Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

avatar van DiDiejj
Wauw! van deze film heb ik echt genoten,
Goed gefilmd ook wanneer er een gesprek allen was bewogen de beelden achter de personen! super.
Goede acteurs! Denzel was top!
Aanrader voor mensen die van Actie houden.

avatar van Qwix
Goed voorbeeld van een totaal overgewaardeerde film. De film was noch spannend noch interessant en de meeste tijd zelfs vrij irritant. De irritaties kwamen voornamelijk door de camaratrucs waar je soms even je ogen dicht bij mocht doen om geen hoofdpijn te krijgen..

Enige pluspuntjes aan deze film waren de wraakacties en de mooie gebieden. Verder speelde Denzel Washington redelijk goed maar was Dakota Fanning erg irritant, dit kwam echter meer door haar script.

avatar van Minotaures
als je haar hier al irritant vond, moet je haar zien met War of the Worlds

Zeer goede actie film ik heb er van genoten en enn goede rol van Denzel Washington.

avatar van Veni Vidi Film
Goede film, lekker melancholisch ook!

Het alternatieve einde is ook goed, maar ook wel het voorspelbare einde. Goede keus dus om het minst voorstelbare einde als het daadwerkelijke einde te gebruiken!

Een topper binnen het eigen genre: 4.00 (3.80)
Stijlvol actiedrama dat hoog van de toren blaast, maar dat grotendeels ook bewaarheid. Met het plot en de cast beschikt men over twee sterke troeven en is regisseur Tony Scott mijn inziens de juiste man op de juiste plaats. Zijn karakteristieke werkwijze helpt ook Man on Fire aan veel spectaculaire scenes waarvan het middengedeelte er toch wel bovenuit steekt met enkele heerlijke, keiharde no-nonsens actiescenes die bovendien overtuigden. De personages kenden verder weinig diepgang, wat enerzijds jammer is met een kanon als Washington in de gelederen, maar de film is verder uitstekend in balans en dus voelde het zeker niet als een gemis. De doorgaans irriterende Fanning liep hier eens niet in de weg, maar het talent waar iedereen het over heeft heb ik ook nu weer niet kunnen ontdekken, want meer dan zinnen oplezen doet ze in feite niet; ze is geen personage. Regietechnisch en cinematografisch krijgen we de kwaliteit voorgeschoteld zoals we dat van Scott mogen verwachten, al had de soundtrack bij vlagen een nogal hoog 'Gladiator-gehalte'. Al misstond het Man on Fire vreemd genoeg niet. Ik twijfel enorm of ik het nu een 4 of een 3,5 waard vind, maar ik neig meer naar een 4 en dat wordt het dan dus ook.

avatar van Elineloves
'' Well, you know what they say. A bullet always tells the truth. ''

Hard, spannend en rauw.

Laat ik beginnen met het feit dat ik genoten heb van Denzel zijn personage. Creasy is een complex maar sympathiek man. Hij is nors, soms een tikkeltje bot en de fles is zijn beste vriend, maar de manier hoe hij een band op weet te bouwen met het jonge meisje is hartverwarmend. Mooie chemie tussen Fanning en Washington.

Kindsterren weten vaak te irriteren maar Fanning groeit bij elke rol die ze speelt. Hoe jong ze ook was, ze zet een krachtig en geloofwaardig personage neer. Doe haar dat maar eens na. Ja, mijn waardering voor haar groeit bij elke (nieuwe) film die ik zie.

Fijn dat er een duidelijke inleiding is en dat het meteen barst van het actiegeweld. Dit is dan ook meteen het grote verschil met andere actiefilms. Er is tijd genomen om de personages iets ''echts'' mee te geven en ook de onderlinge relaties worden prima in beeld gebracht. Het valt gelukkig ook niet in de standaard cliche's, deze worden prima ontweken.

Na een dik uur begint het geweld. Letterlijk en figuurlijk, wat een ommezwaai. Na alle liefkozende gesprekjes krijg je nu martelpraktijken te zien en bloedbad na bloedbad. The man is on fire. Dan heb je als kijker te zien gekregen wat je wou: Actiespektakel en diepgang. Leuke afwisseling van alle ''gewone'' actiefilmpjes.

Oh ja niet te vergeten, prima soundtrack!

puckb96
Keiharde actie/drama film! Zo willen we Denzel Washington zien in deze film! Ook een prachtrolletje van Dakota Fanning. Wat heef Quentin Tarantino eigenlijk te maken met deze film?

De torture-scenes waren op wat sommige opzichten overbodig, zoals de vinger-scene. Veel bloed, gore en geweld, maar wel lekker hard. Echt een Tony-Scott film? Wat heeft Scott eigenlijk met Denzel Washington?

