A Beautiful Mind (2001)

3,86

Drama / Mystery

geregisseerd door Ron Howard
met Russell Crowe, Ed Harris en Jennifer Connelly

Wanneer de briljante wiskundige John Nash net op het punt staat internationaal erkend te worden, raakt hij betrokken bij een mysterieuze samenzwering. Zijn toegewijde vrouw is de enige die hem kan helpen in dit indrukwekkende verhaal over moed, passie en overwinning.

819 BERICHTEN 76 MENINGEN
avatar van Rosicky
Heel knap gespeeld door Crowe, maar om nou te zeggen dat het vervaal altijd blijft boeien...

13woutie13
het is gecomposeerd door james horner.
geacteerd door russel crowe.
deze ga ik kijken:D

avatar van Mmore
Interessante film met een aantal onverwachte plotwendingen. Moet wel zeggen dat tegen het einde aan de film steeds meer weg leek te glippen. Ik mis helaas toch wel wat in het verhaal, zoals Niveath hier een stukje terug al verwoord.

avatar van Baldur
Het plot leek me van te voren niet echt boeiend, maar ik vond het een prachtige film met een zeer interessant verhaal, en een uitblinkende Crowe.

avatar van Willie_Baas
Baldur schreef:

zelfde hier!

Geweldige film, sterke acteerprestaties met vooral de heerlijke chemie tussen Crowe en Jennifer Connelly

avatar van Timothyvdmeer
Geweldige film, ontzetten goed gespeeld door zowel Connelly als Crowe! Heeft me de hele tijd kunnen boeien!

Crowe is dan ook gewoon een superacteur!

5*. echt heel mooi.

avatar van Alfred Mok
Recensie: A Beautiful Mind

Een mooie titel, een mooi verhaal.
Ik zeg altijd maar: Als het verhaal maar mooi is, dan is een film maken toch niet meer zo moeilijk?! Maar dat is op zich nog wel een lastige taak. Hoe kun je nou zo'n dramatisch maar toch apart verhaal verwerken in een film...en wie zou nu die rol moeten gaan spelen. Welke delen van zijn leven laat je zien? Gelukkig zag ik dat de regisseur Ron Howard was, en dat stelde mij weer gerust.

Ron Howard heeft in de loop der jaren een mooie filmgeschiedenis opgebouwd, ik zag zijn eerste film genaamd: Far and Away en dat was ook een aardige film. Verder heb ik ook laatst The Da Vinci Code gezien, maar ondanks al die aardige films vind ik dat deze er toch wel vanaf spat. Howard weet altijd wat moeilijke projecten een zwaai te geven en dan komen ze altijd mooi neer in het water. Dit project was moeilijk maar het is Howard gelukt om een pracht film neer te zetten mede door een goeie Cast. Hoofdrolspeler Crowe die ik kende van L.A. Confidential weet hier een goeie rol neer te zetten! Ook Ed Harris vertolkt weer een geniale bijrol, waneer doet hij dit niet? Verder zat de film goed in elkaar, het verhaal was dit keer niet verzonnen of uit een boek maar was echt gebeurd. Het beste van de film is naar mijn mening toch nog wel die titel: A Beautiful mind, in 1 woord geweldig.

AC/DC
Geweldige rol van Russell Crowe!

avatar van witboek
Het verhaal is goed, de acteurs spelen zeer goed en van begin tot het einde heeft de film mij geboeid. Op het einde van de film kreeg kreeg ik wel een krop in mijn keel.

Oké, ik laat me graag overtuigen. Deze film staat hoog in de top, jullie recensies zijn lovend, Russel Crowe is een goeie; waarom zie ík dat niet? Ik zie een verhaal met veel tranentrekkers, weinig tempo, evenveel zieligheid als een doordeweekse televisiefilm op RTL. HELP!

Reinbo
Je hebt gelijk. Snap ook al die overdreven lovende reacties niet.

avatar van Roel Bogers
Deze film kun je heel makkelijk beoordelen. Goed verhaal, goed acteerwerk, goede muziek, goede vertelwijze en verrassende plotwendingen. Alles goed, maar niets is perfect.
Gewoon een goede/zeer goede film. Kijkt lekker weg op een verloren avond.

avatar van B_B
Best aardig filmpje, maar helaas ook eentje die iedereen leuk moet vinden.

Hierdoor wordt er veel te veel op veilig gespeeld en blinkt de film op geen enkel vlak echt uit. Vind het uitgangspunt van de film wel erg interessant, maar de uitwerking laat soms wat te wensen over. Zo wordt het einde te lang uitgetrokken en zit er net wat teveel vals sentiment in.

Acteerwerk was wel erg sterk, Crowe en Harris zetten een erg sterke rol neer maar vind Jennifer Connelly er net iets bovenuit steken.

