Ladri di Biciclette (1948)

Alternatieve titels: The Bicycle Thief | The Bicycle Thieves | Fietsendieven

Italië

geregisseerd door Vittorio De Sica
met Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola en Lianella Carell

Een Italiaanse man krijgt tijdens de Grote Depressie een kans om aan de slag te gaan als posterplakker. Op zijn eerste dag wordt zijn fiets gestolen, en de kansen om zijn familie uit de armoede te halen zijn in gevaar. Hij neemt zijn zoon en enkele vrienden mee voor een zoektocht door de stad naar de fiets die voor hem zoveel betekent.

vic
dramatishe film die goed laat zien hoe belangrijk die fiets wel voor hem is. Een tijdsbeeld een indruk achterlaat

avatar van Macmanus
Ik heb hem nog niet gezien, maar ik heb gehoord dat het een hele goeie film is en het cijfer hier (ondanks nog maar 6 stemmen) liegt er ook niet om.
Queto Yurlunyur jij houdt erg van oude films, ik denk dat je deze ook maar eens moet gaan kijken

Staat al een tijd op mijn mustsee-lijst, maar ik heb 'm tot nu toe nog niet kunnen vinden.

avatar van Macmanus
Aha, misschien heeft je bibliotheek hem, daar haal ik vaak mijn klassiekers vandaan als mijn videotheek het niet heeft (en dat komt helaas regelmatig voor)

Deze moet je gezien hebben!!!!

schitterend en triestig.

avatar van jay73
Prachtige tijdloze film. 55 jaar oud en toch nog ontroerend.
Alleen...

...dat open einde kwam mij iets te snel. Plotseling was de film afgelopen! Maar dat geeft aan de andere kant wel een extra trieste lading aan het verhaal.

Gek trouwens om te bedenken dat die lieve kleine Bruno inmiddels al een pensioengerechtigde leeftijd heeft.

starbright boy (moderator)
Eenvoudig neorealistisch sociaal drama. Laat met een heel simpel verhaal de afhankelijkheid van armoede zien.
De kleine Bruno steelt terloops de show. De wanhopige blik naar zijn vader op het einde als hij een poging tot diefstal heeft gedaan is heel veelzeggend. Bruno verliest hier al zijn naïviteit en lijkt in enkele minuten volwassen te worden.
Deze bijzonder krachtige eindscene is veruit het beste aan de hele film.

starbright boy (moderator)
De film blijft zo duidelijk plakken dat hier wel een halfje bij mag. Zo'n film die stiekem meer indruk maakt als dat je denkt.

mooie beelden, maar verder heb ik besloten dat ik dan maar niet van het Italiaans neorealisme hou..

Adeline schreef:

Hoe kan dat nou?

Is dat de toepassing van het Engelse adagium If you've seen one flock, you've seen them all?

Caravaggio leek precies een oogje mee te piepen tijdens deze film, dat schaduwspel vooral in de langgerekte slotscène: een massa fietsen in vol daglicht, die ene fiets gebundeld in een palet van grote/kleine-schaduwen

De personages hier duiken steeds op vanuit schaduwen in de schemeringen, en dat geeft de film naar mijn gevoel een "zedige" (hmmm, bizar woord, ik besef het ) urgenti .

de scène in de kerk vond ik prachtig: vanuit de intentie "dat ze het goede doen", blokkeren ze het hoofdpersonage in zijn strijd voor zijn bestaan. Vanuit het goede het kwade bewerkstelligen

Mooi toch hoe het hier uitgelicht wordt

avatar van Ramon K
1 van de grootste meesterwerken allertijden! Een grote schande dat ik hier 3 jaar geleden slechts 3,5* voor over had. Schrijnend tot op het bot! Wat mij betreft de beste neo-realistische film ooit gemaakt. Een man die moet strijden voor zijn bestaan en uiteindelijk zijn waardigheid verliest. Zijn zoontje is in 1 klap volwassen. De enige troost die ze nog hebben is de liefde voor elkander. Een groots sociaal portret, een droevige schets van de depressiejaren in Italie, een film die tijdloos en universeel is. De Sica behoort bij de grootste cineasten ooit. Zijn ander neo-realistisch meesterwerk Umberto D is al even indrukwekkend. 5* uiteraard.

avatar van Bas17
Nieuwe DVD realease onderweg. Eind februari uit =)

Ramon K schreef:
Een grote schande dat ik hier (...) slechts 3,5* voor over had.