Prima film, heeft mijn verwachtingen doen overtreffen. Een dikke aanrader voor actiefans.

avatar van Ben de Hoog
Nou, een top 100 notering die ik niet onderschrijf. Verhaal is een goede, alleen is hij veel te los verfilmd. Zomaar schieten op boeven terwijl de omgeving niet reageert, hij kan gewoon zijn gang gaan om boeven neer te maaien. Wat hij doet met die boeven, en zijn motivatie om dat te doen....dat is smullen. Sfeer is goed, maar oppervlakkig. Het verhaal is totaal niet waterdicht. Wat ik het meest kan waarderen in de film is de kilheid waarmee hij zijn boeven meedogenloos bij het hiernamaals aflevert. Dat zou ik ook graag doen met boeven.

avatar van chevy93
Opzich niet onaardig. Recht toe recht aan actiefilm die vooral probeert sentiment te winnen van de kijker. Dit lukt op sommige momenten aardig, op andere momenten ligt het er te dik bovenop. Muziek is bij vlagen geweldig, maar af en toe ook irritant. Nog erger was het camerawerk. Dat was af en toe echt verschrikkelijk. Ik haat vlot camerawerk, zeker als het niet echt een functie heeft.

Had van mij overigens ook nog wel een beetje korter gemogen. Het duurt ruim een uur, voordat het verhaal pas echt begint. Ook het tempo was zo een stuk vlotter geweest.

avatar van Q Jones
In dat uur bouw je een band met de personages op. Ik vond het heel goed om eens een actie film vanuit een ander perspectief te zien, een actie film die de tijd neemt voor dingen hoe geniaal is dat.

avatar van Beffrey28
Standaard actiefilmpje. Leuk voor een keer maar niet meer dan dat...De plek in de top 100 verbaast mij dan ook enigzins, maar misschien heb ik wat gemist.

avatar van welat
Erg goed gemaakt en geacteerd, een film die je echt raakt.

The Truth
welat schreef:
Erg goed gemaakt en geacteerd, een film die je echt raakt.

Mij sloeg die dan mis, want ik vond er geen reet aan.

ExXxtreme
Beffrey28 schreef:

Huh?.. Je hebt duidelijk wat gemist denk ik.. dit is toch geen standaard popcorn actiefilm.

orbit
Beffrey28 schreef:

Eén van de betere actiefilmpjes van de laatste tijd? Althans, dat is zo als ik hem zou omschrijven. Zeker geen exceptioneel diepgravend iets, maar als genrefilm scoort hij toch zeker hoger dan gemiddeld?

avatar van mod122
Ik vond dit een zeer goed actie film, heb er erg van genoten en dat terwijl ik geen groot fan van Denzel Washington ben. De cameratrucs begonnen inderdaad af en toe wel te irriteren maar verder heb ik er erg van genoten.
Had gedurende de film gehoopt dat Christopher Walken een nog wat actievere rol zou krijgen en ook deel zou nemen in de actie maar helaas.

avatar van JDSsmetje
Mijn volledige recensie
(Zie ook stukje op Moviemeter)

Hans S. schreef:
Een dertien in een dozijn actiefilm in de top 250... het zou niet mogen en vooral niet op zo'n ongelofelijk hoge positie. Is deze film nou van hoger niveau dan een spannende No Country For Old Men of een Koreaans topfilm als Oldboy? Ik vind van niet..., het is in mijn ogen een film die enkel amuseert maar niet raakt. Een film met nietszeggende personages, gespeeld door acteurs die inwisselbaar zijn. Ik ben een fan van Washington, maar jammer genoeg speelt hij in deze film een zeer zwak karakter, dat doet verder niets aan zijn acteerprestatie af, die behoorlijk was. Ook het camerawerk was ontzettend irritant, met steeds die schokkerige shots die totaal niets toevoegden aan de film en voor mij alleen werkten tijdens de scene in de discotheek, maar voor de rest alleen op mijn zenuwen werkten... om maar te zwijgen over die ontzettend lelijke muziek die onder een aantal scenes werd gedraaid. Dat vrouwengejank tijdens een aantal stukken klinkt gaat door merg en been. Kortom, deze film is leuk voor een keertje, maar geen topfilm. Ik beoordeel hem dan ook met een 3*, wat voor mij gelijk staat aan een 6... matig tot voldoende dus.

pfff ben ik even blij dat meningen subjectief zijn en ik hier bijna uit mag concluderen dat u geen filmliefhebber bent! Hans Zimmer en Lisa Gerrard afschilderen als vrouwengejank???? De meest geniale soundtrack ooit is hier beter op zijn plaats, naast the Gladiator, Blackhawk down enz enz enz. Ook qua verhaal en acteerwerk is dit gewoon een meesterwerk, ik zou zeggen ga dan lekker Steven Seagal films kijken!!!! Dat zijn vermakelijke 13 in een dozijn actiefilms.

avatar van yeyo
KillahHillah schreef:

ik zie het verband niet?

avatar van Thalina
ik vond het zó'n mooie film!
moest een traantje laten op het einde

avatar van helleke
Nog eens terug bekeken.
Blijft een superfilm met schitterende acteerprestaties.

