Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

P.C.96
Uitstekende misdaad/actie film van Tony Scott. De film is qua visuele sfeer wel vergelijkbaar met de meeste films uit het jaren '00 oeuvre van Scott. Het camerawerk is opmerkelijk sterk (maar het moet je smaak ook maar zijn). Verder is de film op het gebied van actie ook heel erg vermakelijk. De martel scènes zijn bruut en rauw. Denzel Washington's charisma blijft gewoon erg mooi om naar te kijken, ik kan eigenlijk alle films waarin die man heeft gespeeld wel zien. Maar dit blijft toch wel één van mijn favorieten. De enige reden waarom ik de film geen 5 sterren geef is omdat het relatie tussen Denzel en Dakota een beetje op een Amerikaanse manier oversentimenteel overkomt, maar toch wel een vermakelijk subplot. Ik vind dit een heel erg gave actiefilm en heb onlangs weer eens opgezet sinds Tony Scott pas is overleden. Blijf hem gewoon erg gaaf vinden om naar te kijken.

disneystore
Saaie Denzel Washington film waarbij ik toch wel wat verwachtingen had aangezien de plaats in de top 250. Niks vernieuwend, behalve de irritante montage. Alles moet flitsend en letterlijk met schokkende bewegingen in beeld gebracht worden. Daarnaast wordt de film nog is door de scherpte filter gehaald, waardoor elk graantje in beeld wordt gebracht. Slecht, slecht, slecht. Alleen de soundtrack was ok.

avatar van Goodfella_88
Mooi opgebouwd verhaal, met een meesterlijke Washington!!

avatar van Illum Sphere
Ik zie niet in waarom deze film slecht zou kunnen zijn. Het is niet een pareltje, maar het heeft wel zijn positieve kanten. Vooral de relatie tussen de lijfwacht en het meisje vind ik heel goed uitgewerkt. Af en toe een misser, maar zulke dingen zorgen amper voor een niveauverschil.

Wat een heerlijke Actie / Drama film, boeiend van begin tot eind. Denzel op zijn best.

avatar van edwin1205
deze film heb ik al een paar keer gezien wow wat een top film. er zit alles in wat een film moet hebben echt top
5.0

ik snap niet hoe iemand deze film niet goed kan vinden. voor mij is het de 1 van de beste films die ik tot nog toe heb gezien

avatar van JacoBaco
Ik heb hem weer eens opgezet, maar de 3 sterren blijven staan. De film begint lekker, maar op de één of andere manier gaat het mis zodra Pita ontvoerd wordt. Wederom verloor ik een beetje mijn interesse. Hoewel Creasy vanaf dat moment uit is op wraak vind ik het juist wat dom en saai worden en duurt het allemaal veel te lang en dat vind ik jammer en zonde. Ook het sentiment is zo nu en dan erg misplaatst. En de semi Gladiator score vind ik er ook niet bij passen.

avatar van Corcicus
Aardig actiedrama, maar filmisch een echte ramp.

De montage getuigt al van even grote wansmaak als de vestimentaire keuzes van John Creasy. De willekeurige versnellingen en vertragingen maakten me misselijk. Het eerste kwartier was ik er zelfs van overtuigd dat er krassen op de dvd zaten, op een haar na had ik naar de videotheek gebeld om mijn beklag te doen.

Dat deze film op plaats 93 staat in de top 250 is enkel al om die reden belachelijk. Bovendien zijn er in dit genre echt wel veel betere films te vinden en de acteerprestaties waren niet bepaald om over naar huis te schrijven. Het verhaal lijdt hier en daar zelfs aan de nodige hiaten en logische mankementen, maar wanneer Creasy zich het laatste half uur tot barbaar ontpopt, maakt het allemaal niet meer uit, vanaf dan is het gewoon genieten. Zonder dat overdreven laatste half uur was ik waarschijnlijk niet boven de 2.5* uitgekomen.

De liefde tussen een grote man met heel wat op zijn kerfstok en een klein, onschuldig meisje, vond ik hier in het niets verdwijnen tegenover Leon. Ook cinematografisch is die laatste van een veel betere kwaliteit, waardoor Man on Fire zelfs niet in diens schaduw mag staan. De film duurt dan ook nog eens véél te lang. Nietszeggende scènes volgen elkaar aan een snel tempo op, slechts zelden afgewisseld door hoogstaande cinema.

