Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 172 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Sturges
Met onder meer: Steve McQueen, James Garner en Richard Attenborough
IMDb beoordeling:
8,2 (275.578)
Gesproken taal: Engels, Duits, Frans en Russisch
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Great Escape
"Put a fence in front of these men... and they'll climb it!"
Hoe streng bepaalde kampen ook door de nazi's werden bewaakt, altijd en overal waren er wel enkele vindingrijke en vastberaden mannen die op spectaculaire wijze wisten te ontsnappen. Om deze ontsnappingspogingen tot een minimum te herleiden, brachten de nazi's de 'risicogevangenen' samen in aparte, superstrenge bewaakte afdelingen. Hilts, een piloot met reeds 18 ontsnappingspogingen op zijn naam, laat zich door al deze maatregelen niet ontmoedigen. Samen met de geniale strateeg Bartlett en de slechtziende Blythe, werkt hij een gedurfd plan uit dat mogelijk voor vele gevangenen een weg naar de vrijheid kan betekenen.
Externe links
Acteurs en actrices
Hilts 'The Cooler King'
Hendley 'The Scrounger'
Bartlett 'Big X'
Ramsey 'The SBO'
Danny 'Tunnel King'
Blythe 'The Forger'
Sedgwick 'Manufacturer'
Von Luger 'The Kommandant'
Ashley-Pitt 'Dispersal'
MacDonald 'Intelligence'
Video's en trailers
Reviews & comments
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
Ik heb hier nog een bbc documantaire liggen. Die moet ik ook maar eens zien als ik echt tijd heb.
Thomas83
-
- 4029 berichten
- 3634 stemmen
Vermakelijke oorlogsklassieker, die meerdere elementen bevat om de vaart een beetje in de erg lange film te houden: spanning (sommige scènes zijn echt behoorlijk spannend nog), een boeiende "reconstructie" van de ontsnapping, en een vleugje humor, drama en actie. Ook bevat het verhaal nog behoorlijk wat plotwendingen. Het lijken er eigenlijk overdreven veel, maar blijkbaar is het meest echt gebeurd.
Qua uiterlijk is de film ook goed. De decors en het camerawerk zien er goed uit en de muziek klinkt prima. Daarvan is vooral een bepaald melodietje erg bekend geworden.
De film bevat meerdere bekende en goede acteurs, en het acteerwerk is dan ook dik in orde. Verder viel het me op dat er blijkbaar bewust geen Hitler-groet in de film zit. Waarschijnlijk omdat toen nog extra gevoelig lag?
Er zitten veel karakters in de film maar met redelijk veel daarvan krijg je toch nog een beetje een band. Je leert ze een klein beetje kennen.
Al met al een boeiende film, maar hij duurde me wel iets te lang. Het einde beviel me wel goed. Als je nagaat dat het waargebeurd is niet natuurlijk, maar het is in elk geval niet zo dat iedereen weet te ontsnappen, zoals je misschien verwacht. Vond trouwens wel dat de gevangenen nog behoorlijk veel privileges kregen, aangezien het ging om een extreem zwaar bewaakt kamp omdat het vol zat met beruchte gevangenen die al vaak ontsnappingspogingen hadden gewaagd. Gelijk aan het begin doen er al een paar een ontsnappingspoging, en daar wordt ook wel mild op gereageerd. En elke keer als er een gevangene de "cooler" uit stapte leek het wel alsof deze een weekendje er tussenuit was geweest, in plaats van dat deze er mentaal en fysiek aardig doorheen zat en er vies en ongeschoren uitzag.
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Verder viel het me op dat er blijkbaar bewust geen Hitler-groet in de film zit. Waarschijnlijk omdat toen nog extra gevoelig lag?
Welnee. Al tien jaar eerder werd er mee gelachen in Stalag 17.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Kon de verwachtingen niet helemaal inlossen. Flauwiteiten en ongeloofwaardigheden deden de film de das om. Sterk laatste half uur kon de score niet meer omhoog trekken. Prima vermaak verder, dat wel.
Thomas83
-
- 4029 berichten
- 3634 stemmen
Welnee. Al tien jaar eerder werd er mee gelachen in Stalag 17.
Die heb ik nog niet gezien helaas. Maar bedankt voor de reactie. 
