• 15.851 nieuwsartikelen
  • 178.540 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.154 gebruikers
  • 9.381.214 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Village (2004)

Thriller | 108 minuten
2,84 3.038 stemmen

Genre: Thriller

Speelduur: 108 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: M. Night Shyamalan

Met onder meer: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix en Adrien Brody

IMDb beoordeling: 6,6 (295.052)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 augustus 2004

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Village

"There is no turning back"

De film vertelt het verhaal van een hechte gemeenschap. De raad van ouderen waarschuwt de inwoners voor de mysterieuze wezens die zich in de bossen rond het dorp schuilhouden. De nieuwsgierige Lucius Hunt (Joaquin Phoenix) is van plan de dorpsgrens te overschrijden en het onbekende te trotseren. Het lijkt er op dat hij met deze daad de toekomst van het dorp voor altijd zal veranderen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van White Trash

White Trash

  • 332 berichten
  • 239 stemmen

Nee de dorpsoudsten hebben dat dorp gesticht om zich van de wereld af te zonderen en daar veder te leven zonder invloeden van de 'kwade' buitenwereld. Die beesten hebben ze bedacht zodat niemand het dorp durft te verlaten. In de film wordt duidelijk dat die dorpsoudsten allemaal een vervelende gebeurtenis hebben meegemaakt in de bewoonde werled en daarom in de verafgelegen bossen een dorp hebben gesticht. Het is blijkbaar een natuurreservaat waar ze in wonen daarom een hek dr omheen


avatar van Bxian32

Bxian32

  • 527 berichten
  • 314 stemmen

White Trash schreef:
Nee de dorpsoudsten hebben dat dorp gesticht om zich van de wereld af te zonderen en daar veder te leven zonder invloeden van de 'kwade' buitenwereld. Die beesten hebben ze bedacht zodat niemand het dorp durft te verlaten. In de film wordt duidelijk dat die dorpsoudsten allemaal een vervelende gebeurtenis hebben meegemaakt in de bewoonde werled en daarom in de verafgelegen bossen een dorp hebben gesticht. Het is blijkbaar een natuurreservaat waar ze in wonen daarom een hek dr omheen

Bedankt voor je uitleg, dat had ik allemaal al begrepen, maar niet hoe dat dus werkbaar was in de realiteit, dat heb ik nu dus wel achterhaald via een beetje zoekwerk, maar vind dat heeeel erg vergezocht en logisch dat ik dit dus niet eerder zag.


avatar van Naduah

Naduah

  • 231 berichten
  • 210 stemmen

Heerlijke film.....kan er niets anders van maken...het is maar van je van houdt.


avatar van bennied2005

bennied2005

  • 14 berichten
  • 13 stemmen

Ik heb de film net op tv gezien. Ik had er wat negatieve berichten over gehoord en daarom had ik hem nog niet eerder gezien. Ik moet zeggen dat ik het een hele mooie film vond. Het einde is inderdaad een beetje abrupt, net of er 5 minuten ontbreken. Verder kon de film mij van begin tot eind boeien.


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

net weer gekeken, uiteraard.

hij blift toch echt geweldig.

laat je nie tafschrikken door het veelal negatieve commentaar en kijk zelf:

het is echt een bijzondere film met veel ijzige spanning en veel sfeer.

4*


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 1010 berichten
  • 0 stemmen

Een film 'geschoten' door Roger Deakins staat garant voor prachtige beelden, samen met een uitstekende muzikale ondersteuning levert dit een mystieke sfeer. Ook de kwaliteit van de acteurs tilt deze film ver boven het gemiddelde uit. Enkel minpunt is het plot; als je vermoeden na de eerste indrukken bevestigd wordt dan zou er 'meer van te maken' zijn geweest.

De kern van het verhaal slingert heen en weer tussen angst, 'het kwaad', de liefde en de onschuld ... Wordt het geheim uiteindelijk 'prijs' gegeven?


avatar van GinolaEHV

GinolaEHV

  • 2127 berichten
  • 2611 stemmen

Uiterst belabberde film.

Het verhaal is nergens boeiend, in het begin erg warrig en totaal niet spannend.

Acteerprestaties zijn matig. Het komt niet natuurlijk over.

Naar het einde toe wordt het een klein beetje leuker, maar dit is toch echt wel één van de slechtste films die ik ooit heb gezien.

1*.


avatar van amo43

amo43

  • 16 berichten
  • 16 stemmen

Iedereen had hele goeden berichten over de film terwijl ik hem niet zo veel aan vond. Het was wel mooi met het open einde. 2,5


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Shyamalan flikt het toch weer...

