

Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.367.206)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via Google Play
Bekijk via meJane
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1367206)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Koop op iTunes voor € 12,99
- Google Play: € 9,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Dr. Grace Augustine
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments

mister blonde
-
- 12392 berichten
- 5318 stemmen
Het eerste deel van de zin dat je weglaat, was belangrijk voor het tweede deel vermoed ik.

Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Zulke users heb je inderdaad. maar negeer die dan gewoon, waarom zou je ze zelfs maar serieus nemen? Gebeurd bij elke film dat er figuren zeggen dat er een mening niet 'klopt', ik lees er leuk omheen en dan is er niks mis met wat er hier gebeurd bij avatar.
De meeste reacties zijn van mensen die dat gelukkig niet doen.

mister blonde
-
- 12392 berichten
- 5318 stemmen

Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Verkeerd gelezen.
Ik las: duidelijk dat 'het' mensen zijn die hun mening opdringen..

P8rb
-
- 10773 berichten
- 1769 stemmen
Na al de lovende berichten, hoge waarderingen en het feit dat de film 3D bekeken kan worden ook maar besloten een kijkje te nemen in de bios.
Op het begin vond ik het een beetje onwennig met die bril op maar na een tijdje merkte ik er al niks meer van. De film is duidelijk erg mooi, het lijkt net alsof je zelf in het wereldje zit. Verhaal is niet veel boeiends en tamelijk voorspelbaar. Maargoed daar draaide het in deze film niet echt om voor mij. Kleine 4* wel verdiend.

Cupido
-
- 500 berichten
- 1783 stemmen
Sterker nog, ik meen zelfs dat uitvoering bestaat uit keuzes die worden gemaakt. Achter een keuze zit een concept, een manier van denken. In die zin is uitvoering (of vorm) altijd inhoudelijk. Dat geldt ook voor de stoel waarop in nu zit.
Amen, vorm is inhoud. Met film wordt er op expressionele wijze iets uitgedragen, de vorm van een film zou daarom een bepaalde visie moeten herbergen. Ik sta open voor een helder pleidooi die verklaart waarom de visie van Avatar nou zo bijzonder is.

mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3497 stemmen
helemaal mee eens , het is duidelijk dat er mensen zijn die hun mening willen opdringen ipv open staan voor andere meningen , laat ze dan toch lekker links liggen geef je mening en je cijfer . Klaar. Het word echt kinderachtig hier , veel hebben niets anders te doen denk ik... maar ik denk dat ze hier dan ook weer niet mee eens zijn... even kijken wie..
ik heb dat ook al een paar keer gezegt en dan wordt je meteen aangevalen door een aantal mensen ier.ik zal geen namen noemen.
het is gewoon jammer dat mensen geen mening meer mogen geven als ze de film niet goed vinden.
als het zo verder gaat gaan mensen die een mindere score geven gewoon geen brtje meer willen bij zetten en dat zou toch jammer zijn.

Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Amen, vorm is inhoud. Met film wordt er op expressionele wijze iets uitgedragen, de vorm van een film zou daarom een bepaalde visie moeten herbergen. Ik sta open voor een helder pleidooi die verklaart waarom de visie van Avatar nou zo bijzonder is.
Die is niet zozeer bijzonder op het verhalende aspect, maar wel op het gebied van het maximaal benutten van de hedendaagse techniek. Daarnaast is Cameron natuurlijk wel een buitengewoon vaardig regisseur.

Cupido
-
- 500 berichten
- 1783 stemmen
Maar techniek opzichzelf is toch geen visie, ze moet toch juist in dienst staan van een bepaalde visie, het middel en het doel (zoals 2001 dat bijvoorbeeld was)? Bovendien is dat "maximale benutten van de hedendaagse techniek" en al dat geld wat er in gepompt is best dubieus gezien de anti-technologie en anti-materialistische boodschap van de film. Cameron lijkt wel een voorloper wat dat betreft van de mens in Avatar.

Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Cameron heeft de techniek toch in dienst gesteld van zijn visie. Hij wilde het verhaal ons op deze wijze laten zien. Dat was enkel mogelijk door het maximale uit de techniek te halen. En het resultaat is een geweldige visuele achtbaan rit. Geweldig voor de meesten, want sommige hechten blijkbaar veel nelang aan onverwachte plotwendimgen en filosofisch ingestelde personages, die komen in zijn visie niet voor.

sabsabsab
-
- 647 berichten
- 52 stemmen
Of hij bedoelt die avatar zooi op nickelodeon
welles

