Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.484.032)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1484032)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
George Lucas de meest invloedrijke regisseur? Dan denk ik toch eerder aan Steven Spielberg.
De Disney looks zijn ook niet te missen inderdaad. De hele film ademt Disney. Dat was zo'n beetje het eerste dat ik zei toen ik de bioscoopzaal uit liep. Hier op MM was dat ook een van mijn eerste opmerkingen op Avatar, maar dat stelden veel fanboys niet erg op prijs. Net als iedere vergelijking met wat dan ook overigens...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom ik toch weer terug op het verhaal. Ik blijf het frappant vinden dat je films als Shawshank en Green Mile neersabelt en dit toch goed blijft vinden.
Heel simpel, de ene is een visueel spektakel dat zijn gelijke niet kent, de andere twee zijn visueel oubollig en saai. En zoals ik al meermaals heb aangegeven, kan het visuele aspect erg belangrijk zijn bij een medium als film. Daarnaast heb ik ook een stuk meer op met de natuur (ben donateur van het WNF) dan met zielige personen in de gevangenis. En het verhaal vind ik nogal onbelangrijk, zolang het maar niet stoort. Film is zo veel meer dan enkel een verhaal....
Verder interesseren de persoonlijke bedoelingen van Cameron mij geen donder (Ik beoordeel enkel wat ik zie), evenals of het verhaal al eerder is verteld. Als Cameron de Bijbel of Romeo & Julliet gaat verfilmen, hoor je mij niet klagen dat dat verhaal al bestaat.
PS dat de film dezelfde structuur kent als Titanic was me zelf ook al opgevallen en heb ik ook meerder malen aangehaald. Doet verder niets af aan mijn bioscoopbeleving van Avatar.
maar het contrast tussen de CGI, feitelijk pure animatie,.
De man heeft blijkbaar geen idee van de techniek die er achter schuil gaat. performance capture is geen animatie. Heb ook verder nooit van RedLettermedia gehoord zijn mening is wat mij betreft net zo relevant als die van mijn moeder, die weet ook niet wat het verschil is tussen animatie en performance capture.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Heel simpel, de ene is een visueel spektakel dat zijn gelijke niet kent, de andere twee zijn visueel oubollig en saai.
De Disney aanpak is ook niet bepaald vernieuwend.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Welke Disney aanpak? Op visueel gebied of qua verhaal en karakters? Want dat die laatste twee niet van hoog of complex niveau zijn geef ik grif toe. Trouwens, The Lion King en Finding Nemo scoren ook zeer goed bij mij. Niets mis met een goede Disney op z'n tijd.
Maar laten we wel wezen, iedereen is het er toch wel over eens dat dit (zeker in IMAX 3D) visueel erg uotzonderlijk, dynamisch en vernieuwend is. Nou, daar hou ik van, dus geeft ik 5*, ondanks dat er ook zat minpunten zijn aan te wijzen.
(Ik zie ook tal van minpunten in Evil Dead en The Toxic Avanger, toch geeft ik ook die 5*. Minpunten kunnen namelijk overwonnen worden, maar een film zonder pluspunten (TGM, TSSR) zullen natuurlijk nooit de volle 5* kunnen scoren.)
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Ik ben geloof ik de enige Nederlander die Titanic niet gezien heeft, dus die vergelijking kan ik niet maken. Overigens ben ik donateur van Natuur Monumenten, maar ik vind The Green Mile en Shawshank Redemption beiden veel beter dan Avatar...
Het verhaal van die films word nou eenmaal boeiender verteld, dat komt waarschijnlijk ook wel doordat het Stephen King verhalen zijn, hoewel niet al zijn verhalen goed verfilmd zijn (meer niet dan wel eigenlijk).
