Genre: Muziek / Drama
Speelduur: 135 minuten
Oorsprong:
Denemarken / Duitsland / Nederland / Italië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Zweden / Finland / IJsland / Noorwegen
Geregisseerd door: Lars von Trier
Met onder meer: Björk, Catherine Deneuve en Peter Stormare
IMDb beoordeling:
7,9 (123.127)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 26 oktober 2000
On Demand:
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Dancer in the Dark
"It's only the last song if we let it be."
Het is 1964. De Oost-Europese Selma (Björk) emigreert met haar zoon Gene naar Amerika. Ze werkt dag en nacht in de fabriek voor het bestaan van haar zoon. Selma ziet slecht en heeft een erfelijke ziekte waarbij ze uiteindelijk blind zal worden. Gene heeft deze ziekte ook. Selma spaart haar geld om een toekomstige oogoperatie voor Gene te betalen. Desondanks heeft Selma genoeg levensenergie. Elke avond repeteert ze haar rol 'Maria' voor de musical 'Sound of Music' in een theater. Hoewel ze niet goed kan zien, gaat ze ook graag naar de film. Vriendin Kathy gaat dan vaak mee om Selma te vertellen wat er op het scherm te zien is. In de glamourwereld van films en theater kan Selma haar eigen leven even vergeten en voor een moment gelukkig zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Selma Jezkova
Kathy
Bill Houston
Jeff
Oldrich Novy
Linda Houston
Gene Jezkova
Norman
Samuel
Brenda
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Vreemde opmerking ... ik zit eerder in een arthouse cinema dan ik zo'n kutcomplex. Deze melige overdramatische musical hoort voor mijn part niet eens thuis in een arthouse cinema, maar ja ...
svenV
-
- 5 berichten
- 27 stemmen
Ik vond het samengaan van musical en drama (voor deze ene productie dan) meer dan geslaagd. De liedjes zorgden bij mij voor enige ontspanning binnen het toch wel confronterende verhaal.
De manier waarop Von Trier in zijn films (kritische) verwijzingen maakt naar de maatschappij is subliem gewoon, zetten aan tot nadenken..
Wat die wiebelende camera's betreft, die maken het geheel veel realistischer en zorgen voor een grotere betrokkenheid. ja, geef mij maar dogma 95!
Moet zeggen dat ik aanvankelijk wel wat twijfelde aan de acteerprestaties van Björk maar die vooroordelen lagen snel overboord!!
(kan iemand mij zeggen welke van Von Trier ik nog zeker moet zien? Uitgezonderd Breaking the waves, dogville en The Idiots. Deze zijn de enige die onze videotheek RIJK is)
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Discussie is al eerder gevoerd geloof ik, maar dit is dus echt geen Dogma 95.
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
bjork..mijn meest gehaatte zangeres..nu ook actrice
Björk.. één van de meest boeiende en getalenteerde artiesten die deze aarde bevolken.. zeer overtuigend als actrice.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Björk.. één van de meest boeiende en getalenteerde artiesten die deze aarde bevolken.. zeer overtuigend als actrice.
Ai, Yak, goed als zangeres ben ik mee eens. Maar hier onder de regie van von T. gaat dat niet echt goed hoor. Ze zet niet overtuigend een moeder neer. Da's kwalijk. Meer dan kwalijk.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Volgens mij geeft ze uiteindelijk haar leven om haar zoontje te redden van de oogziekte die ze zelf heeft.. Dus waarom is ze geen goede moeder? Of wil je kost wat kost deze film op alle fronten afkraken en verzamel je lukraak argumenten? Da's pas kwalijk.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik heb het over het acteerwerk natuurlijk.
svenV
-
- 5 berichten
- 27 stemmen
Discussie is al eerder gevoerd geloof ik, maar dit is dus echt geen Dogma 95.
Je hebt gelijk. Kunstlicht en toegevoegde muziek horen daar niet in thuis. Vuurwapens toch ook niet hè? Dom van me.. 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Dus binnen het kader van het verhaal zette ze niet overtuigend een moeder neer? Wat ontbrak er dan aan haar acteerprestatie?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Bij mij, geloofwaardigheid. Een wat intensere beleving die mij doet beseffen dat ze Echt die moeder is. En dat gaat dan vooral over het eerste uur. (daarna gaat ze zingen enzo en acteert ze helemaal niet meer, en heeft mijn eerste indruk dat al vertaalt in het verdere verloop van de film)
Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke visie.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Uiteraard is dat persoonlijk. Je vindt het dus uiterst kwalijk dat Von Trier Bjork niet weet te regisseren. Ik vind dat juist het intense acteerwerk van Bjork en de rest van de cast erg sterk punt. Welles/nietes spelletje...maar wel summiere kritiek, want niet verder onderbouwbaar.
Ik meende dat jij je juist ergerde aan de Dogma-achtige stijltrucjes? Dat vlak op de huid zitten met de camera en zo?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja, dat komt er nog bij, die enorm trillende camera in het begin ervaarde ik als zeer storend. (iets wat bij Festen (in mindere mate) vanwege het sterke scenario wel door de beugel kan) Heb ik het nog niet eens gehad over het storende script.
Een 0,5 geef je niet zomaar, die doet echt pijn... au. (iets wat Wouter bij Braveheart voelt, denk ik)
blabla
-
- 2070 berichten
- 5244 stemmen
Nou, ik heb er toch wel een paar staan die ik met plezier een 0,5 ster heb gegeven (wat een marteling om die door te komen).
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Ik vind Björk zowat het enige dat de film red van een 0.5*. Speelt mooi een moeder die haar liefde voor haar kind heeft geruild met een zelfopgelegd doel haar kind te redden. Een taak die zoveel van haar vraagt dat ze haar relatie met haar kind niet echt gezond kan houden.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Nou, ik heb er toch wel een paar staan die ik met plezier een 0,5 ster heb gegeven (wat een marteling om die door te komen).
Ik heb het dus over die marteling, die je moet ondergaan. Jij bedoelt de grote opluchting om er een 0,5 tegenaan te smijten 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...die enorm trillende camera in het begin ervaarde ik als zeer storend. (iets wat bij Festen (in mindere mate) vanwege het sterke scenario wel door de beugel kan) ...
Bij Dancer in the Dark sluit het stijlmiddel juist aan bij de thematiek van het verhaal. Namelijk dat Selma steeds minder van de buitenwereld waarneemt en letterlijk en figuurlijk in zichzelf keert.
Dus hoe graag je Von Trier en het verhaal ook hekelt...het stijlgebruik past bij het verhaal. Had je dat wel door?
iets wat Wouter bij Braveheart voelt, denk ik
Wat heeft die ermee te maken? Snap ik niet...helemaal.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Bij Dancer in the Dark sluit het stijlmiddel juist aan bij de thematiek van het verhaal. Namelijk dat Selma steeds minder van de buitenwereld waarneemt en letterlijk en figuurlijk in zichzelf keert.
Dus hoe graag je Von Trier en het verhaal ook hekelt...het stijlgebruik past bij het verhaal. Had je dat wel door?
Uiteraard. Maar dat gaat dan via de omgekeerde weg. (in het begin erg schokkerig, later minder schokkerig) we praten toch niet over Parkinson hier.
Bovendien hou ik niet van dit soort stijlmiddelen. Ik wil geen hevig schokkende, mij irriterende, camerabewegingen zien.
Wat heeft die ermee te maken? Snap ik niet...helemaal.
Niets. Helemaal niets.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Bovendien hou ik niet van dit soort stijlmiddelen. Ik wil geen hevig schokkende, mij irriterende, camerabewegingen zien.
Oké...dat is in ieder geval glashelder. De hele Dogma-camaravoering (snelle hevige bewegingen...strak op de huid al la DITD) irriteert je. Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere films met eenzelfde stijlprocedé.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, Festen bijvoorbeeld vond ik fantastisch. Het is hier een combinatie van regie, script, stijlbeoefening en spel.
sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
Na 10 minuten gestopt met kijken. Irritante camerastijl , vaag in het algemeen en een overdreven prestatie van Bjork ( die naar mijn mening nog niet kan zingen ook , heb eens een concert gezien op dvd en dat was erg raar). Weet er niet veel van maar volgens mij probeert de film erg artistiek en meesterlijk te zijn maar het komt bij mij over als irritant , overdreven en allesbehalve goed.
puck
-
- 399 berichten
- 931 stemmen
Dat je niet van haar stijl houdt, ok... maar ga niet roepen dat Björk niet kan zingen want dan weet je blijkbaar echt niet waar je over praat.
sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
Ik roep dat toch niet uit ? Heb een stuk van een concert op dvd gezien en dat was erg vaag , weeral volgens mij een poging tot artistieke meesterlijkehid maar het komt over als vaag en irritant.
puck
-
- 399 berichten
- 931 stemmen
Ik roep dat toch niet uit ?

