Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.483.211)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1483211)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Het gaat inderdaad om het eindresultaat, dat zeg ik de hele tijd al, maar jij zelf blijft maar door zagen over de manier hoe het gemaakt is.
Avatar overstijgt qua techniek (detailering, fotorealisme, geloofwaardige beweging) de moderne animatie met gemak. (iets dat jij ontkent)
Maar goed ik ben dan maar dom joh. Als ''slim zijn'' betekend dat je andermans woorden moet verdraaien, dan maar liever dom.
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Het probleem hierzo op MM is dat veel mensen niet kijken naar een film maar slechts stemmen op smaak. Men zegt dan ik vind dit eeen ***film dus geef ik 1*. Ik doe dat zelf eigenlijk nooit maar kijk ook langs mijn persoonlijke smaak. Vind ik het onderwerp/thema niks kijk ik toch naar de totale opzet. Hoe is het camerawerk ? Hoe wordt er geacteerd enz.
Zelden geef ik dan ook lager dan1,5 * en zelden geef ik een 5* Inal mijn duizenden films die ik in mijn leven hebben mogen zien heb ik lechts een tiental films 5* gegeven. Ja dit zijn voornamelijk blockbusters. Waarom ? Dit zijn gewoonweg vaak films waar kwaliteit vanaf straalt en films waar ik in mee werd gezogen. Avatar is er hier 1 van. Mensen die deze film 1* geven tja wat zouden ze dan geven voor een homemade video'tje ? Kortom deze mensen kunnen dus niet serieus worden genomen en stemmen puur om te irriteren en een film naar beneden te halen niks meer niks minder
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik zeg nergens dat de CGI niet van hoog niveau is, je ziet het er alleen niet heel erg vanaf t.o.v. de moderne animatie technieken. Zelfs een gemiddelde videogame ziet er tegenwoordig bijna al zo uit.
Kijk nog eens goed zou ik zeggen.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Het probleem hierzo op MM is dat veel mensen niet kijken naar een film maar slechts stemmen op smaak. Men zegt dan ik vind dit eeen ***film dus geef ik 1*. Ik doe dat zelf eigenlijk nooit maar kijk ook langs mijn persoonlijke smaak. Vind ik het onderwerp/thema niks kijk ik toch naar de totale opzet. Hoe is het camerawerk ? Hoe wordt er geacteerd enz.
Zelden geef ik dan ook lager dan1,5 * en zelden geef ik een 5* Inal mijn duizenden films die ik in mijn leven hebben mogen zien heb ik lechts een tiental films 5* gegeven. Ja dit zijn voornamelijk blockbusters. Waarom ? Dit zijn gewoonweg vaak films waar kwaliteit vanaf straalt en films waar ik in mee werd gezogen. Avatar is er hier 1 van. Mensen die deze film 1* geven tja wat zouden ze dan geven voor een homemade video'tje ? Kortom deze mensen kunnen dus niet serieus worden genomen en stemmen puur om te irriteren en een film naar beneden te halen niks meer niks minder
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het probleem hierzo op MM is dat veel mensen niet kijken naar een film maar slechts stemmen op smaak. Men zegt dan ik vind dit eeen ***film dus geef ik 1*. Ik doe dat zelf eigenlijk nooit maar kijk ook langs mijn persoonlijke smaak. Vind ik het onderwerp/thema niks kijk ik toch naar de totale opzet. Hoe is het camerawerk ? Hoe wordt er geacteerd enz.
Zelden geef ik dan ook lager dan1,5 * en zelden geef ik een 5* Inal mijn duizenden films die ik in mijn leven hebben mogen zien heb ik lechts een tiental films 5* gegeven. Ja dit zijn voornamelijk blockbusters. Waarom ? Dit zijn gewoonweg vaak films waar kwaliteit vanaf straalt en films waar ik in mee werd gezogen. Avatar is er hier 1 van. Mensen die deze film 1* geven tja wat zouden ze dan geven voor een homemade video'tje ? Kortom deze mensen kunnen dus niet serieus worden genomen en stemmen puur om te irriteren en een film naar beneden te halen niks meer niks minder
Wat een onzin idd. ik stem juist vanuit mijn persoonlijke smaak. Zit hier toch niet om een soort gemiddelde mening na te papagaaien. En goed acteerwerk is toch ook totaal verspilt als het onderwerp of de regie je niet ligt. En kwaliteit zit 'm vooral in de innervibe en niet zozeer in de techniek. Daarom snap ik het als iemand hier een 0,5 aan geeft. Het eco verhaaltje met kitscherige vormgeving kan je nu eenmaal geheel niet aanspreken.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Blockbusters en kwaliteit? 
maarten_d
-
- 120 berichten
- 107 stemmen
Een regelrechte kopie van dances with wolves. Als hij hier 13 jaar aan werkt amai dan heeft hij toch heel wat films gzn om een mooie kopie te kunnen maken? Ik geef toe dat het kleuren spel wel mooi is maar dat is het dan ook. Snap niet waarom deze film zoveel oscars won en mensen deze film zo'n goeie punten geven.
