I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

avatar van Jony-b
Ik had echt weinig verwachtingen bij deze film, maar toch ben ik hem gaan kijken en het viel helemaal niet tegen.
Will Smith speelt zoals gewoonlijk een super rol en de actie en het verhalen vielen me ook niet tegen.

88Fabian
Echt een toffe film,het bleef verrassend en spannend.

606 schreef:

je gaf een 4

Uhm....wat probeer je precies te zeggen?

4/5 = 4 sterren van de 5 sterren die je maximaal voor een film op de site Moviemeter kan geven

Montorsi schreef:

Smith vindt de robots niet zo lief, maar de rest van de wereld wel, en terecht. Waarom toch, waarom toch. Smith gaat achter een robot aan die een tasje in zijn hand heeft. Gewoon omdat hij robots stom vindt. Pas later blijkt waarom Will robots stom vindt, hij is namelijk door een robot gered! En niet een klein onschuldig meisje in een andere auto. Daarom slaapt Will tegenwoordig met een pistool in zijn hand, niet te vertrouwen die robots! Je bedenkt het niet

Toch blijkt er wel één lieve robot, en die kan allemaal truucjes, zoals dromen, en en passant heeft hij ook nog eens een soort Jomanda-achtige gave. Fan-tas-tisch!

Lieve robot is gemaakt met een doel, dat moet ook wel heel duidelijk zijn voor de kijker, daar lieve robot dat zo'n keer of 20 moet zeggen. Lieve robot is gemaakt door de een ouwe man die Smith moet waarschuwen voor een stoute opper-robot. Dat doe je dan natuurlijk niet op de gemakkelijke wijze, om het allemaal niet te simpel te doen is daar een soort speurtocht aan verbonden, maar natuurlijk!

Meesterlijke uitleg, chapeau haha

plorp
Weet nog dat ik hem precies op de bioscoop datum bekeek in de bios(5 augustus 2004) in de eurocinema in Den Bosch. Dat waren nog eens tijden en dit is ook weer een flink straaltje jeugdsentiment. Heerlijk gewoon. En die decors ook. Om te smullen

plorp schreef:

4 Jaar geleden kan je toch niet echt jeugdsentiment noemen.

plorp
Voor mij wel. was btw ook geinig toen dat ik een van de eerste bezoekers was op die dag. Zo in de ochtend ofzoiets.

heel toffe film. verhaal zit wel tof in elkaar. het is ook mooi verfilmd.
Will Smith speelde zijn rol weer eens zeer goed. maar ik verwachte ook niet anders.

crack1
Goede aktiefilm van Will'oor'Smith!

avatar van Timecop
Eigenlijk een 3, maar omdat ie zo ongelooflijk vet klinkt door mijn surround set een 0,5 erbij.

avatar van Svenster
Ben een groot fan van Will Smith. Ook deze film vond ik weer erg leuk en vermakelijk. Het verhaal is origineel en lekker vlot.

aerts007
Ik ben geen fan van Smith,maar deze keek lekker weg.

avatar van Isaura*
Ik dacht dat het weer zo'n prototype van robotfilms ging zijn maar dat gedacht was zeker fout.
Goede senario's, prachtige spelers en zeer goed verzonnen verhaal.

avatar van MNV2
Ik zie Will Smith veel liever in een komedie spelen dan in een sobere sf-film. Qua effecten een prachtige film maar het verhaal was om een of andere reden niet voor mij weggelegd.

avatar van B_B
B_B
Best een vermakelijk filmpje maar met zo'n interessant uitgangspunt kan je daar moeilijk genoegen mee nemen.

Jammer is dat de filosofische kant bijna volledig vervangen wordt door een soort misplaatst sentiment. Past totaal niet in het verhaal en zeker niet binnen de erg cleane en afstandelijke stijl van de film. Het toekomstbeeld wat geschetst wordt is best interessant en ook leuk vormgegeven. Jammer dat richting het einde de spanning afneemt en de film ontaard in een redelijk simpel actiefilmpje.

