Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

avatar van eavymetal
Denzel Washington wilde afrekenen met zijn iet wat softe imago, waardoor hij personages ging spelen die heel wat minder soft zijn.

In Man on fire is hij te zien als een door het leven geharde man, die met zijn niet al te mooie verleden af moet rekenen.

Door deze goede film is Denzel Washington er in geslaagd om een compleet andere kant van zijn acteertalent aan het publiek te laten zien, en dat heeft hem zeker geen windeieren gelegd.

avatar van ability2306
En het dan toch voor mekaar gekregen om hem een derde keer te bekijken?Dat vind ik knap.
1.5 ster geven en toch drie keer bekijken.

Ik denk eerder dat dit gewoon niet jou type film is en meer een afstoot hebt van denzil washington en Dakota Fanning zo klinkt het. Deze film heeft volgens mijn menig top acteerwerk en top camerawerk. ik was niet bevooroordeeld toen ik deze film voor het eerst zag.

Maar goed dat is mijn mening jij hebt die van jou maar de argumenten die jij geeft voor het beoordelen van deze film vind ik niet de juiste..

mijn mening

-Top cast
-Top Acteerwerk
-top camerawerk

greetz

avatar van ability2306
Sergio Leone schreef:
Ik blijf het een standaardactie/wraakfilmpje vinden.

Veel schieten en knallen. Voorts een simpel verhaaltje, waar op zich niets mis mee is, maar echt boeien deed het mij (weeral) niet.

Acteerprestaties zijn wel goed, natuurlijk, Denzel Washington speelt een sterke rol, maar mijn favoriet zal die nooit worden. Het gegil van Dakota Fanning (al was het niet de hele film lang, zoals bv bij War of the Worlds) werkte eens te meer op mijn zenuwen.

Het filmen vond ik bijwijlen irritant. Vluchtig en overhaast. Inzoomen om ne halve seconde later alweer uit te zoomen.

Naar mijn mening overgewaardeerd hier op Moviemeter.
Ik twijfel tussen 1,5* en 2*, maar ik ga voor de 1,5* omdat het me na een derde keer zien nog altijd niet kon bekoren.

avatar van Sergio Leone
ability2306 schreef:
1.5 ster geven en toch drie keer bekijken.

Een zo hoog beoordeelde film verdient wel wat kansen. Die gaf ik het dan ook.

ability2306 schreef:

Ik denk eerder dat dit gewoon niet jou type film is

Mmm, moeilijk te zeggen. Als het woord 'film' hier geldt als totaalplaatje, dan inderdaad niet.

ability2306 schreef:

en meer een afstoot hebt van denzil washington en Dakota Fanning zo klinkt het.

Zeker niet. Denzel Washington is niet mijn favoriete acteur, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik hem niks vind. Ik vind hem een oerdegelijke acteur, maar geen top. Dakota Fanning, tsja, afkeer wil ik het niet noemen. Kindrollen zijn altijd wel een fenomeen op zich. Ik ga in de toekomst geen films van Dakota Fanning weigeren te zien omdat ze nu toevallig 2x op mijn zenuwen werkte. Dus afkeer? Neen.

ability2306 schreef:

ik was niet bevooroordeeld toen ik deze film voor het eerst zag.

Ik ook niet.

ability2306 schreef:

Kan ik weinig iets aan veranderen.

greetz

Salut

Haha Sergio Leone kan beter de teletubbies gaan bekijken, je kraakt dit af maar ondertussen geef je The Lion King een 5

avatar van Sergio Leone
The Lion King is een geweldige tekenfilm, geweldig ingesproken ook en roept een gevoel van nostalgie op. Ook heeft die een hoger gemiddelde dan Man On Fire, dus zo raar lijkt me dat niet.

Tevens vind ik zo'n onnozele reactie zelf wat kinderachtig. Het is eigenlijk eerder spijtig dat sommigen niet in staat zijn om een andere mening te aanvaarden.

avatar van mnrk
Revenge is a meal best served cold....

Een geweldige film van Tony Scott....

Het verhaal is goed en wordt op een mooie manier gebracht (hiervoor zorgen de locatie's en het camerawerk voor), ook het gewoon gebruik maken van de Spaanse taal zorgt voor een geweldige sfeer.