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Disney is op meerdere punten herkenbaar, de karakters met voornamelijk hun uiterlijke kenmerken en het verhaal opzich ook wel enigsinds, het moraliserende komt in Disney films ook nog al eens terug. Verder heeft Disney natuurlijk ook de bekendste versie van Pocahontas gemaakt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat jij die boeiender vind dat kan, smaken verschillen. Voor mij gebeurd er veel te weinig en is wat er gebeurd weinig opzienbarend en even voorspelbaar (op een momentje na dan) als hier. Ik hou nu eenmaal van veel beweging. Dat is wat film ook onderscheidt van fotografie en de schilderkunst.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Disney is op meerdere punten herkenbaar, de karakters met voornamelijk hun uiterlijke kenmerken en het verhaal opzich ook wel enigsinds, het moraliserende komt in Disney films ook nog al eens terug. Verder heeft Disney natuurlijk ook de bekendste versie van Pocahontas gemaakt.
Dat laatste niet meer. 
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Minpunten kunnen namelijk overwonnen worden, maar een film zonder pluspunten (TGM, TSSR) zullen natuurlijk nooit de volle 5* kunnen scoren.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Dat laatste niet meer.

(en jij bent hun voornaamste verdedigings linie) 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach, lees mijn eerste review en ik noem wel 6 films waar Avatar leentje buur van heeft gespeeld. Een volledig origineel verhaal zal ik het niet noemen, al blijf ik er wel bij dat ik het avatarconcept wel heel origineel vind.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Avatar is een kruisingsproduct. Het is Disney met een sausje Cameron erover. Het voordeel van Disney is dat het toegeeft dat het animatie is. Cameron wil ons echter doen geloven dat het 'live action' is. Na een tijdje gaat zich dat wreken. Hoe meer ik het zie, hoe nepper het wordt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zou tot zo iets komen, al is dat zeker niet hoe ik een film beoordeel. Kijk eigenlijk enkel naar het totaal, maar als ik er dan toch een break down van zou moeten maken.
TSSR
Verhaal -
Personages -
Art direction -
Cinematografie 0
Sound -
Concept/idee -
Vernieuwingswaarde -
Emotionele waarde -
Thematiek (Vriendschap) -
3D -
Make up sfx -
Avatar
Verhaal -
Personages -
Art direction +
Cinematografie +++
Sound +
Concept/idee +
Vernieuwingswaarde +++
Emotionele waarde 0
Thematiek (Natuur) + (Heb ik nu eenmaal een zwak voor)
3D +++
Make up sfx 0
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Ach, lees mijn eerste review en ik noem wel 6 films waar Avatar leentje buur van heeft gespeeld. Een volledig origineel verhaal zal ik het niet noemen, al blijf ik er wel bij dat ik het avatarconcept wel heel origineel vind.
Dat is wat ik bij Avatar blijf missen; te veel nadelige elementen die zelfs het uiterlijk niet goed kunnen maken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Avatar is een kruisingsproduct. Het is Disney met een sausje Cameron erover. Het voordeel van Disney is dat het toegeeft dat het animatie is. Cameron wil ons echter doen geloven dat het 'live action' is. Na een tijdje gaat dat zich wreken. Hoe meer beelden ik zie, hoe nepper het wordt.
Animatie is een techniek. De beelden bij Cameron zijn wel degelijk grotendeels dmv live action opnames gerealiseerd. Gemixt met geanimeerde cgi. (Waarom snappen mensen na 350 pagina's nog steeds het verschil niet?
)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
The Matrix zijn ze ook een soort avatars van zichzelf.
Klopt, maar bij Cameron kruip je in de huls van je personage. Waarom niet gewoon toegeven dat dat een heel leuk concept is? Ik weet zeker dat we over een paar jaar ook op die manier gamen. Xbox Knex is al een stap in die richting.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Ik snap het heel goed en ik snap jouw mening daarover ook wel degelijk. Maar dat neemt niet weg dat het overkomt als een animatiefilm...
In de vroege jaren 90 was er al veel virtual reality gaming, ik heb zo het spel Doom gespeeld, heel erg gaaf!
Doordat je een helm op je hoofd hebt zie je daadwerkelijk het spel zoals je normaal kijkt (helaas met wat brakke graphics in die tijd) en je bewegingen zijn ook van je zelf. Na een paar minuten zit je echt helemaal er in en is de beleving zo geweldig en realistisch dat het zweet letterlijk uit al je porieën komt.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Animatie is een techniek. De beelden bij Cameron zijn wel degelijk grotendeels dmv live action opnames gerealiseerd. Gemixt met geanimeerde cgi. (Waarom snappen mensen na 350 pagina's nog steeds het verschil niet?