Vraag me af waarom deze dan is weggelaten uit de film. Het viel me echt op. Voor zover ik weet kan de Hitler-groet maar op 1 manier worden uitgevoerd.
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
Verder viel het me op dat er blijkbaar bewust geen Hitler-groet in de film zit. Waarschijnlijk omdat toen nog extra gevoelig lag?
spoiler][/quote]
Deze film heb ik volgens mij 18x gezien (Die staat bovenaan in mijn kast, op nummer 1, mijn lievelings WO2 film van alle 153 die ik heb...) maar ja over tot wat ik wou zeggen..
Er zitten wel Hitler Groeten in de film. Als de Gestapo Commandant naar de Duitse Kampbewaker gaat om de opnieuw opgepakte , ontsnapte gevangenen uitteleveren en de kamp comandant een brief geeft dan doet de Gestapo Comandant wel een Hitler Groet.
Hij waarschuwt daarbij dat als ze de volgende keer opgepakt worden gedood worden en waarbij de kamp commandant antwoord dat dat niet in hun verantwoording ligt maar in die van de Luftwaffe. Omdat het RAF piloten waren die neergeschoten waren.
De Waffen-SS en Gestapo waren in WO2 zeer bekend om het doodschieten van gevangenen, of het nou Russen of Westerse Geallieerden waren. Bekendste is de Bloedbad bij Malmedy.
Ook doet de Duitse Gestapo Directeur, bij die kelder van de gevangenen vele malen de Hitler Groet...
Misschien was je het kwijt of was het niet opgevallen omdat ze er geen heil hitler bijzijden. Hij werd wel uitgevoerd.
OJA, deze film krijgt 5 sterren!
DIE Jeroen
-
- 42 berichten
- 44 stemmen
Dat einde vond ik wel flauw, eigenlijk. Na de ontsnapping uit de tunnel wordt de film minder sterk. Maar over het algemeen toch wel goede film; grappig, spannend, actie.
Weertenaar
-
- 1023 berichten
- 1024 stemmen
Een aardige ontsnappingsfilm waar helaas iets aan lijkt te missen: 4.00
Films die over ontsnappingen uit gevangenissen gaan vind ik doorgaans heel interressant, en dat geld dus ook voor The Great Escape, die zich ook nog eens in de oorlog afspeeld, een ander genre dat ik altijd geweldig vind om te aanschouwen. Die combinatie moest dus wel uitmonden in een succesvolle prent, maar helaas is dat maar gedeeltelijk gelukt. Ondanks dat The Great Escape al weer richting zijn vijftigste verjaardag gaat is dat deze prent zeker niet aan te zien. Het realisme, acteren en cinematografie zijn van een dermate hoog niveau dat dat vandaag de dag nog altijd niet zou misstaan. Maar straks meer daarover.
Laat ik beginnen met het verhaal. Of het nu origineel is of niet dat laat ik in het midden, maar feit is wel dat het verhaal zeer interressant is om te zien, daar het een waargebeurd verhaal betreft. Enkele zaken zijn misschien wat in twijfel te trekken, maar dat maakt voor deze film niet eens zo zeer uit. Vanaf de eerste minuut zit je direct in het verhaal, en bevinden de gevangenen zich nog geen twee seconden in het kamp of de eerste paar pogingen om te ontsnappen zijn al een feit. Subtiel is anders zal ik maar zeggen. Liever had ik dit wat anders gezien, het voelde nogal onwennig aan. Daarbij springt het verhaal vooral in het eerste half uur nogal eens op de raarste momenten in een totaal andere scene, waar ik eveneens nogal wat moeite mee had. Gelukkig werd dit na een halfuur fors minder toen men aan de tunnels begon te bouwen. Ondanks dat de film dik 2,5 uur duurt word er voor mijn gevoel vrij weinig aandacht aan de bouw van de tunnels besteed, dit had ik graag iets anders gezien.
