Tron: Legacy (2010)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Joseph Kosinski
met Jeff Bridges, Garrett Hedlund en Olivia Wilde

Wanneer Sam Flynn (Garrett Hedlund) nog jong is, verdwijnt zijn vader Kevin (Jeff Bridges), een computerprogrammeur. Zo'n 20 jaar later krijgt Sam bezoek van Alan Bradley, een oud-collega van zijn vader. Alan beweert dat de vader van Sam nog leeft en vermoedt dat hij terug te vinden is in diens vroegere arcadehal. Sam hecht niet veel geloof aan dat gegeven, maar gaat toch op onderzoek uit. Wanneer hij een verborgen kamer vindt, wordt hij opgezogen in een virtual realitywereld. Samen met Kevins vertrouweling Quorra (Olivia Wilde) komen vader en zoon in een gevecht terecht van leven en dood. Ze moeten zien te ontsnappen uit een cyberwereld die niet alleen heel geavanceerd blijkt te zijn, maar ook heel erg gevaarlijk.

avatar van baasbas17
verhaal was niet bijzonder, maar special effects waren zeldzaam mooi

avatar van davidz352
Ik heb het idee dat zonder Disney deze film beter was geweest. Misschien wat gedurfder, ook qua vrouwen en misschien diepere laag. Disney heeft nu niet echt een goede producers reputatie.

avatar van baspls
davidz352 schreef:

Dit is een remake en Disney heeft de originele film ook gemaakt dus zou het wel heel erg raar zijn als deze niet van Disney was.

avatar van Montorsi
Toch (tegen de verwachting in) niet heel veel minder dan het origineel, maar dat komt eigenlijk volledig op het conto van het audiovisuele spektakel. Een enorm gelikte aankleding. Van de charme van de jaren 80 versie is niet zo veel meer over, dit is allemaal veel bombastischer, ook door de opgepompte soundtrack van Daft Punk. Vond dat toch wel erg goed werken. Ook het camerawerk vond ik behoorlijk goed. Wel gewoon op tv gezien, maar het zag er allemaal heel wat minder statisch uit dan andere 3D films die ik heb gezien. Een aantal erg fraaie cameramoves ook zelfs, al viel dat vooral op in het begin op the grid.

Heel wat minder is het onnozele verhaaltje. Nu was dat uiteraard ook in het origineel redelijk lachwekkend, maar daar had ik veel minder het idee dat we het serieus moesten nemen. Veel lollige tongue in cheek quotes en humor die in de nieuwe versie totaal niet meer terug zien zijn. Ook lijkt het er op dat ze hier totaal niet hebben nagedacht over het plotje. Vind ik verder niet echt een punt in dit soort films, maar het kwam toch wel wat dom over.. Sam wordt door Clu naar binnen gelokt om zijn vader's disk te kunnen bemachtigen. Om hem dan bij binnenkomst wel gelijk mee te laten doen aan eenlevensgevaarlijk stel games.. hmm.. . Daarnaast is het jammer dat je aan de hand van kleuren komt te weten wie goed is en wie slecht is. De Blauwen tegen de Roden. In zo'n cheesy jaren 80 setting en met een knipoog kan dat nog wel, maar dit was wel een beetje te stom.

Verder zijn alle hoofdrolspelers wel erg suf, ja inclusief Bridges die tegenwoordig wel erg te lijden heeft onder het Swiebertje-effect. Dan helpt het natuurlijk niet dat hij tegenwoordig in élke film een vervallen hippie met baard speelt. Paste ook totaal niet bij de wereld en zijn rol hier. Ook jammer dat je er als blockbuster tegenwoordig niet meer aan ontkomt aan een mooie vrouwelijke tegenspeelster, het maakt de structuur van de film erg cliché.

Ook erg jammer vond ik dat die grid maar één keer echt voorbij kwam. De games in het begin was qua actie etc de leukste fase van de film. Nadat Sam z'n pa terugvindt is het allemaal wat minder, maar ook die scenes met Michael Sheen in een soort David Bowie imitatie waren nog best lollig. Daarna boeide het me allemaal nog minder. Op een gegeven moment komen ze TRON tegen, maar daar wordt gek genoeg erg weinig mee gedaan.

