ad

Genre: Experimenteel / Erotiek

Geregisseerd door: Jack Smith

Met onder meer: Joel Markman en Mario Montez

Over Flaming Creatures

In deze beruchte en experimentele film hebben travestieten, naakte mannen en vrouwen bizarre fantasieën, orgies of één-op-één-seks en wordt er iemand verkracht. Pop Art ten voeten uit.

image

Marian Zazeela

Whirling Dervish

avatar van moviefreak#1

moviefreak#1

Campy film die je eigenlijk gezien moet hebben. Een klassieker en zelfs bij de beste 500 films allertijden volgens de "They Shoot Pictures, Don't They" lijst. Alleen om die reden ben ik de film maar eens gaan kijken en ik moet zeggen ik had toch moeite mijn aandacht er bij te houden. Naar mijn mening had de film ook niet heel veel langer moeten duren. Jack Smith had zijn punt eigenlijk al gemaakt en hoe vernieuwend en speciaal het eerste half uur ook was, de laatste pak weg 10 minuten maakte de film niet veel beter.

Het punt bij deze film, als kijker, is dat je vooral naar de kunst moet kijken en je niet moet laten afleiden door allerlei lichaamsdelen die van tijd tot tijd door het beeld heen komen zwieren. Daarbij is de boodschap vrij typisch voor het tijdbeeld. Jack Smith laat zien dat er een nieuwe tijd aan is gebroken, een tijd van hogere tolerantie in de kunst zowel als in het leven zelf.

Kunst met een hoofdletter K maar helaas is het zo dat we als filmliefhebbers wel gekkere dingen zien de laatste paar jaren en met de opkomst van de erotiek in het algemeen zijn we al lang niet meer geschokt als er een keer een mannelijk lid in beeld komt en worden we ook niet gelijk opgewonden zodra we een half ontblote borst in beeld krijgen. Dat mag de pret niet drukken. Het is gewoon Kunst en daarvoor moet het ook beloond worden.

1 vd allerbeste, geniale films ooit gemaakt

avatar van clockwork72

clockwork72

Hier ga je toch niet echt serieus naar kijken?

clockwork72, Flaming Creatures is gewoon bekend om zijn 'uitspattingen'

het is een film die kunstliefhebbers moeten gezien hebben, als je daarentegen films kijkt voor het verhaal, voor de acteurs of voor het genre, dan moet je deze zeker overslaan

desalniettemin is Flaming Creatures 1 vd allergrootste kunstfilms ooit gemaakt

natuurlijk komt de vraag bij je op of dit kunst is?

ik zeg daarop: ja, dit is kunst

bovendien zo speciaal dat het nauwelijks nog te zien wordt gegeven

met een beetje geluk tref je toch een manier om eraan te raken of om het te zien, in beide gevallen is een filmmuseum altijd gepast

zoek anders gewoon eens de trailer op, zie je een beetje beelden met een leuk muziekje op de achtergrond

mja, het is wel te begrijpen dat de meeste mensen er geshockeerd door zijn

als je het niet kunt vatten, is het dus niet erg

ieder een eigen smaak he, ik ben dol op artistieke films, speciale films, ongewone films

ben de laatste tijd hard aan het zoeken naar Jack Smith & the Destruction of Atlantis

• 1906 stemmen

Ik dacht dat ik een zieke geest had. Misschien dus maar eens proberen. Maar de beschrijving beanstigd mij een beetje om eerlijk te zijn.

DonLeone

mja, Boogeyman, toch kan ik je een kijkervaring aanraden

het is een geweldige film om te zien als filmliefhebber, echter niet zozeer als fan van verhaal, want er zit geen verhaal in, wat in de omschrijving staat is wat je krijgt, maar echt wel super

een kijkervaring om nooit te vergeten zeg maar

en het is niet zo moeilijk om terug te vinden op het Internet, als je niet het geluk hebt om dicht bij een filmmuseum te wonen waar ze het eens vertonen

• 1906 stemmen

Via internet binnenkort maar even bekijken dan. 45 minuten valt best mee. Dus mocht ik er niet van houden ben ik er zo doorheen gespoelt. Maar wie weet, elk geval wel nieuwsgierig

DonLeone

laat dan ook even weten wat je ervan vond, er is haast geen mening over deze film omdat die zo goed als niet vertoond wordt

• 1906 stemmen

Dammit net een hele review getypt houd mijn internet er mee op, dus helaas geen motivatie om opnieuw te beginnen maar dit wil ik wel even kwijt:

"Is there a lipstick that doesn't come of when you suck cock"

Ik was verkocht vanaf de eerste minuut, met travestiet vampieren, drag queens, en grootschalige orgies van slappe penissen en stuiterende borsten. Een wereld van ongecontroleerde seksuele energie, waarin vrouwen en travestieten versieren, poseren, dansen en soms elkaar pijn doen voor genot. En dat met een vleugje romantiek. Kunst!

DonLeone

heb net ontdekt dat het 'Amapola' lied tijdens de verleidingsscène afkomstig is uit First Love uit 1939, met ene Deanna Durbin.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Als Bunuel, Kenneth Anger en Andy Warhol samen een pornofilm hadden gemaakt, zou Flaming Creatures ongetwijfeld het resultaat zijn geweest. Een hilarische, briljante collage van een bisexuele orgie, vol met lippenstift, bloemblaadjes, lampen, wiebelende borsten en wapperende piemels, dit is een terecht befaamd minimeesterwerkje van de Amerikaanse avant gardegolf van de jaren zestig. Maffe shit. 4*

DonLeone

eindelijk gevonden op DVD. ik ben dolgelukkig.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Kunstzinnige collage van wat in de plotomschrijving is beschreven. Een gedurfd experiment.