Wat het acteerwerk betreft kan toch wel gezegd worden dat in de eerste plaats vrijwel niemand het laat afweten en er stuk voor stuk aardige tot zeer sterke rollen worden afgeleverd. Van een hoofdrol is niet zozeer sprake, maar die heeft deze prent dan ook helemaal niet nodig om te overleven. Steve McQueen zal altijd blijven voortbestaan als een bovengemiddelde acteur, ware het niet dat ik hem in Papillon een paar tikkeltjes sterker vond dan in deze prent, en dus geconcludeerd kan worden dat hij in deze prent niet op de toppen van zijn kunnen presteert. Richard Attenborough en vooral James Garner zetten naast McQueen een ijzersterke rol neer en leven beide zich helemaal in het verhaal in. Verder nog meer dan aardige bijrollen van onder andere Donald Pleasence, Charles Bronson en Angus Lennie. Waar veel ´oudere´ films toch wel om bekend staan zijn hun pure en sterke dialogen, en wat dat betreft heeft men met The Great Escape knap werk afgeleverd.
Ondanks dat het realisme hier en daar nog al in twijfel valt te betrekken word het over het algemeen allemaal zeer overtuigend neergezet, en dat zou ik haast nog belangrijker noemen dan dat de feiten zijn verdraait of zelfs totaal niet kloppen. Hoewel over het algemeen de duitsers in 9 van de tien 10 oorlogsfilms als ´barbaren´ worden afgeschildert is daar in deze prent nauwelijks sprake van. Zelfs als er gevangenen die zijn gevlucht moeten worden neergeschoten lijkt dit de duitsers zeer moeilijk af te gaan. Waarom de duitsers over het algemeen nogal ´zacht´ worden neergezet in The Great Escape is me dan ook een klein raadseltje. Verder hadden de gevangen in het kamp zeer veel vrijheid, wat ik eigenlijk ook wel zwaar in twijfel trek. Maar ja ik ben er niet bij geweest dus ik ga er maar vanuit dat het zo geweest is. Een ding vond ik nog wel wat vreemd toen een elftal vluchtelingen weer terug in het kamp werden gezet, maar toen Hilts werd gevangen moest hij als enige de barak weer in... Een beetje scheef naar mijn idee.
Het is toch wel opvallend dat veel films van veertig jaar en ouder over het algemeen een sterke cinematografie hebben. Of het is steeds toevallig dat ik de betere ´oudere´ films zie. Vooralsnog hou ik het maar op het laatste, maar opvallend is het allerminst. Ook The Great Escape staat weer als een huis, en laat men vrijwel geen steekje vallen. Tegenwoordig moet een film vooral vermaak bieden (in de juiste context gezien), maar toentertijd had men nog oog voor de technische kant van een film, en dat lijkt vandaag de dag van ondergeschikt belang te zijn voor het gros van de producties, helaas. Het camerawerk is ongelofelijk sterk, en als het aan mij ligt zelfs het sterkste onderdeel van deze prent. Veel variatie in camerastandpunten, verschillende technieken en prachtig geschoten plaatjes. Ook de montage is sterk, evenals de coordinatie. Men heeft zelfs toch wel een voor die tijd grootse stunt in de prent gezet met het crashende vliegtuigje, en dat ziet er nog heel behoorlijk uit ook, hulde! Soms ligt het er iets te dik bovenop dat men in de studio heeft opgenomen in een aantal scenes in de barakken, het vliegtuigje en vooral bij de shots inde tunnel is dit goed zichtbaar, maar dat mag de pret nauwelijks drukken. Verder noem ik nog een prachtige soundtrack die de film verder kleur geeft.
Ondanks dat het realisme, het acteren en vooral de cinematografie van een hoog tot een zeer hoog niveau zijn, lijkt er toch iets aan deze film te missen. Ondanks dat de film dik 160 minuten duurt word er voor mijn gevoel vrij weinig tijd aan de bouw van de tunnel besteed, wat veruit het interressantste onderwerp in deze prent is. Ook de strekking van het verhaal was niet altijd even sterk, en maakte men meer dan eens uitstapjes naar diverse subplotjes die inhoudelijk niet echt goed bij het verhaal aansluiten. Deze subplotjes leken er maar een beetje 'om heen te hangen'. Eigenlijk zou ik termen als onsamenhangend of 'als los zand' moeten gebruiken, maar daar doe ik de film iets te kort mee naar mijn idee. Niet dat er dan meteen een 4,5 in het vat had gezeten, dat zeker niet, maar de marge van een 4 is nu flinterdun, en met wat meer aandacht voor dit gegeven had men een zeer ruime vier kunnen scoren met The Great Escape: 4.00 (3.80).