Kzal misschien ook eens een film maken
kopietje van shawshank redemption (kan niet anders dan aanslaan niet?
0.5 voor het kleurenspel en acteerprestaties
Sergio Leone
-
- 4412 berichten
- 3096 stemmen
Een regelrechte kopie van dances with wolves. Als hij hier 13 jaar aan werkt amai dan heeft hij toch heel wat films gzn om een mooie kopie te kunnen maken? Ik geef toe dat het kleuren spel wel mooi is maar dat is het dan ook. Snap niet waarom deze film zoveel oscars won en mensen deze film zo'n goeie punten geven.
Kzal misschien ook eens een film maken
kopietje van shawshank redemption (kan niet anders dan aanslaan niet?
0.5 voor het kleurenspel en acteerprestaties
Je geeft toe dat het kleurenspel mooi is, om daarna 0.5 voor het kleurenspel te geven? Begrijpen wie begrijpen kan.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Friday the 13th (2009) heeft een paar leuke kills, in verhouding toch een 0.5* waard..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kzal misschien ook eens een film maken
kopietje van shawshank redemption (kan niet anders dan aanslaan niet?
Doe dat misschien dat ik je daarna serieus neem.
PS Star Wars is gewoon een kopie van Hidden Fortress met wat leuke neon effectjes. 
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Wat een onzin idd. ik stem juist vanuit mijn persoonlijke smaak. Zit hier toch niet om een soort gemiddelde mening na te papagaaien. En goed acteerwerk is toch ook totaal verspilt als het onderwerp of de regie je niet ligt. En kwaliteit zit 'm vooral in de innervibe en niet zozeer in de techniek. Daarom snap ik het als iemand hier een 0,5 aan geeft. Het eco verhaaltje met kitscherige vormgeving kan je nu eenmaal geheel niet aanspreken.
Gezien je lijst moet ik zeggen dat je idd smaak hebt voor films Reinbo. Nu nog een een paar vrienden die gezellig met je mee kunnen kijken wantt omg serieus depressing....maar ook wel weer begrijpelijk aangezien je in Rotterdam woont.
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Blijkbaar heb jij iets tegen amerikanen gezien jouw lijstje.... ik schat dat je een zuidelijk tintje hebt
Generaal Graftak
-
- 97 berichten
- 139 stemmen
In de bios in 3D gezien, stukjes in de jungle waren erg cool, maar toch had ik geen wow gevoel. Meer een ''moet je gezien hebben'' film.
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
In de bios in 3D gezien, stukjes in de jungle waren erg cool, maar toch had ik geen wow gevoel. Meer een ''moet je gezien hebben'' film.
3.5* voor jouw beste film allertijden jouw beste film allertijden moet dus nog komen.... bijzonder
filmliefhebber92
-
- 1196 berichten
- 2574 stemmen
Een regelrechte kopie van dances with wolves. Als hij hier 13 jaar aan werkt amai dan heeft hij toch heel wat films gzn om een mooie kopie te kunnen maken? Ik geef toe dat het kleuren spel wel mooi is maar dat is het dan ook. Snap niet waarom deze film zoveel oscars won en mensen deze film zo'n goeie punten geven.
Kzal misschien ook eens een film maken
kopietje van shawshank redemption (kan niet anders dan aanslaan niet?
0.5 voor het kleurenspel en acteerprestaties
Acteerprestaties? welke dan?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Gezien je lijst moet ik zeggen dat je idd smaak hebt voor films Reinbo. Nu nog een een paar vrienden die gezellig met je mee kunnen kijken wantt omg serieus depressing....maar ook wel weer begrijpelijk aangezien je in Rotterdam woont.
Tja, Rotterdam is inderdaad zo leuke en geweldige stad dat ik soms van die depri films moet kijken om me af en toe ook somber te voelen. 
Maar wat bedoel je met 'wantt omg serieus depressing'
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
PS Star Wars is gewoon een kopie van Hidden Fortress met wat leuke neon effectjes.
Toch voelde Star Wars niet zo cliché of familiair aan. Hier hoor je toch vaak dezelfde reactie: Het is Dances With Wolves, het lijkt op Pocahontas, het is net The Last Samurai, het is gestolen van die animatiefilm (kan niet op naam komen). Vergeet ik nog een titel?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ferngully? Verder vergeet je The New World, Romeo & Julliet, Aliens, Terminator, Rambo 2, The Abyss, Apocalypse Now, Jurassic Park, Never Ending Story, Legend en How to train your dragon.
