First Blood (1982)

Alternatieve titel: Rambo: First Blood

Actie / Drama

geregisseerd door Ted Kotcheff
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Brian Dennehy

Ex-commando en oorlogsveteraan John Rambo gaat naar een klein stadje toe om een oude vriend van hem op te zoeken. Hij komt in confrontatie met de sheriff van de stad, en wordt zonder reden door hem gearresteerd. Op het politiebureau krijgt John traumatische terugblikken van de oorlog in Vietnam; hij raakt door het dolle heen en ontsnapt, waarna er een oorlog begint van 200 man tegen de levende moordmachine.

avatar van martijn011
Eindelijk ook het eerste deel van Rambo gezien. Had ooit het laatste deel gezien, maar ik vond dat ik de eerste drie ook moest zien.
Dat dit een klassieker in het actiegenre is geworden kan ik me alleszins voorstellen. Als deze film nu was uitgekomen was het niet meer dan een standaard actiefilm, maar dat de film 30 jaar na dato nog zo'n status geniet is wat mij betreft terecht.

Ook ik heb de film van begin tot eind zonder enige drang naar afleiding zitten kijken. Stallone doet het fantastisch, actieheld pur sang wat mij betreft.
Hij zegt bijna niks, maar zijn lichaamstaal spreekt boekdelen. Vond in tegenstelling tot velen zijn speech wat minder. Té dik aangezet.

Verder was de film spannend en was het mooi om te zien hoe Rambo overleefde in de wildernis. Dat de film een boodschap mee wilde geven was ook duidelijk, en die kwam prima over!
Voor nu een ruim voldoende, maar zit dicht tegen vier sterren aan!

avatar van Devedeetje
TOP-KLASSIEKER ! ! ! ! !

Trendsetter in het gerne, gevolgd door een serie stoere verstand-op-nul machofilms
(welke op hun beurt ook wel vermakelijk zijn, en daarom nog steeds goed voor 3 sterren..)

First Blood, zeker in 1982 een indrukwekkende actiefilm,
verdient wat mij betreft niet minder dan 5 sterren.

emma-
Ik hou hiervan

Na de eerste Rocky (1976), is dit de op 1 na beste rol van Stallone. En de film blijft heel getrouw aan het boek van David Morrel, die er mee een aanklacht in diende tegen de wijze waarop de Amerikaanse samenleving de Vietnam veteranen , na deze oorlog, liet barsten. Dat blijkt ook uit de verbitterde woorden van Rambo tegen zijn voormalige commendant "somebody didnt let us win. And then in return home and i saw althose maggots on the airport. Spitting and calling me a baby killer'.

avatar van Timothyvdmeer
De rol van Crenna is geniaal...wanneer ik de film kijk wil ik hem zelf ook wat aandoen

Timothyvdmeer schreef:
De rol van Dennehy is geniaal...wanneer ik de film kijk wil ik hem zelf ook wat aandoen

avatar van elandenburg
Blijft een topfilm! Geweldige actie en Stallone die helemaal los gaat.

avatar van paul83
Timothyvdmeer schreef:

Dat is Crenna niet, maar Dennehy. De beste man is al overleden overigens.

avatar van Timothyvdmeer
zag het idd had mezelf al verbeterd...kon helaas de post niet meer verwijderen.

avatar van baspls
I could have killed 'em all, I could've killed you. In town you're the law, out here it's me. Don't push it! Don't push it or I'll give you a war you won't believe. Let it go. Let it go!

Geweldige film. Weer echt eentje die je gezien moet hebben. Het is er vreemd genoeg nooit eerder van gekomen.

Goede cast, Stallone heeft weer eens bewezen dat ie prima een verhaaltje kan schijven (zoals eerder bij Rocky) en nog aardig kan acteren ook. De andere cast was ook erg goed en speelde hun rol met overtuiging.

Erg mooi opgenomen, ziet er erg goed uit. Totaal niet gedateerd. De stunts en effecten (ontploffingen) zien er erg goed uit en zelf veel beter dan wat we vandaag de dag voorgeschoteld krijgen. De gore was ook goed, realistischer dan gewoonlijk.

Mooie soundtrack van Jerry Goldsmith, die toch wel een van de beste componisten aller tijden is.

Goed verhaal, zeker als je bedenkt dat het deels geschreven is door Stallone zelf. Een goed vleugje drama in deze actiefilm. Van mij hadden er nog meer vietnam-flashbacks in mogen zitten. Vooral het personage van de generaal vond ik een erg goede toevoeging.

Hoe dan ook een zeer vermakelijke en goede film. Die iedereen gezien moet hebben.

avatar van John Barry
First Blood vind ik een goede en vermakelijke actie film.

