ad

Geregisseerd door: Steven Lisberger

Met onder meer: Jeff Bridges, Bruce Boxleitner en David Warner

Releasedatum: 9 juli 1982

Over Tron

"A world inside the computer where man has never been. Until now."

Als Flynn (Jeff Bridges) de belangrijkste computer van zijn voormalige werkgever kraakt om te bewijzen dat zijn werk is gestolen door een van zijn collega's, begint er voor hem een nog veel groter avontuur. Hij wordt de computer ingezogen door een hongerige macht - het Master Control Program - en raakt betrokken in een dodelijk gladiatorspel waarin gebruik wordt gemaakt van snelle racemotoren van licht. Samen met de held van het computerspel - Tron (Bruce Boxleitner) - bevechten ze het MCP in een alles beslissend gevecht. Hierbij zal zowel over het lot van de elektronische als de echte wereld worden beslist.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Peter / Sark's Lieutenant

Warrior #1

avatar van NYSe

NYSe

Gedateerd. Binnen tien jaar waren de computereffecten alweer zwaar achterhaalt en dan blijft er opeens bar weinig over: een slecht, uitgekauwd verhaal met bordkartonnen stereotypen.

avatar van Montorsi

Montorsi

Vond dit toch wel erg leuk. Een vermakelijke berg nonsens met een fraaie, supercheesy aankleding. De film is uiteraard verouderd qua SFX, maar het stijltje vind ik eigenlijk wel erg knap gedaan. Door de setting is het ook wel te vergeven dat de effecten 30 jaar oud zijn, en het weet met zijn 80s-charme de film overeind te houden.

Verder een hoop redelijk 'spectaculaire' doch houterige actiescenes in een totaal onzinnig verhaaltje, met links en rechts wat leuke onliners ('Oh my User!' ), veel lollige bliepjes en een lekkere korte speelduur. Kan me niet voorstellen dat dat gelikte van de remake me beter gaat bevallen. Dit lijkt me allemaal veel iconischer.

avatar van baspls

baspls

"Bitbrain!"

Goede film. Ongebruikelijke Ron Miller-productie maar zeker niet minder.

Ik vond de effecten zeker niet slecht. Voor de tweede film met CGI-effecten (The Wrath of Kahn was eerder) is het al zeker niet slecht. Ik vind het persoonlijk een erg mooi charme hebben en kan deze stijl zeker waarderen. Mocht je het nep of knullig vinden? Bedenk dan dat het allemaal in een computer en/of game zit dus hoort het zo. Daarbij waren de Games in die tijd gewoon plat en dus zijn deze veel moderner. Als je het vergelijkt met de CGI-effecten van The Black Cauldron (die zijn namelijk door de zelfde mensen gemaakt) zijn deze wel aardig wat minder.

Voor die tijd ook best wel modern dat men termen als Bits of Megabyte ect gebruikt. En "Bitbrain!" dan! Hilarisch.

De muziek van Wendy Carlos is erg goed en Episch. Er is erg goed geacteerd, iets beter dan in The Black Hole. Het verhaal is ook erg goed en best wel origineel.

Erg goede en vermakelijke film.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Een voor die tijd, 1982, spectaculaire film. En nu nog steeds vermakelijk en goed om te zien.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Onzinnig avontuur als computerspel (of in, het is maar hoe je het wil noemen), echter is het visueel een spektakel van jewelste. Mag zeker een mijlpaal genoemd worden wat toentertijd geflikt werd met computeranimatie. Mooie stijl dus, maar verder had dit (evenals de sequel uit 2010) veel beter uitgewerkt kunnen worden.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het verhaal van Tron is nogal weinig, de aandacht gaat dan ook naar het gebruik van effecten. Te bedenken dat anno 1982 de film niet genomineerd werd voor de Academy Awards omdat de effecten met de computer gedaan werden, en dat beschouwd werd als vals spelen. Het was nog even wennen aan deze nieuwigheid. Er zijn in de jaren '80 en '90 veel stappen gezet met special effects en meestal met de nodige beginnersfouten. Al zijn films als Terminator 2 of Jurassic Park zeker uitzonderingen. Tron gaat zelfs nog helemaal verder, want we spreken al niet meer over een effectje hier en daar maar een hele film die zo opgesteld is. Niet allemaal met de computer misschien, maar wel geheel in een sfeertje van computer met kleurrijke effecten.

