Cool Runnings (1993)

Komedie / Sport

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Leon, Doug E. Doug en John Candy

Vier Jamaicaanse atleten zijn vastbesloten om aan de Olympische Spelen mee te doen. Ze besluiten om het eerste Jamaicaanse bobsleeteam te vormen en roepen de hulp in van een aan lager wal geraakte ex-bobsleeër om hen te coachen. Dan begint hun moeilijke strijd om de wereld te bewijzen dat ze het serieus menen.

Cool Runnings is een zeer leuke komedie van regisseur John Turteltaub, bekend van Phenomenon en The Kid. Vooral de voorbereidingen van het Jamaicaanse team, de fouten die ze erbij maken en de vele komische uitspraken van Sanka Cofee maken dit een erg genietbare film.

avatar van moviemafketel
Dit is een lekkere kijkweg-comedie.
Het contrast van Jamaicanen en ijs/sneeuw is opzich al een grappig gegeven en dat het dan nog echt is gebeurd maakt het allemaal nog wat realistischer. Ik heb toen ik hem voor het eerst zag toch wel moeten lachen. Bobsleee maaaaaaaaaaaaaan:D

avatar van missl
moest wel lachen om seka maar ik kan me heugen dat ik dit vroeger niet zo interessant vond.

avatar van Fixi88
Leuke komedie met een paar goede one-liners. 3,5 *

avatar van svauke69
Zeer goede film
als je hem meerdere keren ziet zie je heel mooie verbanden tussen verschillende scènes.Deze flm is een mooie samenhang van een komisch en moraliserend verhaal.Soms zijn de morele waarden in de film misschien wat te cliché;maar er zit veel waarheid in.Het applaus op het einde is er misschien wat over,maar met de prachtige muziek van Hans Zimmer blijft dit toch een emotionele scène.

Tip:bekijk deze film ook eens waneer je wat in de wind bent,om de één of andere reden wordt dit dan een billenkletser:p

De koek moet zoet gegeten worden: 2.50 (2.30)
Cool Runnings is een vreemde eend in de bijt, maar daarom zeker niet minder bijzonder. De film moet het grotendeels van de achterliggende gedachten hebben dat Jamaica en wintersporten absoluut niet samengaan en zowaar weet Turteltaub dat aardig over te brengen. De nodige cliches en de uitermate overdreven moralistische ondertoon hadden misschien een onsje minder gekunt, maar dat schijnt er nu eenmaal bij te horen in het gros van de Walt Disney producties. Verder werkt de humor niet altijd en laten de acteerprestaties te wensen over. Daar staat echter tegenover dat Turteltaub zich redelijk weet te onderscheiden met de gedecideerde regie en het aardige camerawerk. Cool Runnings is een typerende prent, die met name overeind blijft door de juiste omstandigheden.

Hilarische jaren '90-film, met een ietwat onverwacht einde... 95 minuten plat liggen van het lachen!!

zalig grappige scène van wanneer ze in het hotel zijn: wanneer Junior en Yul naar de bar willen vertrekken staat Sanka ineens voor hun deur, verkleed als dienstmeisje:
Sanka Coffie: Maid Service, sir! Would you like your bed turned down? Mint? Perhaps I could dust your head!
Yul Brenner: Whatever is wrong with you... is no little thing.

I LOVE JAMAICA, AND JAMAICA LOVES MEEEE!!!

wat een suuperfilm!

zeker 1 van mijn favoriete comedy films!

ik snap echt niet waarom sommigen hem niet goed vinden? hoe is het mogelijk.

avatar van barns
Heb hier altijd zo om moeten lachen

Kiss my lucky egg

avatar van darthconner
Hij is echt underrated. Echt een klassieker die je moet gezien hebben.

vr 12 februari om 20.40 op 2BE

Leuke film , en uhm ook nog waargebeurd aanrader

darthconner schreef:
Hij is echt underrated. Echt een klassieker die je moet gezien hebben.

Een klassieker in de categorie "niet grappig, zeer flauw en irritant" ?

avatar van Jessica.
AGE-411 schreef:

Een klassieker in de categorie "niet grappig, zeer flauw en irritant" ?

Seriously, laat iedereen zijn eigen mening hebben.

Ik denk dat ik deze film al 20 keer gezien heb. Al vanaf dat ik een klein kind was, kreeg ik deze film te zien aangezien mijn broers hem vaak keken.
En ik ben er gek op. De 4 mannen hebben allemaal een totaal verschillende persoonlijkheid. Gooi dat bij elkaar en je hebt een leuke komedie =D Ook mooie beelden.

avatar van barns
Jessica. schreef:

Seriously, laat iedereen zijn eigen mening hebben.

