• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.004 stemmen
Avatar
 
banner banner

Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975)

Drama / Horror | 116 minuten
2,58 641 stemmen

Genre: Drama / Horror

Speelduur: 116 minuten

Alternatieve titels: Salò, or the 120 Days of Sodom / Salo of de 120 Dagen van Sodom / Salo - De 120 Dagen van Sodoma / Salo ou les 120 Journées de Sodome

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Pier Paolo Pasolini

Met onder meer: Paolo Bonacelli, Giorgio Cataldi en Umberto P. Quintavalle

IMDb beoordeling: 5,8 (71.798)

Gesproken taal: Duits, Frans en Italiaans

Releasedatum: 25 oktober 2001

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Salò o Le 120 Giornate di Sodoma

"The final vision of a controversial filmmaker."

Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Plaats van handeling: een afgelegen landhuis aan het Gardameer. Een hertog, een bankier, een politicus en een geestelijke laten negen jongens en negen meisjes bijeenbrengen. Terwijl drie courtisanes scabreuze verhalen vertellen ter inspiratie, vergrijpen de mannen zich op allerlei manieren aan de gevangenen. Een scala van sadistische en scatologische perversiteiten passeert de revue, uitmondend in een gruwelijke moordpartij...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

The President

Signora Castelli

Signora Maggi

Signora Vaccari

Sergio - Male Victim

Carlo Porro - Male Victim

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Reinbo schreef:

Elke scene speelt zich af binnen een soort klassiek

(hoogkunst?) tableau vivant.

Dat herinner ik me anders, maar moet de film daarvoor herzien (maar daar zie ik tegen op).

rep_robert schreef:

[

Maar als regisseur zijnde weet je tijdens het maken van een film als dit dat de boodschap door de manier van filmen hoogstwaarschijnlijk bij heel veel mensen niet zal overkomen. Ik zie er zelf namelijk nog steeds 0,0 in namelijk.

Haha, dit is pas redeneren. Pasolini wist al dat mensen hier niets in gingen zien. En tot deze 'wijsheid' kom je omdat je hier namelijk zelf 0,0 in ziet. En eigenlijk weet een regisseur sowieso wel of de boodschap over zal komen of niet. Waar basseer je dat in godsnaam op?

rep_robert schreef:

[Waar de 1 er van alles in blijft zien kan een ander gewoon totaal niets met een film en ziet hij niet meer dan dat hij ook werkelijk ziet. Dat ligt inderdaad ook wel lichtelijk aan de ontvanger, maar als je zulke dingen op een scherm tovert moet je niet raar opkijken dat veel mensen er van walgen

Met je eerste zin (wat een cliche is, maar wel waar) haal je jezelf al onderuit, om vervolgens toch weer de mist in te gaan (hoewel iedereen natuurlijk ziet wat hij werkelijk ziet, het gaat er dan nog steeds om of je er dan wat mee kan). Je eigen beleving gaat natuurlijk voor ten opzichte van wat iemand er mee bedoelt. Ik ben het sowieso wel eens met de stelling dat een film behoort aan het publiek. Je weet toch vaak niet wat een maker heeft bedoeld. Je opmerking dat het lichtelijk aan de ontvanger ligt, is volslagen belachelijk in een discussie over hoe een ontvanger naar een film kijkt. En wie zegt dat Passolini niet de mensen wilde doen walgen?

Wat dat betreft moeten regisseurs soms ook hun grenzen leren kennen.

Een regisseur moet helemaal niets en mag van mij lekker de grens opzoeken en overschrijden. Sterker; er zijn geen grenzen. Als jij het voor zeggen had, zou cinema een stuk saaier zijn.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

Maar als regisseur zijnde weet je tijdens het maken van een film als dit dat de boodschap door de manier van filmen hoogstwaarschijnlijk bij heel veel mensen niet zal overkomen. Ik zie er zelf namelijk nog steeds 0,0 in namelijk. Dat is ook het mooie van zelf kunnen denken. Waar de 1 er van alles in blijft zien kan een ander gewoon totaal niets met een film en ziet hij niet meer dan dat hij ook werkelijk ziet. Dat ligt inderdaad ook wel lichtelijk aan de ontvanger, maar als je zulke dingen op een scherm tovert moet je niet raar opkijken dat veel mensen er van walgen(al vind ik het eerder een slaapverwekkende film).