Opgebouwd uit een en al ronddraaiende beelden en daar gaat het bij mij mis. Ik kan tegen schudden maar niet tegen langdurig draaien Op de kermis zie je mij ook niet in draaiende dingen, de achtbaan daarentegen is mijn favoriet, lol.

Daarom zal ik deze film hoogstwaarschijnlijk niet meer opzetten, ook al zijn de meeste composities echt schitterend. Misschien zal ik nog eens wat stills opzoeken en bekijken, of korte stukjes kijken.

De beelden vond ik dus fantastisch, zeggingskracht van het getoonde als geheel was voor mij minder aanwezig. Ik heb nog het meest genoten van de muziek in deze film, geweldig.

Niets shockerends gezien trouwens. Er is (veel) aandacht voor het menselijk lichaam, sprookjesachtige kleding en het geheel had voor mij een jaren '20 stomme-film uitstraling.

avatar van misterwhite

misterwhite

Bizar!!

Avant-garde cinema is toch niet zo mijn ding. Net iets 'te' vreemd naar mijn zin. Ik kan wel ergens begrijpen dat mensen dit kunst noemen. Het had iets origineels en gewaagd vandaar ook mijn 2*. Ik ben heel open minded op gebied van film en ik denk gewoon dat underground net wat boven de grens gaat. Wat mij wel opviel was dat ik het eerste kwartier wel kon waarderen, het had een beklemmende sfeer die ik nog nergens gezien had. Het is echt een one of a kind film. Ook nog iets over de muziekkeuze: al die verschillende stijlen hadden wel iets en maakte de film ook luchtiger om te kijken. Van klassieke jaren 20 soundtrack tot jaren 60 cheesy pop/rock songs.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Voor de geïnteresseerden: Jack Smith and the Destruction of Atlantis (2006) - uit de synopsis: ''Hoofdonderwerp vormt het verhaal achter de rechtszaak die tot in het Amerikaanse hooggerechtshof kwam, betreffende het verbannen van Smiths klassieker 'Flaming Creatures' uit 1963.''

avatar van Spetie

Spetie

Avant-garde films kunnen soms best leuk zijn, al kan het ge-experimenteer van een filmmaker soms ook wel eens ergernis opwekken, of leiden tot verveling.

Dat laatste was hier bij mij op een gegeven moment wel het geval. Die draaiende beelden en de "shockerende seks-scenes" mogen zeker gezien worden als een bepaalde vorm van kunst, maar wel een soort van kunst die mij niet zo beviel. Het grootste pluspunt was voor mij duidelijk de soundtrack, die nog wel een soort van hypnotiserende werking had.

Helaas had ik na zo’n ruime dertig minuten wel gezien, waarna ik toch nog even een tiental minuten moest doorbijten, om dit toch tot een goed einde te kunnen volbrengen. Geen probleem, maar ook geen goed teken voor dit destijds gedurfde experiment, waar ik helaas niet echt van onder de indruk ben.

avatar van Mug

Mug

Intrigerende pulp (kunst volgens kenner/liefhebbers) uit de underground-scene in de experimentele zestiger jaren in de VS. Het is ook veel meer performance art.

Dit 'meesterwerkje' Flaming Creatures is ook vooral performance art door drag queens, hermafrodieten en ander 'gespuis' die door het beeld wandelen, dansen, kroelen, lippen stiften, zoenen, lief hebben, strelen en performen (zie daar de beruchte verkrachtingsscene). Jack Smith heeft zelfs een hele minuut aandacht voor een vlieg!!!! Dat kon ik niet plaatsen in deze (blijkbaar) satirische film.

De film werd al snel geband en zelfs verboden door obsceniteit. Tja, hedentendage kun je niets anders dan in de lach schieten door al die (in close-up!) wapperende slappe piemels en geschud en gewiebel van grote borsten op de tonen van Be-Bop-a-Lula. En dat was ook de bedoeling van Smith ipv de stempel 'seksfilm' die het destijds kreeg opgelegd. Het thema 'gender' was gewoon nog taboe.

Gezien op 16mm, dat gaf de sleazy, wazige sfeer nog extra glans.

Onderhond

Vreselijk saaie bedoening.

Zoals wel meer "experimentele" films uit de jaren '60 zo blijkt. Dit zal vast wel erg spannend geweest zijn in z'n tijd, maar ik vond het totaal niet om aan te gluren. Dat beetje naakt stelt tegenwoordig echt niks meer voor, de belabberde beeldkwaliteit is geweldig irritant (het lijkt wel een slechte opname uit de jaren '30) en de soundtrack is afgrijselijk.

Veel structuur zit er verder niet in. Men danst wat, er komt een vlieg voorbij, de camera gaat op plekken staan waardoor de film een zekere abstractie moet nastreven, maar het is effect is vooral slordig en warrig. Na een minuutje of 10 had ik het dan ook wel gezien, maar de film blijft gewoon lekker voorgaan tot de volle 45 minuten verstreken zijn.

Kunst? Mij best. Shockerend in z'n tijd? Zal best. Nog steeds relevant? Al lang niet meer. Wie de laatste 50 jaar even uit z'n geheugen kan zetten kan hier allicht nog wat plezier aan beleven, ik vond het vooral een erg vervelende en bovenal saaie zit.