Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.483.751)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1483751)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Umberto
-
- 26 berichten
- 38 stemmen
Ik heb niks tegen SF films misschien is 0,5 ook wel een beetje overdreven maar ik vond de film zo tegenvallen en dan heb ik het natuurlijk niet over de special effects die zijn gewoon uitmuntend.Maar het het verhaal vond ik zo vreselijk simpel en voorspelbaar ik wist bijna alles te voorspellen wat er zou gaan gebeuren.Ik heb hem zondagavond gezien en vanmiddag moet ik er weer heen (kinderverjaardag pfff) .Dus misschien ga ik mijn mening bijstellen na een 2de bezoek.
Ik ben het helemaal met avlatar eens, byzonder voorspelbare film wat ik erg jammer vond aangezien de uitvoering van de film heel erg goed was. De SE waren werkelijk fenomenaal. Toch geef ik hem maar 2* wegens gebrek aan orginaliteit, dit vehaal is al zo vaak in verschillende vormen verteld dat de SE de film niet naar een hoger level konden tillen. Ben wel benieuwd naar wat de toekomst ons gaat brengen qua SE, ik was zeer onder de indruk van alle details en alle werk wat eraan besteed was.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ook al van die goede stats. Een bericht en een stem in ruim een maand tijd. Toch even de moeite nemen om dit kassucces de grond in te boren dus.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat Avatar al niet los maakt in de mensen.... 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Over 100 jaar wordt er nog steeds op deze manier over Avatar gesproken. Let op mijn woorden! 
Avlater
-
- 35 berichten
- 0 stemmen
Over 100 jaar wordt er nog steeds op deze manier over Avatar gesproken. Let op mijn woorden!
Ik hoop dat we over 100 jaar nog een leefbare planeet hebben.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Ook al van die goede stats. Een bericht en een stem in ruim een maand tijd. Toch even de moeite nemen om dit kassucces de grond in te boren dus.
Bwa, vind zijn mening goed onderbouwd en die rechtvaardigt zijn stem, dus geen probleem. Nieuwe users moeten ergens beginnen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik niet. Wat open deuren intrappen, de uitvoering van de film goed noemen (op het voorspelbare na) en het 2* geven. Dat kan ik niet rijmen, sorry.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Als hij nou gewoon vindt dat het verhaal voorspelbaar is? Kan toch? Alles is een open deur op die manier. Zeggen dat deze film er visueel geweldig uitziet is ook een open deur 
mcdaktari
-
- 7315 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het met die gene die vinden dat het een flinterdun en voorspelbaar verhaal is wel eens maar toch heb ik ontzettend genoten van het visuele spektakel want dat is het toch wel dacht ik. En wat ik in de bioscoop aan trailers van nieuwe films zag voorspeld alleen maar veel goeds, want er zitten weer een paar mooi gemaakte 3D films aan te komen. bv Alice in wonderland wat er ook heel goed uitzag teminste wat ik er van gezien heb. En de makers van Harry Potter hebben ook weer een nieuwe film, de titel is me ontgaan maar iets met Lightning, nou dat zag er ook veel belovend uit. Ja we krijgen nu echt het tijdperk van de 3D. Ik weet niet hoe het jullie is vergaan maar ik was blij dat ik die 3D bril afkon zetten, want hij zit alles behalve gemakkelijk. Volgende 3D film neem ik of een watje of een pleister mee want het gaat na zo'n lange zit als bij Avater toch irriteren op je neus. Of hadden jullie daar geen last van? Ik ben namelijk geen bril gewend dat kan natuurlijk ook schelen. Maar ik neem aan dat die brillen ook steeds beter en vernieuwd worden. Ik kan me nog herrineren dat de eerste film die ik in 3D zag, toen kreeg je een papieren wegwerp brilletje, Dus wat dat betreft is het al veel verbeterd
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Als hij nou gewoon vindt dat het verhaal voorspelbaar is? Kan toch? Alles is een open deur op die manier. Zeggen dat deze film er visueel geweldig uitziet is ook een open deur
gaat er eerder om dan een goede uitvoering (lijkt me toch het belangrijkst met een film) wordt bestraft met 2*. Dan is er toch wat mis met je criteria.
Joy4ever
-
- 4613 berichten
- 1836 stemmen
Ik weet niet hoe het jullie is vergaan maar ik was blij dat ik die 3D bril afkon zetten, want hij zit alles behalve gemakkelijk. Volgende 3D film neem ik of een watje of een pleister mee want het gaat na zo'n lange zit als bij Avater toch irriteren op je neus. Of hadden jullie daar geen last van? Ik ben namelijk geen bril gewend dat kan natuurlijk ook schelen.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
gaat er eerder om dan een goede uitvoering (lijkt me toch het belangrijkst met een film) wordt bestraft met 2*. Dan is er toch wat mis met je criteria.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nee, een goede uitvoering spreekt voor zich. Zoek het eens op in de van Dale.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ene kant heb je gelijk, aan de andere kant moet je natuurlijk wel elke film apart beoordelen.
De ene film in een bepaald genre leent zich er wel voor om op het verhaal beoordeelt te worden, de andere film weer minder of niet. Zo kun/moet je met alle onderdelen films op een andere manier kunnen beoordelen, bijvoorbeeld de special effects, muziek, spanning, romantiek etc. etc.
