Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.339)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
En wie naar rambo kijkt is een ziekelijke sadist zeker?
Ook Rambo is een film die nergens op slaat, maar daar zit in ieder geval nog een verhaal in en dat is geen horror, ook al een punt en daar hebben ze in ieder geval geen echte dieren voor dood laten gaan!
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Dus je beweerd dat hier geen verhaal achter zit 
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Nou, ik vind dieren afslachten heel iets anders dan een aangrijpend, maar gruwelijk verhaal over zo'n oorlog. Maar misschien komt het bij jouw heel anders over, ik ben namelijk een groot dierenliefhebber. Jij ook?
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Enorme dierenliefhebber, meest dierbare bezit zijn dan ook m'n 2 honden. Ik walg van dierenleed hoor, laat daar geen misverstand over zijn. Maar in sommige gevallen moet je het vanuit een ander perspectief zien, zoals hier.
Maar het 'ding' van deze film is niet dierenleed, het draait om iets totaal anders. Met een belangrijke maatschappelijke boodschap, dat vooral.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Enorme dierenliefhebber, meest dierbare bezit zijn dan ook m'n 2 honden. Ik walg van dierenleed hoor, laat daar geen misverstand over zijn. Maar in sommige gevallen moet je het vanuit een ander perspectief zien, zoals hier.
Maar het 'ding' van deze film is niet dierenleed, het draait om iets totaal anders. Met een belangrijke maatschappelijke boodschap, dat vooral.
Precies hetzelfde verhaal. Ik heb ook 2 honden en daar houd ik ook veel van. Ik kan heus wel tegen bloed enzo en ik zal deze film ook makkelijk kunnen kijken. Maar het dierenleed in deze film vind ik gewoon te erg. Ik vind het heus niet erg als een dier sterft in een film, maar in deze film hebben ze dat te gruwelijk uitgebeeld
juhnzun
-
- 670 berichten
- 0 stemmen
Vraag me af of al die klagers ook vegatariers zijn 
gegarandeert dat minstens de helft van die klagers maar al te grettig
zijn tanden zet in een stukje kip en koe
dat deze koe en kip vaak en uiters depresief leven heeft gehadt
voordat het vaak op een gruwlijke manier aan diens einde is gekomen
zullen we dan maar gewoon negeren zeker 
ken me de beelden niet echt herineren maar volgens mij ging het hier niet om the doden of voor de kick of voor de martel scenes
maar om het beeld van overleven teweergeven
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Dus pas wanneer dierendood confronterend is ben je er tegen?
Ligt eraan, maar in deze film gaat het gewoon te ver, vind ik dan. Dierenleed kan ik absoluut wel tegen, maar ik vind het zielig en dan als ik een film kijk over dierenleed dan weet ik dat het maar een film is en bij deze film hebben ze die dieren ook echt afgeslacht.
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Ik snap die hele ophef over de dieren die in deze film worden gedood echt niet... Ik ben een dierenliefhebber, maar ik kan mij echt niet druk maken om enkele dieren die in een Italiaanse exploitatie film zijn afgeslacht dertig! jaar geleden.. Daarnaast is het ook nog een sfeerverwekkende factor die de films indruk alleen maar sterker maakt.
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Wat gebeurd is, is gebeurd. Totdat er een of andere brok genialiteit een tijdmachine bouwt om de diertjes in het verleden te redden, valt er niets te doen aan deze feiten. Beoordeel de film dus ook maar op andere kwaliteiten...
mikey
-
- 28996 berichten
- 5146 stemmen
Ik ben een dierenliefhebber......
...Daarnaast is het ook nog een sfeerverwekkende factor die de films indruk alleen maar sterker maakt.
Hmm. Interesseting
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Bij kannibalenfilms werkt het inderdaad sfeerversterkend ja, de film krijgt een lugubere uitstraling en feel. Is niet zo moeilijk om gescheiden te houden van dierenliefde lijkt me zo. Daarnaast lig ik ook al ben ik een dierenliefhebber echt niet wakker van een aantal dieren die in het wild zijn afgeslacht 30 jaar geleden...
mikey
-
- 28996 berichten
- 5146 stemmen
Deze pagina is op zich wel een aardige samenvatting van die eindeloze discussie over die kl*te schildpad.
