Tron (1982)

Alternatieve titel: Tron: The Original Classic

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Lisberger
met Jeff Bridges, Bruce Boxleitner en David Warner

Als Flynn (Jeff Bridges) de belangrijkste computer van zijn voormalige werkgever kraakt om te bewijzen dat zijn werk is gestolen door een van zijn collega's, begint er voor hem een nog veel groter avontuur. Hij wordt de computer ingezogen door een hongerige macht - het Master Control Program - en raakt betrokken in een dodelijk gladiatorspel waarin gebruik wordt gemaakt van snelle racemotoren van licht. Samen met de held van het computerspel - Tron (Bruce Boxleitner) - bevechten ze het MCP in een alles beslissend gevecht. Hierbij zal zowel over het lot van de elektronische als de echte wereld worden beslist.

avatar van brucecampbell
Er komt blijkbaar een vervolg, met Jeff Bridges http://www.imdb.com/title/tt1104001/

avatar van Halcyon
Super. Met de huidige technieken kan dit wel eens een hele mooie film worden.

avatar van davidov
En daft punk zou de soundtrack beheren gaan de geruchten/bevestigingen.

Grappig om m'n eigen posts hier terug te lezen. Heb inmiddels het spel 2-3 keer uitgespeeld en blijf het een unieke, komische en kleurrijke ervaring vinden.

Ben benieuw (maar ook bang) naar dit nieuwe deel.

avatar van VanRippestein
Daft Punk? Hmm, das niet echt mijn ding, maar het zou wel redelijk kunnen werken ja...

Ik ook, ik denk dat een deel 2 is goed nieuws. Ik weet niet of dat gaat werken, maar ik ben in ieder geval erg benieuwd.

avatar van Legan
Toegegeven, Tron doet wat gedateerd aan en de dialogen en verhaal zijn bij tijd en wijlen campy. En toch staat de film als een huis. Heerlijk sfeervol en met aparte effecten. Daarnaast heeft het vermakelijke personages, een verhaal met tempo en leuke decors. Grootste minpunt is de muziek dat te vaak niet bij de film en het visuele past. Desondanks heeft Tron mij uitermate positief verrast.

avatar van aunuscus
Leuke jaren tachtig sci-fi fantasy film. en het is ook eens leuk om te zien hoe de games er toen uitzagen

avatar van DVD-T
Lang geleden dat ik deze zag. Destijds was ik helemaal onder de indruk van de beelden, omdat dat toen nog nooit gedaan was. Deze film is dus uniek en een geslaagd experiment. De Lightcycle scène was me nog het meest bijgebleven.

Bij herziening toch wel wat minder onder de indruk, dat komt met name door de effecten die we tegenwoordig te zien krijgen en dan ziet dit er natuurlijk niet zo heel spectaculair meer uit. Toch hebben de beelden nog wel iets, en ziet het er soms nog leuk uit. Zoals vaker hier aangegeven voelen de dialogen wel wat gedateerd aan, en komt het acteerwerk ook niet helemaal goed uit de verf. Wordt voor mijn gevoel ook heel weinig uitleg gegeven over de wereld waarin hetgeen zich afspeelt en bijzaken. Erg jammer, bij een film als deze was dat voor mijn gevoel wel wat nodig geweest. Dat had net dat beetje meer diepgang kunnen geven. Nu zijn het gewoon wat losse flarden van momenten aanelkaar met een flinterdun verhaaltje. Leuk vermaak, maar meer ook niet.

Mr_White
DVD-T schreef:

Niks aan toe te voegen.

avatar van DragQueen
Expirimentele film, in de tijd dat disney in een soort van overgangsfase verkeerde, en nieuwe impulsen nodig had. tron was voor die tijd heel vernieuwend. en de speciale effecten zijn dan deels gedateerd, maar staan nog steeds vrij stevig overeind heden ten dage. jeff bridges is goed gecast voor deze rol, en ook boxleitner doet het aardig. verder is dit een stylische en sfeervolle film, met een prima verhaal. ik verheug me trouwens op het vervolg, dat volgend jaar ergens gaat verschijnen. leuk dat bridges en boxleitner hierin ook weer komen opdraven. deze is in ieder geval 3,5 sterren waard.

avatar van s0062423
Tron staat te boek als de film die CGI introduceerde bij het grote publiek, en deze combineerde met live action. Een klassieker dus, en eentje dat gewoon gezien moest worden.