Deze film gaat over oorlogsveteraan Rambo. Rambo word voor een nogal vreemde reden in een dorpje gearresteerd. Rambo heeft net ervoor te horen gekregen dat een goede vriend van hem is overleden. Dit gegeven en zijn onterechte arrestatie maakt dat Rambo een beetje doordraait en dat oude herinneringen van de oorlog in Vietnam terugkomen bij hem. Dit resulteert in een spectaculaire ontsnapping uit het politiebureau en wat volgt is een kleine oorlog tussen Rambo en het politie korps.

Die ontsnapping van Rambo uit het politie bureau vond ik een van de beste scènes van de film. Erg leuk om het gemak van Rambo te zien dat hij ontsnapt uit het politiebureau. Maar de gaafste scene vond ik hoe een klein groepje agenten in het bos in het donker op Rambo jagen, en Rambo iedereen stuk voor stuk op een geniale manier in de val lokt. Een erg goede scene.

Een keer gaat de film de mist in. Er word in de film 1 bazookakogel op Rambo afgevuurd. De agenten denken meteen dat Rambo dood is en dat het over is. In werkelijkheid is dat niet zo en is Rambo in een mijn in gevlucht. De agenten gaan er wel heel makkelijk vanuit dat Rambo dood, terwijl ze nota bene gewaarschuwd werden door een kolonel dat Rambo een man is die je niet zomaar kan uitschakelen. Dat de politie al concludeert dat Rambo dood is , nog voordat ze een lijk hebben gevonden is volstrekt ongeloofwaardig. De agenten gaan er in deze film echt te gemakkelijk vanuit dat Rambo dood is.

De scene in de mijn zelf is dan weer wel erg sterk. Vooral dat stuk tussen de ratten vond ik erg goed. Ook erg goed vond een actie scene wat eerder in de film dat Rambo aan een rotswand hangt en de bemanning van een helikopter probeert Rambo te neer te schieten. Rambo weet op een briljante manier uit zijn moeilijke situatie te komen. Een erg sterke scene.

In deze film krijg je veel actie. De actie in deze film vond ik erg geslaagd. Maar naast actie laat ook deze film zien wat een oorlog met militairen doet, wat voor trauma ze oplopen. Aan het eind van de film word dit ook duidelijk door een sterke monoloog van Rambo. Erg sterk gespeeld die scene door Sylvester Stallone. Stallone is de hele film eigenlijk goed opdreef. Stallone zet in deze film een geloofwaardige Rambo neer.

Ook de rest van de cast acteert goed. Ik wil Brian Dennehy als Sheriff Will Teasle er even tussenuit pikken. Dennehy zet in deze film een erg goede rol neer als de foute Sheriff. De Sheriff is in de film een grappig personage. Maar Dennehy kunnen we niet betrappen aan overacting. Hierdoor komt de Sheriff wel als een geloofwaardig personage over. Vooral de momenten , als de kolonel de Sherriff ongevraagd van advies komt voorzien en de Sherrif dan erg geïrriteerd raakt, zijn meesterlijk.

De muziek van deze film is van Jerry Goldsmith. Goldsmith zorgt voor een uitstekende soundtrack voor de film. Zijn muziek past erg goed bij de film. Verder vond ik het camera werk in deze film ook goed. Vooral in de scene dat Rambo in de mijn kruipt vond ik het camera werk erg goed.

Al met al vond ik First Blood een vermakelijke en een goede actie film.

4 sterren voor deze film.

paul83 schreef:

Dat is Crenna niet, maar Dennehy. De beste man is al overleden overigens.

Ehm.. hij is 76 jaar op dit moment. De beste man leeft dus nog.

avatar van Beertje45
Misschien bedoeld Paul83 op Crenna die inderdaad al een tijd niet meer onder ons is.

avatar van paul83
Beertje45 schreef:

Ik ben in de war met Charles Napier (van deel 2). Die is niet zo lang geleden overleden.

avatar van Glennekeeeee
spijtig genoeg viel deze film me toch wat tegen. rambo is een cultfiguur en al word door velen first blood als de beste gezien uit de reeks, het is toch niet de rambo die je denkt in deze film als je aan de naam rambo zou denken. de film is ook wat traag en dat rambo eigenlijk in een depressie beland word veel te laat duidelijk waardoor het in de rest van de film gewoon een opgejaagd wild is dat zich er overal vantussen kan krijgen. nee, als ik aan rambo denk, geef me dan maar iets als Rambo IV

avatar van Kondoro0614
Timothyvdmeer schreef:

Haha, dat heb ik al als iemand een hondje vermoord o.i.d. , echt iets waar ik niet tegen kan, dan word ik soms echt wel ff zo van "Als het echt was en ik kwam je tegen jonge" maar goed, alles is een film en ik hoop dat Crenna (Speler daar van) niet zo is in het echt

avatar van rcuppen79
Rambo en Rocky zijn toch wel de twee meest iconische rollen van Sylvester Stallone.