Moet ook aan een Serbian Film denken, veel mensen(waaronder jij) ziet er een aanklacht tegen de oorlog e.d. in, maar ik vraag me bij enkele scenes wel weer af wat ik er in godsnaam mee moet en of het niet op een andere manier verteld had kunnen worden(de beruchte baby scene bv.). Dat zijn gewoon dingen die niet eens in je op zouden mogen komen, je streeft je doel gewoon keihard voorbij met sommige dingen.

Wat dat betreft moeten regisseurs soms ook hun grenzen leren kennen.

Wat een onzin, waarom zou je als filmmaker je moeten richten op een zo'n reed mogelijk publiek? Je kunt toch ook als filmmaker een persoonlijk werk willen maken, omdat je iets te zeggen hebt (op jouw manier). Dan merk je achteraf wel of iemand het mooi vind of begrijpt of niet. het leuke van kunst is dat iedereen er op een andere manier tegenaan kijkt en je daarom verschillende reactie krijgt/uitlokt. Is ook zo veel leuker dan enkel 'crowd pleasen'.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:

(quote)

Dat herinner ik me anders, maar moet de film daarvoor herzien (maar daar zie ik tegen op).

http://billsmovieemporium.files.wordpress.com/2009/05/116506641_dfd34a2700_o.jpg?w=450&h=300

http://thefunambulistdotnet.files.wordpress.com/2011/07/salo2.jpg

http://jclarkmedia.com/pasolini/images/salo26.jpg

Zijn toch allemaal behoorlijk gestileerde schilderijtjes... Totaaltjes met daarbinnen een vaak symmetrisch opgesteld tableau vivant.

Ik ie overigens ook op tegen herziening. Weet niet of het er ooit van komt. Want makkelijk of plezierig kijkvoer is het allerminst.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Dat je daar op let zeg, zulke dingen vallen mij niet op. Vooral niet met een stel bukkende mensen voor je


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Wat een onzin, waarom zou je als filmmaker je moeten richten op een zo'n reed mogelijk publiek? Je kunt toch ook als filmmaker een persoonlijk werk willen maken, omdat je iets te zeggen hebt (op jouw manier). Dan merk je achteraf wel of iemand het mooi vind of begrijpt of niet. het leuke van kunst is dat iedereen er op een andere manier tegenaan kijkt en je daarom verschillende reactie krijgt/uitlokt. Is ook zo veel leuker dan enkel 'crowd pleasen'.

Heeft niks met crowd pleasen o.i.d. te maken, soms gaan regisseurs gewoon te ver, zoals ik al zei. De beruchte baby scene in a Srpski Film is totaal overbodig en het is gewoon kansloos ziek dat iemand uberhaupt van zulke gedachten heeft, laat staan dat je het ook nog is filmt. Neigt toch tegen het walgelijke aan en heeft niets meer met artistieke vrijheid te maken.

Tuurlijk heeft een regisseur alle artistieke vrijheid die hij wilt hebben, maar net zoals de vrijheid van meningsuiting moet je ergens grenzen trekken. Salo heeft ook enkele scenes waarvan ik denk, moet dat nou? Het kan makkelijk op zoveel verschillende manieren verteld worden en vervolgens kiest Pasolini weer voor de ene na de andere rare en saaie scene.


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Deze film wil echt nog een keer zien. Het schijnt een echte klassieker te zijn.


avatar van maurice32

maurice32

  • 1194 berichten
  • 1681 stemmen

Holy shit


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Wat valt er te heilige schijten?