Uiteraard zijn deze effectjes ondertussen hopeloos gedateerd, toch mag het geheel er best wezen. De simplistische setdesigns en robots zijn dan ook bij momenten knap vormgegeven. De glimlach was echter nooit ver weg.
Het verhaaltje stelt niet al teveel voor, maar het tempo zit wel goed, dus vervelen doet de film nergens. Bridges was bovendien ook best komisch.

avatar van VanRippestein
Hey! ik had hier nog helemaal niet op gestemd. Goeie film. Heerlijke decors die allemaal van neonlicht zijn heheheh, Briidges is erg grappig aangenaam om naar te kijken. De film heeft sowieso wel (onbedoelde?) humor. Zoals die dude die zich voorstelt met: " hi, i'm RAM" hehehehe. En die geniale piew piew geluidjes en soundtrack. De special effects zijn erg leuk gedaan. ZIet er gedateerd uit, maar dat maakt ze eigenlijk alleen maar beter: die Lightcycles pakken eigenlijk precies de tijdsgeest. Daar hou ik wel van. Kijkt gewoon erg goed weg. Hulde aan Disney om hier in te investeren.

Tuurlijk is ie enigszins verjaard, maar aan sfeer ontbreekt het Tron geenszins. Nog steeds zat ik gekluisterd aan de buis te kijken en dan maal je niet om een bitje meer of minder...

avatar van Filmkriebel
Ik sluit me aan bij gotti; het is de enige film uit die tijd die ik ken die zo'n neon-achtige futuristische look heeft. Zeer innoverende beelden toen, en ik vind het nu nog erg goed gedaan allemaal. Stel je dus voor in 1982 : verouderd wil nog niet zeggen slecht. Tron is ook een uitbeelding van hoe een computer werkt. Het verhaal mag dan wel dun zijn, dit is een film die je eerst en vooral bekijkt voor de visuals.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuk.

Even een trip down memory-lane. Al moet ik na zo een film oppassen dat ik niet te veel compu-thermen ga bezigen.

Altijd fijn die Warner, maar had Frank Buck, Tron himself notabene, pas laat herkend. Bridges is cool.

Ook visueel gezien is e.e.a. een feestje. Titels als Zaxxon schoten door mijn hoofd. Nog even de hoop gevestigd op de gedachte of ik dan niet heel misschien ergens een C64 heb staan, of desnoods de ZX-Spectrum. Tevergeefs. Heerlijk hoe een film je de verleden tijd kan laten proeven.

Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar de film is vermakelijk en kent een lekker tempo. En ja, bijna 30 jaar later komt het vervolg. In 3D nog wel. Dat soort geintjes kan ik wel hebben. Vandaar misschien de digitale restauratie van mijn DVD? Goed gedaan overigens. Kijkt een stuk lekkerder dan de videoband.

Tsja, ik heb me er wel mee vermaakt, ondanks alle onzin.

Goed.

avatar van Metalfist
A world inside the computer where man has never been. Never before now

De poster van Tron kwam me voor het eerst onder ogen dankzij de serie Chuck die ik nu al een tijd volg. Het hoofdpersonage, Chuck dus, staat helemaal zot van deze film en heeft een poster in zijn kamer hangen, samen met Dune. Nu is dat één van de meest sfeervolle posters die ik ooit heb gezien dus heb ik de film gisteren maar via de alternatieve wegen binnengehaald en meteen gekeken.

