Miss Congeniality (2000)

Alternatieve titel: Miss Undercover

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Donald Petrie
met Sandra Bullock, Michael Caine en Benjamin Bratt

FBI-agente Gracie Hart voelt zich verbonden met haar mannelijke collega's. Ze loopt, drinkt, eet en praat als een man. Wanneer er gedreigd wordt met een aanslag op de verkiezing van Miss United States, wordt ze gedwongen undercover te gaan als miss. Hiervoor ondergaat ze met de hulp van Victor, een consulent op het gebied van missverkiezingen, een ware metamorfose.

Phoenix schreef:

Vervolg zit er ook aan te komen... Ik denk, ik zeg het even .

Nooooooooooooooooooo! Je meent hem? Nog een vervolg ook...

avatar van 93.9
Sandra Bullock = zoooo cheesy!
Kijk per definitie nooit wat van die vrouw!

avatar van Chrisjuh
93.9 schreef:

Sandra Bullock = zoooo cheesy!
Kijk per definitie nooit wat van die vrouw!

Ik ook niet. Ik vind over het algemeen vrijwel al haar films flauw, en een beetje van hetzelfde elke keer.

avatar van dray
Ik vond Sandra totaal niet geloofwaardig als harde 'bitch'.
Verder wel een vermakelijke film. Meer niet...

FisherKing
Sandra speelt best wel aardig en de film heeft zijn komische momenten, maar je moet er verder niet teveel bij denken. Michael Caine is natuurlijk een meerwaarde. Maar erg veel standaard verder. 2.5*

waarom staat william shatner er niet bij hier

Wel een aardige film voor een regenachtige zondagmiddag 3*

Deze krijgt van mij een paal: 1

nou ik krijg niet echt een paal van deze film

Als Bullock zich er 'in person' mee gaat bemoeien, wil ik er best een paal van krijgen, maar dat uiteraard geheel terzijde.

Dustyfan
Wat een gezeur over Sandra Bullock! Is het onder de 'pubers' soms COOL om haar af te kraken?

saske
Dustyfan schreef:

laat ons hopen van niet

Gatverdamme, wat een laffe film.
In het begin alles uit de kast halen om schoonheidswedstrijden af te kraken (wat volgens mij volkomen terecht is) en dan toch Bullock aan het eind laten zeggen (met tranen in haar ogen) dat ze haar mening moet herzien, dat de 'missen' toch wel intelligent, warm en geëngageerd zijn, blablabla. Nou, ik heb dat helemaal niet gezien in de film. Ik heb vooral mijn vele vooroordelen over miss-verkiezingen bevestigd zien worden.
Bullock is grappig vind ik, vind ik echt, hoe ze zich als fbi-agent constant redt uit pijnlijke situaties enzo. Maar dat ze zo'n domme film zelfs pro-du-ceert, dat kan ik niet snappen.

Het assepoester-thema is onvermoeibaar populair in Hollywood. Pretty Woman, She's all that, My fair lady (Pygmalion), noem ze maar op. Je moet er van houden. Ik vind films met het assepoester-thema vaak oppervlakkig en niet werkelijk ingaan op de motivaties die spelen bij een uiterlijke verandering. Miss Congeniality is daar geen uitzondering op.
Ik ga hier zo uitgebreid op in omdat ik toch weer de zoveelste gemiste kans vind in een komedie. De meeste goeie komedies worden gemaakt vanuit een bloedserieus iets-willen-vertellen. Kijk maar naar Groundhog Day of Dr Strangelove.

Vanaf het begin al is de film moeilijk om te geloven. Ik heb het niet over geloven vanuit het 'realistische' van een situatie (zie discussie bij Idi i Smodri) maar simpelweg over het mee kunnen gaan in een situatie. Bullock is gewoon een heel mooie vrouw, ook wanneer haar ongekamde haar over haar gezicht valt en ze een joggingpak aan heeft.
Ik heb trouwens af en toe wel gelachen hoor. De opmerking over het roken vond ik bijvoorbeeld leuk.

Benjamin Bratt, waarom is die jongen zo geliefd bij de vrouwen? Hij is saaaaaai.
En Michael Caine, hoezo is hij 'natuurlijk een meerwaarde', FK? Michael Caine heeft vele malen gezegd dat hij zoveel films doet vanwege het geld. Misschien moet hij wat zuiniger gaan leven en wat kritischer worden in zijn rollenkeuze, dan krijgt hij misschien ook rollen waar hij die meerwaarde aan kan gaan geven. Want in deze film doet hij dat niet.

avatar van Tha Flow
Flauw, pretentieus, afgezaagd, goedkoop. Maar hier en daar toch nog enigzins komisch. 2 sterren

FisherKing
renske schreef:

Ach, ik weet dat hij het voor het geld doet, ik vind het een prettige verschijning in films. That's all. Als ze Brad Pitt hadden gekozen had ik er een 0,5 neergeknalt.