Al met al toch best leuk met dank aan de spektaculaire uitstraling. Maakt het een van de betere blockbusters van de laatste jaren wat mij betreft, ook al stelt de rest van de film niet bijster veel voor.

Rabbitto
Gewoon een heerlijke omgeving om naar te kijken, zeker in 3D. Olivia wilde ziet er ook prachtig uit en het heeft een redelijk goed idee over hoe een digitale wereld er in menselijke vorm uit zou kunnen zien. Dat in combinatie met een daft punk soundtrack maakt deze film niet een topper maar zeker een goed vermakelijke film.

avatar van tbouwh
Het idee van de film is leuk, een digitale wereld waar gebruikers en programma's de scheiding tussen goed en kwaad voorstellen. Acteerwerk is echter matig, evenals de dialogen. Hierdoor weet de film zelden echt te boeien, al is de soundtrack van een prima niveau.
De actiescene met de motors op het lightcycle raster, en het aardig bedachte Disc Wars wisten te middelmaat nog te ontstijgen, voor de rest is dit een film om snel te vergeten.

avatar van RuudC
Het kan vaak alle kanten op met sequels. Zeker wanneer er meer dan twintig jaar zit tussen de releasedata. TRON leent zich er voor om met de tijd mee te gaan. De eerste TRON was destijds modern, terwijl het nu vooral charmant is. TRON: Legacy is nu de maatstaf, maar dat zal over een paar decennia helemaal anders zijn. Ook dan zal er wel een vaste schare aan fans zijn, die dit nog fantastisch vinden.

De opzet van TRON: Legacy is vrij voorspelbaar. De enige manier waarop dit kan werken is dat Sam Flynn weer vast zit op The Grid. Bijna dertig jaar na het originele avontuur is er uiteraard een hoop veranderd, maar toch is het een feest van herkenning. De belangrijkste aspecten zijn gebleven. Zoonlief mag Sam echter komen redden met een reeks spectaculaire gevechten in de digitale arena. Joseph Kosinski voegt daarbij enkele toffe verhaallijnen toe, waarvan ik die van Quorra, en in iets mindere mate Castor, erg tof vind. Niet voor niets schuilt er achter beide karakters meer dan je zou vermoeden, wat er mede voor zorgt dat TRON geen zwartwit verhaal is tussen goed en kwaad.

Verder ziet de film er prachtig uit, de soundtrack past er goed bij (ondanks dat het mijn muziek helemaal niet is). Erg vermakelijke film die digitale tekortkomingen weet om te zetten in iets positiefs (want het symboliseert de technische mogelijkheden van 2010). Eindelijk weer eens een geslaagde sequel!

avatar van Roger Thornhill
Een geweldig uitgangspunt dat een infantiel plot vol pseudo-digitale mumbo-jumbo oplevert, grotendeels monochrome en geheel monotone visuals die indrukwekkend ogen maar voor mij persoonlijk niet alleen oninteressant zijn maar ook gewoon lelijk om naar te kijken, en een totaal charismaloze hoofdpersoon – nee, deze film is niets voor mij. Lichtpuntjes zijn de heerlijke over-the-top-vertolking van Michael Sheen en de opzwepende muziek van Daft Punk. De door CGI jong gemaakte Jeff Bridges lijkt nu meer op zijn vader ten tijde van High noon.

avatar van Al DeNiro
Ongelooflijk coole vervolg/remake met geweldige verhaal + CGI. Soundtrack van Daft Punk is ook een van de beste die ik gehoord heb. Een verademing.

avatar van moviemafketel
Special effects zien er knap uit al is het meer een lichtjesshow. De actiescenes zijn niet voldoende aanwezig waardoor het soms saai en eentonig wordt. Sam heeft alle trucjes in de digitale wereld meteen door wat eigenlijk niet kan. Ook wordt de hereniging van vader en zoon wat afgeraffeld en is er geen enige band te ontdekken tussen de 2. Erg afstandelijk. Je zou verwachten dat Sam wel wat geemotioneerder zou zijn. Maar goed, de muziek is goed en als je een avondje in een andere wereld wil vertoeven is het zeker geen slechte film.

avatar van ILDIB
Tsja. Welgeteld 1 mooie scene en dat is die die het meeste lijkt op het oude tron spel. Voor de rest kon ie me weinig boeien, en ook het verhaal erachter interesseerde me niet. De muziek was ook wel aardig.

avatar van Mars4i
Tron Legacy is goed en mooi gemaakt maar mist totaal enige spanning. De gevechten zijn zelfs saai. En voor een film van dit genre heb je goede actie of een goed verhaal nodig. Beide missen. Daarom net geen 3 sterren.

avatar van PascaL
Heb echt een zwak voor het origineel en kreeg echt een smile op mijn gezicht toen die Journey plaat aanging in de oude arcadehal... Heerlijke film voor bluray en geweldige SFX

avatar van baspls
"End of Line, man."