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een van de meest controversiële films, gebaseerd op het boek van Marquis de Sade, uit de geschiedenis; opmerkelijk is dat Pasolini niet lang na de verschijningsdatum werd vermoord en dat tot op heden deze moord nooit is opgelost (er zijn mensen die een verband zien met deze film). Net als het boek valt de film in drie delen uiteen. Ik heb ergens gelezen dat de bewerking van Pasolini dezelfde mechanismes bevat die hij eigenlijk verkettert; ik heb dat nooit helemaal begrepen, want denk ik dan: wanneer je dat vindt dan laat je dat toch zien..... In de verschrikkelijke en ranzige beelden van geweld, vernedering en misbruik kan ik geen enkele kritiek ontdekken op dictatuur, fascisme en autoriteit. Wel is Salò een van de meest onverholen films over fascisme en dictatuur. Moeilijk om hier een cijfer voor te geven.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Zei de Paus toen hij op de wc zat en in de pot keek


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

gauke schreef:

opmerkelijk is dat Pasolini niet lang na de verschijningsdatum werd vermoord en dat tot op heden deze moord nooit is opgelost

Was het zelfs niet zo dat hij al vermoord was vóór dat de film uitkwam?

EDIT: P³ is op 2 november 1975 vermoord en de film kwam uit op 10 januari 1976.

De geruchten zijn inderdaad dat het met deze film te maken zou hebben, maar aangezien de film toen nog helemaal niet uit was lijkt mij dat redelijk onwaarschijnlijk. Tenzij het iemand is geweest die met de film te maken heeft gehad...


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Was het zelfs niet zo dat hij al vermoord was vóór dat de film uitkwam?

EDIT: P³ is op 2 november 1975 vermoord en de film kwam uit op 10 januari 1976.

De geruchten zijn inderdaad dat het met deze film te maken zou hebben, maar aangezien de film toen nog helemaal niet uit was lijkt mij dat redelijk onwaarschijnlijk. Tenzij het iemand is geweest die met de film te maken heeft gehad... [/quote]

Je hebt gelijk; de berichtgeving die ik gelezen heb klopt dus niet.

En om helemaal precies te zijn: de film is voor de eerste keer vertoond op het filmfestival van Parijs op 22 november 1975.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

Oh dat zou kunnen. Ik heb naar de release datum op IMDb gekeken, daar staat dat hij uitkwam op 10 januari 1976 in Italië. Maar 22 november 1975 is nog steeds 20 dagen na zijn dood...


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Thorak schreef:

Oh dat zou kunnen. Ik heb naar de release datum op IMDb gekeken, daar staat dat hij uitkwam op 10 januari 1976 in Italië. Maar 22 november 1975 is nog steeds 20 dagen na zijn dood...

Nogmaals, je hebt helemaal gelijk.


avatar van herder

herder

  • 425 berichten
  • 0 stemmen

Een leuke film voor de pedofielen onder ons.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Heb je ook nog ergens iets zinnigs te melden?


avatar van herder

herder

  • 425 berichten
  • 0 stemmen

Een film die mij een vies gevoel geeft. Paar mensen die totale macht hebben over machteloze kinderen. Het laat zien hoe makkelijk men misbruik van macht kan maken.

Verder weet ik niet hoe oud de kinderen waren, maar hopelijk waren ze niet minderjarig.

Overigens ga ik liever dood dan dat ik me op deze manier laat gebruiken, dus had graag paar macho's onder deze misbruikte kinderen gezien.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Ik heb de film afgezet. Dit is zo pervers, daar kan mijn maag niet tegen. Geen cijfer gegeven, want zelfs een 0,5 is nog te veel.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Mis is het niet juist een hele goede film, aangezien het juist wil aankaarten hoe afschuwlijk onderdrukking is. Zou het leuk zijn om naar te kijken, dan zo het pas mislukt zijn in z'n opzet.


avatar van herder

herder

  • 425 berichten
  • 0 stemmen

Pervers of niet pervers, het was wel zeer onderhoudend.

Maar heb het lang geleden gezien, dus wie weet kijk ik er nu wel anders naar.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Reinbo schreef:

Mis is het niet juist een hele goede film, aangezien het juist wil aankaarten hoe afschuwlijk onderdrukking is. Zou het leuk zijn om naar te kijken, dan zo het pas mislukt zijn in z'n opzet.