Wanneer ik eigenlijk een poster zie hangen in een serie of een film die ik goed vind dan moet ik die betreffende film zien. Ik weet niet waarom maar het is een tic die ik heb omdat ik in mijn hoofd heb gestoken dat wanneer een maker de poster in zijn serie/film stopt dan wordt dat gedaan als eerbetoon en dan moet ik gewoon weten waarom iemand dat zo'n goede film vind. Dit werkt alleen als de maker niets heeft te maken met de film waarover het gaat want als Michael Bay in een van zijn films de poster van Bad Boys hangt dan kan me dat nu echt niets schelen. Soit, ik ben aan het afdwalen dus we gaan terug naar Tron. Voor velen is dit jeugdsentiment maar gezien ik pas over 9 jaar bij de release van de film ter wereld ging komen gaat die vlieger voor mij niet op. Dat neemt niet weg dat ik kan genieten van dit soort cheesy films. Want geef nu toe, Tron is in alle opzichten een heerlijk jaren '80 filmpje. De effecten voelen dan ook ouderwets aan maar tegelijkertijd ook ontzettend verfrissend. Het kan zijn dat ik de bal ernaast sla maar ik ken geen enkele andere film die dit soort animatie (?) techniek gebruikt. Het zag er in ieder geval wel amusant uit met maar één nadeel. Ik had soms echt moeite met te herkennen wie er nu eigenlijk in beeld was. De helft van de tijd kon ik dan ook het onderscheid tussen Tron en Flynn niet maken en dat stoorde me wel. De visuele gimmick begon me het einde ook wel wat te storen dus het had misschien wel wat beter geweest mocht de film een tiental minuutjes korter geweest.

Qua verhaal was Tron verfrissend. Deze keer geen filosofische vraagstukken waar we de laatste mee overspoeld worden maar gewoon een effectief verhaal over een geniale programmeur die wraak wilt. Geen idee of het er iets mee heeft te maken maar ik studeer zelf ook Informatica Beheer dus ik heb sowieso al wel een zwak voor dit soort zaken. In ieder geval zat Tron wel vol met een aantal leuke vondsten zoals de gevechten doorheen de film, deed me zelfs wat denken aan Lacrosse, maar ook qua personages is het allemaal leuk gevonden. Eigenlijk is heel het idee achter Tron wel origineel te noemen maar ik hoop dat de nieuwe Tron hier zich niet teveel op baseert maar juist net zo vernieuwend als deze wilt zijn. Ik zei het hierboven al, ik had echt last om de personages uit elkaar te houden. Ik verschiet er dan ook niet van dat ik de geweldige Jeff Bridges niet heb herkend. Daar staat dan wel tegenover dat ik hem eigenlijk alleen echt goed ken van zijn rollen in The Big Lebowski, The Men Who Stare at Goats, Iron Man, ... In ieder geval, hij speelt wel leuk. Net zoals de rest van de cast eigenlijk maar de film moet het vooral toch hebben van zijn visuele, vernieuwende kracht.

Dit is weer zo'n soort film waar ik de DVD van moet hebben. Het voelt allemaal soms ouderwets aan maar toch kon ik echt genieten van de sfeer die doorheen heel de film zit. Het verhaal is ook amusant maar de film heeft het vooral toch van zijn effecten maar dat is niet erg. Ik kijk uit naar het vervolg.

avatar van sinterklaas
Was een typische jaren 80 film. Al waren de graphics en de computerwereld locaties toch wel erg goed gemaakt voor een jaren 80 film en in het begin is het even denken: was het in begin jaren 80 zo vooruit gegaan met de computertechniek? Verder was het van begin tot eind wel een bijzondere lust voor de ogen en ik meen dat dit ook nog een concurent van Blade Runner kan zijn. De film speelt zich ook echt 80% af in een computer dat ook heel netjes is nagemaakt. De voortuigen en de karige zwarte achtergrond met veel kleur enz. Over het acteerwerk was ik ook zeer te spreken. Gewoon een zeer vermakelijk filmpje met een avontuur in de computer zelf. Ik kijk ook al uit naar Legacy.

avatar van M.Goodkat
Als je jezelf in de jaren 80 vibe gooit dan is deze film voor toen die tijd revolutionair =) Vermakelijke film met nog een jonge Bridges =)

avatar van nognooit
Een zeer matige film.

Qua style en special effects zit het helemaal goed.
Ja, de computer graphics zijn gedateerd. Enorm gedateerd, maar het speelt zich ook af in 1982 en toen zagen games er heel anders uit dan nu. Daarnaast is die neon style heel gaaf gevonden en gebruikt.

Betreft de cinematografie is het soms om te huilen.
De scene waarin Jeff Bridges en zijn ex het gebouw binnenloopt, Bridges opeens om een hoekje gaat staan en vervolgens zijn ex laat schrikken is enorm duf en totaal niet overtuigend neer gezet. Grotendeels is dat te wijten aan de camera die gewoon maar is neergezet.