De film First Blood is gebaseerd op het gelijknamige boek van David Morrell uit 1972. Helaas is de politieke lading uit dat boek volledig achterwege gelaten in deze film. Hier is John Rambo het slachtoffer die aan het einde wordt gered door z’n voormalige commandant. In het boek wordt Rambo door diezelfde commandant aan het einde doodgeschoten. In zowel Rocky als Rambo speelde Sylvester Stallone de underdog, maar waar hij in Rocky de Amerikaanse droom verfilmde, laat hij met Rambo de keerzijde zien. Jonge mannen die voor hun vaderland vochten in Vietnam, werden bij thuiskomst veelal bekritiseerd door de bevolking. Met dit laatste gegeven doet First Blood echter te weinig. Ze concentreert zich meer op de actie dan op de politieke lading.

Inhoudelijk is First Blood dan ook niet heel erg bijzonder, maar een actiefilm kijk ik meestal ook voor de actie zelf en daar is bij First Blood niets mis mee. De actiescènes in het bos zijn onvergetelijk en maken van First Blood één van de betere films uit z’n genre.

avatar van Kondoro0614
First Blood

Vandaag dan toch zover gekomen dat ik eindelijk het eerste deel van Rambo heb gezien.. Ook wel "First Blood".. Ik heb voor deze film alleen Rambo (2008) gezien, misschien deze ook wel, maar dat kan ik me verder niet herinneren! Best wel leuk, Sylvester Stallone ken ik eigenlijk alleen nog maar van zijn laatste films.. Zoals Expendables etc. Maar nog nooit echt een film gezien met zo'n jong koppie als dat die bij First Blood heeft.. Ook Rocky heb ik nog nooit gezien, best wel schamend eigenlijk haha... First Blood vond ik wat dat betreft een erg leuke film, waar ik eigenlijk een soort oorlog's film had verwacht, kreeg je een Jacht - Survival film voor waar John Rambo (Sylvester Stallone) moest zien te overleven omdat die de politie en het leger achter zich aan heeft.. Als Ex-Commadant beleef je de "hunting - Skills" mee met Sylvester Stallone... Ik kon er wel van genieten! Vooral in het bos, toen de die eerste groep agenten te grazen nam, met die soort Pijlen dat die vast had gemaakt in de bosjes, die eruit schoten en zo in de been van de politie agent gingen, helaas zit er ook wel iets ongeloofwaarlijk in en dat is, dat het leger een Raket kogel naar binnen schoot in de mijn, en dat John Rambo dan net on komt en dat de politie erg snel een conclusie trekt terwijl ze nog niet eens een lichaam hadden gevonden O.I.D.

Zoals ik al zei is dit mijn eerste Rambo film, morgen ga ik, denk ik, Rambo 2 kijken en daarna drie! Dan heb ik deze ook gehad

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Deze weer eens opgezet. Eerste deel van de film was erg goed maar helaas, vanaf het moment hij in die mijn belandt wordt het een stuk minder. Veel ontploffingen maar allemaal een beetje zinloos. De scenes in het bos (ik dacht eerlijk gezegd dat de hele film zich in het bos afspeelde) waren stukken beter. Kleine bodycount trouwens, maar dat wordt in de volgende delen wel ingehaald.

Kleine rolletjes van bekende koppen Chris Mulkey en David Caruso. Goede rol van Dennehey. Minder overtuigend vond ik Crenna als Kolonel Trautman, een rol die eigenlijk was bedoeld voor Kirk Douglas.

De eerste en meteen de beste Rambofilm van de gehele reeks, rond de dwaas-trieste gevechtsmachine, waarin het Amerikaanse patriotisme (tegen het kwade communisme) welig kon tieren. Het eerste deel was echter van een beter kaliber en vrij intelligent opgezet (waarin een mens tweederangs behandeld werd en als een wild dier opgejaagd), met oorspronkelijke actiescènes. Sylvester Stallone hoefde niet veel te zeggen en dat was goed zo.

avatar van JeroenFR08
Nog ant nagenieten met de aftiteling, met die schitterende sountrack..

Ja oke, er word overdreven veel gebruik gemaakt van explosies, schieten enzo. Maargoed, ik ging deze film kijken met het idee verstand op 0 en gaan. Maar deze film heeft veel meer te bieden dan dat. De tijd vloog gewoon om, en ja dan is een film goed.

Moet zeggen dat dit voor mij de 1e film is, misschien met Copland, waar ik Stallone sterk vind acteren. Het is niet zomaar een personage, maar een personage die is gevormd door de oorlog in Vietnam. Ik heb er een zwak voor.

De filmmakers dienen een klacht in tegen de ontvangst van de Amerikaanse veteranen. Een mooie en sterke boodschap die zeker meeweegt in mijn cijfer.