Ik denk niet dat je een algehele regel voor jezelf moet hebben voor alle films.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Ook al van die goede stats. Een bericht en een stem in ruim een maand tijd. Toch even de moeite nemen om dit kassucces de grond in te boren dus.
Je vindt het wel belangrijk he, van dat kassucces... Als ik morgen een broodje poep voor een miljard verkoop, ga je dat dan ook zo obsessief bewonderen?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Denk wel dat dat het nieuws zou halen. 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Als ik morgen een broodje poep voor een miljard verkoop, ga je dat dan ook zo obsessief bewonderen?
Alleen als het blauwe poep is.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
een goede uitvoering (lijkt me toch het belangrijkst met een film).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Goede uitvoering is toch essentieel? Een slechte uitvoering kan nooit een goed resultaat leveren. Een goed verhaal slecht uitgevoerd is ook niks. Slecht verhaal goed uitgevoerd al een stuk beter. Goed verhaal, goed uitgevoerd is natuurlijk helemaal top.
Vind zelf het verhaal niet zo heel belangrijk, mijn 5* lijst stat vol met stompzinnige verhalen, die wel erg sterk zijn uitgevoerd. Daarom kijk ik altijd naar de regisseur, dat zegt mij meestal veel meer dan het budget, de acteurs of de scenarioschrijver. Het gaat vooral om de visie die er achter zit.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Goede uitvoering is toch essentieel? Een slechte uitvoering kan nooit een goed resultaat leveren. Een goed verhaal slecht uitgevoerd is ook niks.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Met goede uitvoering, bedoel ik een visie en uitvoering die je aanspreekt, niet iets film technisch.
Ik geef The Toxic Avanger toch 5* 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
In dat geval kunnen we maar beter het idee van goede uitvoering weglaten, wegens redenen als puur van persoonlijke aard.
Want de uitvoering zorgt voor persoonlijke beleving?
Edit: heeey deze film blijft onder the good the bad and the ugly in de imdb 250 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Klopt, daarom vind ik de uitvoering (vorm) ook veel belangrijker dan het verhaal (inhoud).
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Ik zie het als een wisselwerking tussen beide elementen. Het is namelijk niet voor niets dat ik meer interesse heb in de slasher dan in SF.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Sterker nog, ik meen zelfs dat uitvoering bestaat uit keuzes die worden gemaakt. Achter een keuze zit een concept, een manier van denken. In die zin is uitvoering (of vorm) altijd inhoudelijk. Dat geldt ook voor de stoel waarop in nu zit.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Nee, een goede uitvoering spreekt voor zich. Zoek het eens op in de van Dale.
Wat moet ik op zoeken in een woordenboek? Je probeert gewoon op heel flauwe wijze iemand de mond te snoeren die iets te melden heeft, dat je niet zint. Je praat gewoon onzin.
Als iemand het verhaal kut vindt, mag ie hem gewoon een lage beoordeling geven. Is gewoon een heel legitieme reden, als dat belangrijk voor je is. Bij de uitvoering heeft ie het duidelijk over het technische aspect, hoe de film eruit ziet etc. Begrijpend lezen heet dat. Kun je zo veel op zoeken in een woordenboek als je wilt, maar dat is toch iets dat je moet leren.
Maar goed als we gaan muggenziften over woordjes en definities; Bij de van Dale staat gewoon; 3 afwerking, uiterlijk. Iets beter je huiswerk doen, als je hoog van de toren blaast.
mcdaktari
-
- 7315 berichten
- 0 stemmen
Kijk als iemand een lage stem geeft dan moet hij dat toch zelf weten , als diegene de film toch niet goed vind. Ik zelf kan het soms ook niet begrijpen maar om er nou over aan de gang te blijven is wel een beetje te erg vind ik. Hebben jullie er nou echt zo'n last van als iemand de film niet goed vind? Mij maakt het geen ene moer uit als ik hem zelf goed vind, dan vind ik het prima. en wat andere vinden dat snap ik bij sommige gevallen ook niet maar ze moeten het zelf weten. ze zullen er heus wel een verklaring voor hebben , dus maak je toch niet zo druk om iemand anders z'n stem zou ik zeggen.
johanneman
-
- 86 berichten
- 393 stemmen
Kijk als iemand een lage stem geeft dan moet hij dat toch zelf weten , als diegene de film toch niet goed vind. Ik zelf kan het soms ook niet begrijpen maar om er nou over aan de gang te blijven is wel een beetje te erg vind ik. Hebben jullie er nou echt zo'n last van als iemand de film niet goed vind? Mij maakt het geen ene moer uit als ik hem zelf goed vind, dan vind ik het prima. en wat andere vinden dat snap ik bij sommige gevallen ook niet maar ze moeten het zelf weten. ze zullen er heus wel een verklaring voor hebben , dus maak je toch niet zo druk om iemand anders z'n stem zou ik zeggen.
helemaal mee eens , het is duidelijk dat er mensen zijn die hun mening willen opdringen ipv open staan voor andere meningen , laat ze dan toch lekker links liggen geef je mening en je cijfer . Klaar. Het word echt kinderachtig hier , veel hebben niets anders te doen denk ik... maar ik denk dat ze hier dan ook weer niet mee eens zijn... even kijken wie..
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