...Bjork ( die naar mijn mening nog niet kan zingen ook...
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Da's vermelden, niet uitroepen ... al is die nuance voor sommige Nederlanders misschien niet zo duidelijk (grapje!). 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Oooh, lange teentjes.
En of Björk nu wel dan niet kan zingen, is vooral afhankelijk van de smaak van de persoon in kwestie. Kan me best voorstellen dat mensen Björk zangtalenten helemaal niet weten te waarderen.
sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
Ik bedoelde dus net zoals onderhond zei , dat ik dat meedeelde niet uitroepte. Het is enkel mijn mening.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
En of Björk nu wel dan niet kan zingen, is vooral afhankelijk van de smaak van de persoon in kwestie.
Het laatste nieuws

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'

Dit is alles wat je moet weten over de komende Netflix-film 'War Machine' van Patrick Hughes

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'
Bekijk ook

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Lilja 4-ever
Drama, 2002
967 reacties

Riget
Horror / Mystery, 1994
70 reacties

Le Scaphandre et le Papillon
Drama / Biografie, 2007
213 reacties

Kirschblüten - Hanami
Drama / Romantiek, 2008
51 reacties

Woodstock
Documentaire / Muziek, 1970
173 reacties
Gerelateerde tags
individualdansendiefstalfactory workergeheimkleine stadblindness and impaired visionimmigranteye operation naivetyhereditary disease sterven en doodmusicalvrouwelijke vriendschaprechtbankmoordschulduitvoeringpolitie agenttrailerdaydreamingcoping mechanisms moeder zoon relatie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









