Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.255)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
nou, ik bedoel het zo. Je hebt spannende films zoals the hills have eyes waarin er veel bruut geweld in voorkomt maar je hebt ook echt enge films zoals insidious en the fourth kind, waar helemaal geen geweld in voorkomt maar toch gewoon heel erg spannend zijn.
En tja af en toe een bloederige film is toch ook wel leuk. Bedoel hobo with a shotgun. Das gewoon puur vermaak
Hier ben ik het helemaal mee eens alleen dit is niet wat ik bedoelde. Je schreef
''Horror hoeft eigenlijk helemaal niet eng te zijn. De laatste moderne horrorfilms zijn met name geweld, brutaliteit en over-de-top gore. ''
Ik bedoel dus dat in veel van die films geweld en over de top gore gebruiken om enger te zijn. Wat je over hobo with a shotgun zegt is waar alleen het is ook geen horror. Ik ben van mening dat elke horrorfilm spannend/ eng ''wil'' zijn.
TheShadowking
-
- 403 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat soort horror eigenlijk dus helemaal geen horrors aangezien ik gore helemaal niet eng vind.
Ik erger me kapot aan films als The hills have eyes. Ik noem dat horror voor kinderen en labielen.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Ik vind dat soort horror eigenlijk dus helemaal geen horrors aangezien ik gore helemaal niet eng vind.
Ik erger me kapot aan films als The hills have eyes. Ik noem dat horror voor kinderen en labielen.
Ik vind het ook niet eng alleen de gore scènes met de planten in de film the ruins helpen wel mee om de film spannender/enger te maken.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Jammer, want dat is overduidelijk niet altijd zo. Waarom al die kortzichtigheid hier... hokjes 
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Jammer, want dat is overduidelijk niet altijd zo. Waarom al die kortzichtigheid hier... hokjes
Je lunt wel met dat soort uitspraken komen alleen een duidelijk voorbeeld dat het tegendeel bewijst ben ik nog niet tegen gekomen. Als je een duidelijk voorbeeld kunt noemen dan neem ik het misschien terug. Al betwijfel ik of zo'n film wel bestaat
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Er zijn talloze films die horror combineren, of diverse elementen gebruiken uit het genre met een totaal ander effectbejag dan 'eng' zijn. Bijvoorbeeld door heel erg ver over de top te gaan of uit te vergroten, met als gevolg een komische noot of juist lekker bombastisch. Al decennia lang worden horrorfilms op die wijze gebracht, van Hausu (1977) tot aan The Taint (2010). En talloze titels daartussen.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Er zijn talloze films die horror combineren, of diverse elementen gebruiken uit het genre met een totaal ander effectbejag dan 'eng' zijn. Bijvoorbeeld door heel erg ver over de top te gaan, met als gevolg een komische noot of juist lekker bombastisch. Al decennia lang worden horrorfilms op die wijze gebracht, van Hausu (1977) tot aan The Taint (2010).
Maar in dit geval is horror niet meer het hoofdgenre alleen slechts een subgenre. Bij o.a scary movie wordt dit gecombineerd en alhoewel ik hier geen fan van ben vind ik scary movie geen horror alleen meer een parodie/komedie.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Scary Movie is dus écht geen Hausu of Taint
Totaal verschillende films.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Scary Movie is dus écht geen Hausu of Taint
Totaal verschillende films.
Ik noem maar even een voorbeeld alleen ik kan me niet voorstellen dat jij een horrorfilm huurt om te lachen.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Een voorbeeld die haaks staat aan de mijne.. dus ik snap je punt even niet. Scary Movie is namelijk een parodie pur sang, net zoals een Toxic Avenger daar onder zou vallen, maar een Hausu e.d totaal niet. Dat zijn de over de top horrorwerkjes.
En jawel hoor, horrorfilms zijn de ultieme 'fun-bringers' 
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Hmm hier verschillen we dan duidelijk van mening, de reden waarom ik om een horrorfilm zou kunnen lachen is omdat hij gewoon ontzettend slecht is zoals hellraiser, scream of the mummy (toppunt) en ghost ship. Kan nog wel een tijdje door gaan. Ken jij verder nog films die puur en alleen als horrorfilm zijn bedoelt alleen die niet spannend/eng willen zijn?
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Gaat veel te ver off-topic als ik hier een lijst met die kwalificatie plaats. Maar een film zoals ''Hatchet'' is een geweldig voorbeeld, een film vol plezier voor de slasher fan
En je hebt altijd films die puur voor de shock factor gaan, zoals Srpski Film of gewoon werkjes die lekker maf doen qua creature design en verder zonder humor: Meatball Machine.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
ik snap je punt even niet.
Wat ik dus bedoel is dat ik me niet kan voorstellen dat een horrorfilm die puur en allen is bedoelt als horror, dus geen subgenre etc. niet eng of spannend wil zijn. Wat zijn daar dan de andere functies van?? niks toch.....
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Gaat veel te ver off-topic als ik hier een lijst met die kwalificatie plaats. Maar een film zoals ''Hatchet'' is een geweldig voorbeeld, een film vol plezier voor de slasher fan
En je hebt altijd films die puur voor de shock factor gaan, zoals Srpski Film of gewoon werkjes die lekker maf doen qua creature design en verder zonder humor: Meatball Machine.
Inderdaad we dwalen een beetje af
, misschien een idee om een fora hier voor te openen want ik ben wel benieuwd hoe de andere er over denken.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Wat ik dus bedoel is dat ik me niet kan voorstellen dat een horrorfilm die puur en allen is bedoelt als horror, dus geen subgenre etc. niet eng of spannend wil zijn. Wat zijn daar dan de andere functies van?? niks toch.....
elke horrorfilm is een subgenre van horror.. veel drijven misschien op angst en willen je bang of gespannen maken, maar genoeg ook niet en drijven meer op humor. Splatter-filmpjes zijn meestal ook duidelijk niet als eng of spannend bedoeld.. hooguit als goor.