Tjsah, velen noemen deze man één van de meest overschatte regisseurs die er rondlopen. Daar ben ik het dus niet mee eens, want Night heeft mij nog niks slechts laten zien. Zelfs The Happening vond ik meer dan goed en na het zien van deze film, heb ik al weer zin om die nog eens te gaan zien. Vreemd filmpje dit, dat zeker, maar wat een knap werk van Shyamalan zeg.

Vooral de manier waarop Shyamalan de prachtige beelden weet samen te smelten met de geweldige muziek van James Newton Howard is meesterlijk. De sfeer die heerst is geweldig, pakt je beet en laat je niet meer los. Daarnaast is de film gewoon erg spannend en was ik erg verrast met het eindresultaat wat ik te zien kreeg. Hoe bepaalde dingen in beeld worden gebracht in deze film zijn zo knap, dat je het zelf gewoon voelt. Bijvoorbeeld de scéne dat Brody een mes in Joaquin Phoenix zijn maag steekt, geen woorden voor, ijzersterk. Die stilte, de blik in Phoenix zijn ogen en vooral de manier waarop het gefilmd is, is fantastisch. Trouwens ijzersterke rollen van Brody en vooral Phoenix, maar eigenlijk voor de gehele cast. De twee namen die eruit schieten zijn Bryce Dallas Howard en William Hurt. De rol van Howard werkt gewoon hypnotiserend, zo goed.

Het verhaal zelf vond ik voor het zien van de film erg interessant en ik was dan ook erg benieuwd hoe Night dit aangepakt zou hebben. Een blind meisje en een jongen die psychisch niet helemaal in orde is. Twee sleutelpersonages voor de film, die gewoon perfect passen. Het moment wanneer bekend wordt dat er helemaal geen wezens in de bossen bestaan is misschien ietwat tegenvallend, maar Night weet dit op een meesterlijke manier weer omhoog te krikken. Howard wordt het bos ingestuurd, naar het dorp en ze denkt dat de wezens niet bestaan. Brody komt haar achterna, in zo'n eng pak en ik was direct weer helemaal in shock. Natuurlijk wist ik niet dat het Brody was in het pak, dat wordt daarna wel duidelijk, maar owh wat is dat geweldig uitgewerkt allemaal. Dat gat, waar Howard het wezen (Brody dus) in lokt, geweldig. Zelf is ze blind, dus denkt ze dat ze echt een wezen heeft gedood. Als kijker denk je dan weer dat er toch wezens bestaan op dat moment, tot later dus ook bekend wordt dat het Brody is. Wat het er eigenlijk alleen maar briljanter op maakt. Sjah, bepaalde scénes zijn toch magisch goed en mijn mond klapte dan ook een paar keer open van verbazing. Jammergenoeg kent de film ook mindere momenten. Zo nu en dan een beetje traag, een paar dialogen die niet helemaal jofel overkwamen en een paar scénes die dan weer tegenvielen. Over de ontknoping heb ik ook gemengde gevoelens, maar deze film wil ik sowieso nog een keer zien. Shyamalan weet in ieder geval een constant bedreigend sfeertje te creëren en de eerste keer dat zo'n wezen Ivy bijna te pakken krijgt, waarna Phoenix haar redt, is ook een scéne die ik graag wil noemen. Wederom fantastisch in beeld gebracht en erg spannend.

Al met al een erg goede film die me hopelijk een tweede kijkbeurt nog beter gaat bevallen, al ben ik bang van niet, maar wie weet. Tjah, Shyamalan neemt een boompje en een camera en weet alleen zo al iets magisch in beeld te brengen. Het dorp is een fantastische setting, de fotografie is subliem, de score ook erg goed, de sfeer is heerlijk dreigend en Night laat je gedurende film met vragen zitten. Een paar mindere scénes afgewisseld met pure magie. Dikke voldoende voor deze film die mij nog wel even bezig houdt denk ik...


avatar van Cassius

Cassius

  • 57 berichten
  • 176 stemmen

Ik vond dit ook een erg goede film gewoon. Het had een paar leuke wendingen, waardoor het me wel bleef boeien. Ook het idee van een totaal geïsoleerde gemeenschap is interessant, hoewel er niet echt op het psychologische aspect daarvan wordt gefocust.

