• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.289 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.542 acteurs
  • 199.088 gebruikers
  • 9.376.801 stemmen
Avatar
 
banner banner

Avatar (2009)

Fantasy / Avontuur | 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
3,94 8.040 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

IMDb beoordeling: 7,9 (1.482.741)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 17 december 2009

Plot Avatar

"Enter the world of Pandora."

Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Grace Augustine

Colonel Miles Quaritch

Parker zichzelfridge

Norm Spellman

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van angel-eyes18

angel-eyes18

  • 259 berichten
  • 0 stemmen

JDSsmetje schreef:

Voor Cameron waarschijnlijk waarschijnlijk geen zonde, maar wel voor de kijker Ik denk dat Clochard bedoeld dat al dat geld beter gespendeerd kan woorden als je al een degelijk verhaal hebt.

Het was voor niemand weggegooid geld..ik vond het dubbel en dwars waard.

....nogmaals....kijk maar naar de recensies hier en wat de film al heeft opgebracht en dan kan je maar 1 ding concluderen.

Zeikerds zijn er altijd en overal...en zelfs onder bepaalde zeikerds hier maakt hij blijkbaar ook een hoop los gezien de nieuwe accounts hier , men vindt het toch nodig om zich even snel te registreren om even een recensie neer te zetten voor een film die ze niet boeit....


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Avatar 3D, wat een wonderschoon spektakel is dit. Echt alles klopte en ik hem nog nooit zon mooie fantasywereld gezien. Echt alles was tot in de puntjes uitgewerkt. En ik wil heel graag te making-off zien. Het verhaal is ook fantastisch uitgewerkt. In het begin moest ik denken aan Apocalyps Now, toen Jake Sully vertelde vond ik het erg op de manier lijken van Martin Sheen. Het 3D aspect is fantastisch, vooral toen die belletjes voor zijn ogen knapten. Ik raad dan ook aan om deze in 3D te bekijken.

En dan de gevechten, die waren geweldig, ondersteund door heroïsche muziek. Alle dieren zagen er prachtig uit. En natuurlijk de Na´vi.

Enigste minpuntje op deze voor de rest vlekkeloze film, is dat het soms wat cliché was. De nodige bijpersonen gingen dood, Maar de hoofdpersonen overleven het. En de mensen verliezen.

James Cameron heeft zichzelf weer overtroffen met dit meesterwerkje.

* * * * *


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

eRCee schreef:

Heh. Precies wat ik ook allemaal schreef.

Maar eigenlijk moet Stephan de film eerst maar eens gaan zien...


avatar van Na'vi

Na'vi

  • 41 berichten
  • 24 stemmen

Madecineman schreef:

(quote)

Maar eigenlijk moet Stephan de film eerst maar eens gaan zien...

Hij heeft hem nog niet gezien... Dacht van wel aangezien zijn vele bijdragen hier. Nu, dit is wel slap. Zowat kritiek op alles en nog wat, maar hem wel nog niet gezien hebben.


avatar van Mr Marchoso

Mr Marchoso

  • 94 berichten
  • 0 stemmen

Even een boxoffice update 17/01/2010:

1 Titanic $1,842 miljoen 1997

2 Avatar $1,603 miljoen 2009

3 The Lord of the Rings: The Return of the King $1,119 miljoen 2003

4 Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest $1,066 miljoen 2006

5 The Dark Knight $1,001 miljoen 2008

boxofficemojo.com


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Justinw schreef:

Het verhaal is ook fantastisch uitgewerkt.

Gebaseerd op hetzelfde script als Pocahontas, alleen hier en daar een paar namen verandert. Allesbehalve geweldig dus, om nog maar over het einde te zwijgen.

In het begin moest ik denken aan Apocalyps Now, toen Jake Sully vertelde vond ik het erg op de manier lijken van Martin Sheen.

Ik hoop niet dat je serieus een surrealistisch meesterwerk als Apocalypse Now vergelijkt met een matige film als deze.