Erg goede film. Meestal zijn vervolgen minder dan het origineel, zeker als ze 30 jaar later gemaakt worden maar dat is hier niet het geval. Erg goed vervolg op Tron.

Jeff Bridges is in 30 jaar een veel beter acteur geworden, hij deed me soms zelfs aan Alec Guinnes denken. Bruce Boxleitner speelt ook hier Tron, ook hij acteert veel beter. Garrett Hedlund, Olivia Wilde zen andere acteurs deden het ook prima.

De soundtrack van Daft Punk is heel erg goed. Ik heb in tijden niet zo'n goede soundtrack gehoord. Ik moet zeggen dat Wendy Carlos' muziek voor de oude Tron ook verbluffend was en dat ik het jammer vond dat die er niet in zat. Die Journey platen in de arcade waren ook geweldig.

De effecten waren wel goed. Ik ben normaal niet zo van de CGI maar omdat het een computerwereld is hoeft het natuurlijk ook niet realistisch te zijn. Wel heb ik nu extra respect voor de technici die de effecten van de oude Tron met de hand hebben gecodeerd. Ook vond ik de kostuums hier wat simpeler. In de oude film waren er 7 lagen film voor nodig en hier bewerken ze het gewoon op de computer.

Je hoeft Tron en Tron: Legacy niet echt met elkaar te vergelijken, het is immers een vervolg en geen remake. Wel is er veel anders maar dat is logisch, de computers zijn ook erg veranderd sinds dien. Het enige waar ik me echt aan stoorde was de manier waarop Flynn in The Gride komt, in de oude film hebben ze dat beter laten zien naar mijn mening. Ik vind het wel erg goed dat ze acteurs uit Tron hebben teruggebracht en dat Steven Lisberger ook aan de film heeft gewerkt.

Het verhaal vond ik erg goed en heeft ook wel een beetje de stijl van de oude Tron.

Al met al een erg goede film. Ik vind de visuele stijl erg mooi. De muziek is prachtig en het is geloofwaardig als vervolg op Tron Echte aanrader en een van de beste films die in tijden is gemaakt.

Melvin Udall
Film die zich vooral kenmerkt door neon cgi effecten. Verhaaltje heeft niet veel om het lijf. Lekkere soundtrack en degelijk spel van allen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Eigenlijk wel een goede film bedenk ik me nu pas. De elektronische eighties muziek van Daft Punk, de blauwe neonkleuren en de futuristische beelden vormen een gouden combinatie. De motorrace is ongekend mooi in beeld gebracht. Binnenkort maar eens opnieuw bekijken en beoordelen.

avatar van Corcicus
Dit was werkelijk een van de onnozelste films die ik ooit zag. De hele tijd lichtflitsen, er was geen touw aan vast te knopen.

avatar van nadrin
Op zoek naar perfectie..... Dit was voor mij de perfectie. Een meesterwerk

avatar van tattoobob
Vermakelijk dit....visueel een spectakel en weinig negatiefs over te zeggen.
Een heerlijke film waar je lekker in kan weg zakken.Jeff Bridges is altijd een leuk acteur om te zien in een film,zo ook in deze.

Ik heb deze film in 3d liggen maar destijds in 2d gezien...ik heb gelezen dat in deze film het 3d echt wat toevoegt dus zal hem binnenkort nog eens opzetten.

avatar van Smugmarty
Ik kende het origineel niet en ook niet de achterliggende cartoon.. maar dat mocht niet bijdragen aan het feit dat het verhaal zo ontzettend cartoonesk is...dat je dit beter als cartoon kunt houden.

