Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.271)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
mikey
-
- 28993 berichten
- 5143 stemmen
Hopelijk kunnen weldenkende mensen zich wel realiseren hoe erg de salvernij was. en hoe gek onze christelijke maatsschappij tegen andere culturen aankijkt vandaag de dag. Neem wilders bijvoorbeeld. Voor mij persoonlijk werkt de subtiele aanpak handiger. Misschien ben ik wel bevooroordeeld en zie ik in elke italiaanse filmer een kermis-exploitant. Wat die consumptiemaatsschappij betreft: hoe deodato het ook bedoelde, de discussie over onze Big Macs en die schildpad bestaat natuurlijk wel! Maar als hij het niet eens zo zag; waarom deed hij het dan? Je moet wel weten dat ik geen paus ben. Ik ben alleen moralistisch als ik iets van wansmaak kan beschuldigen. Niet dat ik dat zo sterk voel over deze film hoor.
Ik kijk nu naar get shorty en zie een wansmakelijke geweldaddige zogenaamde komische pulp/tarantino rip-off. en dat vind ik veel erger dan deze film. Misschien wel omdat deze film er niet om liegt. en dat is inderdaad heel wat waard!! Toch blijf ik het een rare combi van docu en speelfilm vinden, zo raar dat het bijna surrealistisch wordt. Alleen die extreme overgangen al. En hoe zat het nou met het begin met die soldaten in de jungle. Wat deden die daar?
Nieke
-
- 588 berichten
- 477 stemmen
Altijd meer als een docu gezien dan als een film. Tweemaal opgezet, tweemaal afgezet.
Niets voor mij, noch om er een zin over neer te zetten over welk tafereel dan ook.
Mooie beelden, goeie shots, pakkend in die zin dat je dààr echt niet zou willen zijn. Gemiddelde 'film'.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
pakkend in die zin dat je dààr echt niet zou willen zijn.
Waar? In die wolkenkrabber? Helemaal mee eens..
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
zo raar dat het bijna surrealistisch wordt.
Helemaal waar, helemaal juist.
Wat er allemaal gaande is in den wereld (toen deze film werd gemaakt, daarvoor al eeuwen en nu nog steeds) is inderdaad niet anders dan kompleet surrealistisch. En ik vind dat dat door de wijze waarop deze film is gemaakt, gemonteerd en noem maar op geweldig goed tot zijn recht komt.
Wat dat aangaat is de opzet dus geheel geslaagd.
Wat de italiaanse filmmakers betreft heb je voor de helft gelijk: er zitten sublieme meesters tussen die op volstrekt originele en eigen wijze films maken, zonder zich ook maar een milimeter aan te trekken van de "gangbare Hollywoordnormen". Het geweldige is dat die films zijn gemaakt om maar een reden: de visie van de filmmaker. Het fijne aan deze films is dat je tijdens het kijken absoluut niet kan voorspellen wat er gebeurt, dat je constant verrast wordt.
En dan heb je die lolbroeken die op alle lekker lopende stromingen meegaan en alle mogelijke vormen van op het eerste gezicht niet bij elkaar passende "genre-elementen" bij elkaar flikkeren om zoveel mogelijk kijkers te trekken, zonder zich veel aan te trekken van wat voor visie dan ook. Het toppunt van deze vorm van filmmaken is volgens mij "Erotic Nights Of The Living Dead", van Joe D'amato waar alles er met de haren bij gesleept is.
Het aardige is dat ik van beide extremen enorm kan genieten, zelfs de "slechtste" en meest exploitatieve Italiaanse films (zoals Zombie Holocaust) hebben toch een bepaalde kwaliteit, een ongrijpbare sfeer die ze voor mij in ieder geval nog steeds mijlenver uittilt boven de meeste (even exploitatieve en schandelijk gejatte) ellende die Hollywood uitbraakt.
Alles bij elkaar waardeer ik serieus je bereidheid open te staan voor de film en er je serieuze mening over te geven - en open te staan voor wat de film voor iemand anders toch kan betekenen, al zal het niet jouw favoriet worden 
Overigens heeft een schilpad natuurlijk ook wel iets van een Big Mac: is ook eenknapperige buitenkant met warm vlees erin. Maar toen deze film werd gemaakt was er nog geen sprake van de Mac-Bashing die tegenwoordig gaande is, die vergeljiking is achteraf wellicht best aardig te trekken, maar heeft niets met de film of de bedoelingen van de regisseur te maken.