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Deze film kon mij de eerste twee uur weinig boeien. Ik had deze film al meerdere keren gezien, ik vond de eerste twee uur waarschijnlijk daarom niet interessant genoeg meer en het duurde ook allemaal veel te lang. Het laatste uur maakte daarentegen veel goed en het verhaal klopte ook grotendeels met de historische feiten. Tenminste, als we deze site mogen geloven;http://www.historyinfilm.com/escape/real1.htm
Verder valt uit deze film op te maken dat het dus wel heel veel uitmaakte door welk Duits legeronderdeel een gevangenkamp bewaakt werd. In dit geval viel de verantwoording onder de de Luftwaffe die zeer humaan overkwam dit in vergelijking met de SS of de Gestapo. Zouden de laatsten dit kamp bewaakt hebben dat leek mij ontsnappen onmogelijk. Elke poging daartoe zou onmiddellijk met de dood bestraft worden.
3,5*
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Onder aanvoer van Elmer Bernsteins iconische, perfect afgestemde muzikale score gaat ‘The Great Escape’ ideaal van start, om vervolgens des te idealer te eindigen; telkens met een snuifje cynisme. Tussendoor presenteert ‘The Great Escape’ zichzelf als een hyperonderhoudende avonturenprent met een feilloze mise-en-scene (gekadreerd in het grootse widescreenformaat) en een gezonde dosis tongue-in-cheek humor. De nonchalance én présence van een zelfzekere McQueen lenen zich overigens perfect voor dergelijke ondernemingen en vormt an sich de aanzet voor de fascinerende inventiviteit waarmee de uiteenlopende bende zich van het Duitse bewind tracht te onttrekken. Die ontsnappingen gaan echter niet altijd gepaard met een glimlach, al zijn ze uiteindelijk niet meer dan een bezigheidstherapie in tijden van oorlog. Ten slotte brengt het grimmige slot balans, maar bovenal een diepere betekenis aan het geheel.
4*
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7288 stemmen
Goed opgebouwde klassieker met een schitterend acterende cast en spannend verhaal dat misschien iets te lang duurt maar nog steeds zeer goed is.
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Die heb ik nog niet gezien helaas. Maar bedankt voor de reactie. 
Vraag me af waarom deze dan is weggelaten uit de film. Het viel me echt op. Voor zover ik weet kan de Hitler-groet maar op 1 manier worden uitgevoerd.
Vreemd genoeg zit er tegen het einde wel een 'echte' Hitlergroet in.
Movsin
-
- 8286 berichten
- 8433 stemmen
Laat dit op exacte gegevens gebaseerd zijn, om duizend en één redenen vind ik toch veraf van oorlogsrealiteit.
rick@themovies
-
- 276 berichten
- 0 stemmen
Ernstige tegenvaller. John Sturges, regisseur van sterke films als 'Bad Day at Black Rock' en 'The Magnificent Seven' presenteert hier een bordkartonnen weergave van het lot van krijgsgevangenen in de Tweede Wereldoorlog.
De film zelf is al niet heel sterk met een ongeloofwaardig scenario en even zo ongeloofwaardige dialogen. Ook de karakters zijn volkomen tweedimensionaal; van de onbreekbare Hilts tot de sjacherende Hendley tot de volstrekt onnozele bewaker waarmee de laatste een deal sluit.
Het grootste probleem is de 'sterrencast'. Het is al vaker aangetoond dat het inzetten van een groot aantal 'top- acteurs' geen garantie voor succes is, en meer een recept voor mislukken. Zo ook bij The Great Escape, waar het grootste deel van de acteurs vooral egocentrisch bezig is met zijn 'eigen' ding en niet in dienst speelt van het verhaal en de film.
Grootste boosdoeners zijn James Garner, James Coburn, en Steve McQueen. De laatste flikte dat al eerder in 'The Magnificent Seven', ook een Sturges film. Maar in die film was het tegenover Yull Brynner nog wel grappig. In 'The Great Escape' heeft McQueen echt te veel last van een opgeblazen ego en is hij vooral bezig met zichzelf te profileren en te laten zien hoe 'cool' hij is.