Sfeer in de film moest vooral komen van de score en een paar mooie plaatjes. Verder viel er visueel weinig te beleven, vooral camerawerk was erg saai. De film komt er met een voldoende af, maar ben toch wel een klein beetje teleurgesteld.

avatar van Donkerwoud
AsvanDo schreef:
Roodkapje ik wil niet flauw doen, maar het gaat in deze film over schizofrenie en niet over asperger. Dit zijn twee totaal verschillende ziektebeelden.

Er zijn theorien dat Nash ook Asperger had. Mijn psychiater kwam daar zelfs eens mee tijdens een consult.

avatar van BennyZ1991
Mooie film die mij keer op keer wist te verassen. Daardoor bleef ik aandachtig kijken dit kwam overgens ook omdat Russel Crow echt top acteerde. Ik vond het erg leuk om hem na stoere rolle (The gladiator, L.A. Confidential) hem eens op een andere manier te zien.
Soms sukkelde ik een beetje in slaap maar iedere keer gebeurde er toch weer iets waardoor ik wakker schrok en toch heel erch geïnteresseerd bleef.

avatar van dutchtuga
Interessant gegeven, maar een saaie uitvoering. Crowe zet zijn rol zeer sterk neer als schizofreen en is dan ook goed op dreef. Jammer alleen dat je met een regisseur als Howard niet veel verder komt dan het gegeven. A Beautiful Mind is een vakkundig gemaakte film, maar in mijn ogen saaifilmerij van de bovenste plank. Cinematografisch is er vrij weinig te beleven. Gelukkig weet de film wel voldoende te boeien door het indrukwekkende levensverhaal van John Nash, perfect neergezet door Crowe en goed bijgestaan door de altijd mooie Connelly.

avatar van sHone
uiterst goede film, waarin je een kijkje gegeven wordt in schizofrenie. Goed acteerwerk en voldoende diepgang om je ook NA de film nog bezig te houden. Aanrader!

avatar van shannen128
Ik kijk er naar uit om deze film morgen te kijken. Russel Crowe is de beste!

avatar van dumble
erg goed geacteerd door russel

avatar van Al DeNiro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtige film, dat zeker één van de beste in de jaren 00 is.

Geweldig acteerwerk van zowel hoofd als bijrolspelers, een pakkend verhaal en een mooie einde waarin Crowe pennen krijgt van collega's als waardering + om respect te tonen en later ook de Nobelprijs wint

Film kan mij geheel niet boeien. Crowe is niet de beste acteur die er bestaat en de rol past geheel niet bij hem. ik heb em uitgekeken maar het viel niet mee. Ik begrijp de lovende kritieken eerlijk gezegd niet.

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heel mooie film over een zeer boeiend persoon en zijn schizofrenie.
Russell Crowe speelt de hoofdrol erg wisselvallig, loopt regelmatig te overacteren, maar je leeft toch met hem mee. Later in de film wordt hij ook merkbaar beter in zijn spel, en maakt hij zelfs echt indruk, hoe hij een verwarde oude man speelt.
Jennifer Connelly speelt sterk en levert een wat degelijkere prestatie af, maar zonder die echt hoge pieken die Crowe wel heeft. Er zitten wat aardige dialogen in de film, en mooie muziek. Af en toe is de film wel wat te zoet en sentimenteel, vooral ook het einde.
De John van middelbare leeftijd ziet er trouwens geweldig uit, heel overtuigende make-up. In tegenstelling tot die van Connelly.
Al met al een film die me zeer heeft vermaakt en regelmatig ontroerd, maar toch wat te veel een zoete Hollywood-film om een echt heel hoog cijfer te scoren. 3.5*

avatar van Xen0n
Gister op tv gezien, dit was de eerste keer pas.
Wat een geweldige film, dit is zomaar het bewijs hoe veelzijdig Russell Crowe kan acteren. Heb je aan de ene zijde de topper Gladiator, heb je tegenovergesteld deze drama. Heel goed geacteerd door hem, dat is uiteraard een pluspunt voor deze film.

De film blijft hangen, je blijft erover nadenken, en je leeft je helemaal in de hoofdpersoon in. Hij weet je echt te raken, een film moet heel wat in zich hebben om dat voor elkaar te krijgen.

4,0* dik verdient.

avatar van akka
Prachtige film.
Ongeloofelijk knap van Russel Crowe hoe hij dit kan acteren.
Het verhaal is schitterend deze komt zeker in aanmerking voor mijn top 10

5.0

avatar van patrick21079
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film raakte mij op het juiste snaartje, je leeft perfect mee met de hoofdpersoon, mede door het sterke acteerwerk van Crowe, dat hij uiteindelijk schizofrenie blijkt te hebben en alles wat hij daarvoor heeft meegemaakt niet echt blijkt te zijn, terwijl jij en Crowe dachten dat dit wel het geval was is geweldig gedaan.