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Ik vergelijk het niet, deed me denken aan. En de vergelijking die jij maakt met Pocahontas is belachelijk.


avatar van Angrod_Pallanén

Angrod_Pallanén

  • 6687 berichten
  • 1042 stemmen

Mr Marchoso schreef:

Even een boxoffice update 17/01/2010:

Ik begin al vast afscheid te nemen van Titanic als oppermachtige film.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Justinw schreef:

Ik vergelijk het niet, deed me denken aan. En de vergelijking die jij maakt met Pocahontas is belachelijk.

Hoe zo? Er zijn vele die deze film als Pocahontas outer space beschouwen;


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Dat is hun recht alleen ik ben het daar niet mee eens. En @ MNV2 deze film is geen film met een super ingewikkeld verhaal, en zo is het ook niet opgezet. Het gaat over de fantastische beelden. En als jij hier dan maar een 2.5* kan opbrengen. Ik ben het gewoon niet met je eens, en dat zal ik ook niet worden.. En ik ga hier weer weg, want hier word iets teveel gepraat.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Justinw schreef:
Ik vergelijk het niet, deed me denken aan. En de vergelijking die jij maakt met Pocahontas is belachelijk.


Het verhaal lijkt anders toch wel verdacht veel op die film.

De gelijkenissen:
Waar het in Pocahontas de Indianen zijn die in de weg staan van de Britten, is het in Avatar de Na'vi die in de weg staan van de mensen. In Pocahontas gaat het om het bosrijke Noord-Amerika en een volkje dat zich verzoend met de natuur en zelfs een beroep doet op een bepaalde 'geest' in een boom (zie de pratende boom in Pocahontas), In Avatar gaat het om het bosrijke Pandora, met een volkje dat zich ook verzoend heeft met de natuur en dat ook hun 'goden' (of voorouders) opzoekt in bomen. Waar in Pocahontas een Brit verliefd wordt op een Indiaan, wordt in Avatar een mens verliefd op een Na'vi. In allebei de films zit er een boodschap dat je 'niet iets kunt innemen wat al ingenomen is'.


Justinw schreef:
Dat is hun recht alleen ik ben het daar niet mee eens. En @ MNV2 deze film is geen film met een super ingewikkeld verhaal, en zo is het ook niet opgezet. Het gaat over de fantastische beelden. En als jij hier dan maar een 2.5* kan opbrengen.


Vormgeving vind ik heel belangrijk aan een film, de reden waarom deze film nog een krappe voldoende verdient, maar inhoudelijk mag een film toch ook nog wel iets hebben, inhoud vind ik zeker zo belangrijk.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4615 stemmen

Justinw schreef:

Dat is hun recht alleen ik ben het daar niet mee eens.

Het is geen kwestie van het eens te zijn of niet, de gelijkenissen tussen die twee verhalen zijn gewoonweg niet te ontkennen.


avatar van Na'vi

Na'vi

  • 41 berichten
  • 24 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Het is geen kwestie van het eens te zijn of niet, de gelijkenissen tussen die twee verhalen zijn gewoonweg niet te ontkennen.

En? Bijna elke nieuwe film is een rip-off, alleen wordt het bij Avatar er dik ingewreven. Jammer voor jullie jongens, maar de film is een succes.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4615 stemmen

Na'vi schreef:

En?

Wat "en"? Justin W is het 'niet eens' dat deze film qua verhaal met Pocahontas vergeleken wordt, vandaar mijn opmerking.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Na'vi schreef:

(quote)

En? Bijna elke nieuwe film is een rip-off, alleen wordt het bij Avatar er dik ingewreven. Jammer voor jullie jongens, maar de film is een succes.

Euhm nee toch niet...


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4615 stemmen

Na'vi schreef:

En? Bijna elke nieuwe film is een rip-off, alleen wordt het bij Avatar er dik ingewreven. Jammer voor jullie jongens, maar de film is een succes.

Sommige fanboys zijn toch snel op hun tenen getrapt.. Het was helemaal niet als kritiek bedoeld, vooral ook omdat ik de film nog niet eens gezien heb.

Even ter zijde, ik snap je commentaar niet goed: "het wordt er dik ingewreven?" Bedoel je daarmee dat Avatar in tegenstelling tot andere films gewoon echt een schaamteloze rip off is?


