Pulp Fiction (1994)

12036 stemmen

Misdaad

geregisseerd door Quentin Tarantino
met John Travolta, Samuel L. Jackson en Bruce Willis

Jules en Vincent werken voor de machtige misdadiger Marsellus Wallace. Vincent komt in de problemen als hij Mia, de vrouw van Wallace, een avondje gezelschap moet houden. Ondertussen is Wallace verwikkeld in een deal met de bokser Butch, die Wallace belazert en er met z'n geld vandoor gaat.

Dat doet er ook niet toe. Het was maar een voorbeeld.

beste film ooit gemaakt (behalve matrix 1 dan)

EmDee schreef:

Maar die is niet van tarantino.

A ja. Natuurlijk. Want alleen dan kan het geniaal zijn, toch?

(verwijderd)
Wat het geniaal maakt is dat 't maar een klein momentje is, 't is niet overdone.

Goeie verfilming, goed geacteerd(John Travolta weer eens!)
alleen het is niet vrolijke film, zeker deprimerend
Je moet em gewoon een keer gezien hebben.

Derkje
NET niet goed genoeg voor mijn persoonlijke top 10 maar een juweeltje! Enige film die wat mij betreft hier had moeten staan is Welcome to the Dollhouse, verder top!

avatar van WB
WB
Heb em net es ff bekeken, maar kon er totaal geen verhaal in ontdekken! Vond et overigens wel een leuke film, en vond de acteurs zeer goed acteren! Leuk duo trouwens Jackson en Travolta
Maar om deze film te bekronen tot de nummer 2 (op dit moment) van de beste films allertijden, nou nee!
De verhaallijn (zover ik die kon vinden) is wel op een leuke manier in elkaar gezet, en geeft de film weer iets meer waardering!
Al met al toch 4 sterren...

avatar van Jordy
WB schreef:

Heb em net es ff bekeken, maar kon er totaal geen verhaal in ontdekken!

Moet je ook niet proberen, de drie korte verhalen hebben thematisch veel overeenkomsten, maar één groot verhaal is deze film niet.

(verwijderd)
Het zijn gewoon verhalen waar ieder personage mee te maken heeft. En als men ze op chronologische volgorde zet dit een hele logische film ten gevolge heeft. Ik vond de 'verhalen' eigenlijk gewoon bij elkaar één verhaal.

avatar van WB
WB
Zo kujje et natuurlijk ook bekijken! Beetje Tarantino-style is dat volgens mij! Zo ging et namelijk ook al in Reservoir Dogs, wat overigens ook een goeie film is...

(verwijderd)
Overigens kan je die overval nauwelijks een verhaal noemen. Ik vind de apartheid van de verhalen ten opzichte van elkaar reuze meevallen, door het gekloot met de tijd lijdt het misschien af van de chronlogische plot.

avatar van John Doe
Pulp Fiction is het volgen van drie groepen mensen in deze film: de kleine restaurantovervallers zijn alleen de intro en mooie afwikkeling van het geheel. Het verhaal over de bokser Butch wordt wel gevolgd en overlapt het verhaal van Jules en Vincent. Butch belazerd de baas van Vincent en Jules, Marcellus. Daarna vermoordt Butch Vincent die met hem moest komen afrekenen van Marcellus. Vervolgens botst Butch weer tegen Marcellus aan...Jules divine intervention theorie is wel een verhaal dat parten speelt voor onze Mr. Orange op het eind. Daar lopen twee grote gangsters als een stel volleyballnerds. Haha ik heb per ongeluk een uitgebreidere plot beschreven, 5 sterren.

avatar van Cheiz
Eindelijk weer op nummer 1 in de top 100, de plaats waar hij hoort te staan overigens!

Deze film moet iedereen gewoon gezien hebben, geweldig.

avatar van jacobine_rodijk
Weet iemand misschien of die 'Bad Mother Fucker' portmonnee echt te koop is?

Dat wil ik ook wel weten

Heel verrassend:
badmotherfuckerwallet.com
Overigens wel zo'n €30, anders had ik hem ook zeker besteld.

Goehoed! Klasse Pitbull!

Wahaha, geweldig!

ik vind deze film eerlijk gezegd maar nx

avatar van Cheiz
eerdekes schreef:

ik vind deze film eerlijk gezegd maar nx

Argumenten?

Net weer gezien, en score van 4* naar 2.5* gehaald.

Goeie rollen voor Samuel L Jackson, Uma Thurman en Harvey Keitel. De rest van de cast is niet al te slecht, maar overdonderd ook niet echt. Verder enkele leuke dialogen, vooral dan in de stukken waar voorgenoemde acteurs in voorkomen. En ten derde is er natuurlijk het tijds/verhaalelement, wat de film een heel stuk leuker maakt. Da's het positieve gedeelte.

Verder worden leuke scenes met goede dialogen vaak afgewisseld met nogal saaie verhaallijnen. Heel de Willis affaire is maar niks, dat Zed stuk ook niet. Af en toe moddert de film echt aan, en echt mooi geschoten is ie ook niet. Wat me het meeste opviel was de barslechte muziek. Ik kon het me van de vorige sessies niet direct herinneren, maar deze keer stoorde ik me er echt aan.

