Dancer in the Dark (2000)

Denemarken / Duitsland / Nederland / Italië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Zweden / Finland / IJsland / Noorwegen
Muziek / Drama

geregisseerd door Lars von Trier
met Björk, Catherine Deneuve en Peter Stormare

Het is 1964. De Oost-Europese Selma (Björk) emigreert met haar zoon Gene naar Amerika. Ze werkt dag en nacht in de fabriek voor het bestaan van haar zoon. Selma ziet slecht en heeft een erfelijke ziekte waarbij ze uiteindelijk blind zal worden. Gene heeft deze ziekte ook. Selma spaart haar geld om een toekomstige oogoperatie voor Gene te betalen. Desondanks heeft Selma genoeg levensenergie. Elke avond repeteert ze haar rol 'Maria' voor de musical 'Sound of Music' in een theater. Hoewel ze niet goed kan zien, gaat ze ook graag naar de film. Vriendin Kathy gaat dan vaak mee om Selma te vertellen wat er op het scherm te zien is. In de glamourwereld van films en theater kan Selma haar eigen leven even vergeten en voor een moment gelukkig zijn.

misschien omdat Von Trier één van de meest overroepen filmmakers is ?

Als je de letters kleiner maakt is Björk nauwelijks meer te zien!

chica
ja dat moeten we Lars dan weer nageven
goed denkwerk

Een van de betere van Lars von Trier:Bjork is gewoon prachtig!Ik vind het mooi dat ze de geluiden van de machines waar ze mee werkt in de fabriek zich mengen met haar liedjes!Bovendien komt het verhaal veel geloofwaardiger over dan in 'Breaking the waves',ik voelde echt mee met Selma!Prima film!

avatar van pjotr
En deze vond je niet te dramatisch ?....

avatar van narva77
Ik vond Breaking the Waves ook dramatischer.

Ik vind Lars von Trier te dramatisch

avatar van narva77
Is dat dubbelzinnig bedoeld FK? Von Trier is anders wel 1 v/d betere Europese regisseurs.

Narva 77 schreef: Von Trier is anders wel 1 v/d betere Europese regisseurs........
....samen met Jean Pierre Jeunet, Luukas Moodysson, Lasse Hallström, Julio Medem en nog vele anderen. (sorry ik kon het niet laten om hier even mijn favorieten op te sommen )

narva77 schreef:

Von Trier is anders wel 1 v/d betere Europese regisseurs.
Wie beweert dat ?
Ik vind het een over het paard getild Deens manneke.

i love bjork!!!!!!!!!!!

avatar van herman78
Toch nog iets zinnigs van je gelezen, vandaag.

neo (crew)
De film begint erg slecht en afgezien van wat aardige scenes , zit daar tussen zo ontzettend veel dode momenten die mij helemaal niks deden. Wel aardig om Morse en Stormare te zien zingen, maar Bjork irriteerde mij enorm!!! Een van de saaiste en langzaamste films die ik ooit heb gezien.
0,5 sterren

neo schreef:

Een van de saaiste en langzaamste films die ik ooit heb gezien.
0,5 sterren
Heet dit nou een Movie-Match ?

Nee dit heet structueel films met hoge stemmen naar beneden stemmen.

Leuke, rare film. Bjork is best goed in vorm hier, en het verhaal is lekker ontroerend.
****

avatar van herman78
Wat is hier nou weer raar aan?

Het camerawerk, het Dogme-principe, David Morse en Peter Stormare die zingen

het Dogme-principe

??????

avatar van narva77
Lars von Trier was een v/d regisseurs die het Dogme-Manifest heeft ondertekend.

Sterker nog, hij heeft het met Vinterberg bedacht. Maar dogma heeft niks met deze film te maken.

kappeuter (moderator)

Nou, het gezwiep met de camera's deed erg dogme-achtig aan.

vpro-gids noemt het von triers dogma-musical.

Nou, het gezwiep met de camera's deed erg dogme-achtig aan.

Dit wangedrocht heeft toch niks met Dogme te maken. Bjork die niet als moeder kan spelen en de muziek (wat trouwens wel goed is) is anti dogme. Bovendien is dogme dood. Lars von Trier; de ergste veroorzaker daarvan heeft dat toegegeven. Zelfs Vinterberg kruipt in zijn schulp en brengt niets meer voort.

kappeuter (moderator)
Ze waren ook niet van plan om dat door te zetten hoor. Ze hadden er zelf op een gegeven moment ook genoeg van.
Bovendien heeft de stroming goede films voortgebracht, met Festen als onbetwist hoogtepunt. Niet zo negatief John.

kappeuter schreef:

Dat blijkt in deze film dus

dogma-musical.

Dat is een contradictie in terminus.

Jos2 schreef:

Dat is een contradictie in terminus.

blame it on the vpro-gids

ik heb de film niet gezien, maar wat betreft de muziek heb je dan zeker gelijk. tenzij ze tijdens elk nummer in de film een cd speler aan zouden zetten. toch?
of bedoelde jij iets anders?

of bedoelde jij iets anders?

Genrefilms mogen niet. Musical is een duidelijk genre, lijkt me.

Jos2 schreef:

Tja, zo ga ik die film natuurlijk nooit kijken....

Nog zo'n ding wat ik in de kast heb liggen.

Ja voor jouw de verantwoordelijkheid Jos2
Laat effen weten of je dit "ding" goed of slecht vond.