Ben Will Smith inmiddels wel wat meer gaan waarderen als acteur maar vind hier toch dat hij weer te stoer/charismatisch/grappig wil zijn. Bridget Moynahan bakt er dan weer helemaal niets van en lijkt alleen maar quasi-intelligent te kunnen kijken. Van goede acteurs als Cromwell en Greenwood krijgen we helaas maar weinig te zien.

Al met al best vermakelijk, maar vooral veel onbenut potentieel,

avatar van ;)
;)
fijne film, wel een verhaal dat vrij vaak word gebruikt bij robot films.
de hoofdcomputer wil altijd de macht grijpen.
maar heb wel kunnen genieten en will is en blijft een zalige acteur. zijn stijl van acteren is gewoon fijn om te volgen.

De reden om de macht te grijpen is echter juist orgineel als je het vergelijkt met andere sf films.

Um, nee.

avatar van Halcyon
Een film die al heel lang op mijn to see lijst stond, maar omwille van de relatief lage prioriteit pas gisteren aan de beurt was. Vooral het scenario maar ook de visuele stijl, waarvan ik sporadisch een glimp mocht opvangen zij het in reclames of trailers, waren voor mij de voornaamste aandachtstrekkers. Na afloop van de film moet ik dan ook beamen dat precies deze twee aspecten mijn verwachtingen meer dan ingelost hebben. I, Robot boogt op een filosofische materie die zeker niet nieuw is, maar me wel keer op keer blijft boeien. De technologische vooruitgang die ethische vraagstukken opwerpt: wat als robots, geschapen naar het evenbeeld van de mens, ook emoties, een ziel en een eigen wil krijgen? En wat als die wil een gevaar voor de mensheid impliceert? Persoonlijk vind ik het een sterk gegeven waar je erg veel kanten mee uit kunt.

Naast die filosofische context profileert I, Robot zich in de eerste plaats als actiefilm tegen een futuristische achtergrond. En ook hier vind ik I, Robot perfect z'n doelstelling bereiken: eersteklas entertainment in een visueel oogverblindend jasje. Ik heb vaak gebiologeerd en met open mond naar het scherm zitten staren. Al die prachtige decors, gaande van reusachtige stadspanaroma's tot vernuftige staaltjes moderne architectuur. Daarnaast vond ik de vormgeving van de robots en hologrammen erg aantrekkelijk, zowel dan van de menselijke NS-4 en NS-5, als van de meer abstracte beveiligingscentrale VIKI. Bij dit alles vond ik de cinematografie uitmuntend. De tijdsgeest wordt mooi weergegeven zonder hierin te overdrijven - het blijft ook vrij geloofwaardig allemaal - en het gebruik van klinische, futuristische kleuren en settings is echt ideaal voor dit soort SF-verhalen.

Dat het hier een Hollywoodfilm betreft met de gebruikelijke nevenplots, gimmicks en oneliners vond ik niet eens zo storend. Toegegeven, ik zie ze liever niet, maar er waren genoeg andere elementen waarop ik me kon concentreren zonder dat de typische Hollywoodstructuur me ging irriteren. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat er in Hollywood veel geld en ja, ook, talent circuleert zodat deze kaskraker genoeg in huis heeft om dat typische Hollywoodgevoel te ontstijgen. Op één ding faalt I, Robot echter grandioos, namelijk de platte en inwisselbare score. Waar blijven ze het toch vandaan halen vraag ik me dan af. Dan hebben ze eens een geweldig scenario en visuals die alle voorgaande genrefilms overtreffen, plakken ze er weer zo'n oubollige rotmuziek tegenaan zodat een meesterwerk er helaas niet inzit. Aan zo'n ongelukkige keuzes merk je toch dat men in de grote studio's nog niet helemaal met z'n tijd is meegegaan. Ik heb moeite gedaan om het over me heen te laten gaan en te genieten van datgene dat me wel kon bekoren, al bleef ik uiteindelijk toch een klein beetje met een wrang gevoel zitten.