Verder was het allemaal mooi gefilmd en netjes in elkaar gezet. Heb er toch wel van kunnen genieten. Dat je een beetje moet uitvogelen hoe het nou allemaal zit vond ik geen negatief punt, dat maakte het verhaal namelijk wel wat interessanter.


avatar van M00KIE

M00KIE

  • 8 berichten
  • 10 stemmen

@ HarmJanStegenga ik deel je mening!

Ik heb hem vanavond ook weer bekeken blijft een goede film ...punt.

Hij zit goed in elkaar en je wordt in de maling genomen aan het einde & dat is juist geweldig... maar het verhaal ervoor is even goed.

The Amish beweging in Amerika probeert ook te blijven hangen in de tijd van vroegah toen geluk nog heel gewoon was.. maar zijn helaas te hypocriet om toch nog even de geneugten van het hier en nu te gebruiken zo nu en dan...Lijkt me een bijzonder idee dat je inderdaad een community op kan bouwen die "simpel" gehouden kan worden zonder communicatie naar de outside world dmv angst en onderdrukking...

Helaas kan dit in deze tijden van Google Maps niet meer

Ik vind de score matig trouwens... ik geef een 4!


avatar van Resh

Resh

  • 701 berichten
  • 609 stemmen

amo43 schreef:

Iedereen had hele goeden berichten over de film terwijl ik hem niet zo veel aan vond. Het was wel mooi met het open einde. 2,5

bedankt, spoilers voortaan?


avatar van Creasy_Bear

Creasy_Bear

  • 125 berichten
  • 822 stemmen

Vond het verhaal nergens op slaan, maar het camerawerk en de ijzige sfeer deden het hem wel !!!


avatar van the new guy

the new guy

  • 1731 berichten
  • 1591 stemmen

Ik vond het eigenlijk best een goeie film. Gisteren voor het eerst gezien. Er gebeurt weinig maar de sfeer blijft boeien. Ik had de clue snel door, maar dat komt ook omdat je weet dat het een Shyamalan-film is.

Bij zo'n film denk je achter elke opvallende uitspraak iets te zien. Het is geen topper, maar zeker vermakelijk en best spannend.


avatar van Glacius

Glacius

  • 4299 berichten
  • 3034 stemmen

Nog slechter dan dat ik me herinnerde..


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

Een film 'geschoten' door Roger Deakins staat garant voor prachtige beelden

Precies, onbegrijpelijk dat hij naast z'n vele nominaties geen enkele oscar heeft.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2082 stemmen

Ik heb gemengde gevoelens bij deze donkere film. Hoewel het verhaal erg goed is, krijg je het pas na minimaal drie doodsaaie kwartieren te weten welke kant de film op wil gaan. De personages bekoren me totaal niet. Ik kan goed begrijpen dat mensen deze film na een kwartier al uitzetten. Tot die groep behoor ik echter niet en gelukkig kan de typische sfeer en vooral de mooie muziek nog plezierige kanten laten zien van het trage saai opgebouwde geheel zonder enige vorm van spanning.

1.5


avatar van Denveen

Denveen

  • 355 berichten
  • 288 stemmen

Ik snap geloof ik niet waar de film nu precies om draait. Het gaat in het begin allemaal om die wezens die de mysterieuze sfeer in het dorp bepalen, maar na drie kwartier blijkt dat dit allemaal nep is en dat het puur gaat om het beschermen van de mensen tegen de grote kwade 'stad'. Sorry hoor, maar voor mij was vanaf dat moment alle spanning weg, voor zover daarvoor al sprake van was.

De beelden waren best mooi, maar ik ergerde me kapot aan het taalgebruik van de personages, waardoor ik niet in de film kon komen. Regisseur probeert je hiermee te doen geloven dat de film zich in het verleden afspeelt, maar na een tijdje blijkt ook dit niet waar. Ook kon ik me met de vreemde reacties en denkbeelden totaal niet identificeren, noch inleven. Het spijt me, ondanks een aantal positieve commentaren hieronder blijft deze film voor mij toch 1 groot gapend gat, waar ik niet graag nog een keer naar kijken zal.

Nog 1 ding: klopt het als ik denk dat die man in het busje (de sheriff als het ware) de broer is van Ivy Walker (het blinde meisje)? Ik zag namelijk op de zijkant van het busje WALKER staan, dit heeft misschien iets te maken met de reden waarom ze zijn weggegaan uit het dorp..


avatar van Lurtz

Lurtz

  • 105 berichten
  • 579 stemmen

Leuke film, vind het verhaal echter iets te traag verlopen voor mijn smaak, maar verder een uitstekende film.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2082 stemmen

Nog 1 ding: klopt het als ik denk dat die man in het busje (de sheriff als het ware) de broer is van Ivy Walker (het blinde meisje)? Ik zag namelijk op de zijkant van het busje WALKER staan, dit heeft misschien iets te maken met de reden waarom ze zijn weggegaan uit het dorp..