Een aardige kijkervaring, maar totaal niet de hoogvlieger waarvoor ie versleten wordt.

statham schreef:

Mee eens!

Mrjoker schreef:
Deze film krijgt van mij 5*

Waarom?

- Acteerwerk van Denzel is gewoon geweldig. Zijn uitstraling en houding is geweldig in deze film.
- Hoe je ziet dat een stoere en kille Denzel in deze film toch een hart heeft van goud.
- Het camera werk is geweldig gedaan waardoor je echt in de film word gezogen. De effecten en het geluid(bluray) uitermate top.
- En het boeide continu door de heerlijke actie en drama.
- Prachtige soundtrack van Lisa Gerrard maakt het helemaal compleet.

Dit vind ik 1 van de beste films van Denzel samen met The hurricane.

Heb de film inmiddels al 5 x bekeken en keer op keer blijft die mij boeien.

Helemaal mee eens!!

Wat vind je van Training Day? Is eigenlijk toch mijn beste Denzel film.

avatar van Curriculum
Alonzo schreef:

Helemaal mee eens!!

Wat vind je van Training Day? Is eigenlijk toch mijn beste Denzel film.

Training day is inderdaad een magistrale film, maar mijn beste film van Denzel vind ik toch Ricochet.

Doorgaans vind ik dat Denzel capabel is om elke persoonlijkheid te vertolken. Van barmhartige rechercheur tot meedogenloze narcotica agent of CIA agent. Deze man is gewoon uiterst bekwaam in zijn vak en dat komt tegenwoordig sporadisch voor.

Curriculum schreef:

Helemaal mee eens!! Btw de film wordt as zaterdag op tv uitgezonden.

avatar van mrwhite
Curriculum schreef:

Ricochet is idd zalig !

avatar van susantigoon
Een van de beste films ooit gezien. Goed verhaal.

avatar van riefenstahl

De ontluikende Portman is in Leon bepaald geen ''klein, onschuldig meisje''; elke vergelijking gaat mank want in Leon zit een -voor sommigen ongemakkelijke- sexuele ondertoon waar in M.O.F Fanning de suicidale Washington motiveert levensenergie aan te boren.
Washington -ben normaliter geen fan van deze acteur- is in deze film sterk maar het duurt allemaal te lang en de manier waarop Washington te keer gaat doet denken aan een Norris/Seagal vehikel; behoorlijk ongeloofwaardig allemaal (bijv. de scenes in de nachtclub: de enorme portier laat zich als een lammetje naar de slachtbank voeren), en de typisch Amerikaanse sentimenten (a life for a life) irriteren.
Een aardige film maar niet erg origineel.

avatar van jumpstylemovie
2* blijft na herziening staan. Ik voel gewoon erg weinig voor deze film en met de overdreven chaotische montage weet Scott niet te overtuigen.

avatar van missl
Het verhaal is wel prima, maar duurt een beetje te lang. Ook dat chaotische camerawerk kan me totaal niet bekoren, al met al kijkt het prima weg maar het is geen pareltje.

avatar van allie97
Zojuist gezien en ik moet zeggen dat dit een heerlijke film is.

Denzel Washington speelt geweldig als wraaknemer. Dakota Fanning speelt ook erg knap voor zo'n jonge leeftijd.

De film begint rustig met het uitdiepen van de personages. Na ongeveer iets meer als een uurtje begint het geweld en de actie. Bij vlagen heerlijke actie en heerlijke geweldadige scenes. Onder andere de vinger-snij scene is heerlijk bruut. Zitten ook paar heerlijke actie momenten in bijv. de bazooka scene . Een minpuntje is het camerawerk. Over het algemmen mooi geschoten maar soms een beetje schokkerig beeld. Dat was een beetje irritant maar verder een heerlijke film met een mooi einde. De soundtrack aan het eind van de film deed me beetje denken aan die van Gladiator.