De waarschuwing vind ik prima, als ik maar niet hoef te kijken (uit zelfbehoud).


avatar van mauwiewauwie

mauwiewauwie

  • 386 berichten
  • 0 stemmen

Leuk filmpje weet nu ongeveer waar Tom Six een heel ,heel klein beetje inspiratie vandaan heeft gehaald,nou ik vond dit makke lammetje van een italiaanse Homoseksueel ex-comunist tevens marxist niet zo schokkend als men beweerde maar mischien in 1976 wel ik was toen 8 jaar.

Had toen het boek van meneer Adolf Hitler gelezen en was niet zo onder de indruk van deze.

Dit is gewoon kunst en schockeert mij niet is meer een voorloper van de japanse gore,die ik een stuk beter vind kwa film en bloed ,maar deze film ,dit is kunst met een kleine letter k.

Als ze nu die jongen(die doodgeschoten werd omdat hij sex had met een negerin) op de bakplaat hadden gelegdt en deze lekker op hadden gepeuzeld Was de impact nog een beetje aangekomen maar ik vond het meer een komedie en was teleurgesteld dat ze alleen maar chocokadecake aten vond de man die zijn bips elke keer liet zien wel een soort van marx brother (moet je me bips even zien) die was wel goed bezig met zijn loense oog en bipsmanie.

Voor de rest jammer dat de special effects en beetje tegenvielen (was mischien voor deze tijd wel zeer exclusief) maar ze hadden hier zeer zeker veel meer uit kunnen halen maar de ketchup was schaars in 1975 even als de tomaten al hadden ze wel genoeg chocolade cake?

Ik denk voornamelijk dat de regisseur de 'Homoseksualiteit' een beetje uit de taboe sfeer wilde halen om de echte bikkels de biosscoop in te lokken daarom deze shock doc heeft gemaakt.

Nee ik vond hem nogal tegenvallen en geef een magere 4,2 8,5/10 omdat ze hem voor de film hebben vermoord en de premiere niet heeft mee kunnen maken het was wel de kroon op zijn oeuvre

(markies de sade [adolf hitler} vind ik ervan)


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

PPP is mógelijk om deze film vermoord. Niet óm deze film vermoord! Het is helemaal niet bekend wáárom PPP is vermoord, de dader is namelijk nooit gepakt.

Het is tevens zeer onwaarschijnlijk dat deze film er iets mee te maken heeft aangezien nog niemand die gezien had op het moment van de moord. Het klinkt natuurlijk wel lekker spectaculair dat hij vermoord is om deze film en het zou me ook helemaal niet verbazen als dat fabeltje door de filmmaatschappij de wereld in is geholpen, maar het is verre van waarschijnlijk.


avatar van Regan_Robbie24

Regan_Robbie24

  • 586 berichten
  • 635 stemmen

ik vraag me af, ik heb veel horrorfilms gezien, maar is deze echt zo gruwelijk als ze zeggen? dat ie zelfs erger is dan Saw (wat ik saai vond eigenlijk)? Want ik wil em wel zien opzich, alhoewel het er vreemd uitziet allemaal.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

Dit is de enige film waar ik tijdens het kijken misselijk van werd. Dus ja. Of je het echter een goede film zal vinden zal ik niet durven te voorspellen....


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

neo schreef:

Dit is de enige film waar ik tijdens het kijken misselijk van werd.

Ik werd tijdens het kijken van deze film ook misselijk en daarom kreeg deze film van mij een 2,0*. Je gaat toch geen films bekijken om misselijk te worden, tenzij je er van houdt om jezelf te kastijden.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

Ook ik werd misselijk en had héél veel moeite om niet letterlijk over mijn nek te gaan. Dit kwam alleen niet door de 'horror' maar door de chocolademousse scène. Qua horror gaat het nergens over, alleen het laatste kwartier zitten er gruwelijke scènes in, maar die zien er zo slecht uit dat alleen het idee nog wat horrorgevoel geeft. De acteerprestaties zijn helemaal zwaar onder de maat.


avatar van mauwiewauwie

mauwiewauwie

  • 386 berichten
  • 0 stemmen

Het enige waar ik meestal misselijk van wordt is de troonrede op de 3e dinsdag in september!!