Als iedereen zijn/haar eigen mening mag hebben, waarom val je die opmerking dan aan? is dat niet te scharen onder de mening van die user ?;)

avatar van Jessica.
barns schreef:

ow het was echt niet mn bedoeling om weer de mening van AGE-411 aan te vallen xD Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat als iemand de film leuk vind, dat het dan niet heel erg leuk is als je dan gequoted wordt met een opmerking als die van AGE-411. Aangezien dat nogal aanvallend overkomt. Iedereen vind andere films leuk. Over smaak valt niet te twisten, dus laat iedereen zijn/haar mening hebben.
Maar mijn opmerking was dus niet aanvallend bedoeld ^^

avatar van elayz
Heb `m gister op SBS6 gekeken. voor de 2e keer.

hij is erg leuk. ik denk ook wel een orgineel idee. zelfs nu nog, ik ken weinig films over bobslee. en ook niet over Jamaica. Leuk verzonnen combinatie.

goed acteerwerk en leuke humer!

Verdiend vast en zeker een 4

avatar van DragQueen
Zeer leuke komedie van turteltaub. met vermakelijke rollen van john candy en de jamaicaanse atleten. het verhaal steekt leuk in elkaar, en is prima uitgewerkt. het gegeven dat jamaicanen willen gaan bobsleeen, is natuurlijk wel vrij origineel te noemen. en zorgt voor veel komische scenes. 3,5 ster.

avatar van mrwhite
toch vreemd dat er blijkbaar mensen zijn die niet weten dat deze film op waargebeurde feiten is.

avatar van AGE-411
Bedoel je dat er echt zulk hersenloze en irritante figuren bestaan?

Leuke film voor als je eens niks te doen hebt.
Vind het idee wel grappig uitgewerkt en zeker als ze beginnen te trainen.
Naar het einde toe beetje zwaker en maar het plot vond ik dan wel weer goed.
3 sterren

avatar van dave
Leuke, pretentieloze komedie.

Cool Runnings is echt een standaard binnen zijn genre. Typische humor, geinige dialogen en af en toe een serieus moment.

De acteurs stralen heel wat sympathie uit en vervelen eigenlijk op geen enkel moment. Alleen van Candy had ik iets meer verwacht.

Er wordt mooi binnen de lijntjes gekleurd, op veilig gespeeld zeg maar. Nergens een grap te bekennen die provocerend overkomt, niet dat dit per se hoeft.

Helaas weinig voor herhaling vatbaar, en laat dit nu net een film zijn die veel te veel op televisie komt.

avatar van ewalk
Vond het vrij flauw. Vooral Doug e Doug met zijn nep Jamaicaans accent. In Hanging with the Homeboys was hij meer geslaagd.

avatar van movie acteurs
Geinige komedie film. Misschien wel zo'n typische film met Candy maar deze was op zich wel aardig. Leuke komedie wegkijk filmpje. Niet te vervelend of irritant. Krijgt een 3,0.

avatar van yeyo
Misschien wel de meest stereotype film ooit gemaakt.

avatar van JSPR_G
Deze film is toch wel beter dan ik verwacht had. Het begin vond ik redelijk flauw maar gaandeweg kwam ik beter in de film en werd het best grappig. 4 Jamaicanen in een bobslee, origineel concept alleszins. Sanka vond ik in het begin een vrij irritant personage, maar dat beterde.

't is geen topfilm, maar dat zijn komedies zelden in mijn ogen. Twijfel tussen 2,5 en 3 sterren, wegens het lage gemiddelde voorlopig 3*

Heb deze film ooit eens gezien, en ik weet er nog twee dingen van: Dat sommige dingen verrekt realistisch in beeld waren gebracht (de bobslee die kantelde, zoiets doe je niet vrijwillig ). Aan de andere kant ergerde ik me blauw aan sommige personages. Vooral aan die man ( of jongen) met z'n ei. Ga er geen stem op kleven, maar mijn nieuwsgierigheid is wel geprikkeld, ik zal hem binnenkort wel nog eens zien .

avatar van JSPR_G
Wyverex schreef:

Dat is de Sanka uit mijn post hierboven

avatar van Virix
"Sanka, you dead?!"
- "Jah man."

Geweldige film! Erg leuke herinneringen aan.

avatar van John Lee Hooker
Origineel en grappig filmpje. Geweldig om te zien hoe ze zich erop voorbereiden en dat het in eerste instantie niks lijkt te worden. Je moet het wel met een korreltje zout nemen, maar het is niet te overdreven.
Wel aardig om een keer gezien te hebben.