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4503 stemmen
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Opvallend is dat er nog een "officieel lijkende" website over deze film bestaat.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5143 stemmen
Erotic nights of the living dead? is dat zoiets als porno holocaust? Ik vind de italiaanse sjit niet zo heel vreselijk hoor, sterker nog ik kan Argento erg waarderen en dankzij jou begint deze film steeds beter te worden in mijn hoofd. Misschien moet ik ferox ook maar eens bekijken om het allemaal af te leren. Is het nou zo dat die Lenzi van ferox is begonnen met het genre middels zijn: man from the deep river??
stinissen (crew films & series)
-
- 23462 berichten
- 76957 stemmen
Waar kan ik deze film kopen met Nederlandse subs??
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Mikey:
Erotic nights of the living dead? is dat zoiets als porno holocaust?
Ja, ongeveer zoiets wel - al vind ik Erotic Nights aanzienlijk leuker, omdat de horror scenes oprecht geweldig sfeervol zijn, en deze ook in de er met de haren bijgesleepte porno-scenes niet helemaal verdwijnt.
Ha, maar kijk eens aan!
Overigens: hoewel er ERG veel sjit is gemaakt in Italie (veel waarvan ik overigens ook bijzonder boeiend kan vinden, maar dit wellicht om verkeerde redenen) reken in CH dar aboluut niet onder - dit blij ik een zeldzaam meesterwerk vinden waar Hollywood nog een enorme punt aan kan zuigen.
En ARGENTO! Ja Italiaans, maar ab-so-luut geen shit. Een absoluut meester op filmgebied, veel geimiteerd, zelden of eigenlijk nooit geeevenaard. Mijn favoriete regisseur (ex-aequo) of all time, nog geen slechte film van gezien. Sterker: geen slechte minuut - elk beeld in zijn films is verantwoord, op zijn plaats en er niet voor niets.
Cannibal Ferox is overigens ook erg goed, vind ik (en Eaten Alive....).
Dezelfde Lenzi' s "Il Paese del sesso selvaggio" wordt inderdaad gezien als de aanzet, inspirator, eersteling van voor of in het "kannibalen-sub-genre"" (hoewel ik wat moeite heb die allemaal onder een noemer te gooien, omdat er nogal wat vershillen in zowel films als kwamiteit zijn te vinden). Ik vind het absoluut niet de beste, maar om bovengenoemde redenen dan wel weer belangrijk.
Niet voor het eerst dat de Italianen een genre een duw in de juiste richting gaven, overigens.
Zo is Mario Bava's TWITCH OF THE DEATH NERVE (beter bekend als Bay of Blood) de blauwprint voor alle slasherfilms die zijn gevolgd, waarbij met deze film voor Friday the 13th vrijwel beeld-voor-beeld hebben gekopieerd, om er vervolgens met de eer vandoor te gaan.
Westerns hebben door Serge Leone's meesterwerken toch ook wel een uplift gekregen door aanzienlijk verder te gaan in hun realisme dan de Amerikanen durfden.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5143 stemmen
HAHA ja, The Bay of Blood, omdat Halloween de geniaalste film is die ik ooit gezien heb, staat de italo/giallo original bovenaan mijn must-see lijstje. Dat Friday kompleet gebasseerd is op Bay lijkt me bekend. Zelfs ik wist dat.
Ik vind niet dat de amerikanen aan creatieve bloedarmoede lijden. Ze zijn geniaal in het vertellen van een goed verhaal en in logica (90% van mijn top 10 is amerikaans
). Dat zijn natuurlijk ook de filmische normen en waarden die ik ken. daarom is het toch altijd even schrikken wanneer ik een film van argento zie. Geniaal gefilmd en zwaar artistiek, maar soms heb je wel eens het idee van 'waar slaat dit nou weer op'. Ook wel weer cool.
Iets genialer maar ook iemand die wel eens plak misslaat, is dePlama. De ene geniale scene na de andere maar af en toe een rommelig geheel.