Het verhaal, wat misschien bij zaak is bij een dergelijke special effects gedreven film maar ik hang er toch wat waarde aan, stelt niks voor. Er zitten wel aardige ideeën in, maar nergens worden die goed uitgewerkt. Het gaat puur om de special effects en misschien ook de actie scenes, hoewel ik die persoonlijk erg saai vond.
Het verhaal miste ook urgentie en spanning, maar dat is niet geheel aan het verhaal te wijten maar ook voor een groot deel aan de regisseur.

Naar het vervolg die later dit jaar uitkomt ben ik benieuwd. Want er zitten hier leuke ideeën in en de visuele style spreekt mij erg aan.

avatar van modinator
Tron was bij bij als eerst bekend via het arcade spel, dat geweldig was ,in die tijd. Maar nu na 28 jaar om die film eindelijk als eerst te zien, dan is ie wel iets achterhaalt. Maar na al die jaren toch de moeite waard.

avatar van Charlie Cheese
nognooit schreef:

Betreft de cinematografie is het soms om te huilen.

De manier hoe hij voorbij komt sneaken in de scene daarvoor is ook erg grappig .

avatar van jaberico
Baanbrekend in zijn tijd maar nu wat achterhaald maar ja dat heb je met elke film die bijna 30 jaar oud is .
Niet soms.

dominion
Gaaf !

Voordat ik in de bios de nieuwe ga kijken wou ik eerst de originele zien en ik moet zeggen dat ik ervan heb genoten .
De film had ook een erg lekkere Retro sfeer.

Het verhaaltje is erg origineel toentertijd en nog steeds is het leuk en zie je films met hetzelfde verhaaltje.
De effecten zien er erg goed uit zeker voor die tijd waren het echt meesterlijke effecten.
Acteurs waren ook helemaal niet verkeerd en het deed even voordat ik Jeff Bridges herkende want hier ziet hij er nog erg jong uit.
Kijk er wel erg naar uit om Legacy in 3D te kijken en dit was alvast een geweldig filmpje .
Die pakken die ze aanhebben vind ik wel erg gaaf maar zag er wel vrij goedkoop uit.
Maar toch voor een film uit 82 is het een topper.

avatar van Karl van H.
Supervette, superstijlvolle film die het tegenwoordig toch een beetje moet hebben van zijn campyness - dat verhaal bijvoorbeeld, dat kan echt niet meer. De vormgeving is wel erg tof en lijkt vaak niet helemaal te kloppen, wat het des te toffer maakt allemaal; voor het overige stelt het allemaal niet zoveel voor natuurlijk. Wel een leuke rol van Bridges en ook de supercomputer is leuk, leuk eindgevecht. Wel jammer dat de muziek ontzettend slecht is en je na een uur die TRON-wereld ook wel weer gezien hebt. Maar toch: toffe film.

avatar van Woeke
Slaapverwekkende film. Het vervolg koop ik wel als ie in de uitverkoopbakken ligt...

avatar van Friac
Tron's pluspunt is het vernieuwende aspect van de CGI, wat tot op de dag van vandaag bij mij nog steeds respect afdwingt. Bij momenten ziet het er nog steeds erg mooi uit (met de neonkleuren, het strakke lijnenspel,...), maar het ziet er ook vaak erg lelijk uit (net zoals die oude videogames van toen, met al die eenvoudige grote kleurvlakken). Een extra leukigheid is trouwens dat de film soms wat wegheeft van een stomme film, met de donkergrijze personages.
Het acteerwerk is niet bijzonder indrukwekkend maar valt best mee en het verhaal vormt op zich - zeker in vergelijking met het vervolg - een prima geheel al mocht er wat meer uitdieping zijn. Zowel op informatief als op emotioneel vlak. Het hele liefdesverhaal kwam niet goed uit de verf, het pure einde oogde ondermaats en gehaast en tijdens de film zitten er nog wel wat momenten waarbij je de wenkbrauwen fronst.

Tron verdient zeker en vast krediet, ondanks de foutjes die er in geslopen zijn. Nét geen 3,5*, maar wel een stevige 3*.

