Genre: Drama / Horror
Speelduur: 116 minuten
Alternatieve titels: Salò, or the 120 Days of Sodom / Salo of de 120 Dagen van Sodom / Salo - De 120 Dagen van Sodoma / Salo ou les 120 Journées de Sodome
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Pier Paolo Pasolini
Met onder meer: Paolo Bonacelli, Giorgio Cataldi en Umberto P. Quintavalle
IMDb beoordeling:
5,8 (72.404)
Gesproken taal: Duits, Frans en Italiaans
Releasedatum: 25 oktober 2001
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Salò o Le 120 Giornate di Sodoma
"The final vision of a controversial filmmaker."
Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Plaats van handeling: een afgelegen landhuis aan het Gardameer. Een hertog, een bankier, een politicus en een geestelijke laten negen jongens en negen meisjes bijeenbrengen. Terwijl drie courtisanes scabreuze verhalen vertellen ter inspiratie, vergrijpen de mannen zich op allerlei manieren aan de gevangenen. Een scala van sadistische en scatologische perversiteiten passeert de revue, uitmondend in een gruwelijke moordpartij...
Externe links
Acteurs en actrices
The Duke
The Bishop
The Magistrate
The President
Signora Castelli
Signora Maggi
Signora Vaccari
The Pianist
Sergio - Male Victim
Carlo Porro - Male Victim
Video's en trailers
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij moet je de film om het te kunnen waarderen juist benaderen alsof het, het alledaagse portreteerd, want pas dan wordt duidelijk dat het alkedaagse niet zo heel erg afwijkt van hetgeen we hier voorgeschoteld krijgen... Wie hierin shock value zoekt of vindt, mist het hele punt dat de film maakt......
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
Ik heb je vorige post gelezen Reinbo. Hoe machthebbers vanaf hun hoge positie de mens nog slechter behandelen e.d. Maar ik heb dat niet uit de film kunnen opmaken. En daarom mijn lage score.
yeyo
-
- 6360 berichten
- 4644 stemmen
Wat een onzin! Nu zeg je dat het niet uitmaakt dat de symboliek niet begrepen wordt want het is indrukwekkend of sterk geregisseerd. Maar als dat het geval is, dan had het WEL begrepen geworden, want dat is namelijk sterke regie. Ik kan straks ook (statisch en afstandelijk) mijn drol filmen want dat interreseerd jou meer.
Sja, omdat ik niet kan doorgronden wat jij symboliek noemt. Blijkbaar verwacht je dat in een 'goede' symbolische film achter elke scène één of andere sublieme, metaforische verklaring / betekenis zou moeten zitten. Dat interesseert me niet, omdat het te arbitrair is.
Boor ik daarmee de film helemaal de grond in? Dacht het niet....
En hoe moest ik dat uit je oorspronkelijke mening afleiden? Daar stelde je enkel dat de film gewoon willekeurige ranzigheid is en dat het onvoorstelbaar is hoe mensen zich zouden willen affiliëren met dit soort 'bagger'.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zie mijn laatste zin van de vorige post en stel jezelfe de vraag wat viezer is. Poep of dode vogeldin rottende druifen drap..... (coq au vin)
Kortom, als het eten van poep zo afschrikwekkend is, wat is dan een soort die dode vogels in rotternde druivendrap op zijn met zilver gedekte tafels zet. En hoe groot is het verschil tussen de machthebbers in salo en zij die bij ons de macht hebben. (denkend aan die Franse bank president en het kamermeisje) nee, als Salo je schokt, zou de mensheid je evenzo moeten shockeren... Wij zijn nu eenmaal zo.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
Sja, omdat ik niet kan doorgronden wat jij symboliek noemt. Blijkbaar verwacht je dat in een 'goede' symbolische film achter elke scène één of andere sublieme, metaforische verklaring / betekenis zou moeten zitten.
Ja, of de beelden moeten van zichzelf prachtig zijn, dan staat dat opzichzelf. Maar dat symbolische en die metaforen heb ik van de wiki pagina, en komt van de regisseur zelf. Die vond het denk niet arbitrair.
En hoe moest ik dat uit je oorspronkelijke mening afleiden? Daar stelde je enkel dat de film gewoon willekeurige ranzigheid is en dat het onvoorstelbaar is hoe mensen zich zouden willen affiliëren met dit soort 'bagger'.