En dan natuurlijk het acteerwerk , Denzel Washington speelt zijn rol vol overtuiging en wordt geweldig bij gestaan door Dakato Fanning. Ook de overige rollen worden prima aangevuld met een prima Christopher Walken en Giancarlo Giannini.

Deze film wordt voor de rest aangevuld met pakkende soundtrack.
Harry Gregson-Williams - Man on Fire (2004) - MusicMeter.nl

avatar van AGE-411
Wat deze ordinaire actiefilm in de top 250 staat te doen blijft me bijster.

Het begint eigenlijk redelijk hoopgevend. Een hoofdpersonage met lichaamlijke en emotionele littekens (die nooit in de film verklaard worden), een kogel die altijd gelijk heeft en een klein meisje dat je liefst zo snel mogelijk ontvoerd ziet worden.

Ondanks de duur tot de eigenlijke ontvoering (45min) is dit eerste deel eigenlijk het beste. Wie verwacht had dat het daarna beter ging worden heeft het mis. We vervallen daarna in een actiefilm die met momenten zeer vermakelijk is. Mijn complimenten daarvoor... Maar top100materiaal?

Het verhaal lijkt, zoals ik al zei, in het begin zeer belovend. Een film met diepgang en emotie en eventueel een verhaal dat niet zo’n hapklare brok is? Helemaal niet. De verwachtingen die men met het eerste deel schept worden helemaal niet ingelast. Toch wel jammer. Hoe hoger de verwachtingen, hoe groter de teleurstelling kan zijn.

Bij het verhaal hoopte ik er eigenlijk op dat het meisje WEL dood was. Helaas moest er een ‘Happy End’ aan gebreeën worden. Eigenlijk komt de film vanaf hier niet veel verder meer dan de gemiddelde Hollywood-actiefilm.
Ook de rest van de film blijkt voorspelbaar te zijn, en op het einde van de film blijf je toch wel wat zitten: “was dit het nu?

De geloofwaardigheid van de film is eigenlijk het grootste pluspunt. Er komen wel wat zaken in voor die je - als ze los in een andere film zouden voorkomen - zouden doen fronsen. Maar deze film komt er mee weg door het coolheidsgehalte van Denzel Washington. Het is gewoon cool om een raket af te vuren op straat, en dat soort kerels heeft zoiets steeds in de binnenzak zitten. Overigens wordt alles ook mooi verklaard, dus stoor ik me er ook niet aan.

Cinegrafie (ik lees hier hoofdpijnverwekkend) is niet echt stoorzender, maar voegt ook niets toe. Van mij mocht het ook ‘gewoon’ gebleven zijn.

Acteurs zijn verschrikkelijk wisselvallig. Denzel Washington vind ik niet zo groots spelen, maar is wel OK. Het gelukkige gezinnetje was dan weer verschrikkelijk.

Goede actiefilm. Maar zelf in het genre zijn er veel betere dan dit. Het is me dan ook een raadsel wat deze in de top250 doet.
3,5* (omdat ik in een goede bui ben)

avatar van elki
De beste film die ik ooit gezien heb.
Heb Man on Fire 2x op DVD moeten kopen omdat ik de eerste dvd kapot had gedraaid, zo'n vermakelijk film.
Denzel, ik ben een groot fan.
De actie, emotie, verhaal, acteerwerk, muziek etc. gewoon top.
Vooral de muziek speelt een grote rol en is dan ook orgineel gevonden. Bij het nummer Una Palabra van Carlos Varela heb ik toch een traantje gelaten.

Een schitterende film.

Deze film heeft mij ontzettend gegrepen. Ik heb hem een derde plek gegeven in mijn top 10. Ik heb deze film al meerdere malen gezien en weet zeker dat ik hem later ook nog meerdere keren wil bekijken.

