I, Robot (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Proyas
met Will Smith, Bridget Moynahan en Bruce Greenwood

In het Chicago van 2035 behoren robots tot het alledaagse leven. Ze staan ten dienste van de mensen en worden door hen blindelings vertrouwd, omdat ze geprogrammeerd zijn volgens de drie wetten van de robotica. Deze bepalen dat de technologische hoogstandjes de mensen geen kwaad kunnen doen. Rechercheur Del Spooner houdt er echter een andere mening op na. Hij moet de moord op de briljante wetenschapper Alfred Lanning ophelderen en hij vermoedt dat de dader een robot is. Naarmate het onderzoek van Spooner vordert, groeit bij hem het besef dat de hele mensheid in gevaar is.

avatar van Jorick
* Goede special effects
* Humor
* Actie
* Origineel

Kortom: vermakelijk!

3.5 ster!

TLD
Inderdaad, deze film kijkt heel lekker weg. Het begint niet zo spectaculair maar halverwege kom je lekker in het verhaal. Dan heb je toch een leuke avond gehad met dit filmpje.

Ik geef het:
- 3.5 Ster...

avatar van The Goss
Geen onaardige film, beetje dertien in een dozijn, maar waar ik me echt kapot aan ergerde was de scene op het eind dat er vijf vliegtuigen overkomen als een soort homage aan de held. Ze moeten eens een keer stoppen met dat verrekte patriottische gedoe.

Maar al met al 3*

avatar van nirvana
ik had hier echt meer van verwacht, veel meer. het verhaal is niet speciaals, het acteerwerk is gewoon goed maar niks dat me bijblijft na het kijken van deze film ,, behalve dan dat ik als mens toch wel enorme sympathie kreeg voor het robotje Sonny. Zo ééntje zou ik ook wel nog willen voor thuis. Maar de hele film op zich stelde me toch teleur, niet slecht maar had het gewoon explosiever en beter verwacht op de volledige lijn.
2,5 ster.

avatar van stan
wcht een goede film vooral de special effects zijn heel mooi ook heel goed geacteerd krijgt 4****

goed gemaakte scifi thriller met een onverwachts goeie will smith.
hij is goed zoals we hem kennen als wisecrackende actieheld maar toont in sommige scenes ook een gevoelige kant.
spectaculair en boeiend van begin tot eind.
3.5

GEWELDIG!

naturo schreef:

3/4 van de film is ripoff! er zit geen enkel speciaal camera standpunt of vernieuwend shot in.

het is gewoon een goedkope terminator/matrix rip,

Deze film had prachtige shots. Wat is dan wel een orgineel shot trouwens?

Oh nee! De Camera draait! Dat deden ze ook bij de Matrix! -zeikerd-

avatar van Gizzmann
Waarom hebben, by the way, zoveel van jullie deze film gezien als jullie in het begin zeggen dat dit super slecht word? Jullie zijn niet verplicht om hem te kijken.

avatar van Flipman
Zijn er fans van Proyas die me kunnen zeggen of deze film teleur zal stellen of niet?

Flipman schreef:

Ligt er aan wat je verwachtspatroon is. Als je iets in de trend van The Crow of Dark City verwacht dan is I, Robot een teleurstelling. Zoek je naar wat (licht) vermaak, met veel actie en mooie special effects in een degelijk geregiseerde film dan zit je naar mijn mening wel goed.

Dit is toch echt de film die Terminator 3 had willen zijn.

avatar van V
V
Spider schreef:

Dit is toch echt de film die Terminator 3 had willen zijn.

Inderdaad

Maar was toch zeker een teleurstelling. Mooie uitgangspositie, maar jammerlijk uitgewerkt. Met een drakerige Will Smith in een film die veels te licht en makkelijk is. Met name het bedroevende einde is verschrikkelijk. 3*

Foei Proyas, foei!!!

avatar van TheRisingSun
Goede film die lekker weg kijkt. Zeer vermakelijk verhaal met prachtige special effects en schitterende robots (ookal zijn ze uit de computer). Will Smith in de perfecte rol voor hem! Daarnaast ook nog een mooie vrouw in de vorm van Bridget Moynahan,wat wil je nog meer. Vond hem (nogmaals) zeer vermakelijk!