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Na'vi schreef:

(quote)

En? Bijna elke nieuwe film is een rip-off

Dan heb jij nog niet veel films gezien.

, alleen wordt het bij Avatar er dik ingewreven.

Dik ingewreven? Gewoon schaamteloos gekopieerd.

Jammer voor jullie jongens, maar de film is een succes.

Financieel gezien wel, mede dankzij het immense marketingbudget, het immense productiebudget, de geruchten die Cameron verspreed, op die manier zal Hollywood altijd zegevieren over de rest van de wereld op filmgebied vrees ik.


avatar van Na'vi

Na'vi

  • 41 berichten
  • 24 stemmen

Ik ga hier niet dieper op in, daar neem ik zelfs de moeite niet voor.

Maar toch even dit. Je favoriete film CO is een topfilm, laat dat duidelijk zijn. Helaas weten maar heel weinig mensen dat ook hier sommige stukken gebasseerd / geript zijn van een Italiaanse film uit 1969 (ben naam kwijt, maar zal hem nog eens opzoeken seves). Totaal onbekende film, en ook niet goed. Maar toch, er was zelfs even wat commotie rond na al het succes, weet niet of enkele "ouderen" hier dat nog weten?


avatar van Mr Marchoso

Mr Marchoso

  • 94 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind ook inderdaad dat Cameron - aangezien hij erg toch al zo lang over heeft gedaan - toch wel wat meer aandacht mocht besteden aan het script.

Ik ben dan ook benieuwd naar de verhaallijnen in de eventuele vervolgen. (Die schijnen te komen.)


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4615 stemmen

Is A Clockwork Orange niet gewoon op een boek gebaseerd?


avatar van Na'vi

Na'vi

  • 41 berichten
  • 24 stemmen

yeyo schreef:

Is A Clockwork Orange niet gewoon op een boek gebaseerd?

Yep, maar sommige delen zijn gebasseerd op een Italiaanse film van 1968 of 1969. Die regisseur leeft overigens nog. Maar ben aan het zoeken, momentje. Ik hoop dat ik hem vind. Of ik moet me pijnlijk van film vergissen!!


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Na'vi schreef:

Ik ga hier niet dieper op in, daar neem ik zelfs de moeite niet voor.

Jij geeft het snel op.

Maar toch even dit. Je favoriete film CO is een topfilm, laat dat duidelijk zijn. Helaas weten maar heel weinig mensen dat ook hier sommige stukken gebasseerd / geript zijn van een Italiaanse film uit 1969 (ben naam kwijt, maar zal hem nog eens opzoeken seves). Totaal onbekende film, en ook niet goed. Maar toch, er was zelfs even wat commotie rond na al het succes, weet niet of enkele "ouderen" hier dat nog weten?

En wat heeft dit te maken met Avatar? Wat je zegt klopt trouwens niet, Stanley Kubrick heeft het verhaal gebaseerd op het gelijknamige boek van Anthony Burgess, het is dus een boekverfilming.

Edit: de enige connecties volgens IMDb is het 'Singing in the Rain' en de 'fast speed' scène die gebaseerd is op een Japanse film. Verhaaltechnisch is er dus werkelijk niets overgenomen uit een andere film. Maar laten we terug on-topic gaan.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Vandaag heb ik Avatar samen met m'n broer zitten te bekijken in Rembrandt Theater te Arnhem. Wat ik er van vondt? Visueel is 't zeker een wonder en naast de magische kleuren op Pandora mogen de voertuigen er ook zijn. Avatar pronkt met z'n pracht en praal: de shots waar de Navi's over de wortels heen klimmen en later het gedeelte waar Nefertiri (als dat haar naam was) met dat beest door de lucht heen zoeft zijn echt inrukwekkend. Qua verhaal lijkt 't wel of er verschillende ideeën uit andere films in de mixer zijn gegooid met een dikke laag room en knalrode kersjes er bovenop. Mensen noemden hier al Pocahantas op maar ik dacht zelf eerder aan Dances With Wolves, Return of the Jedi en The Emerald Forest. Any way, ook Star Wars was niet 100% origineel destijds want er zijn duidelijk elementen weggehaald bij o.a. The Hidden Fortress, War of the Worlds en Flash Gordon.