Pastichio Rocker
Volgens mij is een regisseur nog altijd degene die bepaald welke componist de film van muziek voorziet.

Dat hangt ervan af.

avatar van Halcyon
Of de producer? Ik weet het niet eerlijk gezegd. Maar je bent het toch met me eens dat het hier om stereotiepe studiomuziek gaat die je al in zo'n honderd andere films hebt gehoord?

Pastichio Rocker
Mwja, het feit dat ik het me al niet meer kan herinneren zegt al genoeg. Maar goed, ik heb er dan ook niet echt op gelet, wat vooral te wijten is aan andere storende factoren in de film. Asimov zou zich in ieder geval omdraaien in zijn graf.

avatar van Halcyon
Ik merk trouwens dat de componist dezelfde is als in Proyas' laatste film Knowing die ik, als het goed is, donderdag in de bioscoop ga kijken. Ik ben benieuwd...

avatar van Parisa
Hmm, ik heb uit media opgemaakt dat filmmuziek in Amerika qua prioriteit alweer op zijn retour is. Dat vind ik ook zonde.

avatar van Spetie
Zou het niet mooi zijn om een robot te hebben die alles voor je doet? Het vuil buiten zetten, de rommel opruimen en zelfs voor je koken. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar in I Robot is het de werkelijkheid. Aardig verhaal op zich met een vermakelijke uitwerking. We krijgen een hoop spektakel voorgeschoteld met een wisselend niveau in special effects. De robots zelf zien er trouwens erg mooi uit. Erg mooi om te zien hoe bepaalde emoties bij hen tot stand komen. Verder is Will Smith aardig op dreef en kun je zoals altijd een rol in een film als dit wel aan hem overlaten. Jammer is wel dat film eren gebrek aan spanning heeft, die bijvoorbeeld een film als Minority Report wel bezit. Ook zitten er wel enige plotgaten in de film, maar echt storend is dat wat mij betreft niet. In zjn geheel dus een vermakelijk actiefilmpje, die op zijn tijd best vermakelijk is en gewoonweg lekker wegkijkt.

Zeer dubbel, maar uiteindelijk gewoon vermakelijk.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat Proyas hier te zoeken heeft. Nu zal hij wel geweldige fan zijn van Asimov (en het boek), maar dit is een zeer duidelijke Hollywood actie-interpretatie, inclusief guitige Smith. Proyas lijkt mij toch iemand die z'n films iets serieuzer neemt, ook z'n handdruk is verder compleet verdwenen in deze film. Had volgens mij ook door eender welk Bay-produced regisseurtje gemaakt kunnen worden.

Effecten zijn een beetje pover in deze film, vooral het feit dat alles veel te licht aanvoelt. Alsof de robots, wagen en gebouwen elk 5gr wegen. Zit totaal geen gewicht in de figuren, wat toch jammer is. Architectuur kon ik wel smaken, de robots zien er een stuk minder interessant uit. Mindere keuze om ze een bijna-menselijk gezicht te geven ook, werkte niet echt.

Minste punt vond ik uiteindelijk het verhaal. De basis (basis!) opzet is nog wel leuk, maar het verhaaltje is ondertussen zo verouderd en voelt echt aan als platte kaas. De robot die plots het analytisch denken beheerst en daarbij de mens buiten spel wil zetten, met revolutie en semi-oorlog tot gevolg ... leuk voor de jaren '30 ofzo, 20e eeuw dan wel te verstaan, maar in een film uit 2004 komt het nogal goedkoop over.

Voordeel is dan wel weer dat de film eigenlijk niet veel meer predenteert te zijn dan wat luchtig actievermaak, en daarop scoort de film dan ook wel. Wat leuke actiescenes, vlotte Smith en wat leuke scifi architectuur. De product placement vond ik trouwens best grappig en allerminst storend.

