Miss Congeniality (2000)

Alternatieve titel: Miss Undercover

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Donald Petrie
met Sandra Bullock, Michael Caine en Benjamin Bratt

FBI-agente Gracie Hart voelt zich verbonden met haar mannelijke collega's. Ze loopt, drinkt, eet en praat als een man. Wanneer er gedreigd wordt met een aanslag op de verkiezing van Miss United States, wordt ze gedwongen undercover te gaan als miss. Hiervoor ondergaat ze met de hulp van Victor, een consulent op het gebied van missverkiezingen, een ware metamorfose.

Gatverdamme, wat een laffe film.
In het begin alles uit de kast halen om schoonheidswedstrijden af te kraken (wat volgens mij volkomen terecht is) en dan toch Bullock aan het eind laten zeggen (met tranen in haar ogen) dat ze haar mening moet herzien, dat de 'missen' toch wel intelligent, warm en geëngageerd zijn, blablabla. Nou, ik heb dat helemaal niet gezien in de film. Ik heb vooral mijn vele vooroordelen over miss-verkiezingen bevestigd zien worden.
Bullock is grappig vind ik, vind ik echt, hoe ze zich als fbi-agent constant redt uit pijnlijke situaties enzo. Maar dat ze zo'n domme film zelfs pro-du-ceert, dat kan ik niet snappen.

Het assepoester-thema is onvermoeibaar populair in Hollywood. Pretty Woman, She's all that, My fair lady (Pygmalion), noem ze maar op. Je moet er van houden. Ik vind films met het assepoester-thema vaak oppervlakkig en niet werkelijk ingaan op de motivaties die spelen bij een uiterlijke verandering. Miss Congeniality is daar geen uitzondering op.
Ik ga hier zo uitgebreid op in omdat ik toch weer de zoveelste gemiste kans vind in een komedie. De meeste goeie komedies worden gemaakt vanuit een bloedserieus iets-willen-vertellen. Kijk maar naar Groundhog Day of Dr Strangelove.

Vanaf het begin al is de film moeilijk om te geloven. Ik heb het niet over geloven vanuit het 'realistische' van een situatie (zie discussie bij Idi i Smodri) maar simpelweg over het mee kunnen gaan in een situatie. Bullock is gewoon een heel mooie vrouw, ook wanneer haar ongekamde haar over haar gezicht valt en ze een joggingpak aan heeft.
Ik heb trouwens af en toe wel gelachen hoor. De opmerking over het roken vond ik bijvoorbeeld leuk.

Benjamin Bratt, waarom is die jongen zo geliefd bij de vrouwen? Hij is saaaaaai.
En Michael Caine, hoezo is hij 'natuurlijk een meerwaarde', FK? Michael Caine heeft vele malen gezegd dat hij zoveel films doet vanwege het geld. Misschien moet hij wat zuiniger gaan leven en wat kritischer worden in zijn rollenkeuze, dan krijgt hij misschien ook rollen waar hij die meerwaarde aan kan gaan geven. Want in deze film doet hij dat niet.

Sandra Bullock is een geweldige actrice, maar ze zit me toch iets te vaak in flop films...

Miss Congeniality begon erg leuk, het eerste uur was echt leuk en heb meerdere keren een glimlach moeten laten zien. Echter na dat half uur begon het erg saai te worden, geen enkele humor meer te vinden en alleen die voorspelbare en van te voren zien aankomende reddingsacties..... Het zat op een goed schema deze film, maar helaas door het einde verpest.

2* voor Sandra Bullock en het leuke begin.

avatar van Rianneke_Dan
Miss Congeniality is wel een leuke film, want ik vind het verhaal wel leuk bedacht.
Sandra Bullock is wel een leuke actrice ze heeft wel iets waardoor het leuk word om naar haar te kijken!!
3* voor Sandra Bullock

Helaas heb ik deze film een paar jaar geleden moeten kijken. Ik had toen al geen hoge pet op van de actrice Sandra Bullock en dat werd in deze film nogmaals betiteld. Haar humor is gewoon niet om te lachen.

De film is bestempeld als een Komedie maar ik vond het meer een Drama vanwege Sandra Bullock.

Het verhaal is trouwens ook zo slecht als maar wat. Sandra Bullock wordt gedwongen undercover te gaan als miss ! Dan hadden ze beter een veel mooiere actrice kunnen pakken.

Nee helaas, deze film was absoluut niet voor mij bestemd.

avatar van jumpstylemovie
Een aardig filmpje waar van ik de naam niet meer wist.
Het is op zich een leuke film , niet meer en niet minder.
Maar ik hoef hem niet vaker te zien of zo.

3***

avatar van Ajax&Litmanen1
Ach, wat moet je er van zeggen.

Het stelt allemaal niet zo veel voor, maar het is best wel geinig uitgewerkt. Ook dankzij het goede spel van Bullock, die normaal nooit supergoed speelt. Ik heb wel een paar keer kunnen lachen, maar deze film komt niet boven de middelmaat uit.

avatar van movie acteurs
Had erger gekund.