Dat geldt ook voor mij. Zeer indrukwekkend meesterwerk bij herziening, begrijp nauwelijks waarom ik niet direct 5 sterren heb uitgedeeld. Prachtige, ontroerende film over de machteloosheid van armoede.

5.0* en in mijn top 10 ermee (die ik bij de gelegenheid wat verder heb omgegooid)

avatar van Zavo
Ik had een vreemde kijkervaring bij deze film. Ik had vrij hoge verwachtingen, maar die kwamen in het eerste half uur helemaal niet uit. Tot de regenscene. Vanaf deze prachtige scene wordt dit opeens een hele goede film en kan ik zien waarom dit een meesterwerk genoemd wordt. Is dit een bewust omslagpunt in de film of lag het gewoon aan mij? Jammer, maar het eerste half uur haalt de rest echt omlaag vind ik. Toch nog wel 4*, maar dat had meer kunnen zijn.

avatar van Ramon K
Is dit een bewust omslagpunt in de film of lag het gewoon aan mij?

Ik heb qua stijl eigenlijk geen omslagpunt gezien. Ik denk dat je er gewoon nog in moest komen.

Nee, ik kan me ook niet twee duidelijk verschillende delen herinneren.

avatar van Freud
Ik weet zelfs niet wat je bedoelt met de regenscene, zo lang is het geleden dat ik deze gezien heb .

Dat neemt niet weg dat ik nog altijd onder de indruk ben van deze film, het einde is zo geweldig sterk, zo pijnlijk en zo mooi .

avatar van moviefreak#1
Mijn eerste aanraking met Vittorio de Sica is gelijk een hele aangename. Ik zat al vanaf de eerste minuut helemaal in de film en ik was gehypnotiseerd door de prachtige beelden en de werkelijk geweldige muziek.

Ik ga snel Umberto D. zoeken want dit smaakt naar meer.
5* voor deze prachtige film en laat ons hopen dat Ladri di Biciclette zo snel mogelijk in de top250 terecht komt.

FisherKing
Prachtfilm, wat een klassieke prachtige eind-scene 4.5 *

En een halve ster verhoging.

Inderdaad, de vertraging waar Zalva het over heeft in het begin. Ik kwam ook moeilijk in de film, terwijl dat bij Umberto D. eigenlijk meteen was.

98 stemmen hier, dat is niet iets waar we trots op moeten te zijn.

Hi-Tek
Tja het nou weer niet een typische film die even op de buis verschijnt, maar zolang er lovende recencies blijven komen zal er van zelf wel genoeg interesse worden gewekt om de film van een kijkbeurt te voorzien. Overigens zijn er nog genoeg andere films waar we kwa aantal stemmen niet trots op mogen zijn o.a. in de tip 150.

avatar van maxcomthrilla
Mooie Italiaanse film,

Hij begint wat langzaam, maar vanaf het moment dat de fiets gejat wordt, wordt de film interessant.

Leuk om te zien dat het verhaal af en toe wordt onderbroken door grappige elementen, zoals bv. de muziek. Daarnaast was de scène in het restaurant functioneel Een verwend rijk jochie eet en eet, terwijl het zoontje van de man hem probeert te overtreffen. . Kansloos natuurlijk. Die scène maakte de situatie van de man en van het jongetje wat schrijnender. Met als hoogtepunt het beteuterde gezicht van het zoontje toen pa een fiets jatte .

Maar deze film is lang niet zo schrijnend als een Nights of Cabiria. Vandaar een 4*

avatar van Ramon K
Maar deze film is lang niet zo schrijnend als een Nights of Cabiria.

Vind ik wel. Ik zie trouwens in de kritieken hier regelmatig terugkomen dat de film 'een trage start' heeft; ik ervaar dat helemaal niet zo.

avatar van Arnie
Mijn eerste film uit de hoogtijdagen van het neo-realisme. Vanuit dat oogpunt was het ook erg goed, een geweldig sociaal drama. Zeer sterk visueel onderbouwd, met als 'tranentrekker' de close-ups van Bruno... erg mooi. Dit is echter voor mij niet voldoende om een hoog cijfer te geven, daarvoor was de film me af en toe te traag en te naar. Tuurlijk, dat is ook en juist onderdeel van dit neo-realisme, maar het kon me niet genoeg bewegen om een diepe indruk ervan over te houden.