TheShadowking
-
- 403 berichten
- 0 stemmen
Vind het onzin om het dan een horror te noemen, dat is iets dat je de stuipen op het lijf zou moeten jagen. Tegenwoordig maken ze meer shock movies (of dat proberen ze). Zo goor mogelijke scenes waar mensen van walgen en daarom niet durven te kijken. Ik ben daar meestal helemaal niet van onder de indruk.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Tja, dat jij het onzin vind om het horror te noemen heeft natuurlijk vrij weinig ermee te maken of het dat daadwerkelijk is.. Mensen groeien meestal op met de gedachte dat horror puur uit angst(/spanning) bestaat, maar het begrip is gewoon veel ruimer dan dat.
TheShadowking
-
- 403 berichten
- 0 stemmen
Dat "mensen groeien meestal op etc" komt een beetje kleinerend over . Ik snap ook wel dat het officieel een veel ruimer begrip is, mijn punt is dat een goeie horror voor mij huiveringwekkend moet zijn en geen simpele rondvliegende guts en al helemaal geen combinatie met flauwe komedie zoals in Scary movie.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Maar het is toch geen subjectieve goed vs. slecht discussie? Subgenres als splatter en bepaalde exploitation vallen zeker onder horror, ook al draaien ze niet per se rond engheid / spanning.
TheShadowking
-
- 403 berichten
- 0 stemmen
Het ging erover of horror films eng willen zijn of niet, maar dat willen ze niet allemaal. Daarom zeg ik dus dat ik dat eigenlijk niet eens horror vind.
Ik snap dat het daar OFFICIEEL onder valt, maar dat vind ik gewoon onzin. Horror is latijns voor ANGST.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Ja, laten we ons vasthouden aan termen die ver voor Christus zijn bedacht. Feit is dat horror om meer draait tegenwoordig, iets wat je zelf nu ook al bevestigd.. dus waar gaat dit over
.
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Horror = gruwel
Opgevreten worden door een stel kannibalen in de Braziliaanse amazone is iets gruwelijker dan een ruis op je televisiescherm.
Fuck White Noise, Cannibal Holocaust is 10x meer horror dan die PG-13 peuterfilmpjes ( met schrikeffecten) die ze evengoed overdag in de C&A zouden kunnen opzetten.
maxroelofs
-
- 2838 berichten
- 1659 stemmen
Zullen we er een fora voor openen, we dwalen een beetje af met z'n allen.....
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Hier ben ik het helemaal mee eens alleen dit is niet wat ik bedoelde. Je schreef
''Horror hoeft eigenlijk helemaal niet eng te zijn. De laatste moderne horrorfilms zijn met name geweld, brutaliteit en over-de-top gore. ''
Ik bedoel dus dat in veel van die films geweld en over de top gore gebruiken om enger te zijn. Wat je over hobo with a shotgun zegt is waar alleen het is ook geen horror. Ik ben van mening dat elke horrorfilm spannend/ eng ''wil'' zijn.
ja, maar ik vind bloed eerlijk gezegd niet eng en eerlijk gezegd ook niet smerig. Het is gewoon puur vermaak. Ik bedoel the hills have eyes had een creepy sfeertje maar het bloed enzo was wat mij betreft niet eng en maakte de film naar mijn mening niet echt spannender. Hezelfde als bij deze film trouwens
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Dat niemand 'sfeer' noemt als belangrijk element voor horror. Ik ben het volledig met Jeroen eens op het punt dat horror niet alleen eng hoeft te zijn. Een gouwe ouwe als Nosferatu of Das Cabinet des dr. Caligari zal geen kind bang maken, maar valt wel degelijk onder horror. Ze herbergen een specifieke sfeer.
TheShadowking
-
- 403 berichten
- 0 stemmen
Zullen we er een fora voor openen, we dwalen een beetje af met z'n allen.....
Er is al een horror topic
Perry Meer
-
- 276 berichten
- 356 stemmen
mijn God wat een gruwelijke film, zo worden ze niet meer gemaakt!
al is het natuurlijk wel een beetje ver van mijn bed -voor zo ver ik weet
is mijn buurman geen kanibaal, en is het nooit echt spannend
maar het blijft een rauwe, ruwe, ongekookte ongewone schildpaddensoepfilm
daarom lieve jongens en meisjes van de Moviemeter sla deze maar over
3,0
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
cannibal holocaust is gewoon het grote voorbeeld in het kannibalen genre.
en nu ik hem voor de derde keer zie geef ik hem gewoon vijf sterren.
elke keer nadat ik deze film heb gezien denk ik twee dingen: wow en bah. deze film is inderdaad erg bruut en explicit maar deze film laat ook gelijk de duistere kant van de mens zien.
de eerste keer dat ik deze film zag vond ik hem verschrikkelijk, de tweede keer is die 0,5 een 4 geworden en nu bij de derde kijkbeurt ben ik helemaal verkocht.
nee, dit is geen film voor om een keer op te zetten, hier moet je echt gewoon je "thinking cap" opzetten.
en nu snap ik het: dit is een topper. 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ken jij verder nog films die puur en alleen als horrorfilm zijn bedoelt alleen die niet spannend/eng willen zijn?
Coppola's Dracula en Brannagh's Frankenstein hebben dat niet als hoogste doel en zijn ook niet zo erg eng. Wel echt horror.
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