Het begin was vrij irritant. Soms vond ik de film ook een beetje traag, en de acteurs waren vrij vervelend. Persoonlijk vond ik de tweede film wat beter. Krijgt een 2,5.

avatar van Dennissssss
Ik vond dit toch wel een leuke film. Misschien niet erg grappig en tijdens de miss verkiezing wat saai, maar toch wel vermakelijk met een leuke Sandra Bullock en Michael Caine!

avatar van Fran
Ik vind het heel wisselend met deze film. Ik heb hem al een paar keer gezien maar de ene keer vind ik hem best leuk en de andere keer vind ik er geen bal aan. Daarom hou ik mijn stem maar in het midden. Bullock zet best een grappige rol neer maar Bratt vind ik eigenlijk een beetje te nep. Ook qua chemie tussen die twee zit het niet helemaal goed Tijdens het middenstuk met de missverkiezing vind ik het behoorlijk langdradig worden maar daarna word hij wel weer grappig.

avatar van tommykonijn
Leuke feel-good film. Sandra Bullock zet een leuke rol neer (die knorrige lach ), en de rest van de cast is ook wel oke. Er zitten best een paar leuke en grappige fragmenten in, maar helaas ook de nodige clichés. Het tempo van de film is best vlot. Verder is dit gewoon een leuke film voor tussendoor gezien te hebben.

avatar van Spetie
Niemendalletje dat niet zo heel veel om het lijf heeft, maar stiekem toch wel vermaakt.

Het verhaal is in feite niets anders dan het verhaal van het lelijke jonge eendje, maar dan in een nieuw jasje. Sandra Bullock is in deze film dat eendje, een vrouw, die zich door te boeren,vreten en drinken gedraagt als een man. Hoewel ze dat redelijk doet, is ze voor mij toch overtuigender als miss. Maar misschien komt dat ook wel een klein beetje, omdat ik haar nu eenmaal een leuke vrouw vind, om te zien.

Naast Bullock speelt Michael Caine hier een leuke rol. Hij vind zichzelf heel wat en de mannelijke versie van Bullock helemaal niets en dat levert een aantal grappige momenten op in de film. De afloop van de film zal uiteindelijk niemand verbazen, maar zoiets hoort ook bij een feel-good filmpje als deze.

Het is onderhoudend, verveelt niet en stiekem is het best een leuk filmpje.

avatar van K. V.
Het was leuk om deze film nog eens terug te zien. Hij bevat heel wat grappige momenten.

Aardige film waarin een stoere vrouwelijke agent tegen haar zin in undercover gaat bij een miss-verkiezing. Vermakelijk ondanks het oninteressante plotje. Het grappigste aan de film is zonder meer Sandra Bullock die hier een leuke rol neerzet. Dankzij haar aanwezigheid nog net 3.0 sterren.

Sandra Bullock, tevens co-producente van de film, mag zich volledig uitleven in wat op bepaalde momenten een parodie op de schoonheidswedstrijden lijkt te worden. Maar Miss Congeniality houdt uiteindelijk de voet op de rem en alle kritische intenties gaan zelfs verloren naargelang de finale in zicht komt. Daardoor glijdt de film af tot een matte en zelfs schijnheilige bijna-komedie.

Tarkus schreef:
Leuke film. Goede acteerprestatie van Sandra Bullock en wederom een prachtrol van Michael Caine. En stukken beter dan deel 2 deze film.

Na een aantal jaren deze prent eens opnieuw bekeken.
Het is een van de betere komedies die ik al ooit heb gezien en de prestatie van Sandra Bullock een van haar betere.
En voor een film die me maar een halve euro heeft gekost heeft hij me dubbel en dik plezier bezorgd.
Een ding vraag ik me af, waar zit Sandra Bullock tegenwoordig ???

avatar van Ste*
Stuitte op deze film in mijn hotelkamer, en bedacht me dat ik deze wel (weer) eens wilde zien. Lang geleden, en ik vind het hele 'manwijf wordt beautyqueen' idee wel leuk, mits het niet al te kluchterig wordt uitgewerkt. Dat viel wel mee, op wat struikelpartijen na, hoewel het natuurlijk niet bepaald hoogstaand is allemaal. Het hele verhaal is natuurlijk te simplistisch voor woorden, zeker gezien het een half uur voor het einde al bekend is hoe en wat met de 'badguys' (die echt nergens op slaan).

Toch vond ik het hele wereldje wel leuk om te zien, en Sandra Bullock zet een heel leuke rol neer. Alleen jammer dat ze op het einde niet weer teruggaat naar haar manwijf-staat, maarja, zoiets hoef je niet te verwachten van een film als deze.

de nipte 3,5* zijn dan ook puur voor Bullock en het kijkplezier en nauwelijks voor de kwaliteit, maar ach.

avatar van IH88
“I am in a dress, I have gel in my hair, I haven't slept all night, I'm starved, and I'm armed! Don't mess with me!”

Sandra Bullock is uitstekend en dit is een beetje haar doorbraakfilm, maar voor de rest stijgt Miss Congeniality niet boven de middelmaat uit. De film kent zijn humorvolle momenten en vooral Bullock en de rest van de cast zorgen ervoor dat het lekker wegkijkt. De hele Miss verkiezing is ook wel een aardige setting en het voorspelbare einde is aardig gedaan. Gewoon een leuk niemendalletje die niet snel verveeld.

avatar van Black Math
Behoorlijk plat. Het personage van Bullock is karikaturaal lomp en daardoor maar weinig geloofwaardig. Dat geldt ook voor het miss wereldje, waarvan ik echt niet geloof dat iedereen zo saamhorig is, en ook niet dat iedereen zo oppervlakkig is. Om deze redenen werkt de komedie niet zo goed bij me. Beter was geweest als de hoofdpersone een tikkeltje minder karikaturaal was, en veel leuker was geweest als men het hele miss gebeuren echt in de zeik had genomen in plaats van dat kleffe gedoe dat we aan het einde krijgen.

Het plot dat je van te voren haast kan uittekenen is nietszeggend, wat eigenlijk ook voor de beelden en de soundtrack geldt. En als de humor dan ook faalt, blijft er niet veel over. Wat een acteur als Caine in een film als deze doet is me een raadsel, want dit is wel bijzonder matig. 0,5*.