Errug leuk om weer eens terug te zien.....
Toen was het inderdaad erg vooruitstrevend.... een mooie basis voor wat nu allemaal wel kan.
Vrijdagavond gekeken en zaterdag Tron Legacy gekeken in Pathe Arena Imax.

avatar van rep_robert
Ik heb de omgekeerde weg gevolgd en eerst Tron: Legacy gezien voordat ik het originele ging kijken.
Toch een lichte teleurstelling, dat komt vooral door de gedateerdheid van de film. Snap best dat dit vroeger mooi en modern was, maar ik kan hier weinig mee. Je zit gewoon de hele film naar een soort van verouderd Playstation spelletje te kijken qua special effects(en dat is wel knap voor 1982), maar het helpt niet om de film realistisch aan te doen voelen. Als ik die vliegende Arc de Triomphen op het scherm zie kan ik me niet inbeelden dat daar poppetjes in zitten. Dieptepunt is wel dat Pacman gebeuren op de achtergrond bij Sark. Je ziet gewoon letterlijk Pacman op dat ronde scherm wat een kaart van die wereld moet voorstellen Ik weet niet of het als grap bedoeld is, maar ik vind het wel een beetje cheap overkomen.

Soms is het nog wel verrassend fris, dat dan wel weer. Zo vond ik die eerste game die Bridges speelde wel geinig en leuk eruit zien. Ook waren de kleinere ruimtes wel leuk vormgegeven. Erg wisselvallig die special effects dus.

Ik was blij dat ik het vervolg eerst heb gezien, want anders zou ik geen hol snappen van deze film. De introductie is gewoon veel en veelste vaag. Na een tijdje wordt er iets meer uitgelegd, maar met deel 2 in het achterhoofd is het net allemaal wat fijner kijken hier.

Tron is gelukkig wel een vlotte film verder, hapt nog wel aardig weg en bevat niet al teveel sentimentjes die de film langdradig maken. Maar ik ben zeker blij met deel 2, Tron zoals het er echt uit hoort te zien eigenlijk.

Redelijk

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit was in 1982 vast baanbrekend en bijzonder, maar anno 2011 kan dit echt niet meer.

Omdat ik Tron: Legacy wilde kijken, ben ik eerst maar deze voorganger gaan proberen.
Ik denk dat deze Tron tegenwoordig alleen nog prettig kijkbaar is als deze film nostalgie opwekt bij bijvoorbeeld de wat oudere kijker. Ik krijg nostalgische gevoelens als ik Super Mario World speel op een oude NES of SNES en terugdenk aan de fun die ik daar 20 jaar vroeger mee had. Maar ik heb de film Tron nooit gezien en dus doet het me ook niet zo veel.

Het concept is leuk, zeker als je beseft dat dit in 1982 is gemaakt, een tijd waarin het hele computertijdperk pas net van de grond ging komen. De film ziet eruit als een arcadegame van een aantal decennia terug. Sommige effecten waren best aardig (de motorrace achtervolging was best oke), maar het meeste was zeer gedateerd.

Nou is dat niet mijn enige klacht. Het plot wist me ook niet zo te boeien. Jeff Bridges deed het aardig, maar daardoor werd het niet boeiender. Master Control kwam wat lachwekkend over hehe. Ik had moeite om het hele plot serieus te nemen. Maargoed, 29 jaar na dato zal dit best anders zijn.

avatar van rep_robert
Zet je dan maar schrap voor Legacy, dat is echt visuele pracht van de bovenste plank. Zoals deze film hoort te zijn anno 2011

avatar van Naomi Watts
Herziening en nu in combinatie met Legacy. Stijltje blijft erg retro maar vergeleken met zijn moderne counterpart is dit toch wel erg slecht. Die rasterlijnen ook . Qua design was dit in de jaren 80 pretty cool, dat geloof ik graag. Al worstel ik wat met de gedateerdheid en eigenlijk is deze film gewoon 25 jaar te vroeg gemaakt. Legacy komt dus als geroepen. De Tron lore is meer dan aardig, al is dat stukken beter uitgewerkt in het tweede deel. De design blijft one of a kind maar eigenlijk is het wel behoorlijk lelijk. Herziening valt dus nogal tegen maar dat heeft alles te maken met het feit dat ik nu Legacy ook gezien heb. Fijn concept maar veel te vroeg gemaakt.