Ja, daar heb je gelijk in. Ik begrijp niet dat Morricone dit script in handen gekregen heeft en stond te springen om de muziek te verzorgen. En die arme acteurtjes, daar had ik het mee te doen.
Maar ik zal een mislukte film geen bagger meer noemen, ook al staat er in mijn post waarom ik dat vind.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
Zie mijn laatste zin van de vorige post en stel jezelfe de vraag wat viezer is. Poep of dode vogeldin rottende druifen drap..... (coq au vin)
Kortom, als het eten van poep zo afschrikwekkend is, wat is dan een soort die dode vogels in rotternde druivendrap op zijn met zilver gedekte tafels zet. En hoe groot is het verschil tussen de machthebbers in salo en zij die bij ons de macht hebben. (denkend aan die Franse bank president en het kamermeisje) nee, als Salo je schokt, zou de mensheid je evenzo moeten shockeren... Wij zijn nu eenmaal zo.
Ja. ok! Maar waarom moet jij me dat vertellen, en doet de film dat niet?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach, soms heb je wat uitleg/sturing nodig. Zonder zonder we nog steeds enkel naar liedjes uit de Berenboot en K3 luisteren. Het is juist mooi dat dit soort werkjes bijdragen aan onze ontwikkeling en kijk op zaken.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
Nee, ik vind het een gebrek van de film zelf, bovendien was wat jij in de film ziet dan al duidelijk na 10 minuten, de rest van de film is dan gewoon slecht.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hoe kun je nu stellen dat je het eerst niet zag en nu dat het nat 10 minuten wel duidelijk was...
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
Ik zag het helemaal niet, maar als je uit een aaneenschakeling van sadistische en perverse actie's kan afleiden dat machthebbers ons in de macht hebben en die macht misbruiken, dan was dat wel duidelijk na 10 minuten, in de 106 resterende minuten gebeurt niks nieuws. Saaie film eigenlijk.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
En toch zeg ik dat deze film bij jou toch wel indruk gemaakt hebt, wimnoot, want je raakt er niet over uitgepraat. 
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
Dat komt omdat mensen niet willen accepteren dat de film een mislukking is. Maar ik denk dat ik die mensen toch niet kan overtuigen, dus ik denk dat ik er nu wel aardig klaar mee ben.
Zal binnenkort die Matheusfilm is gaan kijken. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Voor mij is de film dan ook geen mislukking. Ik vond het twee uur lang uitermate boeiend. Een grotesk schouwspel.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
Het is maar waar je van houdt.
Maar ik mag toch wel vaststellen dat een film mislukt is als zijn metaforen en symboliek niet overkomen, die er volgens de regisseur zelf inzitten? Dat er mensen zijn die dit soort taferelen boeiend vinden was niet de man's opzet. Hij wilde naar verluid een statemanet maken tegen fashisme, en men zegt dat het poep eten een metafoor was voor de massa productie van voedsel en dat wij in ons kapitalistische systeem geen keuze daarin hebben. Als iemand dat uit de film heeft kunnen halen krijgt die van mij een 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dank je wel dan. Vond het er nogal dik opliggen. En waarom zou het voor iedereen duidelijk moeten zijn? Dan krijg je een film als Avatar, waarbij alles afgestemd is op een zo breed mogelijk publiek.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
jij gaat van het ene uiterste naar het andere. De beelden die in Salo te zien zijn, zijn zo extreem dat er een statement mee gemaakt wordt, en daar faalt de film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Enkel omdat jij en nog wat kijkers die op de shock value afkomen het er niet uithalen?
Ik zou zeggen dat de hele discussie hier al het tegendeel aantoont.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3930 stemmen
Lees mijn post van 9:56 nog maar is.
Het valt er niet uit te halen, jou uitleg is ook weer heel anders als die van Pasolini zelf.