James Garner bakt er ook weinig van en lijkt kwa handelen en manier van doen meer op iemand die met een tijdmachine van de jaren 60 naar de jaren 40 is verplaatst. Ik ben sowieso al geen fan van Garner, maar hier maakt hij er helemaal een potje van.
Ook James Coburn is geen moment geloofwaardig als Australiër (!) Sedgwick, die ook maar een beetje rondloopt als .... James Coburn.
Zelfs Richard Attenborough heeft last van het 'ego- circus'., want ook zijn spel komt geforceerd over. (McQueen en Attenborough speelden overigens 3 jaar later weer samen in het veel betere 'The Sand Pebbles')
Het gevolg van dit alles is dat er geen chemie tussen de acteurs is en alles totaal oppervlakkig blijft. Uiteindelijk resultaat is een (te) mooi plaatjesboek met enkele (onbedoeld?) grappige momenten, waarin niemand laat zien wat hij werkelijk in zijn mars heeft.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Laat dit op exacte gegevens gebaseerd zijn, om duizend en één redenen vind ik toch veraf van oorlogsrealiteit.
Noem eens 50 van die redenen dan, dat zal toch niet zo moeilijk zijn aangezien je er duizend en een hebt?
Ik snap niet wat je slecht aan de film vindt en als je gaat beoordelen dat de film onrealistisch is zit je hartstikke fout en heb je denk ik niet de nodige kennis over wo2.
Je ziet hoe de Gestapo met de krijgsgevangenen omgaat en in het begin ook met de kampleider. Zo was het in realiteit ook. Je ziet de jacht naar de krijgsgevangenen, beter zou niemand het kunnen doen. En de eindscenes dan hoe de krijgsgevangenen gedood werden, terwijl er gezegd werdt dat ze uit mochten rusten. Ook dat is typisch iets voor de SS of de Gestapo.
Voor mij is de film 1000% en 1% geslaagd, top acteerprestaties, origineel en waarheids getrouw verhaal, top locaties waar de film opgenomen is, super camera werk, super mooie uniformen/kleding en al dat maakt deze film voor mij de beste film die er ooit gemaakt is.
Nummer 1 in mijn Top 10!
5.0 sterren!
Movsin
-
- 8286 berichten
- 8433 stemmen
Wat mijn kennis over WO II betreft : ik was in die periode nog kind (8 jaar oud toen er weer vrede was), maar ik kan u verzekeren dat ikzelf en het gezin waarin ik werd grootgebracht de droefenis en ellende van de oorlog hebben gekend.
Deze ervaringen, mede met wat ik achteraf over de oorlog, in al zijn facetten, kon natrekken liggen wellicht aan de basis van mijn karige beoordeling van de film.
Ik zeg wel FILM, want als dit echt is gebeurd, dan heb ik helaas het gevoel dat dit alles beter in beeld hadden kunnen gebracht worden. Nu vond ik het onecht, bijwijlen oppervlakkig en af en toe leek het wel een spel ter glorie van enkele topacteurs die trouwens in deze context naar mijn gevoelen zeer ongeloofwaardig overkwamen.
Natuurlijk is dit een strikt persoonlijke mening en ik begrijp best dat vele anderen er een heel andere mening op nahouden, denkwijze die ik trouwens tenvolle respecteer.
Tenslotte, wat die "duizend en één redenen" betreft. Ik denk dat de betekenis van zegswijze "duizend en één..." genoegzaam bekend is.
'k Zal mij in de toekomst hoeden voor dergelijke rekenkundige uitdrukkingen.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Wat mijn kennis over WO II betreft : ik was in die periode nog kind (8 jaar oud toen er weer vrede was), maar ik kan u verzekeren dat ikzelf en het gezin waarin ik werd grootgebracht de droefenis en ellende van de oorlog hebben gekend.
Deze ervaringen, mede met wat ik achteraf over de oorlog, in al zijn facetten, kon natrekken liggen wellicht aan de basis van mijn karige beoordeling van de film.