Maar ik neem deze film dan ook niet serieus Renske, helpt een boel.

avatar van Tha Flow
Is films ook voor het geld doen niet oke? Die mensen moeten toch ook hun geld verdienen? Dan verdienen ze wel heel veel, oke, maar ik heb daar over het algemeen niet zo'n problemen mee. Alleen als de film zo slecht is dat ze zich zouden moeten schamen:P

FisherKing schreef:
[..]Als ze Brad Pitt hadden gekozen had ik er een 0,5 neergeknalt.

Ik dacht dat jij altijd zo goed nadacht over films en niet met vooroordelen werkte

Wat een heisa om een nietszeggend filmpje...

renske schreef:

Gatverdamme, wat een laffe film.

Ik denk dat je de grap gemist hebt. Het leek me vrij duidelijk dat ze dat niet meende, maar juist zo overdreven mogelijk de andere missen nadeed.

Wouw, dat zou wel een heel sublieme grap zijn. Een soort meta-grap dan eigenlijk, over het publiek heen voor wie deze film waarschijnlijk bedoeld is (de chicks).
Maar nee, ik denk het toch niet. Dan had ze het toch net een tandje overdrevener in moeten zetten, had ik dat willen geloven.

film was wel grappig en sandra zag er weer is lekker.......uhhhmm mooi uit!!!!

avatar van tess
Geniale film met een altijd goede Bullock.

K_Republic schreef:

film was wel grappig en sandra zag er weer is lekker.......uhhhmm mooi uit!!!!

whaa wat een leuke film!!! vooral in het begin als ze die man in dat computerprogramma in een badpak hijsen. alleen hier en daar een tikje voorspelbaar, maar top film! 4 Sterretjes

JL
De eerste keer dat ik hem in de cinema zag vond ik hem best wel leuk. Nu ik hem een 2de keer gezien heb op dvd viel het toch wat tegen. Enkele grappige momenten maar voor de rest weinig soeps. Gelukkig wel een verblindend mooie Miss Bullock...rrrrrrr

een typische hollywood standaard 'feelgood' komedie met een ietwat dun verhaal,paar goeie grappen wel en op het einde weer een moraalles van heb ik je daar,de misdaad intereseert idd niet,je ziet de daders en de manier waarop de aanslag gepleegd gaat worden mijlenver aankomen,desalnietemin een best ontspannende film ,alleen t'enigste rare is waarom iedereen bullock int begin als een manwijf aanziet,ok ze ziet er wat slonzig uit maar dat kan toch niks van haar vrouwelijkheiheid verdoezelen,dus heel die act int begin komt totaal ongeloofwaardig over,t'leukste aan de prent was william shatner volgens mij

avatar van mikey
eeeh moordenaar heeft het gemunt op onschuldige deelnemers van een miss verkiezing in the states somewhere. de politie besluit te infiltreren in het milieutje en charmante bullock krijgt de case! met haar onbevangen maniertjes, mannelijke grapjes en lange benen maakt ze een kans (terecht) op de titel terwijl ze ondertussen de gemenerikken ontmaskert. en dat niet alleen: ze bewijst dat modelletjes hele lieve meisjes (kunnen) zijn. ben hem eigenlijk vergeten. saai maar met een mooie sandra.

avatar van speedy23
Dustyfan schreef:

Ik heb nog eventjes de berichten bij deze film nagekeken, en Dusty, je hebt overschot van gelijk. Dat puberale gedrag is trouwens niet alleen bij Bullock, maar zeker nog bij een tiental andere acteurs en actrices. Die zijn gewoon vogelvrij verklaard.

avatar van wackyboy
Sandra Bullock bedoelt het allemaal heel goed, maar wat ze doet mag geen acteren heten. Ze speelt in elke film zichzelf en inderdaad; dat geldt voor tientallen andere "acteurs" en "actrices".
(Dit even om te bewijzen dat niet alleen pubers haar niet moeten.)

avatar van Rujar
Ik vond haar wel schattig. Precies goed genoeg voor deze 'kwaliteitsfilm'. Ik heb mij prima vermaakt met deze film.