Een episode van de smurfen is ook snel verzonnen.

avatar van maroccancasanova
Mwaahh.. Teveel van het goede waardoor het saai werd!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het origineel was revolutionair en is dat nog steeds. Disney is er toch in geslaagd om de remake mooi neer te zetten, maar had daar wel een budget voor nodig dat 10 x zo hoog lag. Met de technologie van 20 jaar later en een budget van 160 miljoen meer kan je al wel iets mooi neerzetten. Voeg er nog de prachtige Olivia Wilde bij en een passende soundtrack van Daft Punk en je hebt Tron: Legacy. Echt zo'n film waarbij verhaal irrelevant is, maar de aankleding wel werkt. Het enige dat minder is, zijn de CGI jonge Jeff Bridges en de mindere bijrol van Michael Sheen die een David Bowie imitatie neerzet, maar dan wel een minder geslaagde.

Effecten zitten juist, soundtrack is geweldig en de uitwerking valt best wel mee. Geef Olivia Wilde een rol als Mila Jovovich uit The Fifth Element mee met meer mysterie en wat gedurfde scènes en personages, en je hebt een topper. Raar trouwens dat dit uit de Disneystal komt.

avatar van Decec
Uitstekend Actie/Avontuur/SF film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Jeff Bridges en Bruce Boxleitner...
Uitstekend mooi gemaakt SF film...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

avatar van boemboem27
heb 'm in 3D gekeken.
de special effects waren inderdaad mooi.
maar het verhaaltje vindt ik maar matig.
misschien omdat ik helemaal geen player van games ben en me niet zo goed kan verplaatsen "om in een game te zitten"
denk dat dat een vereiste is om de film aantrekkelijker te vinden.
heb 'm wel afgekeken, maar dit is niet mijn genre.

avatar van FunkStarr
Zag dat hij vanavond op tv komt en heb hem nog niet gezien maar toen ik het plot begon te lezen dacht ik eigenlijk, misschien is het maar beter ook dat ik deze niet heb gezien. Misschien ga ik het vanavond toch een kans geven maar het verhaal an sich is natuurlijk de meest belachelijke onzin die je je maar kunt voorstellen. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk. Misschien kan de film mij op visueel gebied wel bevredigen want verhaaltechnisch zal dat zeker niet gebeuren vrees ik.

avatar van stefan dias
Jeff Bridges, verbluffend design en muziek van Daft Punk. Wat kan er dan nog mislopen?
Kijk en huiver… flutverhaal dat geen greintje spanning in zich heeft, de flauwiteiten opstapelt en 0,0 sex-appeal van de twee jonge hoofdrolspelers. Een streling voor het oog, maar een sisser van jewelste.

avatar van debbietino
Verhaal is op zich wel aardig maar kan me zo maar voorstellen dat er mensen zijn die sommige dingen niet begrijpen of dat het gewoon iets te ingewikkeld wordt. Het idee is prima en dankzij de huidige technieken ziet de film er veel beter uit dan deel 1 maar dat is na 28 jaar ook niet verwonderlijk.
Het idee dat programma’s een compleet eigen wereld hebben met uitgaansgelegenheden en drank en vrouwen is wel wat overdreven maar ach... grappig is het wel.

avatar van nepdance
Afgelopen week was ie op tv en maar weer eens gekeken. De film is redelijk maar wat me vooral weer positief opviel was de soundtrack. Die is echt de bom!

pop
Het eerste deel vind ik best geinig. Welliswaar wat achterhaald. Deze kakt behoorlijk in na ongeveer 50 min. Veel geouwehoer en nog maar weinig actie.

avatar van Shadowed
Visueel spektakel.

Origineel nog niet gezien tot mijn spijt. Toen deze op TV kwam toch maar meegepakt en ging met onzekerheid de film in. Maar ik kon het best goed volgen en ik weet niet of deze enorm aansluit op het eerste deel.

Begin van de film is leuk, als hij de wereld instapt en de Disk Wars en lightcycle gevechten naar zijn hoofd geslingerd krijgt. Daarna kakt de film flink in en krijgen we alleen nog maar matig acteerwerk en te weinig spektakel en actie om het vermakelijk te houden.

Slotfase bied ook te weinig, visueel natuurlijk mooi, maar alleen daardoor en het leuke begin een krappe voldoende. Jammer, want de Punk soundtrack was erg pakkend.