Cupido
-
- 500 berichten
- 1783 stemmen
Hij wilde het verhaal ons op deze wijze laten zien. .
Nu erken je dus het verhaal van Avatar en het belang van een bepaalde visie daarop. De techniek gehanteerd in Avatar biedt voor jou een nieuwe ervaringswereld, daar krijgt zij dan ook de volle beoordeling voor (ik heb eerder al geprobeerd te beargumenteren dat het met die nieuwheid van Pandora wel meevalt en deels geslaagd is). De film is daarentegen ook heel expressief in haar boodschap, zo drammerig zelfs dat dit niet te negeren valt en bovendien bevat de film verschillende stereotypes en is het plotverloop redelijk clichématig. Een film is een audiovisueel medium zo zeg je, dat klopt, maar ook moraaltjes, handelingen en personages worden audiovisueel uitgedragen en vormen een synthetisch geheel. Ook deze zaken onderstrepen een ervaringswereld, je kan dus niet verwachten dat iemand deze aspecten negeert (vorm is inhoud remember?). Het is tevens frappant dat de vorm, die een anti-technologische boodschap uitdraagt, tot stand wordt gebracht met miljoenen dollars aan technologie, maar dat even terzijde. De technieken die Cameron hanteert zijn geïnvesteerd in een, mijn optiek, deels geslaagde visie. Een goede visie betekent voor mij een geslaagde symbiose tussen vorm en inhoud die bovendien niet ten onder gaat aan haar eigen hypocriciteit. Dit benadrukt voor mij het verschil tussen volwaardige filmkunst (vorm is inhoud) en een lege huls (waartoe ik Avatar overigens niet reken).

Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 859 stemmen
Hier bekend gemaakt dat er officieel een vervolg komt en dat James Cameron allang plannen had voor een sequel. Hij heeft zelfs een aantal scènes in de film behouden omdat die direct leiden naar het vervolg. Hopelijk betekent dat niet dat het een uitgemolken verhaal wordt om meer succes te boeken, maar dat het echt een goed verhaal word deze keer.
Bron: James Cameron Reveals His Pre-Planned Avatar Sequel | MovieWeb

dimi303
-
- 3116 berichten
- 3152 stemmen
Dat er een vervolg zou komen was wel te verwachten na het succes van Avatar. Maar of dit een goed idee is.

Actionfreak
-
- 454 berichten
- 0 stemmen
Dat er een vervolg zou komen was wel te verwachten na het succes van Avatar. Maar of dit een goed idee is.


Sjoerdow
-
- 1006 berichten
- 1296 stemmen
Dat er een vervolg zou komen was wel te verwachten na het succes van Avatar. Maar of dit een goed idee is.
daar zet ik dus ook mijn vraagtekens bij.

mcdaktari
-
- 6109 berichten
- 0 stemmen
bij The Lord of the rings films was het toch ook een goed idee volgens vele dus waarom zou het bij Avater dan niet kunnen

dimi303
-
- 3116 berichten
- 3152 stemmen
Ik zeg niet dat het niet zou kunnen, bij Lotr pakte het goed uit maar meestal gaat het wel in de andere richting.

Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Nu erken je dus het verhaal van Avatar en het belang van een bepaalde visie daarop. ...Dit benadrukt voor mij het verschil tussen volwaardige filmkunst (vorm is inhoud) en een lege huls (waartoe ik Avatar overigens niet reken).
Ik heb nooit het belang van het verhaal en de visie daarop ontkent, maar dan met name het belang van de visie erop bepaald wat we te zien en te horen krijgen. Verder zou ik Avatar ook absoluut niet onder de noemer filmkunst plaatsen Knap gemaakt vermaak is het echter wel.
Maar omdat men zich toch een beetje begint te storen aan mijn overmatige aanwezigheid en ik zelf ook een beetje moe wordt van mezelf , laat ik het hier voorlopig maar even bij. Volgens mij is mijn kijk hierop wel duidelijk.

Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Ik vraag mij dikwijls af bij deze film:
1)Vinden mensen de film zo goed
2) of is het enkel de filmERVARING (nieuwe cameratechnieken) en COMMOTIE( de meest verdienende film ooit weer, nr 1 in alle boxoffices) rond de film die zo aanstekelijk werkt...
Bij de LOTR-saga vervulden ze op beide manieren de verwachtingen.
Iemand?

OliverDogg
-
- 201 berichten
- 195 stemmen
Ik vraag mij dikwijls af bij deze film:
1)Vinden mensen de film zo goed
2) of is het enkel de filmERVARING (nieuwe cameratechnieken) en COMMOTIE( de meest verdienende film ooit weer, nr 1 in alle boxoffices) rond de film die zo aanstekelijk werkt...
Bij de LOTR-saga vervulden ze op beide manieren de verwachtingen.
Iemand?
voor mij is het nummertje 1

domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Stop het man,uw geloofwaardigheid is na 150 berichten over Avatar gewoon verdwenen!

Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Ik vraag mij dikwijls af bij deze film:
1)Vinden mensen de film zo goed
2) of is het enkel de filmERVARING (nieuwe cameratechnieken) en COMMOTIE( de meest verdienende film ooit weer, nr 1 in alle boxoffices) rond de film die zo aanstekelijk werkt...
Bij de LOTR-saga vervulden ze op beide manieren de verwachtingen.
Iemand?
Is best een goede vraag lijkt me. Het kuddegedrag van filmliefhebbers is algemeen bekend.
Voor mij is het 1&2 gecombineerd, al laat ik me niet leiden door de commotie.

rep_robert
-
- 27222 berichten
- 3821 stemmen
Filmervaring lijkt me meer dan een prima reden om een film goed te beoordelen lijkt me.
Als iedereen de film leuk vind kan je moeilijk zeggen dat het komt omdat het hoogstwaarschijnlijk de meest verdienende film ooit gaat worden. Als je daarop gaat beoordelen is het einde ver zoek. Ik ga een film bijvoorbeeld echt niet goed vinden als het daar vanaf hangt.

The Oceanic Six
-
- 58590 berichten
- 3865 stemmen
Reinbo speelt niet zo zeer op de man, maar hij heeft geloof ik al 63x hetzelfde betoog gehouden. Dat kan uiteraard enige irritatie opwekken.
Hier sluit ik me bij aan. Ik vind dit topic momenteel geen drol meer aan. Op elke reactie post Reinbo een reactie. Ik waardeer zijn enthousiasme en interesse, maar het begint momenteel erg storend te worden. Ik lees continue hetzelfde.

Zinema (crew films)
-
- 10102 berichten
- 6840 stemmen
Ik vraag mij dikwijls af bij deze film:
1)Vinden mensen de film zo goed
2) of is het enkel de filmERVARING (nieuwe cameratechnieken) en COMMOTIE( de meest verdienende film ooit weer, nr 1 in alle boxoffices) rond de film die zo aanstekelijk werkt...
Bij de LOTR-saga vervulden ze op beide manieren de verwachtingen.
Iemand?
Ik vermoed 2.
Maar dat zal (bijna) niemand toegeven, me dunkt. Het is het gesprek van de dag voor velen.
De film is inhoudelijk helaas bijna slecht.
Zonder 3D-bril krijgt de film van mij i.i.g. géén voldoende..

Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2195 stemmen
Ik vermoed ook 2.
Ben deze in de cinema gaan zien omdat dit volgens velen de film bij uitstek is die zich leent voor het grote scherm. Niet omdat hij de duurste film aller tijden is. Wel geef ik toe dat ik gehoord had dat hij met nieuwe cameratechnieken gemaakt is en dat hij er indrukwekkend uitzag. Dus in zekere zin ben ik wel door de "commotie/hype" gaan kijken. Is natuurlijk niet erg, iedereen wordt wel op een of andere manier getriggerd om een bepaalde film te bekijken.
Heb ook al een aantal keer benadrukt dat ik verhaal maar matig vind, maar de belevenis in 3D op het grote scherm is geweldig en zorgt wel voor een behoorlijk hoge score (in mijn geval 4*). Ik verwacht dan ook dat ik hem bij een eventuele herziening op DVD op een normaal tv-scherm allicht niet meer zo hoog zal waarderen.

Avlater
-
- 35 berichten
- 0 stemmen
Vanmiddag voor een 2de keer naar Avatar geweest wegens een kinderfeestje en ben totaal onbevangen gaan kijken , de 12 kinderen waren binnen 5 minuten volledig stil en vonden de film(zoals verwacht) prachtig en spannend.Het simpele verhaal heb ik deze keer maar voor lief genomen , visueel blijft Avatar natuurlijk een genot om naar te kijken en verhoog daarom mijn stem naar 3.Ook omdat de film zo enorme indruk maakte op alle kleintjes vond ik een 2de keer avatar waarschijnlijk ook beter.
Pre- en sequels

Avatar: The Way of Water
2022
531 reacties
Gerelateerd nieuws

James Cameron onthult releasedatum derde 'Avatar'-film: 'Hectische post-productie'

'Avatar 2: The Way of Water' inmiddels derde meest winstgevende film ooit

James Cameron reageert op uitspraken Matt Damon: 'Zet je eroverheen'

Matt Damon kijkt nog altijd met spijt terug op afwijzen 'Avatar'-rol
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.904 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.670 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.901 reacties

Bumbai
Drama / Romantiek, 1995
5 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.164 reacties

Memory of the Camps
Documentaire, 2014
8 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.