O nee, die laatste is natuurlijk gewoon Avatar in Rio.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ja, die dus. Nooit gezien hoor, alleen maar een vergelijking met foto's gezien op het internet.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Misschien voelt Avatar meer als een cliché aan omdat er meer vergelijkbare films qua verhaal opgenoemd kunnen worden, die ook nog eens allemaal redelijk bekend zijn bij het grote publiek. Ik denk dat veel mensen niet bekend zijn met Hidden Fortress waarschijnlijk omdat het een redelijk oude Aziatische film is, waardoor Star Wars minder als een cliché aanvoelt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En vergeet Laputa niet. 
Film heeft wat betreft de verzameling links met andere films veel weg van Kill Bill en de rest van het werk van Tarantino.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1189 stemmen
Blijkbaar heb jij iets tegen amerikanen gezien jouw lijstje.... ik schat dat je een zuidelijk tintje hebt
En dat baseer je op mijn Top10 lijst? 12 Amerikaanse films in mijn 5.0* lijst en nog veel meer in mijn 4.5* lijst. Eens verder kijken dan je neus lang is neen? 
Film-Master
-
- 56 berichten
- 0 stemmen
Een film die ondanks 't visuele en 3D je snel zult vervelen eigenlijk.
Cameron weet met deze schreeuw om hulp voor de natuur film eigenlijk mij niet te boeien,
begrijp niet verkeerd ik ben een natuurliefhebber,maar de te kitscherige manier waarop 't visueel
in beeld is gebracht komt me te cheesy over.
De acteerprestatie van Worthington (wat een naam) is me te oppervlakkig.
Zoe Saldana speelt daarintegen wel erg leuk.
Overall gezien is het wel weer heel veel werk voor ze geweest om dit te realiseren op deze manier.
Daarom een 3,0
Neder0001
-
- 724 berichten
- 1796 stemmen
Vanavond op TV geweest, dus maar ff kijken aangezien ik hem nog niet gezien had. Ik had totaal geen verwachtingen van deze film na het zien van dit, want ik heb namelijk een gruwelijk hekel aan films die klakkeloos verhalen overnemen van andere films en er dan vrolijk mee lopen te pronken. Desondanks heeft deze film mij verrast vooral door de visuele effecten die er prachtig uit zagen. Hier en daar weer typische Amerikaanse voorspelbare stukjes en ook daar heb ik een hekel aan. Net geen 5* dus maar een 4,5* is ook goed zat toch.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
En berichten waarin men (Skycrawler) zich verlaagt tot krachtermen als "misbaksel" en het uitschelden van actrices schaar ik onder de noemer : "kijk mij nou eens me stoer afzetten tegen iets wat populair is".
Ik begrijp dat het moeilijk te verkroppen is dat mensen er verschillende meningen op nahouden, maar ik vind dat ik duidelijk heb uitgelegd wat mij niet aanspreekt aan de film. 
lotteke_ik
-
- 90 berichten
- 660 stemmen
Ik vond hem eigenlijk best tegenvallen na alle reacties die ik gehoord had. Wel een hele mooie film, daar niet van. Maar op een gegeven moment wordt het gewoon te langdradig. Hoe ze die film gemaakt hebben blijft me nog steeds verbazen.
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
Misschien voelt Avatar meer als een cliché aan omdat er meer vergelijkbare films qua verhaal opgenoemd kunnen worden, die ook nog eens allemaal redelijk bekend zijn bij het grote publiek. Ik denk dat veel mensen niet bekend zijn met Hidden Fortress waarschijnlijk omdat het een redelijk oude Aziatische film is, waardoor Star Wars minder als een cliché aanvoelt.
Kurosawa, Fellini en Tarkovsky zijn verplichte kost voor filmliefhebbers, als niet veel mensen hier mee bekend zijn hebben we toch serieus een probleem.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Ik vrees dat je dan toch echt een probleem hebt, al kan ik er zelf niet zo mee zitten.
Als je gaat kijken naar het totaal aantal stemmen op deze site, dan zie je dat George Lucas ruim twee keer zoveel stemmen heeft ten opzichte van Kurosawa. Als we naar de films afzonderlijk kijken, zie je dat Hidden Fortress op het moment van schrijven bijna 250 stemmen heeft tegen bijna 3000 bij Star Wars.
De conclusie lijkt me duidelijk, Kurosawa is relatief onbekend onder de users hier.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Actie / Western, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