één van de beste films ooit !

puckb96
Mooie misdaadfilm. Een hele sterke film van Tony Scott, een regisseur die ik overigens zeer goed kan waarderen. Een goeie cast met sterren zoals Denzel Washington en Christopher Walken en dan Dakota Fanning speelt Pita. Marc Anthony speelde ook heel goed. Tja, Dakota Fanning... op zich kan ik die meid wel waarderen maar haar laatste films (vooral die Twilight films waarin ze speelde) vond ik zwaar over-de-top. In deze film speelde ze echter goed. De eerste helft van deze film is meer een drama over een man die een band ontwikkeld met het meisje dat hij moet beschermen en de tweede helft is koelbloedige wraak. Zowel de eerste als de tweede helft zijn super. Eerste helft met name veel emotie en de tweede helft gewoon dood en verderf. Maar met name wraak speelt een grote rol in deze film. Ik kijk overigens graag naar wraak films omdat ze vaak lekker bruut zijn. Kijk maar naar Leon van Luc Besson. Een goed voorbeeld. En de muziek was trouwens prachtig. En inderdaad waar ik het zeker met elki over eens ben is dat het nummer van Carlos Varela: Una Palabra een prachtig nummer is. Emotioneel.

Conclusie: Man On Fire is een standaard maar wel heel sterk wraakfilmpje dat ik maar al te goed kan waarderen. Overigens ben ik het er nou niet helemaal over eens dat deze film een plekje in de top 250 verdient.

beste drama/ actie die ik ooit heb gezien.
bijzondere camera effecten,en van begin tot einde spannend.

Popeye Doyle
Het eerste uur, waarin we de band tussen Pita en Creasy ontdekken kon ik waarderen. Daarnaast is het einde 'a life for a life' op de brug ook goed te noemen. Maar na dat eerste uur kon ik me eigenlijk niet meer amuseren.
De vervelende / irritante camera-effecten en de soms snerpende scèneovergangen verpesten voor mij de hele film. Als dieptepunt wil ik nog de (snel afgedraaide) scène noemen waarin Manzano 'The Voice' neerschiet. Totaal geen spanning, gevoel of afronding te bekennen. Een afknapper. Diep triest.
Denzel Washington verdient voor deze rol een pluim. Hij laat heel degelijk en subtiel acteerwerk zien en is bij mij een paar graden gestegen.

Al bij al heel matig. **

avatar van DDT
DDT
Prachtige film !

Deze film op Blu-ray in huis, en de film zelf misschien al 7/8 x gezien.
Dit is mijn nummer 1 film. Niet alleen door Denzel washington,
ook de regiseur en de manier van filmen is geweldig.
Door deze film kijk ik iedere film van Denzel washington en ook van de regiseurs
Scott. broer van de regiseur is namelijk ridley scott. maker van Gladiator.
Geweldig camera werk, mooie muziek in de film en je leeft helemaal mee in de film.
Sommige scenes zijn echt emotioneel, zoals de confrontatie met de vader van Pita
die moet zwijgen en de moeder een aantal vragen worden gesteld.
Voor mij persoonlijk dan ook zeker terrecht dat deze film in de top 250 staat.

avatar van kuk
kuk
Denzel Washington verdient beter met zijn subtiele manier van acteren, maar de regie van Scott is er in dit geval eentje om dood vermoeid van te geraken. Elke minuut werd een nieuw special effect uit de kast getrokken, nooit wordt de kijker een momentje van rust geboden. Het plot is daarnaast ook vrij nietszeggend wat het geheel tot een vrij overbodige kijkervaring maakt.

avatar van Dennissssss
Hele sterke misdaad / thriller / drama. Denzel Washington is ook zo goed! Dat kindje speelt ook leuk. Ik hou ook wel van wraak films.

Op de dvd staat nog 30 min verwijderde scene's. Daar hebben ze toch een hoop uit de film gehaald. Dat had de film toch wat anders gemaakt. Niet perce beter, of slechter. Maar wel anders.

Het alternatief einde bevalt mij beter. Hij blaast zichzelf op in het huis van 'de stem'. Toen ik de film zat te kijken, had ik dit einde eigenlijk verwacht, maar dat werd het dus niet. Dat vond ik wel jammer. De wraak was niet compleet.

avatar van jna blauw
Denzel Washington klasse acteur, kortom goede film!

avatar van Beffrey28
Dat dit standaard filmpje nog steeds zo hoog staat in de top 250...

Gisteren even nog een keer bekeken. Top film! Acteerwerk van Denzel is fantastisch. Deze kant kende ik nog niet van hem. Verreweg de beste film die ik ooit heb gezien. Alhoewel ik eerst dacht dat het een flutfilm was, was ik verbaasd toen hij alleen al begon.
Een echte aanrader dus.

avatar van Beffrey28
Movie__Bitch schreef:
Een echte aanrader dus.