Sjit bedoelde ik niet als 'shit' maar als 'bizar'.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ah, dan is dat ook weer echtgezet!! 
Mwah, ja, bloedarmoede is misschien een groot woord, hoewel ik die kwalificatie toch wel zou toekennen aan een bijzonder groot deel van het (met name door Hollywood) uitgebraakte materiaal. De meeste films die ik uit die regionen zie zijn volstrekt voorspelbaar in verhaalverloop, moralistische inslag, karakterontwikkeling. Zelfs de onverwachte wendingen zie je vaak al mijlen van tevoren aankomen.
Maar tuurlijk zijn er ook prachtige films gemaakt in het Hollywoodse.
Dat de logica wel snor zit bij De Amerikanen is zo (vaak), maar dat maakt de boel dan ook zo voorspelbaar. En het leven zelf is zelden logisch, daarin gebeuren, (ook terwijl er bepaalde dingen spelen ook) andere dingen die nergens op lijken te slaan - wat dat betreft vind ik JUIST de non-confirmatie aan "filmische Normen en Waarden" zo geweldig, ik kan me daan veel meer in vinden, het sluit veel meer aan bij mijn ervaring van de puinhoop die Het Leven heet.
Bay of Blood moet je echt een keer zien, een werkelijk prachtige film - elk beeld lijkt een nieuw inlijstbaar schilderij. Maar pas op voor verknipte versies!!
Halloween - ja, sakkerloot, maar daar noem je ook een prachtfilm op. (Maar volgens mij ook wel een die destijds niet helemaal gemaakt is volgens de toen geldende "neurmen en waerden". Als daar nu een remake van gemaakt zou worden zou die er toch heel wat beroerder uitzien, vrees ik. Meer budget, meer dure sterren die op de voorgrond moeten, meer "relativerende humor" die de meeste amerikaanse horrorfilms nekt, meer CGI-effecten om het er moderner uit te laten zien. Zie wat men bijvoorbeeld met Texas Chainsaw Massacre heeft gedaan.....)
J.Bell
-
- 294 berichten
- 827 stemmen
Dit ging mij wel een beetje ver toen, ik dacht: juk...
Misschien moet ik hem nog eens zien.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Wel de echte kijken dan hoor, J. Bell. Niet die ver-schrik-ke-lij-ke remake!!
Nieke
-
- 588 berichten
- 477 stemmen
Heb je hier dan een remake van? Moet eens naar de mijne kijken dan, misschien heb ik al die tijd wel naar de verkeerde gekeken
.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5143 stemmen
Over dat halloween verhaal van mij; die schijnt eerder geinspireerd te zijn op black christmas/slilnt night evil night dan op de bay of blood. Ook nooit gezien maar wel te koop bij de FRS. En het is een amerikaanse film, kabukiman! Je hebt gelijk, de meeste horrorfilm uit de VS zijn onzin. Maar dat heeft eerder te maken met de commercie en het tijdsbeeld. de remake van de TCM heb ik nooit gezien, ook omdat ik het origineel niet kan verdragen, ondanks een paar artistieke shots.
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4503 stemmen
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
mikey:
Over dat halloween verhaal van mij; die schijnt eerder geinspireerd te zijn op black christmas/slilnt night evil night dan op de bay of blood.
Inspiraties voor Halloween weet ik niet. Bay of Blood noemde ik als "inspirator" (zeg maar: voorbeeld dat onder de kopieermachine is gelegd) voor Friday the 13th.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5143 stemmen
I don't know Kabuki, ik las het ergens op een site. Lees ook deze funny site! Zoek eens (de film) SNUFF op. Dat gaat over het meest briljante broodje aap verhaal. Het schijnt dat de distributiemeneer (dmv valse berichten van en naar de politie) met succes de wereld liet geloven dat het een echte snuff was.
dinky
-
- 110 berichten
- 0 stemmen
dit is trouwens nog geen eens zo,n slechte film, zit goed in mekaar 
Mr Orange
-
- 68 berichten
- 967 stemmen
Hmmm, een hoop comments gelezen over de film, en ik wil 'm eigenlijk wel zien omdat het verhaal me interessant lijkt. Ik hoef alleen de afslachting van echte dieren NIET te zien... Zonde, want dit houdt me nu van het zien van de film af.
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