Ik zeg wel FILM, want als dit echt is gebeurd, dan heb ik helaas het gevoel dat dit alles beter in beeld hadden kunnen gebracht worden. Nu vond ik het onecht, bijwijlen oppervlakkig en af en toe leek het wel een spel ter glorie van enkele topacteurs die trouwens in deze context naar mijn gevoelen zeer ongeloofwaardig overkwamen.
Natuurlijk is dit een strikt persoonlijke mening en ik begrijp best dat vele anderen er een heel andere mening op nahouden, denkwijze die ik trouwens tenvolle respecteer.
Tenslotte, wat die "duizend en één redenen" betreft. Ik denk dat de betekenis van zegswijze "duizend en één..." genoegzaam bekend is.
'k Zal mij in de toekomst hoeden voor dergelijke rekenkundige uitdrukkingen.
Oke, dat begrijp ik dan. Als u het meteen op deze manier duidelijk gemaakt had, was het gewoon helemaal perfect geweest.
Over die ''duizend en één...'' dat begrijp ik natuurlijk wel. Alleen ik bedoelde het sarcastisch 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Deze film had ik al tijden liggen, maar kwam tot gister toe nooit aan de beurt. Gister de eerste helft gezien en vandaag het tweede deel van deze film. Ik moet zeggen dat ik me behoorlijk vermaakt heb.
Ondanks dat het een oorlogsfilm is en het thema dus behoorlijk serieus is, komt deze film niet altijd zo over. Niet op mij in ieder geval, want ik vond (bijna) alles behoorlijk luchtig. Deze insteek vind ik opzich prima geslaagd, het stoort in ieder geval nergens. De film kijkt lekker weg, word soms wel eens een beetje spannend en zo nu en dan zelfs nog grappig. Heb in ieder geval, zowel in het begin als in het midden en het eind van de film een paar keer met een dikke glimlach zitten kijken. De gevangenen zelf zijn hier natuurlijk veelal de reden van, want die deden hun werk allemaal prima. Ondanks dat de film wel aardig lang duurt, gaat het graven van de tunnel behoorlijk snel. Althans, zo lijkt het. Het zou wat mij betreft wel leuk geweest zijn als er nog wat meer in dit gegeven verdiept werd. Nu werden de spotlights vooral op de gevangenen zelf gericht en die wisten behoorlijk te vermaken.
De beelden zijn erg mooi om te zien. De sfeer in het kamp is geweldig in ieder geval. Grappig dat Steve McQueen steeds apart in de cel word gezet en met zijn balletje tegen de muur aan de slag gaat. Daarnaast zijn de beelden - na de ontsnapping - al helemaal genieten geblazen. Prachtige gebieden, veel heuvels, bergen etc. Een genot om naar te kijken en vanaf dat moment de ontsnapte gevangenen individueel aan het werk te zien. Ieder beleeft zijn eigen dingen en het blijft steeds leuk om naar te kijken. De film bevat wel veel schoonheidsfoutjes, maar die ontdek ik vaak bij films met deze leeftijd. Ik kan er altijd wel om lachen. Veel ongeloofwaardige momenten en de Duitse soldaten die gewoon niet altijd even realistisch overkomen. Ik heb me er niet aan gestoord. Misschien wat jammer van het einde. Had het liever anders gezien, maar het is een waargebeurd verhaal, dus die valt logischerwijs niet even om te bouwen.
Leuke personages, geinige muziek, prachtige locaties, een prima sfeer en een geheel wat lekker wegkijkt maken dit een prima totaalplaatje. Dikke voldoende voor deze film, die ik vast nog wel eens uit de kast ga halen.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Bijzonder entertainende ontsnappingsfilm. Met een jongensachtig enthusiasme volg je het graven van de tunnels en de acties van McQueen. Er zit een behoorlijk tempo in de film waardoor we ons nooit door lange of langdradige stukken hoeven te werken. Wat ik een beetje jammer vond was het einde. Het had van mij allemaal wat grootser gemogen, had meer bij de film gepast. Neemt niet weg dat we met een klassieker te maken hebben die z'n status absoluut heeft verdient.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Een halve film te lang.
De film is aardig om volgen tot de eerste tunnel ontdekt wordt tijdens het drankfestijn. Daarna zakt de film helemaal in, verliest hij zijn momentum en wordt het een enorm saaie zit. Het 9 kleine negertjes einde doet de film uiteindelijk helemaal de das om.