Aardig als actiefilm, maar het achterliggende verhaaltje is zo plat als een pannenkoek. Nipte 3*

avatar van DroBje!
Een vermakelijke film, met weinig diepgang. Waar we er tegenwoordig al zoveel van hebben.
Als je de film hebt gekeken, denk je hij is leuk en het zag er goed uit. Maar echt speciaal was hij niet.
Dat is jammer.

Vooral een film die het van momenten moet hebben: 2.50 (2.50)
Ik had I, Robot al een tijdje op stapel leggen, maar op de één of andere manier wist de film mijn aandacht maar niet te trekken. Waarom dat is werd na afloop van de prent duidelijk, maar zowaar viel het nog aardig mee, al kreeg ik wel exact voorgeschoteld wat ik had verwacht, een actievolle blockbuster waar enkel de actie centraal staat. Al moet ik erkennen dat er hier en daar serieuze pogingen worden ondernomen om het script op poten te zetten en een bepaalde richting op te duwen, maar alle pogingen daartoe stranden echter jammerlijk. Het viel me zelfs nog mee dat Calvin en Spooner elkaar niet liefdevol in de armen vlogen na het slotakkoord, dat had perfect in het plaatje gepast van I, Robot. Alle standaardingredienten zijn echter weer aanwezig zoals we die van een blockbuster mogen verwachten; een plottwistje hier een snuifje techniek daar, een populaire 'ster' om het geheel te verkopen en het zit geramd voor wat betreft het resultaat. Althans, voor diegene die hier genoegen mee neemt.

Allereerst begin ik met Smith zelf. Over het algemeen heb ik geen hekel aan hem en mag ik hem redelijk graag zien, maar voor de zoveelste keer is het Will Smith die we zien en niet Del Spooner, als je begrijpt wat ik bedoel. Zijn acteerwerk stelt daarnaast niet bijster veel voor. Naast hem grossiert Bridget Moynahan in onkunde, terwijl ze een jaar eerder in The Recuit nog een redelijke prestatie neerzette. in I, Robot lijkt ze echter zelfs geen moeite te doen om zich in haar personage in te leveren, al dient aangetekend te worden dat deze prent zich daar ook niet bepaald voor leent. De dialogen stellen geen zier voor en zijn over het algemeen tandenknarsend leeg. Het script zit tamelijk onsamenhangend in elkaar, worden de doorzichtige 'plotwendingen' geforceerd weggeschreven en is de humor totaal inspiratieloos. Zo nu en dan weet de film zowaar nog redelijk te overtuigen, hetgeen ik redelijk verbazingwekkend aanschouwde.

Alex Proyas is zoals de film: ingesteld op de automatische piloot. De prent steekt van a tot z uitermate gereguleerd in elkaar, hetgeen een groot deel van de spanning en 'het onverwachte' wegneemt. Cinematografisch weet hij zich evenmin te onderscheiden. Kleurloos, haast achteloos camerawerk (ont)siert I, Robot, voegen de futuristische opnamelocaties verder weinig toe en zien de special effects er wel heel erg gelikt uit, wat in dit geval een averechts effect oplevert. Positief is de behoorlijke montage en de zonder meer overwegend sterk uitgewerkte actiescenes. Men tracht zichtbaar een aardig script weg te zetten, maar de pogingen daartoe sterven grotendeels in schoonheid. Ondanks de matte acteerprestaties en de anonieme rol van Proyas weet I, Robot het vege lijf te redden met een (groot) aantal momenten van opwinding, maar daar blijft het dan ook bij.

Script / Verhaal:................ 2,00

Realisme:......................... 2,50
Cinematografie:............... 3,50

Positie: 154/330
I, Robot staat daarmee voor 'Nachtrit' en achter 'King Arthur'

Weer iets nieuws verzonnen?