En enkele andere users is ook zwak uitgedrukt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het leuke van kunst is dat het aanzet tot nadenken. De toeschouwer haalt er soms zelfs dingen uit die de regisseur niet eens zo bedoeld heeft en vise versa. Dus of alle bedoelde statements er door iedereen iedereen uitgehaald worden vind ik niet zo interessant en is evenmin van (groot) belang. Feit is wel dat deze film discussie ontlokt, waarin de thematiek die aangekaart wordt besproken wordt. In die zin slaagt hij dus (indirect) wel in zijn opzet.
Glacius
-
- 4303 berichten
- 3040 stemmen
Opzich is wel duidelijk hoe bepaalde aspecten van fascisme worden uitgebeeld, omdat het er inderdaad dik opgelegd is, maar tegelijkertijd misbruik van gemaakt om een zo smerig mogelijk filmpje te maken. Dat laatste is dus ook het overheersende aspect wat mij betreft en niet het idee erachter.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zo smerig is het toch allemaal niet.... Had makkelijk nog 10 keer grover en goorder gekund. Vond het juist wel ingetogen en stijlvol gedaan. Prachtige art direction (die fijn contrasteert met hetgeen zich afspeelt) en mooie cinematografie duiden er ook op dat het hier niet gaat om enkel een zo smerig mogelijk filmpje te maken.
Rascal
-
- 537 berichten
- 792 stemmen
Martelscène was aardig grof - en effectief - op het einde. De echte 'Saw/Hostel" als je het mij vraagt. Daarmee wordt t weer eens duidelijk dat mensen toen en nog steeds bruut worden afgeslacht
Het ranzige gedeelte is hiddious, maar mensen zijn waarschijnlijk zo. Zeker in die setting. Hoge piefen bij elkaar tegenover de jonge onschuldigen. Machtsvertoning. Het is wel een film die ik nooit meer zal willen zien, en ik was toen nog niet eens een puber toen ik hem zag.
Alleen al niet vanwege die oude schele(?) man. Gross! 
The Oceanic Six
-
- 60508 berichten
- 4107 stemmen
Wat ik maar niet kan begrijpen is dat die kinderen(en hun ouders) hebben toegestemd om zich zo te laten vernederen in een film. Hoe oud zullen die jongens en meisjes geweest zijn? Een jaar of 16? Welke puber laat zichzelf dan naakt voor de camera de meest bizarre dingen doen? Ik kan daar echt niet bij... Ook die ouders hadden hun kinderen in bescherming moeten nemen, en nooit laten meespelen in een film als deze.
Ha, dit is nou ook wat ik me gisteravond tijdens het kijken van deze film afvroeg. Welke ouders zullen trots zijn op wat ze van hun kinderen in deze film zien? Ik zou me kapot schamen als ik mijn hele leven bekend zou staan als het meisje dat stront eet in een film....
Je hebt wel eens van die films waarbij je je afvraagt waarom ze gemaakt zijn. Salo is een perfect voorbeeld. Ik was geïnteresseerd omdat dit zogenaamd shockerend moest zijn. Dat zijn meestal wel films die me aanspreken. Maar Salo is niet shockerend. Het is gewoon smerig op een andere manier. Ik heb zoveel films gezien dat dit me nou niet meer kan verontrusten, maar ik vind scenes waarbij iemand poep eet of in de mond geplast wordt gewoon ranzig. Onsmakelijk. Het is echt zo oninteressant en stom dan ik geen idee heb waarom ze dachten dat mensen hier naar zouden willen kijken.
Neem daarbij de allerslechtste acteerprestaties die je kan bedenken (al die ''leiders'' waren echt tenenkrommend slecht), een vreselijk langdradig, duf verhaal (doodmoe werd ik elke keer van die vrouw met haar verhaaltjes) en een totaal gebrek aan iets wat het de moeite maakt dat je verder zou willen kijken en je weet dat je een draak van een film hebt gekeken. Het tweede uur van de film heb ik regelmatig op de Fast Forward knop van de DVD speler doorgekeken, gewoon omdat het complete verspilling van mijn tijd was. Er zal ongetwijfeld een boodschap inzitten, maar verpak die boodschap dan wel in een onderhoudende film. Om in termen van de film te blijven; dit was totale crap.
0,5*
The Oceanic Six
-
- 60508 berichten
- 4107 stemmen
Tsja, totale crap moet je gewoon voorspelbaar een 0,5* geven 
Thorak
-
- 6355 berichten
- 1890 stemmen
Je hebt wel eens van die films waarbij je je afvraagt waarom ze gemaakt zijn. Salo is een perfect voorbeeld.