3,5 ster

avatar van SSeagal
Heb me van begin tot het eind vermaakt, en eigenlijk nauwelijks gestoord aan het einde, ook al was het een beetje ongeloofwaardig, de film zag er gewoon bloedmooi uit, kende veel spanning en hier en daar een klein vleugje humor. Het verhaal was ook wel goed, en Will Smith zette weer een goede acteerprestatie neer. De film duurde ruim twee uur, maar die waren veel te snel voorbij, dat zegt dus al genoeg voor mij, toppertje! ****

avatar van T.S.S.A.
Nog nooit zo'n Amerikaanse Actie film gezien die zo mooi is bedacht normaal zijn Hollywood action movies allemal hetzelfe en gelukkig proeerde (en ik zeg dat met flinke nadruk op probeerde) qua idee anders te zijn dan de andere en laten we zeggen dat dat op een paar kleine dingen na dat tot 10 min voor het einde heel erg goed gedaan is maar jah dan, in die laatste 10 min, worden ze toch weer wakker en denken ze opeens heey dit is een hollywood film dus jah het einde.... (meer hoef ik niet te zeggen)

**** (o.a. voor de special effects en mooi camera werk)

avatar van Chainsaw
Vermakelijke actiefilm, met spectaculaire special effects, een goede sfeer, lekker vlot tempo, prima muziek, een boeiend plot en goed acteerwerk, met name van Smith. Gewoon erg goed vermaak, dus ...

3,5 sterren.

avatar van lotjeoef
Het verhaal was nogal voorspelbaar, maar het was leuk om naar te kijken. Vooral de special effects waren geweldig! Ook leuk om Will Smith in een iets serieuzere film te zien spelen.

****

Deze film is veel meer dan ik ervan had verwacht.
4 str
Vette Audi trouwens

avatar van Flipman
Nou, de laatste berichten zijn in elk geval positief! Ik heb de film nog niet gezien, ik zou er met een vriendin heengaan die nooit tijd heeft, dus dat is 'm niet geworden. Maar omdat ik zelf nogal te spreken ben over meesterwerken als The Crow en Dark City (allebei van Alex Proyas, voor de niet-Proyaskenners onder ons) was ik eigenlijk van plan om de Special 2-Disc Edition (met ruim 4 uur extra's op DVD2!) aan te schaffen. Als het een mooie film is, heb ik ook nog eens mooie extra's. Als de film tegenvalt, heb ik nog altijd mooie extra's! En ik wil sowieso meer van Proyas zien!

avatar van Mindflight
toch best een aardige film. ik had er minder van verwacht, zeker na het zien van de trailer. de robots zagen er tof uit, de muziek was mooi, de stad van de toekomst vond ik ietwat achterhaald, maar daar kijken we doorheen.

Evaristo
Een van de slechtste films ooit, ik kijk liever films als dat ik boeken lees maar van deze film lees ik liever het boek. FLOP

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Filmpje dat beter meeviel dan verwacht. Ik dacht eerst dat hij zou tegenvallen met al die computeranimaties. De computer in de film gebruiken kan mooie effecten hebben, maar als je er mee overdrijft is het mooie er ook af. Kijk maar naar special effecten in de nieuwe Star Wars-films of sommige stunts in de laatste Bond-film. Maar uiteindelijk heb ik toch genoten van deze film. Ik heb heel de film genoten, alhoewel het niet echt een hoogstandje is. Maar een film die me een ontstpannende avond kan bezorgen, is zeker niet slecht. 2,5 sterren.

avatar van aryan
Leuke film, leuk acteerwerk. Verhaal was iets minder, een beetje terminator/matrix achtig, maar het boek was eerder dus het is niet echt gekopieerd.
wel weer zo een domme de mensheid is verkeerd bezig, milieu vervuiling bla bla einde