Tja, gewoon genieten. Niks mis mee!

avatar van Mike 1984
Een getraumatiseerd oorlogsveteraan, perfect neergezet door Stallone. Dennehy alweer als sheriff, en een leuke Krenna. Overigens ook leuke om een jonge David Caruso te zien, die ik eigenlijk vooral ken van CSI Miami. Uitstekende actiefilm. Ik heb maar één opmerking. Terwijl hij in Rocky de perfecte acteur is voor de rol, is het naar mijn gevoel minder in Rambo. Rambo zou kunnen gespeeld worden door anderen. Ik denk daarbij aan Schwarzenegger, Van Damme, Willis of zelfs Chuck Norris. Maar "Sly" doet het uitstekend...

avatar van Insignificance
Of wat te denken van Michael Dudikoff.

avatar van Majestics
Ik weet nog dat ik ontzettend kon genieten van de sfeer in deze film. Het kleine stadje, de bergen, de bossen, een oorlogsveteraan die het moeilijk heeft.

avatar van FunkStarr
JeroenFR08 schreef:
Nog ant nagenieten met de aftiteling, met die schitterende sountrack..

Tja, gewoon genieten. Niks mis mee!

Mooi dat je deze film kunt waarderen! Ik wil niet vervelend gaan doen maar Ik quote even iets van je bij de film Leon:

JeroenFR08

geplaatst op 26 juli 2014, 1:10 uur, permalink

FunkStarr schreef:

Vreemde opmerking, alsof Stallone een slecht acteur is.

Komop, mr Stallone is niet zon best acteur. Die Remia reclame is natuurlijk wel het dieptepunt. Zag alleen van Musicman10 de parrallel met Stallone niet. Nu ik erover na den klopt het wel een beetje, met zn zware stem enzo. Alleen is Reno in deze film zo ontiegelijk goed, dat het allemaal gewoon klopt. Hij zet, integenstelling tot Stallone, wel een karakter neer.

Nu geef je dus zelf ook toe dat Stallone wel degelijk een karakter neer kan zetten, vandaar ook dat ik al zei Rocky, Rambo, Copland. Maar vind het in ieder geval tof dat je nu zelf toegeeft dat Stallone gewoon een hele goede acteur is (voor dit soort karakteristieke rollen).

avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

geplaatst op 26 juli 2014, 1:10 uur, permalink

FunkStarr schreef:

Vreemde opmerking, alsof Stallone een slecht acteur is.

Klopt, ik zat er op dat moment naast en daar moest ik na het zien van deze film op terugkomen. Natuurlijk zal Stallone nooit tussen de Spacey's of Day Lewisses van deze wereld komen, maar ja. Rambo neerzetten deed ie gewoon puik. Nou Rocky nog

avatar van FunkStarr
Rocky is misschien wel zijn allerbeste rol ooit. Je zal verbaast staan denk ik.

Dat was nog eens wat, toen...

avatar van Argyle
Heerlijke film om naar te kijken.

10.

80s classic.

Eéntje die ik nog nooit gezien had. Wel ooit stukken van een Rambo film gezien als klein kereltje, maar nooit echt veel interesse in gehad. Toch zal het niet deze geweest zijn, want ik had me eigenlijk aan een Vietnam-actiefilm verwacht. Blijkbaar speelt deel 1 zich gewoon in good old USA af.

Stallone valt te pruimen als hij z'n mond niet opentrekt. Het is een vreemde gewaardwording, maar vanaf het moment dat hij zich fysiek moet inspannen of hij een dialoog moet opdrammen (want er bij hem ook uitziet als fysiek inspannen) komt hij over als een geweldige randdebiel. Maar als hij gewoon z'n strakke, stille gezicht opzette dan viel het best mee.

De film oogde qua stijl iets serieuzer dan ik verwachtte, toch heb ik meermaals een oogje moeten dichtknijpen omdat het "maar" een actiefilm was. De hele vete tussen Rambo en de politiemacht is een beetje belachelijk en komt niet bepaald geloofwaardig over. Da's op zich niet eens zo'n groot probleem voor een film als deze, maar dat wil wel zeggen dat de poging tot enige meerwaarde in deze film wat overbodig aanvoelt.

De actie is redelijk, maar nergens echt geweldig indrukwekkend of enerverend. Stallone komt het best tot z'n recht als hij wat in het bos kan rondsluipen, het kat & muis spel op het eind was minder, zo ook de carchases en die vreselijke speech op het eind.

Er hing wat mij betreft nog een stevige 70s vibe in deze film, dat terwijl Rambo toch een écht 80s product is. Maar dat zal dan wel door de vervolgen komen neem ik aan. In ieder geval een enigszins verrassend eerste deel, maar niet bepaald veel beter dan ik verwacht had.