4.5 ster!!

avatar van Fran
Mooie film en ondanks dat het verhaal zich een beetje in een donkere sfeer bevind en het karakter van Denzel idem dito, vind ik het toch ook wel hartverwarmend. Vooral natuurlijk de band die er ontstaat tussen "Creasy Bear" en Pita. Heel mooi om te zien hoe zo'n lief klein en onschuldig wezentje zoveel goeds uit een cynisch en donker persoon kan halen. Terwijl hij in het begin eigenlijk niets van haar moest weten. Het verhaal spreekt mij hierom dus enorm aan.

Maar ook het acteerwerk is ijzersterk. Van iedereen trouwens. Zelfs van Marc Anthony. Voor zijn doen dan. Maar een eervolle vermelding voor Washington en Fanning is hier zeker op zijn plaats. Ze weten de hechte band tussen hen zo goed over te brengen maar vooral de groei van deze band en het proces dat ermee gepaard gaat is heel sterk door hen overgebracht. Ik zat ook wel met een brok in mijn keel als hij zichzelf overgeeft aan de ontvoerders om haar te sparen. Het gebeurt nog maar weinig dat een film dat bij mij voor elkaar krijgt.

En verder weet deze film toch constant de spanning vast te houden en de sfeer van constante dreiging heel goed voelbaar te maken. Je voelt gewoon hoe intimiderend het moet zijn om constant in de angst te zitten om je familie door de gevaarlijke plek waar je leeft. Wat mij betreft een absolute aanrader deze film.

avatar van Eliandjiee
Een prettige mix van actie en drama.

De opbouw is sterk. Het begint allemaal goed met een bijzondere relatie tussen Pita en Creasy. Deze rollen worden goed neergezet, dit is ook typisch een rol voor Denzel Washington. De relatie ontwikkelt zich en is boeiend, en de film boeit.

Het actie gedeelte dat volgt is spectaculair, en vermakelijk maar niet altijd even goed uitgewerkt en geloofwaardig. Het is een lange intensieve tocht naar de daders en iedereen die er achter zit. Deze tocht bevat zeker vermakelijke actie maar had in mijn ogen veel beter uitgewerkt kunnen worden.

Het einde is sterk en ontroerend

Een sterk actie/drama waarbij ik persoonlijk het drama gedeelte sterker vond

Prachtige actiefilm van de vorig jaar (2012) overleden regisseur Tony Scott.
Uitstekend en realistisch verhaal met een puike Denzel Washington en een prima piepjonge Dakota Fanning, in wat wellicht tot nu toe haar beste rol was.
Maar ook verder in de cast zitten enkele grote namen zoals Christopher Walken en Mickey Rourke.
Ik had de film ooit al eens gezien, en was er toen van onder de indruk, en dat ben ik nog steeds.
Een fantastische film is dit !!

avatar van YouDrunkGoHome
Nummer 103 in de top 250 en komt er op imdb niet eens in voor. Zo'n verschil in het voordeel van moviemeter zie je niet zo vaak volgens mij.

YouDrunkGoHome schreef:
Zo'n verschil in het voordeel van moviemeter zie je niet zo vaak volgens mij.

Wat bazel je nou? Waarom zou dit in het voordeel van MM zijn? Dit is niet meer dan een omhooggevallen bfilm die de dieptepunten aan elkaar rijgt als parelen aan een ketting.

avatar van YouDrunkGoHome
Corcicus schreef:

Wist niet dat je boos werd. Met in het voordeel van MM bedoel ik dat de film hier hoger staat.. Niet meer, niets minder.

avatar van Corcicus
In dat geval is alles vergeven en vergeten

Nee, dit vond ik helemaal niets. Het is allemaal zo overdreven, matig geacteerd, onrealistische dialogen, irritant gefilmd met de teksten in beeld, vervelende muziek, veel te lang.

Ik ben totaal geen fan van Denzel Washington, maar in deze film speelt hij zeer geloofwaardig. Ook het verhaal is goed en er zitten enkele zeer harde, maar zeer interessante, scenes in.

avatar van DBTim
disneystore schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Behoorlijk overgewaardeerd

avatar van Chris0478
Hulde!!