3,5*, en Umberto D. hoog op mijn must-see lijst.

avatar van Prudh
Heb de film gister ook gezien en even een dagje laten bezinken. Gister zou ik denk ik ook 3,5 hebben gegeven, maar kom nu wel tot de 4. Punten die ik eerst bekritiseerde, zoals het plotse einde, vind ik nu juist erg sterk. Waarom zou het verder gaan, het drama is voltooid na de vernedering voor hemzelf en de impact hiervan op zijn zoon.

Verder gewoon een erg mooie film - alle verwoede pogingen van de man, zijn zoontje op sleeptouw, het feit dat de fiets zo belangrijk is voor het gezin. Dat zoontje is trouwens echt een tof kereltje, een eigenzinnige wijsneus. Zoals ik zei: 4*

avatar van sonyjh
De film viel me tegen.. ik had meer verwachte.
Het ligt er niet aan omdat het al een oudere film is, ik heb massa's oude films gezien (inc stom films).

Ik zal eens een andere film van hetzelfde jaar noemen die stukken beter is: drunken angel.
De film zijn niet te vergelijken nee, maar het verschil is wel dat drunken angel veel beter is terwijl deze film beter scoort.

Hij was niet slecht, maar meer als 3* geef ik hem niet

djelle
sonyjh schreef:

Wat zijn we daar nu mee . Vertel liever eens wat je nu juist slecht vond aan deze film (argumenten?).

Zoals gehoopt (uiteraard), maar zeker ook als verwacht een erg goeie film. Een meesterwerk zelfs, vond hem nog beter dan het ook al erg sterke Umberto D (die ik eerder zag).
Heerlijk te zien dat sentiment en emoties eerlijk en oprecht kunnen overkomen in een film. En daarmee verwijs ik natuurlijk rechtstreeks naar veel van de hedendaagse meuk.
In heerlijke kleine dingen schuilt zo veel kracht. Hoe blij iemand kan zijn met een fiets, hoe desastreus het kan zijn diezelfde fiets te verliezen; het is nu niet meer voor te stellen. Schitterende scènes zijn de zoektochten (verschillende geweldige scènes) in de straten van Rome, het uit eten gaan (een van de mooiste scènes die ik ooit zag!) en het eind. Hartverscheurend. Briljante cinema die 4,5 sterren verdient en wellicht meer.

avatar van dutchtuga
Ietwat kleine teleurstelling. Zat te hopen op een meesterwerk maar het werd toch iets minder.
Film geeft een mooi beeld van het Rome na de oorlog. Armoede en overlevingsdrang druipen van het scherm af. Hoewel dit goed wordt overgebracht vond ik het cinematografisch niet denderend. Een beetje statisch in dit opzicht.
Maar dit feit ontnam mij niet het kijkplezier aangezien ik me makkelijk liet meevoeren door het verhaal, het sterkste punt van de film samen met het acteerwerk.
Ongelooflijk simpel verhaal maar tegelijk erg diep. Dat een object als een fiets de ondergang of overleving van een gezin betekent is voor velen van ons niet meer denkbaar, maar toch raakte dit onderwerp mij. Hier hou ik van, simplistische cinema die je toch weet te raken. Dit was natuurlijk niet mogelijk geweest zonder karakteracteurs. Prachtige italiaanse koppen die gespeeld worden door amateur acteurs, iets wat wel vaker werd gedaan, en na een Mamma Roma of Il Vangelo Secondo Matteo, ook hier weer met succes. De Sica krijgt het voor elkaar zijn acteurs tot meeslepende karakters om te toveren, hoewel het toch een tijd duurde voordat ik met de personages ging meeleven. Dat kleine jongetje stal zonder twijfel de show. Hij doet of zegt niet veel maar het was een genot om hem als sidekick van zijn vader te zien .
Over het einde heb ik een beetje een gemengd gevoel. Enerzijds vond ik het een anti climax. De dreun was veel harder aangekomen was de vader gearresteerd, zijn gezin in grotere armoede achterlatend . Anderzijds heeft de film een einde die op het eerste oog geen klap uitdeelt maar je wel met een onderhuids naar gevoel achterlaat aangezien het personage van de vader zichzelf te schande heeft gemaakt en dit de rest van zijn leven moet meedragen. Om het nog sterker te maken gebeurt dit alles onder de ogen van zijn zoontje voor wie de vader een voorbeeldfiguur moet zijn.
Misschien dat een tweede kijkbeurt mijn score omhoog krikt maar voorlopig geef ik hier 4* aan.

starbright boy (moderator)
Ik begon met een 3.5* en de film is nu een vaste waarde in mijn top 10, ik bedoel maar.