Filmisch valt er een hele film niks te beleven. Erg saai in beeld gebracht, het enige wat opvalt is het oerirritante muziekje dat elke 10 minuten weer aanzwengelt en een opvallend Disney gevoel met zich meedraagt. Wat een keuze ook.
Acteerwerk vond ik ook maar pover, enkel Pleasance kon mij wel bekoren. Hij was dan ook het enige personage waarvan ik het spijtig vond dat hij het onderspit moest delven.
De eerste anderhalf uur zijn nog wel door te komen aangezien er redelijk goed gepland wordt om hele circus op te zetten. Eens het fout gaat begint er teveel mis te gaan zodat de film te lang gerekt moet worden. Na 2 stappen vooruit elke keer weer een stap terug. En realiteit of niet, triest dat ze die rekenfout gemaakt hebben. Zitten ze dan, de ontsnappingsexperts.
Tot halverwege hangt de film rond de 2*, de rest is oeverloos saai en duf.
1*
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het hier totaal NIET mee eens!
Negen kleine negertjes einde? Leg eens uit wat je bedoelt. Het einde was fantastisch en het had niet beter gekunt. Misschien weet je het nog niet, maar het is een realistische film. Heb je de film trouwens wel gezien? Want aan het begin wordt duidelijk vermeld dat de film op waarheidsgetrouwe feiten is gebasseerd. Dus als je het einde niets vind, is dat gewoon pech voor jouw.
Naar mijn mening is er juist heel goed gefilmd. waarom? Dat zal ik je eens vertellen!
- Het is een jaren '60 film. De technologie was nog niet goed en op sommige plaatsen kunnen ze dus niet als de beste filmen. Bijvoorbeeld onder de grond.
- Je kunt moeilijk in de hoogte gaan filmen, omdat de film zich alleen maar op de grond afspeelt. Het speelt zich af in een oersaaie kamp, waar de gevangenen weinig te doen hebben. Dan kun je ook niet veel filmen, omdat ze de film realistisch hebben gehouden.
- Ondanks de technologie hebben ze heel erg goed gefilmd, neem nou de tunnel-scenes en de nacht-scenes. Die zijn toch gewoon fantastisch? Alles is duidelijk en overzichtelijk gefilmd, je raakt geen een moment in de war door slecht camera-werk.
- Nadat de gevangenen ontsnapt zijn, verandert het landschap ook. De ontsnappings-scenes zijn daarom ook heel erg mooi!
Naar mijn mening is het camera werk gewoon fantastisch. Leg jij eens uit waarom jij vind dat niet vind!
Oerirritant muziekje? Volgens mij ben jij dan een van de weinige die dat vind. Veel mensen vinden het juist een heel erg mooi muziekje en het past bij de film. De muziek die voor de film gekozen is, is ook erg spannend. Je zou sommige muziek stukjes zo voor een Jamesbond film van nu kunnen gebruiken! En waarom geeft het jouw een Disney gevoel? Wat voor muziek zou jij gekozen hebben? Leg dat eens uit...
Ik vond het acteerwerk gewoon fantastisch! Hoe Steve MeQueen acteert en Charles Bronson, zo heb ik ze niet vaak zien acteren. Steve MeQueen deed het fantastisch, vooral in de laatste scenes van de film! En wat mij opvalt is: Jij geeft je mening, maar geeft geen of weinig argumenten. Geef eens argumenten...
De eerste anderhalf uur is niet redelijk goed gepland, maar enorm goed. Op een gegeven moment gaat het inderdaad fout, (wanneer de eerste tunnel ontdekt wordt, is hier een begin van) maar de spanning wordt daarna alleen maar verhoogd wat juist goed is! De film wordt helemaal niet lang gerekt, een ontsnapping duurt in de realiteit maanden of jaren, omdat even in een paar uur film te proppen is dus enorm moeilijk. Ze wouden de film realistisch en waarheidsgetrouw houden, dus wat jij als ''rekken van de film'' ziet, was misschien gewoon realiteit. Én dat hoort er nou eenmaal bij. Ik vond de film persoonelijk zelfs te kort, hij mocht van mij wel 2 of 3 uurtjes langer duren. Zo fantastisch vind ik deze film! En daarom vind ik een 1* absoluut niet aanvaardbaar!