10 jaar na datum begint de film z'n leeftijd te tonen, en hoewel Quentin hier één van de meest invloedrijke films van de jaren '90 opzet, echt boeiend is het 10 jaar later niet meer.

3* voor enkele goeie scenes en impact, min 0.5* voor kutmuziek. 2.5* voor een film die iedereen toch gezien moet hebben, maar waar het voor mij ook bij blijft.

PS: Quentin had beter met z'n kop uit de film gebleven. Mooi alibi om es wat voor de camera te vloeken, maar met zo'n sullig stemmetje had het eerder een soort van anti-effect.

avatar van Ramon K
Wat me het meeste opviel was de barslechte muziek.

Dit is een grap, toch?

avatar van Yak
Yak
Hoe kwam je aan die oorspronkelijke 4* dan, Onderhond? Ik kan me voorstellen dat een gewelddadige film als Pulp Fiction misschien in eerste instantie voornamelijk 'cool' is en je er later achter komt dat er weinig meer te halen valt (voor mij gold dat trouwens niet, ik blijf 'm geweldig vinden), maar om anderhalf punt te zakken is wel erg extreem.

Ramon: neen. Zeer simpel, kutmuziek.

Yak: tja, ik had de film vroeger wel al gezien, en vond hem toen best heel leuk. Maar in die tussentijd heb ik veel meer films gezien, die Pulp Fiction imo makkelijk overtreffen, ook op z'n sterke punten. Zoals ik al zei vind ik de film sterk verouderd, en aangezien een beslissing maar zo juist is als je referentiekader, en dat sindsdien stevig is uitgebreid, kan ik echt niks anders dan de film op 2.5* zetten.

Onderhond schreef:

Maar in die tussentijd heb ik veel meer films gezien, die Pulp Fiction imo makkelijk overtreffen, ook op z'n sterke punten. .
kom eens met wat concrete voorbeelden dan... ik kan er me maar weinig bij voorstellen....

avatar van Ramon K
Ramon: neen. Zeer simpel, kutmuziek.

Ik denk dat je je aan stelt. Je zoekt redenen om maar te kunnen bashen. En de liefhebbers moeten het maar weer doen met redenen als 'de muziek is kut', 'de film is verouderd' en 'QT heeft een gedwongen rol (10 min in beeld slechts!). Ik neem dit niet serieus, sorry.

Ramon: wat kan jij toch zagen. De muziek is slecht, mag ik, die Quentin opmerking was een PS, en ja de film is verouderd. Dat wil zeggen dat hij in vergelijking met de films die in de volgende 10 jaar gemaakt zijn niet meer mee kan, volgens mij. Verder heb ik nog gezegd dat ik meer verwachtte van de vormgeving, en dat ik sommige scenes best wel saai en langdradig vond. Verder geef ik ook nog aan wat ik goed vond aan de film. Zal je de volgende keer een verslag per minuut afgeven, als meneer de liefhebber daar beter mee gediend is.

Agony: Als het op dialogen aankomt, heb ik liever iets als Trainspotting, ook de humor heb ik liever Brits dan Amerikaans, als ik gevloek wil horen kijk ik wel naar de intro van Windowlicker, voor de muziek kies ik voor Pi, en de zwarte humor is in vergelijking met C'est Arrivé of Visitor Q onbestaand, en voor geinige characters/typetjes zal ik wel naar Shark Skin Man ... kijken.

De eer van verhaal/chronologie wil ik best nog aan Pulp Fiction laten, maar zoals ik al zei toen ik pas op de site kwam, da's voor mij niet echt belangrijk.

Oh, en voor iemand het waagt op te merken dat deze voorgaande films niet te vergelijken zijn met Pulp Fiction, lees eerst even waarover het gaat. Vergelijking op afzonderlijke punten. Waar het voor mij op neer komt is dat de combinatie van een aantal middelmatige (naar mijn normen) punten geen topfilm overlevert.

Onderhond schreef:

De muziek is slecht

Hoe bedoel je ? Slecht gemixed, of wat ?
De soundtrack (O.S.T.) is een van de beste uit de recente filmgeschiedenis.

avatar van Ramon K

Ik vind je argumenten gewoon onzinnig (vooral gezien het feit dat het je bij je oorspronkelijke waardering geen moer interesseerde). Moet ik het 'The Shawshank Redemption' aanrekenen dat de soundtrack niet bestaat uit 'The Prodigy' of 'Frans Bauer', omdat die muziek mij meer ligt?

Ik snap uberhaupt niet dat je een film enkel beoordeelt op het visuele (want dat stelde je toch toen je op MM kwam?). Film is veel meer dan dat. Maar goed, ik heb respect voor je instelling. Maar zodra jij gaat posten met voor mij onbegrijpelijke argumenten kun je een confrontatie verwachten. Dat is ook de bedoeling van MM: discussie.