delvohii
-
- 54 berichten
- 2 stemmen
Bij kannibalenfilms werkt het inderdaad sfeerversterkend ja, de film krijgt een lugubere uitstraling en feel. Is niet zo moeilijk om gescheiden te houden van dierenliefde lijkt me zo. Daarnaast lig ik ook al ben ik een dierenliefhebber echt niet wakker van een aantal dieren die in het wild zijn afgeslacht 30 jaar geleden...
ben ik het mee eens, maar ik hoop toch zeker dat dit geen echt schildpad was? dan zou ik dat best zielig vinden eigenlijk...
ik weet dat het voor een film iets "sfeervols" geeft, maar de manier waarop het wordt afgeslacht vindik ronduit onnodig.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
ben ik het mee eens, maar ik hoop toch zeker dat dit geen echt schildpad was? dan zou ik dat best zielig vinden eigenlijk...
Is(/was) een echte.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Ik snap niet wat daar nou aan te gapen valt. Cannibal Holocaust is gewoon een walgelijke kut film. Wat is er nou lijk aan dieren zien sterven of vrouwen die worden verkracht. Nee, jongens ik hou best wel van horror. Maar dit is gewoon vieze troep door die gestoorde regisseur van een Ruggero Deodato. Dit is gewoon porno en onnodig marteling en geweld. BAH!
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Jij hebt vast nog nooit porno gekeken dan. Dit heeft daar natuurlijk 0,0 mee te maken.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Jij hebt vast nog nooit porno gekeken dan. Dit heeft daar natuurlijk 0,0 mee te maken.
Of net wel. 
Maar als je daar op geilt moet ik je toch aanraden een psycholoog te raadplegen.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Touché.
Heb wel smerigere dingen toegezonden gekregen dan alles van Cannibal Holocaust bij elkaar
.
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
Ik snap niet wat daar nou aan te gapen valt. Cannibal Holocaust is gewoon een walgelijke kut film. Wat is er nou lijk aan dieren zien sterven of vrouwen die worden verkracht. Nee, jongens ik hou best wel van horror. Maar dit is gewoon vieze troep door die gestoorde regisseur van een Ruggero Deodato. Dit is gewoon porno en onnodig marteling en geweld. BAH!
'Ik kan niet tegen al de gruwel' is geen degelijk argument bij exploitation. Je weet waar je aan begint bij iets met een bedenkelijke titel als deze, dus kom achteraf niet zeiken als je er niet tegen kon. Zeker niet als die gruwel, zoals in Cannibal Holocaust, behoorlijk functioneel is. Elk onderdeel dient om de primitieve cultuur van de stammen duidelijk te maken:
- de bestraffing van een overspelige vrouw
- een abortus
- hoe ze omgaan met dood/ouderdom
- weerwraak
En dat allemaal in samenspel met hoe de immorele westerlingen het zonder te verpinken registreren. Behoorlijk spot on als je het mij vraagt.
Bepaalde aspecten van de film lijken je ook compleet ontgaan te zijn. De uitermate dreigende sfeer, de prachtige 'cinéma vérité' filmstijl en natuurlijk de score van Riz Ortolani, die bij momenten voor een ijzingwekkend contrast zorgt.
Verder kan deze film ook gelden als tijdsdocument, naar een periode waar filmmakers echt op hun 'onafhankelijkst' waren. Je zou je eens moeten verdiepen over hoe deze film gemaakt is, behoorlijk onconventioneel naar onze huidige normen. Dat van die dierenmoorden is natuurlijk nogal verderfelijk, maar sluit aan bij de manier van filmmaken. Verder mag je ook niet vergeten dat de zogenaamde 'animal cruelty' een wederkerend fenomeen was in de jungle-films. Cineasten als Sergio Martino en Umberto Lenzi hebben zich er evengoed schuldig aan gemaakt, vaak zelfs op wens van hun producers.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
De verkrachting-scenes vind ik niet zo erg. Alleen het zijn de dieren sterfgevallen waar ik gewoon van walg.
- Een rat wiens keel wordt doorgesneden.
- Een schilpad die doodgemarteld wordt.
- Een aap wiens gezicht eraf wordt gesneden en dan zijn hersens worden opgegeten.
- een spin die wordt vermoord
- een slang in half gedeeld
- een jong varken dat wordt geslagen en doodgeschoten.