De regisseur maakt een film ter nagedachten hoe hij over de Nazi's dacht en in zijn brein een briljant plan kreeg om ter nagedachtenis van mede de dood van zijn broer dus het fascisme -

Fascisme (Italiaans: fascismo) is een politiek stelsel dat aan de macht was van 1922–1943 in Italië, van 1928–1974 in Portugal, van 1939–1975 in Spanje en nu nog steeds bestaat in andere landen, ook het nationaal-socialistisch bewind van Adolf Hitler en zijn partij de NSDAP van 1933–1945 in Duitsland wordt weleens fascistisch genoemd. Eén partij of persoon heeft alle macht. Het fascisme is anticommunistisch, antiliberaal en extreem nationalistisch bron Wikipedia.

Dus zo heeft uitgebeeld en alleen op de geest van de mens opspeelt in principe zit er niet zo heel veel schokkend materiaal in maar is de film wel controversieel te noemen met scene's over poep en seks en martelen zowel psychologische opzichten als mentale opzichten.Maar om nu te zeggen dat er veel te zien is niet ,maar met overdreven verhalen wordt meestal wel een point tot discussie uitgelokt en dat is deze regisseur zeer goed gelukt we praten er nu nog over!!

Daarom ook een 4 gegeven en niet om de gore want dan had deze film nog geen 1 ster gehad

je ziet maar weinig het is alleen aanzet tot maar ik zal er zo als gewoonlijk wel weer naast zitten ik ben gewoon zelf ziek en gestoort op een prettige manier.


avatar van Regan_Robbie24

Regan_Robbie24

  • 586 berichten
  • 635 stemmen

heb de film gezien, werd er niet bepaald vrolijk van, en ja het is goed gespeeld enz. maar niet mijn soort film, het gaat me te ver.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

wibro schreef:

Ik werd tijdens het kijken van deze film ook misselijk en daarom kreeg deze film van mij een 2,0*. Je gaat toch geen films bekijken om misselijk te worden, tenzij je er van houdt om jezelf te kastijden.

Dat is nu juist één van de redenen waarom ik dit zo'n briljante film vind. Als een film mij ontroerd, of in dit geval ontregelt en misselijk maakt is de film de maker geslaagd om mij iets voor te schotelen wat mij altijd zal bijblijven. Fascinerende cinema. Alleen is dit wel de enige hooggewaardeerde film waar ik niet ieder jaar ''vrolijk'' voor ga zitten.

Gerelateerde tags

italiëchristendomkindermishandelingverkrachtingchild labourseksueel misbruikgebaseerd op boekitaliaansfascismegroup sexbishopnazifascistrage and hatepolitical instabilitysadismevomitsodomy spankingverraadslaughterdonkere komediedead childtragic executionerstatutory rapesexual art sexual tensionrape victimanal sexdark killer conflictslaughter begins brutal deathmartelenrape and murderuitvoeringbloedbadviolent deathtabooteenage rape catholicsadistic sexfeces masturbatiestory in storyblood type cultfilmdominanceintercourse religious hypocrisykwaadaardigartistic intercourse ritual murdersexual torturedvdlibertinecoprophiliascat catholicismvomitingunderage sex teen suicidetortured to deathdeath camp criterionchildhood sexual abusenon conformity nazi occupationkill count nazismedisturbed teenagerdie evil dictatorhorror fanskids in peril rape revengepre-teenkilled misbruikdisgustinghell on earthsex slaverysex slave fear of dyingpower abusetit fuckingsudden deathgraphicsad story life or deathabusedbrutal deathsitalian cinema nazi war criminalchildren on warrejected betrayal of trustnazi crimes lgbt interestfrequent executionsforced to watch rapenazi italy