Volgens mij was het gewoon een dienstbusje.


avatar van Bxian32

Bxian32

  • 527 berichten
  • 314 stemmen

U-96 schreef:
(quote)

Volgens mij was het gewoon een dienstbusje.

Nee, zoek maar ns een en ander na over de uitleg van de film, dat heeft er namelijk wel mee te maken. Dat is trouwens precies hetgene dat me erg tegenstaat aan de film. Dat einde, of het nu open bedoeld is of niet komt echt voor geen meter uit de verf en laat je met een ontevreden gevoel achter. En wat ik nog het meest onwaarschijnlijk vond is dat er blijkbaar een dorp bestaat dat bewust uit de publiciteit wordt gehouden, hetgeen ook lukt door geld aan instanties te betalen, er dus bewakers betaald worden om het in stand te houden, waar vliegtuigen niet overheen mogen vliegen etc. etc. Zie je dat nu echt voor je in de realiteit van vandaag de dag? En wat ik ook raar vind is dat die jongen stiekem de medicijnen moet pakken. Die ander weet toch precies wat er speelt in dat dorp, waarom staan die medicijnen er anders. Voor beesten die er helemaal niet te zien waren? Of dus toch voor die dorpelingen? En waarom wordt er dan zon heisa gemaakt als iemand dat moet gaan halen, dat zal dan in het verleden toch vaker gebeurd moeten zijn? Er klopt echt geen hout van de clue van het verhaal. Los van dat vond ik dat Brody flink leentjebuur had gespeeld bij de rol van Leonardo di Caprio in Whats eating Gilbert Grape....


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

Glacius schreef:

Nog slechter dan dat ik me herinnerde..

Jeetje zeg, NOG slechter??


avatar van Denveen

Denveen

  • 355 berichten
  • 288 stemmen

Bxian32 schreef:
(quote)

Nee, zoek maar ns een en ander na over de uitleg van de film, dat heeft er namelijk wel mee te maken. Dat is trouwens precies hetgene dat me erg tegenstaat aan de film. Dat einde, of het nu open bedoeld is of niet komt echt voor geen meter uit de verf en laat je met een ontevreden gevoel achter. En wat ik nog het meest onwaarschijnlijk vond is dat er blijkbaar een dorp bestaat dat bewust uit de publiciteit wordt gehouden, hetgeen ook lukt door geld aan instanties te betalen, er dus bewakers betaald worden om het in stand te houden, waar vliegtuigen niet overheen mogen vliegen etc. etc. Zie je dat nu echt voor je in de realiteit van vandaag de dag? En wat ik ook raar vind is dat die jongen stiekem de medicijnen moet pakken. Die ander weet toch precies wat er speelt in dat dorp, waarom staan die medicijnen er anders. Voor beesten die er helemaal niet te zien waren? Of dus toch voor die dorpelingen? En waarom wordt er dan zon heisa gemaakt als iemand dat moet gaan halen, dat zal dan in het verleden toch vaker gebeurd moeten zijn? Er klopt echt geen hout van de clue van het verhaal. Los van dat vond ik dat Brody flink leentjebuur had gespeeld bij de rol van Leonardo di Caprio in Whats eating Gilbert Grape....


Aan de rol van di Caprio in Gilbert Grape moest ik inderdaad ook gelijk denken, toch vind ik die rol stukken beter dan die hier wordt neergezet, waarschijnlijk ook omdat di Caprio daar een leidende acteur is.

Maar ik vraag me inderdaad ook af hoe dat dan precies zit, inderdaad zijn al die dingen zoals je zegt. Stel je eens voor met Google Earth? Zit daar gewoon een zwarte plek ineens. En geen vliegtuigen, kom op? Dat kan toch niet!