Als dit echt de beste film is die je ooit gezien hebt, hoop ik voor jou dat je nog veel andere films zult gaan kijken in de toekomst.....

avatar van FunkStarr
Ik begrijp de hoge notering van dit vrij standaard wraak filmpje ook totaal niet. Afgezien van wat harde (lees toffe) scenes en het geniale acteerwerk van Washington, vind ik het verder niets bijzonders. Gewoon een aardige film niets meer en minder. En dan die typische Tony Scott beelden, walgelijk is het gewoon.

avatar van maxroelofs
dit was hem niet.

Ik ben een grote fan van ontvoeringsfilms alleen dit deed hem helemaal niet bij mij. Toen hij laatst op Tv was toch maar eens bekeken, dit natuurlijk een van de bekendste in zijn genre. Toch deed het met mij allemaal erg weinig.

Het meisje zet een volkomen ongeloofwaardige rol neer. De vaak brutaliteit van haar uitspraken en haar manier van communiceren is ontzettend onrealistisch en deed me een beetje denken aan Natalie Portmann in Lèon.

Het verhaal is tergend traag. Het duurt alleen al meer dan een uur voordat het meisje wordt ontvoerd. Nou vind ik het normaal niet erg als er gewoon de tijd wordt genomen voor het vertellen van het verhaal alleen hier stoorde het. Dit komt voornamelijk doordat je al weet wat er gaat komen. Het is gewoon een standaard ontvoeringsfilmpje en wacht op de ontvoering. Als ze dan eindelijk ontvoert wordt denk je dat het verhaal een beetje begint te lopen alleen nee hoor er moet eerst nog een half uur overheen omdat hij geraakt is.

Gewoon standaard maar dan nog onder de maat van dat. Erg zonde want met Denzel Washington had het erg leuk uitgewerkt kunnen worden.

Acteerwerk is onder de maat. Denzel probeert hier je sympathie te winnen alleen hiermee slaat hij de plank volledig mis. Hier is hij gewoon niet goed in. Het meisje was zoals ik al zei erg onrealistisch neer gezet.

Het enige wat er dan nog overblijft waren de 3 scènes waarin hij informatie probeerde los te krijgen. Dit was zeker vermakelijk alleen om nou te zeggen dat ze geniaal waren.

Helaas, het had zo leuk kunnen zijn.

avatar van nadrin
Wat een mega film.
Groots geacteerd. Geweldig camerawerk.
Prachtig verhaal en een superbe soundtrack
Heb hem ondertussen reeds 3x gezien.
Dank aan Jonathan die me deze aanraadde.

avatar van Angelo2
Leuke wraak film met goed acteerwerk van Denzel en van Dakota. Sommige scenes waren hard en geweldadig. Net zoals bij andere wraakfilms zoals Taken en The Brave One. Film duurde lang maar vloog wel snel om. Prima filmpje dus.

avatar van Hollywood007
Op zich wel een goede film maar ik had één probleem. Ik had het boek, waar de film op gebaseerd is, gelezen voor ik de film zag. En persoonlijk vind ik deze beter.
Het einde van het boek was ook heel anders dan de film. Het meisje sterft in het boek en dus is het niet zo een mooi hollywood verhaaltje, waar alles toch altijd redelijk goed komt. In het boek krijg je dus meer een 'wraak' verhaal.
De acteerprestaties zijn wel zeer goed. In het bijzonder Denzel Washington, wat we van hem wel gewoon zijn.
Had ik het boek niet gelezen, dan had ik de film misschien beter gevonden. Jammer.

In een bruin verleden wel eens eerder gezien. Heb um weer gekeken. Klasse film. Mooi eind ook. Een kind dat ook best wel ok acteert. Zie je niet heel veel.

avatar van dave
Iets te lang naar mijn smaak en niet bijster boeiend over de hele lijn. Washington zit wel lekker in zijn vel en Dakota is een leuke tegenspeelster. De regie is zonder meer goed en de actiescènes overtuigend. Binnen genre derhalve een meevaller, al hou ik persoonlijk van een meer bombastische aanpak, wat hier nog zeker binnen de grenzen van het mogelijke ligt.

3,00 (3,25)