)
Je begrijpt het niet. Ik heb het over iets anders. Laat maar zitten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik snap het heel goed en ik snap jouw mening daarover ook wel degelijk. Maar dat neemt niet weg dat het overkomt als een animatiefilm...
OK, maar als jet het ziet als een animatiefilm, moet je toegeven dat de bewegingen en de mimiek wel veel realistischer is dan in de animatiefilms tot nog toe.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je begrijpt het niet. Ik heb het over iets anders. Laat maar zitten.
OK, ik snap na wat je bedoeld, maar dan verwijs ik je naar mijn bericht hierboven.
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
De man heeft blijkbaar geen idee van de techniek die er achter schuil gaat. performance capture is geen animatie. Heb ook verder nooit van RedLettermedia gehoord zijn mening is wat mij betreft net zo relevant als die van mijn moeder, die weet ook niet wat het verschil is tussen animatie en performance capture.
Is de man achter de tamelijk briljante Star Wars Reviews. Alleen rond het uur, en zeer de moeite waard. De films worden vakkundig gefileerd en er is geen speld tussen te krijgen.
Wat ie bedoelde met dat 'animatie' is dat er een (te) groot contrast is tussen de soldaten op hun basis en de shots van Pandora, een soort fantasiewereld.
hstippie
-
- 53 berichten
- 29 stemmen
Klopt, maar bij Cameron kruip je in de huls van je personage. Waarom niet gewoon toegeven dat dat een heel leuk concept is? Ik weet zeker dat we over een paar jaar ook op die manier gamen. Xbox Knex is al een stap in die richting.
xbox knex 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Is de man achter de tamelijk briljante Star Wars Reviews. Alleen rond het uur, en zeer de moeite waard. De films worden vakkundig gefileerd en er is geen speld tussen te krijgen.
Heb er nog nooit van gehoord, ook geen idee welke briljante Star Wars reviews je bedoeld. Verder is er tussen elke review een speld te krijgen. Sommige zaken blijken toch een zaak van smaak. En dat Cameron graag Lucas van de troon stoot? Dat heeft hij wat mij betreft al jaren geleden gedaan, of eigenlijk heet Lucas zichzelf van de troon gestoten met zijn prequels. Bijzonder zwak regisseur.
Maar ik zal misschien eens een review van hem kijken.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Daarbij is Staw Wars meer nog dan Avatar geen origineel verhaal, maar gewoon een remake in de ruimte van Hidden Fortress
Kom nou, wat een onzin.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Is de man achter de tamelijk briljante Star Wars Reviews. Alleen rond het uur, en zeer de moeite waard. De films worden vakkundig gefileerd en er is geen speld tussen te krijgen.
Ik heb Avatar gisteren weer gezien op mijn tv. Zit er aan te denken om hem gewoon 5 sterren te geven. Het mindere verhaal stoorde mij in het geheel niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom nou, wat een onzin.
Hoezo?
The Hidden Fortress - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Kom nou, wat een onzin.
Star Wars kan je ondanks alle bijzaken ook ontleden naar een simpel verhaal. Jongen groeit op bij pleegouders en krijgt een uitgelezen kans om voor de rebellen te strijden in een ruimte oorlog tegen de slechterikken. Tegelijkertijd probeert hij achter de waarheid over zijn ouders komen.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Er zijn heus wel wat overeenkomende, of afgeleide zo je wil, verhaalelementen, maar totaal niet in dezelfde context of verhoudingen als de andere film. Om het ook maar in de buurt van een remake te nomen is al onzin wat mij betreft.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou, vooruit herverteling. Maar zeker qua verhaal en vertelstructuur kent het veel overeenkomsten. Groepje rebellen inclusief twee domme boeren, een stoere kapitein en een prinses moet een machtige boze vijand verschalken. En gevechten met lightsabers of samourai zwaarden lijken ook erg op elkaar. Lucas geeft het zelfs toe dat het van grote invloed is geweest.....
Voor een diepe analyse: Star Wars vs. Hidden Fortress essays - megaessays.com
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
77 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.350 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