Als die regisseur deze stukken had verwijderd en niet had laten plaatsvinden op de eerste plaats, was dit een gave horrorfilm. Maar ja, het moet allemaal weer echt lijken. Dus die vermoord ff een paar diertjes voor een film. Ik snap het niet. Als die slim was geweest had hij deze scenes verwijderd dan was het een leuke horrorfilm die zelfs nog interessant was.
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
Jij hebt zeker nog nooit een spin doodgetrapt? 
Voor de rat en het aapje waren trouwens rekwisieten voorzien, maar de inboorlingen stonden er op om 'the real thing' te gebruiken. Het is namelijk een delicatesse voor hun.
Over dat varken kan ik trouwens iets grappig vertellen: aangezien ze maar één varken hadden, moest de shot in 1 keer goed zijn. Maar het hoofdpersonage was zodanig van streek, dat hij zijn tekst half in choque voorbracht, wat ook overduidelijk te merken is in het eindresultaat. 
Dat met die schildpad vind ik trouwens ook een walgelijke scène hoor, kan ik nauwelijks naar kijken. Maar om daarom de film zo in de grond te boren en de regisseur uit te schelden? Deodato is een sympathieke kerel hoor en heeft heel wat interessante films gemaakt. (in uiteenlopende genres)
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Jij hebt zeker nog nooit een spin doodgetrapt? 
Voor de rat en het aapje waren trouwens rekwisieten voorzien, maar de inboorlingen stonden er op om 'the real thing' te gebruiken. Het is namelijk een delicatesse voor hun.
Over dat varken kan ik trouwens iets grappig vertellen: aangezien ze maar één varken hadden, moest de shot in 1 keer goed zijn. Maar het hoofdpersonage was zodanig van streek, dat hij zijn tekst half in choque voorbracht, wat ook overduidelijk te merken is in het eindresultaat. 
Dat met die schildpad vind ik trouwens ook een walgelijke scène hoor, kan ik nauwelijks naar kijken. Maar om daarom de film zo in de grond te boren en de regisseur uit te schelden? Deodato is een sympathieke kerel hoor en heeft heel wat interessante films gemaakt. (in uiteenlopende genres)
Je hebt gelijk. De meest brute scéne is dan ook wel die schilpad scéne omdat die ook langzaam was. en jawel, ik heb wel ooit eens een spin doodgetrapt.
En ja, grappig weetje van dat varken. Maar toch wel zielig, hij had helemaal niks gedaan.
Maar dan nog: als ik ergens een hekel aan heb is het Ruggero Deodato en Eli Roth.
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
Ik vind het ook maar zielig van dat varken, maar probeer gewoon de film in zijn geheel te beoordelen.
Eli Roth vind ik trouwens ook een lul en non-talent eerste klas, maar is je afkeer voor Deodato puur omwille van deze film? Zoek is een interview met hem op youtube op, je zult zien dat hij wel een verstandige, serene man is. Of kijk is zijn andere films, hij heeft zoveel gemaakt dat niks met animal cruelty te maken heeft:
- Live Like a Cop, Die Like a Man: een coole politiefilm.
- The Raiders of Atlantis: tof post-apocalyptisch 80's vermaak.
- The House on the Edge of the Park: een fascinerende home invasion thriller in de stijl van The Last House on the Left.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het ook maar zielig van dat varken, maar probeer gewoon de film in zijn geheel te beoordelen.
Eli Roth vind ik trouwens ook een lul en non-talent eerste klas, maar is je afkeer voor Deodato puur omwille van deze film? Zoek is een interview met hem op youtube op, je zult zien dat hij wel een verstandige, serene man is. Of kijk is zijn andere films, hij heeft zoveel gemaakt dat niks met animal cruelty te maken heeft:
- Live Like a Cop, Die Like a Man: een coole politiefilm.
- The Raiders of Atlantis: tof post-apocalyptisch 80's vermaak.
- The House on the Edge of the Park: een fascinerende home invasion thriller in de stijl van The Last House on the Left.
Deodato is opzich zo'n slechte kerel nu je het eigenlijk zegt. Maar Eli Roth's films zoals Hostel part II zijn gewoon verschrikkelijk. Vrouwenmarteling op de eerste plaats. Maar volgens mij heeft die Deodato in ieder geval nog spijt van z'n daden. Ik blijf de dierenleed natuurlijk verschrikkelijk vinden, maar het concept van de hele film is eigenlijk best wel goed.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Tss Roth haters
.
Hij mag trouwens wel weer eens met een nieuwe film komen, het is al even geleden..
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