En die medicijnen daar ben ik ook nog niet helemaal achter, maar dat busje van WALKER heeft er sowieso iets mee te maken. In feite legt deze film een hele hoop uit van wat er allemaal niet waar is, maar wat er wel waar is zegt het niet. Bij sommige films is dat leuk, maar hier vind ik het alleen maar irritant.


avatar van Ace Hanlon

Ace Hanlon

  • 587 berichten
  • 502 stemmen

Persoonlijk is mijn mening over deze film:

Wat een onzin!!


avatar van Mr. Olaf

Mr. Olaf

  • 147 berichten
  • 150 stemmen

Ik denk dat het park Walker heet (net zoals die familie) en dat die gast in dat dienstbusje alleen maar een bewaker is die voordat hij Ivy tegenkwam geen idee had dat er mensen woonden. Die gast in het wachthuisje, waar de medicijnen werden gehaald, weet er wel van (leuke cameo van de regisseur zelf) en hij heeft wel degelijk in de gaten dat die andere bewaker iemand ontmoet heeft uit het dorp en het toelaat dat de medicijnen gepakt worden. En Ivy wordt niet voor niets gestuurd ipv al die andere mensen....


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Wordt er nou niet teveel gezocht achter dat Walker gebeuren? Volgens mij is dat gewoon een algemene naam van de plaatselijke politie ofzo daar toch? Ik zie het in ieder geval vaker.


avatar van Denveen

Denveen

  • 355 berichten
  • 288 stemmen

Hehe leuk opgezocht HarmJan, maar ik denk toch dat het er wat mee te maken heeft. En Mr. Olaf je hebt gelijk, want ze laten niet voor niets Ivy Walker gaan, die is namelijk blind. Maar nog iets wat ik dan niet begreep: Op het moment dat ze met haar vader de schuur binnengaat voelt ze die beesten, maar snapt ze dan niet vanaf dat moment dat ze nep zijn? Ik dacht die wandelt vrolijk het bos door, maar dat bleek dus niet zo te zijn...


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Denveen schreef:
Op het moment dat ze met haar vader de schuur binnengaat voelt ze die beesten, maar snapt ze dan niet vanaf dat moment dat ze nep zijn? Ik dacht die wandelt vrolijk het bos door, maar dat bleek dus niet zo te zijn...

Ze denkt dat de wezens niet meer bestaan vanaf dat moment in de schuur, daarom gooit ze die (bescherm)stenen ook weg, als de twee andere jongens er niet meer bij zijn in het bos. Ze zegt ook een paar keer duidelijk tegen hun: je hoeft niet bang te zijn, omdat ze graag wil dat ze bij haar blijven. Op het moment dat Brody in zo'n pak achter haar aan komt denkt ze dus wel weer dat er wezens in het bos schuilen. Ze is blind, dus denkt ze dat ze er één gedood heeft in die kuil. Wat precies goed uitkomt voor de ouderen, want zo kunnen zij de rest weer wijsmaken dat er wel degelijk monsters om hun heen wonen in het bos, zodat het mysterie verder kan gaan en eigenlijk weer opnieuw begint... Dat vind ik nou ook zo fantastisch aan de film. Puik uitgewerkt door Shyamalan.


avatar van Denveen

Denveen

  • 355 berichten
  • 288 stemmen

HarmJanStegenga schreef:
(quote)

Ze denkt dat de wezens niet meer bestaan vanaf dat moment in de schuur, daarom gooit ze die (bescherm)stenen ook weg, als de twee andere jongens er niet meer bij zijn in het bos. Ze zegt ook een paar keer duidelijk tegen hun: je hoeft niet bang te zijn, omdat ze graag wil dat ze bij haar blijven. Op het moment dat Brody in zo'n pak achter haar aan komt denkt ze dus wel weer dat er wezens in het bos schuilen. Ze is blind, dus denkt ze dat ze er één gedood heeft in die kuil. Wat precies goed uitkomt voor de ouderen, want zo kunnen zij de rest weer wijsmaken dat er wel degelijk monsters om hun heen wonen in het bos, zodat het mysterie verder kan gaan en eigenlijk weer opnieuw begint... Dat vind ik nou ook zo fantastisch aan de film. Puik uitgewerkt door Shyamalan.


Je hebt inderdaad gelijk, maar ik vind het persoonlijk nu niet zo fantastisch. Het verhaal is wel goed uitgewerkt, maar ontzettend langdradig en tevens wat voorspelbaar op sommige plaatsen.

Wel interessant vind ik de gedachten van de elders. Ze gaan door terwijl het hele idee achter het 'verstoppen', is zich te verschuilen van het geweld en de moorden in de grote stad. Eigenlijk heel hypocriet, omdat dus blijkt dat die zelfs ook in hun eigen gemeenschap plaats kunnen vinden..


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5833 stemmen

Afgezet. Is nu al de derde film van Night Shyamalan waar ik niet doorheen kom. Hij is het echt helemaal kwijt.