Goeie film, alleen jammer van dat einde. Veel te suf.

avatar van Flipman
Ik moet Aryan en Gotti gelijk geven. Nog effe kort samengevat: Leuke film. Maar wel te Hollywood, ik had van Proyas iets beter verwacht. Het einde was te Hollywood, maar verder heb ik niks op de film aan te merken.

djelle
Deze film heeft 2 minpunten: Het ongelukkige einde (inderdaad) en Will Smith. Voor de rest vind ik het een heerlijke film!

Origineel script, goed geïnspireerd. Ik vind het een ongelooflijk interessant verhaal. Zeker voor SF-liefhebbers. Prachtig uitgewerkt vol met fijne details, subtiele accenten, symboliek, wat filosofie met ijzersterke onderliggende aanklachten en bedenkingen. En een zalige, goed weergegeven sfeer niet te vergeten. Dat allemaal in een kader van mooie futuristische decors, spectaculaire scenes, spanning, actie, een snuifje humor en geslaagde (computer)effecten. (die hier wel toepasselijk waren en niet overdreven aanvoelden.)

Een van de opmerkelijkste scenes: Wanneer Sonny een vijandige zin uitspreekt (terwijl hij de hoofdpersonages onder schot heeft) met een knipoogje, waarvan hij de betekenis onthouden heeft en zelf intelligent genoeg geworden is om aan te voelen dat hij het hier ook handig kan toepassen. Smith heeft het door en begint te schieten. Leuke montage erbij, heel prachtig allemaal. Ook de scene waarin men Sonny zogezegd een beetje ging "doden". Het bewustzijn van die robot was heel voelbaar voor de kijker. Ook het gevoel dat hij duidelijk had van iemand "apart" te willen zijn, met een eigen persoonlijkheid en wil. Echt sterk uitgewerkt. Ikzelf begon zelfs erg medelijden te krijgen met hem! Stel je voor... Het feit dat die flik eigenlijk zelf een stukje robot in zich had, en het verhaal dat errond hing die dan ook weer zijn afgunst t.o.v. de materie verklaarde was ook erg verrassend en heerlijk in de film verwerkt. En zo zijn er nog veel indrukwekkende zaken...

Dit is een prachtig, supervermakelijk Sf-meesterwerk! Zowel inhoudelijk als puur visueel vind ik hem top... Mochten ze iemand anders dan meneer Smith als hoofdrolspeler genomen hebben, en mocht het einde wat beter geweest zijn, had hij ongetwijfelt een dikke 5 gehad. 4,5*

Bananen Man
Deze film viel me 100 % mee. Het viel me ook op trouwens dat het verhaal wel heel erg op 1 verhaal uit de Animatrix leek. Maar goed briljante special fx met eeen hele goede bijrol van een robot

****

avatar van luuk1988
leuke film, hoewel ik niet zo van science fiction houd heb ik me best vermaakt 4 *

Wat een onwaarschijnlijk misbaksel! Nérgens haalt deze film ook maar het niveau van een deftige blockbuster die de warme zomer wat verlicht. I, robot komt niet verder dan wat flauwe, déjà-vu sf-landschappen, een aantal conservatief gechoreografeerde achtervolgingen en een man-vs-machine verhaaltje dat we al té vaak hebben gezien sinds kubrick in 2001 een nieuw onderwerp aansneed. Nou mag je a een fan zijn van het vréselijke FX-genre, zelfs dan moet je toegeven dan dit soort 'cinema' niet eens spectaculair te noemen is. Onder de blockbusters wordt dit dan ook schaamteloos af-ge-maakt door the Terminator 3 die er met zijn artisanaal gemaakte popjes véél "échter" uitzag. Iemand zal me toch ooit moeten vertellen waarom actiescènes met computerfiguurtjes niet opwindend zijn :s Proyas is dood, lang leve Proyas. 0,5*