Niemand kan bij zijn volle verstand een film als dit toch een voldoende geven? Laat staan een 4 of hoger.... 
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Erg intelligente opmerking Thorak.. iedereen weet dat de hoogstemmers fervent poep-fetisjist zijn 
The Oceanic Six
-
- 60508 berichten
- 4107 stemmen
Die mensen hebben dan ook schijt aan alles 
Thorak
-
- 6355 berichten
- 1890 stemmen
Erg intelligente opmerking Thorak.. iedereen weet dat de hoogstemmers fervent poep-fetisjist zijn
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Ik heb de hele film met een stijve gezeten. Al mijn perverse fantasieën werden bewaarheid in deze doldwaze komedie/porno.
Het laatste nieuws

In de ban van 'False Prophet'? 'The Program' maakt eveneens indruk: 'Ronduit wreed'

'Star Wars: Maul – Shadow Lord' scoort 100% op Rotten Tomatoes en krijgt een tweede seizoen

Wanneer te zien? Videoland onthult trailer van nieuwe misdaadserie 'Rippers'

'Finding Harry: The Craft Behind the Magic' valt in de smaak op HBO Max
Bekijk ook

Sátántangó
Drama, 1994
383 reacties

Le Notti Bianche
Drama, 1957
53 reacties

Il Demonio
Horror, 1963
6 reacties

Midareru
Drama, 1964
2 reacties

Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
Biografie / Drama, 1981
534 reacties

A Torinói Ló
Drama, 2011
154 reacties
Gerelateerde tags
italiëchristendomkindermishandelingverkrachtingchild labourseksueel misbruikgebaseerd op boekitaliaansfascismegroup sexbishopnazifascistrage and hatepolitical instabilitysadismevomitsodomy spankingverraadslaughterdonkere komediedead childtragic executionerstatutory rapesexual art sexual tensionrape victimanal sexdark killer conflictslaughter begins brutal deathmartelenrape and murderuitvoeringbloedbadviolent deathtabooteenage rape catholicsadistic sexfeces masturbatiestory in storyblood type cultfilmdominanceintercourse religious hypocrisykwaadaardigartistic intercourse ritual murdersexual torturedvdlibertinecoprophiliascat catholicismvomitingunderage sex teen suicidetortured to deathdeath camp criterionchildhood sexual abusenon conformity nazi occupationkill count nazismedisturbed teenagerdie evil dictatorhorror fanskids in peril rape revengepre-teenkilled misbruikdisgustinghell on earthsex slaverysex slave fear of dyingpower abusetit fuckingsudden deathgraphicsad story life or deathabusedbrutal deathsitalian cinema nazi war criminalchildren on warrejected betrayal of trustnazi crimes lgbt interestfrequent executionsforced to watch rapenazi italy
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








