
  • 123 stemmen

Gister weer eens bekeken en toch een beetje geschrokken dat de film me ditmaal tegenviel. Voorheen makkelijk 4* laten scoren, maar bij deze view viel me op hoe deze film steunt op m.n. dialogen. Dat vond ik altijd de kracht, maar het stond me allemaal wat tegen op een of andere manier.

Nog steeds: Tim Roth is the best, wat kan die man een koppen trekken (m.n. zodra hij voor het eerst in beeld komt tijdens de "Like A Virgin"-discussie). Hij speelt consequent goed (Gridlock'd, Liar/Deceiver, Pulp Fiction) en weet me te boeien met zijn authenticiteit.

Madsen als satanische Elvis was ook een verademing, en Buscemi en Penn waren okay. Feit blijft dat Tarantino een lulletje is, en ik kon ditmaal weinig genieten van Keitel. Hij leek in zijn discussie met Buscemi (met Roth om de hoek bloedend op de grond) zijn teksten wat op te dreunen.

De muziek is goed. '70 moeten je liggen, maar dat doen ze bij mij wel. Mooi hoe de muziek uit-fades zodra Blonde even naar buiten loopt om wat gasoline te halen en de fade-in zodra hij de loods weer inloopt.

Ondanks dat de film grotendeels op één plek afspeelt verveelt dat niet, en dat is knap. Toch vond ik de essentie wat teveel op m.n. dialogen steunen ipv karakterspel of verhaal. Niet dat de acteurs slecht speelden (Roth en Madsen), maar het ging meer om wát ze te vertellen hadden. Buiten dat kan de film dan wat hol ogen.

3,5*


avatar van partysander

partysander

  • 15 berichten
  • 548 stemmen

Mooie van deze film is dat hij alleen maar beter wordt nadat je hem een tijdje hebt laten bezinken.

4*
alleen al voor dat dansje van Michael 'Blondie' Madsen


avatar van h-ydr

h-ydr

  • 2 berichten
  • 19 stemmen

had meer verwacht van deze film


avatar van tomkreunen

tomkreunen

  • 20 berichten
  • 398 stemmen

Wat een heerlijke film zeg =D

5,0 *


avatar van TimD

TimD

  • 1095 berichten
  • 0 stemmen

Omdat?


avatar van prodeje

prodeje

  • 121 berichten
  • 123 stemmen

Plaatste ik op 17 november 2006 nog het volgende..:

prodeje schreef:

Gister weer eens bekeken en toch een beetje geschrokken dat de film me ditmaal tegenviel.

..staat in het eerstvolgende bericht op 23 november 2006:

partysander schreef:

Mooie van deze film is dat hij alleen maar beter wordt nadat je hem een tijdje hebt laten bezinken.

Geeft me een beetje te denken waarom ik nog iets schrijven zou..


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31161 berichten
  • 5454 stemmen

prodeje schreef:

Geeft me een beetje te denken waarom ik nog iets schrijven zou..

vind het juist geweldig dat je zoiets schrijft ipv wow of cool of geweldig... het is nu eenmaal anders voor iedereen.

Ik heb de film nog maar 1 keer gezien, maar was wel echt onder de indruk. Zal hem nog eens moeten zien om ook te weten of hij betert of niet.


avatar van prodeje

prodeje

  • 121 berichten
  • 123 stemmen

Film Pegasus schreef:

vind het juist geweldig dat je zoiets schrijft ipv wow of cool of geweldig... het is nu eenmaal anders voor iedereen.

Bedankt. Wilde eigenlijk mijn post nog verder aanvullen, met wat vragen, maar het beheer van MovieMeter.nl vond dat 'onzin' en gooit mijn onvoltooide post tot tweemaal toe weg, zo blijkt uit een privé-bericht dat ik heb ontvangen. Dus ook mijn bovenstaande post is nog onvoltooid, en er staat dan ook niet wat ik wilde zeggen.

Maar goed, het is inderdaad nu eenmaal anders voor iedereen. Ik vind dat er bij deze film juist weinig te bezinken valt: het is een simpel verhaal, best vermakelijk gebracht, maar wel hap-slik-weg.


avatar van SilverGun

SilverGun

  • 1151 berichten
  • 818 stemmen

Toch vond ik de essentie wat teveel op m.n. dialogen steunen ipv karakterspel of verhaal. Niet dat de acteurs slecht speelden (Roth en Madsen), maar het ging meer om wát ze te vertellen hadden. Buiten dat kan de film dan wat hol ogen.

Weet je zeker dat je niet bij Pulp Fiction wilde posten?

Het zijn naar mijn mening júist de uitgediepte personages en de complexe verstandhoudingen die ze onderling hebben, de morele dilemma's waar ze mee kampen en uiteraard de knap geschreven dialogen die ze voeren, die Reservoir Dogs zo'n meesterlijke film maken. Kan er met m'n hoofd niet bij dat je van mening bent dat de film enkel leunt op leuke dialogen.


avatar van prodeje

prodeje

  • 121 berichten
  • 123 stemmen

SilverGun schreef:
Weet je zeker dat je niet bij Pulp Fiction wilde posten?


Ik bedoel Reservoir Dogs, maar voor Pulp Fiction geldt eigenlijk hetzelfde naar mijn mening.

SilverGun schreef:
Het zijn naar mijn mening júist de uitgediepte personages en de complexe verstandhoudingen die ze onderling hebben, de morele dilemma's waar ze mee kampen en uiteraard de knap geschreven dialogen die ze voeren, die Reservoir Dogs zo'n meesterlijke film maken.


Ik ben het eigenlijk wel mee eens dat tevens hun complexe verstandhoudingen erg belangrijk zijn. Maar hóe hun verstandhoudingen echt liggen wordt niet verder uitgediepd dan "er is een undercover die een collega gemarteld ziet worden, Keitel die verbroederd met de undercover". Madsen, Buscemi, Tarantino etc. zijn simpelweg criminelen in opdracht van Penn en zijn pa, die relatie is niet zo complex. Ik zou hetzelfde als Penn reageren indien iemand een gun op mijn vader zou richten (ervan uitgaande dat ik 'carrying' zou zijn ). Het enige complexe zit 'm in de verhouding Roth/Keitel vs Blonde en de verhouding Roth/Agent. Vind dat wel mooi hoor, maar niet duizelingwekkend.