Een groot pluspunt ik de perfecte muziek, echt geweldig, past helemaal bij de film.
De eigenaardige en in het begin al gekke maar geniale wiskundige John Nash met een flinke sociale achterstand, die wel gerespecteerd wordt maar toch raar tegenaan wordt gekeken, is een mooi personage en bovendien een echt bestaand personage.
De tics die hij heeft en de humor geven hem een eigen en speciaal karakter. Hij is te druk bezig met iets nieuws uitvinden, wat uiteindelijk leidt tot zijn ziekte, dit personage samen met zijn vriendin en later vrouw die hem ondanks dat hij schizofrenie heeft bij hem blijft en hem blijft steunen zijn absoluut de hoogtepunten in de film.

Het moeilijke verhaal is aardig neergezet door Ron Howard, maar had beter gekunt, iets meer over zijn ziekte vertellen bijvoorbeeld. Nadeel is dat er dingen zijn weggelaten in de film wat er wel met John Nash is gebeurt, zijn buitenechtelijke kind en homoseksualiteit.

Het einde was wel te cliché en langdradig, de scene met de pennen en zijn laatste toespraak was te sentimenteel, maar past wel in de stijl van de film. Buiten het sentimentele wordt je helemaal in het verhaal getrokken, met enkele spannende scènes maar vooral ontroerende. Er heerst een mooie stijl in de film en je waant je echt in de jaren waarin het verhaal zich allemaal afspeelt.

Een mooie dramafilm met een mooie betekenis, liefde kan alles overwinnen. Als je van drama films houdt moet je deze kijken, een aanradartje, daarom deze terecht verdiende:

YouTube - A Beautiful Mind Soundtrack - A Kaleidoscope of Mathematics

mooie soundtrack ,
past goed bij de wendingen in de film

avatar van wibro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is nu een van de oscarwinnende films waar ik nu eenmaal niets van verwachtte en om die reden heb ik hem ook nooit bekeken. Tot vandaag. Ik verwachtte een Hollywooddrama in het kwadraat, maar dit viel achteraf toch nog mee.
Het wás natuurlijk wel echt Hollywooddrama, maar het verhaal maakte toch veel goed. Onderwerpen zoals schizofrenie hebben mij nu eenmaal altijd geboeid. Het eerste uur van deze film vond ik zelfs zeer sterk, omdat ik helemaal niet in de gaten had, dat bepaalde gebeurtenissen die je als kijker te zien kreeg niet meer dan illusies waren van John Nash. Totdat de psychiater in beeld kwam. Daarna verloor de film toch gaandeweg mijn belangstelling, omdat ik toch wist hoe het allemaal af zou lopen.
Het acteren van de hoofdpersonen was zonder meer goed, maar de muziek kon mij absoluut niet bekoren. Echt Hollywooddrama muziek.
Niettemin krijgt deze film mede door het uitstekende script en vooral het zeer sterke eerste uur van mij toch een ruime voldoende.

avatar van Akkiej
Prachtige film. Deze wist me echt te raken. Het middenstuk, 't deel met de geheime opdracht etc vond ik iets minder, waardoor de film toch in eerste instantie een andere wending kreeg. Het leek een beetje naar de actiefilm-kant af te dwalen. Maar als je er later achter komt dat dit allemaal met zijn schizofrenie te maken heeft, maakt het veel goed. Het eind is erg emotioneel, dit wist me persoonlijk erg te raken. 4 sterren voor dit juweeltje.

A beautiful mind,

Nu al 2 keer gezien en blijft zo ontzettend mooi en goed, dat hij mijn nieuwe nummer 1 is.

Om te beginnen met het verhaal, op het begin hangt er een mooie en bijzondere sfeer in de lucht, je ziet aan John dat hij een beetje anders is dan de rest, wat ze dan ook goed omschrijven.
Ongeveer op de helft van de film, waar ze je laten horen wat er echt met john nash aan de hand is, bleef ik volhouden dat de dokter, aan de kant van de russen moest staan.
Maar na een tijdje en kan je er gewoon niet omheen.
Bij zon films probeer ik altijd te kijken of alles wel echt kan.
Dus heb ik wikipedia geopend en gekeken wat john nash allemaal had.
Het klopt allemaal.

Nu wat over de acteerprestaties,
Russell crowe legt zich volledig in de rol van John Nash.
Dit doet hij subliem, kan niet zo snel een andere acteur bedenken die zo'n rol aankan.
Dan nog wat over de bloedmooie jennifer connelly.
Zij schittert echt in deze film, zij helpt john nash erdoorheen.

Kan niet om dit hoge cijfer heen 5*