Ik ben het hier totaal niet mee eens, de voorbereidingen duurden gewoon te lang. En als jij het niet zo hebt met realiteit films, kijk ze dan ook gewoon niet! En wat ik triest vind, is dat jij een 1* geeft voor zo'n mooie, goede, spectaculaire film terwijl je amper argumenten geeft!
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Mijn argumenten zijn anders eenduidig en talrijk:
- vreselijke muziek
- visueel oersaai
- matig tot slecht geacteerd muv Pleasance
- begint halverwege serieus te slepen
- stuk na de ontsnapping duurt veel te lang
Ik bedoel daarmee dat alle groepjes één voor één opgepikt werden. Eerst waren ze met 9, toen met 8, dan met 7, ... Erg saai stuk.
Hoe dicht het bij de realiteit aanzit boeit mij verder niet zo, als de realiteit te saai blijkt om te verfilmen (wat mij trouwens helemaal niet het geval lijkt) moet je het ook maar niet verfilmen.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Toch heb je geen goede argumenten.
Beantwoord mijn vragen:
- Waarom vind je het vreselijke muziek?
- Waarom vind je de film visueel orsaai?
- Waarom vind je dat er matig tot slecht geacteerd is?
- Waarom vind je dat het stuk na de ontsnapping veel te lang duurt?
Wat jij zegt is gewoon wat jij je vind, je zegt niet waarom.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5893 stemmen
Dat blijft het nog wat hij vindt, of OH nu zegt waarom of niet. En daarbij hoef ik het totaal niet te weten waarom iemand bepaalde muziek slecht vindt. Je houdt er van, of je houdt er niet van. Punt.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Omdat het deuntje mij deed denken aan muziek van een kinderfilm, in dit geval één of ander Disney live action gevalletje. Veel te monter en opgewekt, en na een tijdje ook geweldig irritant.
Omdat er alleen maar geregistreerd wordt. Puur functioneel camerawerk, vind ik helemaal niks aan.
Omdat ze op het einde vielen met bosjes en het mij echt geen fuck kon schelen. Dan doe je als acteur iets niet goed, na 3 uur film.
Omdat de film mijn aandacht toen al lang kwijt was en het laatste stuk enorm repetitief is.
Alleen maar een herhaling van zaken die ik reeds gezegd heb trouwens. Maar als je echt wil weten waarom mijn oor de muziek in de film als irritant beschouwt, of waarom ik vond dat McQueen mij niks deed, daar moet ik toch echt voor passen.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Jammer, want ik ben het totaal niet met je eens. De film staat namelijk ook in mijn top-10, op nummer 1. Deze film is zeker geen 1 waard, met een 2.0 zou het nog redelijk zijn. Maar een 1.0 gaat zwaar te ver, er zijn honderden films die jij wel slechter zult vinden dan deze...
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
er zijn honderden films die jij wel slechter zult vinden dan deze...
Inderdaad, Onderhond heeft dan ook meer dan 100 films een 0,5 gegeven. Dus een 1 is nog zeer gul als hij de film zo slecht vind.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Beoordelingen geven
Pre- en sequels

The Great Escape II: The Untold Story
1988
4 reacties
Gerelateerd nieuws

'The Great Escape' krijgt prachtige 4K-release: 'Een klassieker die z'n status absoluut heeft verdiend'

IJzersterke oorlogsfilm 'The Great Escape' morgenavond te zien op televisie

Vijf klassieke Tweede Wereldoorlog-films die niet uit je lijst mogen ontbreken
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.370 reacties

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Double Indemnity
Film noir / Misdaad, 1944
382 reacties

The Deer Hunter
Oorlog / Drama, 1978
1.077 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekoptimismzwitserlandhonkbalfamous scoregevangeneshowertweede wereldoorlogkrijgsgevangeneclaustrophobianazimachinegundystopieattempt to escapeuniformvrijheidepischgebaseerd op een waargebeurd verhaalprison guardontsnapping uit de gevangenistragedieontsnappenswastikabarbed wiresolitary confinementmotorfietsalpen bergenjaren 40
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