Alleen vond ik het nodeloos van Creasy om zichzelf op te offeren.
Hij kon toch gewoon de broer inwisselen voor Pita.

Akkoord dat hij sowieso zijn einde voelde naderen, maar aangezien hij nog sterk genoeg was om iedereen op te sporen en af te maken, kon hij toch ook nog wel tot aan het ziekenhuis geraken om zich te laten verzorgen.

Desalniettemin een meesterwerk en de flitsende manier van filmen (Tony Scott) vind ge ook hier terug (net zoals bij Unstoppable die ik vanmorgen gezien heb).

avatar van hannes64
Kom op yeyo, deze is wel meer waard dan 1.5.
Ach, zie em nog `s, misschien dat je van gedachten veranderd?

Ga em vanavond weer even zien, even op volgorde?
1: Die Hard
2: Lethal Weapon
3: Man on Fire
4: Daar kom ik nog wel uit, als de avond maar vol raakt...............

@ helleke: Dat was ook de bedoeling dat hij zich zou op offeren voor Pita....luister maar goed naar `t telefoongesprek tussen the voice en Creasy, dan begrijp je `t wel.

En @ Thalina...........ik ook....ben een bikkel zeggen ze wel `s, maar, ja....ik ook.

avatar van helleke
hannes64 schreef:

Ik weet ook wel dat ze het zo overeen gekomen waren, maar ik vond het gewoon niet nodig.
Een ruil van de grote baas zijn broer voor Pita was toch ook mogelijk, daarvoor moest hij zichzelf toch ook niet opofferen?
Nu ja, uiteindelijk sterft hij toch in de auto en kon men hem niet meer folteren.

TMP
Standaard actiefilm met Denzel Washington. Het verhaal deed mij niet erg veel, al acteerde Denzel wel weer goed. Het camerawerk was zeer irritant, jammer dat het op deze manier in beeld is gebracht, dat had voor de film geen toegevoegde waarde.

The-Batman
Tony Scott's beste film vind ik.

avatar van Awake78
Puur op gevoel 4*. Kijkt lekker weg en blijkt goed te volgen. Muziek sfeerverhogend. Nét even iets beter dan een gemiddelde actiefilm.

Minpuntjes waren toch wel dat Scott maar door gaat met z'n regie-geintjes. Daardoor gaat het rauwe randje er helaas af, wat beter bij de film had gepast. En dat meisje irriteert je ook al na 2 zinnen, maar dat is meer een miscasting-probleem.
Ook die groene kleurenfilter had wel iets minder gemogen, maar daar heeft Scott wel vaker last van (Deja Vu).

Verder goede film.

avatar van Cleanshot
Keiharde film van Denzel.
Heb hem inmiddels echt tig keer gekeken en hij blijft goed.
Een happy end wordt overschat, gelukkig bij deze film niet.
Actiemomenten waren overtuigend en spannend.
De feiten mbt ontvoeringen in Mexico en de archiefbeelden geven het geheel een extra dimensie.

Hans S.
KillahHillah schreef:

Ik ben op mijn beurt ook blij dat meningen subjectief zijn. Hans Zimmer en Lisa Gerrards werk in deze film vind ik inderdaad kattengejank van de bovenste plank, net als anderen rockmuziek verschrikkelijk vinden of elektronische muziek als troep beschouwen. Hans Zimmer schijnt overigens ook de soundtrack van The Lion King gedaan te hebben, waar ik onlangs ook nog het een en ander over had op te merken, ik ben geen fan van de man vrees ik. Daar komt ook nog eens bij deze soundtrack niet eens in de buurt komt van geniaal. Er zullen niet veel mensen zijn, jou buiten beschouwing gelaten, die zich deze score nog voor de geest kunnen halen. Ik vond het in ieder geval irritant gezeik en vooral ontzettend misplaatst.

Verder vind ik die conclusie die je 'bijna' trekt ook wel weer wat ver gaan. Iedereen die zich aanmeldt op deze site is een filmliefhebber, maar ieder persoon is dat op zijn eigen manier... godzijdank. De laatste zin van je slaat overigens nergens op, ik geef juist aan dat ik Man on Fire ook een dertien in een dozijn actiefilm vind en dat mij de top 250-notering van deze film daarom juist tegenstaat. Daaruit kan je wellicht afleiden dat ik geen fan ben van films met figuren als Steven Seagal in de hoofdrol.

M y r t h e
Ben hem nu aan het kijken! Ben ongeveer op de helft en vind hem nu al super!