Ik ben wel vertrouwd met computer, maar absoluut geen gamespeler. Het is wat de voorloper van Wreck it Ralph, waar ik met wat geluk enkele verwijzingen van mee had. Tron is wel een pak creatiever en origineler. Een film die verder ook weinig soortgenoten kent. Matrix misschien? In elk geval wel mooi gemaakt. Anno 2015 zijn de effecten nog niet zo erg verouderd. Maar door het budget en de kostprijs van effecten, kan nu wel veel meer. Zeker dus niet helemaal gedateerd. Een mooie cultfilm dus waar je van moet houden.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Visueel verbluffend, maar het verhaal en personages waren totaal oniteressant. De making-of van de film die ik nu aan het kijken ben vind ik veel interessanter.

avatar van FlorisV

FlorisV

Metalfist schreef:

A world inside the computer where man has never been. Never before now

De poster van Tron kwam me voor het eerst onder ogen dankzij de serie Chuck die ik nu al een tijd volg. Het hoofdpersonage, Chuck dus, staat helemaal zot van deze film en heeft een poster in zijn kamer hangen, samen met Dune. Nu is dat één van de meest sfeervolle posters die ik ooit heb gezien dus heb ik de film gisteren maar via de alternatieve wegen binnengehaald en meteen gekeken.

Wanneer ik eigenlijk een poster zie hangen in een serie of een film die ik goed vind dan moet ik die betreffende film zien. Ik weet niet waarom maar het is een tic die ik heb omdat ik in mijn hoofd heb gestoken dat wanneer een maker de poster in zijn serie/film stopt dan wordt dat gedaan als eerbetoon en dan moet ik gewoon weten waarom iemand dat zo'n goede film vind.

Ja geweldig he die Tron poster in Chuck, erg leuke serie vond ik dat. En het veelgehoorde commentaar dat Tron gedateerd aandoet...dat kun je dan ook zeggen van een film als Gladiator, want ja zo leven mensen nu niet, zonder electriciteit en in sandalen lopen...pfff hoe dan ook w.b. Tron, games zagen er toen simpel uit en zelfs een stuk minder complex dan de film liet zien!! Ik vind het design erg sterk, het is een heel visuele film.

avatar van Alathir

Alathir

Pff.. wat een zwakke film. Vooral het script is heel slecht. De film is redelijk technisch en interesseerde me geen moer. De dialogen zijn vreselijk oninteressant net als de personages die zo eendimensionaal zijn. Het idee klonk wel leuk maar de uitwerking is dat verre van.

En het is niet dat ik de effecten zo slecht vond, het had wel iets maar het gaat enorm vervelen ook al is de film niet eens zo lang. Neon is tegenwoordig weer in dus het ziet er niet eens echt gedateerd uit. Geen idee of ik de sequel ga zien, misschien even proberen.

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2078 berichten

Niet te geloven dat het al bijna 40 jaar geleden is dat ik deze op rij 3 of zo (op aanraden van een vriend) heb bekeken in de ondertussen teloor gegane Ciné Ambassades. En wat een meevaller, deze herziening. Dit is een onversneden eighties-trip waar de effecten niks aan effect hebben ingeboet. Integendeel. Ze maken de poging van Tron Legacy om het allemaal te actualiseren des te pijnlijker. Voor mij was dit puur smullen. De sfeer, de muziek, de jonge koppies van Bridges en Boxleitner, Cindy Morgan in haar strakke space-pakje. Cool.

avatar van TMP

TMP

Een zwak en dun plot en een minstens zo zwakke uitwerking. Geen enkel ook maar enigszins interessant personage en op visueel gebied ook nog eens behoorlijk gedateerd.

avatar van Woland

Woland

Mja, ik heb nogal gemengde gevoelens voor Tron. Ik kan de toendertijd vernieuwende status heel goed voorstellen, en ik heb best wel genoten van de special effects en de ontzettende retro jaren-80 sfeer. Het deed me terugdenken aan oerlelijke maar verslavende spelletjes op de Atari, en later op de PC op old school floppy disks. Toen ze nog floppy waren. Alleen op die sfeer haalt het al een voldoende wat mij betreft, maar daar blijft het verder wel bij, want qua verhaal of acteerprestaties is dit echt onbenulligheid ten top. Een hoop betekenisloze technobabble, deus ex machina's en compleet platte helden en bad guys. Leuk om gezien te hebben, dat dan wel weer, maar dan vooral voor de vorm en vernieuwendheid.