De opzettelijke verwijzingen naar andere films die ik in Avatar tegen kwam waren wel leuk: de geluidseffecten van de T-Rex en Raptors uit Jurassic Park en bepaalde melodiën van Willow en Titanic. Wat ik jammer vond is er bijna nergens in de film een charismatisch personage te bespeuren met memorabele dialogen. Die generaal is een mooi voorbeeld. Hoe dan ook, ik heb er zeer van genoten en 't feit dat niet alles echt origineel is in deze film verpestte het echt niet voor mij. Beste film van 2009? Ja dat wel denk ik (ik heb alleen District 9 nog niet gezien). Beste film van dit decenium? Nope, die eer gaat naar Return of the King. Maar ook 't andere werk van Jackson (ook King Kong dus) prefereer ik boven Avatar. Ik mis iets in Avatar wat deze film tot een instant klassieker kan maken. Maar goed, misschien moet ik 'm later nog eens een paar keer op DVD bekijken.


avatar van gukker

gukker

  • 343 berichten
  • 819 stemmen

14 jaar en dan zo'n knullig script... Dan hadden ze daar beter nog een paar maanden extra aan kunnen besteden (als je toch bezig bent...) Het script zit vol toevalligheden en is mega-voorspelbaar. Om nog maar te zwijgen over de stereotype personages die erin voorkomen. Ik wist wel dat ik geen hoogstaand script kon verwachten maar dit was toch wel erg knullig...

Maar goed, dan de dingen waar wel aandacht aan is besteed: De special effects! Deze waren briljant te noemen. Alles ziet er perfect uit en is vaak (bijna) niet van echt te onderscheiden.

De wereld die Cameron heeft gecreëerd is erg mooi. Er zitten veel leuke stukjes in zoals de dichtklappende bloemen, de manier waarop dieren ademen (gaten in hun hals) en natuurlijk die "band" tussen dier en mens. Het stuk voor de pauze waarin Jake langzaam Pandora leert kennen, kon ik dan ook erg waarderen.

Muziek, sfeer, camerawerk etc. zijn ook allemaal prima in orde. Al viel het acteerwerk hier en daar wel tegen.

1.5 punten eraf voor het dramatische script maar vooral door de sf en de mooie wereld (In 3D!) viel er altijd wel wat te genieten.


avatar van speciwacy

speciwacy

  • 5 berichten
  • 1 stemmen

MNV2 schreef:

(quote)

Dan heb jij nog niet veel films gezien.

(quote)

Dik ingewreven? Gewoon schaamteloos gekopieerd.

(quote)

Financieel gezien wel, mede dankzij het immense marketingbudget, het immense productiebudget, de geruchten die Cameron verspreed, op die manier zal Hollywood altijd zegevieren over de rest van de wereld op filmgebied vrees ik.

gekopieerd? Script is 13 jaar geleden bedacht... dus geen dingen verzinnen AUB.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

speciwacy schreef:

(quote)

gekopieerd? Script is 13 jaar geleden bedacht... dus geen dingen verzinnen AUB.

En Pocahontas is al 15 jaar oud. Dances with Wolves is verder ook al 20 jaar oud, dus Cameron was hier zeker niet eerst mee.


avatar van misteryland

misteryland

  • 61 berichten
  • 131 stemmen

ik vond het een prachtige film

zeker de moeite waard (y)

5*


avatar van Justinw

Justinw

  • 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Oke ik snap dat jullie Pocahontas erbij halen, en dat het er op lijkt okee. Maar de manier waarop dit verteld word en ondersteunt word door de prachtige beelden. Doet mij dit snel vergeten. En zoals andere al zeiden veel titels, scripts, scenes zijn gejat van anderen. Maar beter goed gejat dan een dom verzonnen verhaal.

Ik ga weer Employee of the Month kijken


avatar van Peter Ho

Peter Ho

  • 359 berichten
  • 79 stemmen

Justinw schreef:

Maar beter goed gejat dan een dom verzonnen verhaal.

Dat mag je van regisseurs als James Cameron toch niet verwachten


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Om dit onderwerp bot af te sluiten: dat intresseerd me echt geen zak.