Cool Runnings (1993)

Komedie / Sport

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Leon, Doug E. Doug en John Candy

Vier Jamaicaanse atleten zijn vastbesloten om aan de Olympische Spelen mee te doen. Ze besluiten om het eerste Jamaicaanse bobsleeteam te vormen en roepen de hulp in van een aan lager wal geraakte ex-bobsleeër om hen te coachen. Dan begint hun moeilijke strijd om de wereld te bewijzen dat ze het serieus menen.

avatar van AGE-411
Voorspelbare, irritante en idiote film.
Meer kan ik hier echt niet over kwijt.

avatar van makwild
Waarschijnlijk door de Disney productie het gevoel dat er continue de rem op stond. Herinner me nog vaag de beelden van het echte team; prachtig verhaal natuurlijk om te verfilmen. Had wat mij betreft absurder doorgetrokken mogen worden.

avatar van Gang_Star
JSPR_G schreef:

Dat is de Sanka uit mijn post hierboven

Inderdaad, ieder zijn eigen mening. Ik vind hem persoonlijk het grappigst van allemaal.
Vooral dat begin met die race, als hij een aantal tegenstanders inhaalt en het één en ander in het rond roept. Of als hij de bobslee ingaat en tegen zijn coach zegt dat ie moet plassen en beneden na te zijn gecrasht aangeeft dat ie niet meer hoeft(omdat het te laat is). Of wat te bedenken als hij zijn helm niet op zijn hoofd kan doen en een klap erop krijgt van zijn coach.
Niet te vergeten als hij geld aan het inzamelen is(tenminste dat probeert hij) door te zingen over zijn jamaican bobsledteam, en een man naar hem toe komt en zegt 'i'll give you a dollar if you stop'. Sanka zorgt wat mij betreft voor de leukste momenten.

Btw: vanmorgen deze film weer gekeken, en voor volgens mij wel de 10e keer ofzo. Ik blijf hem zeer vermakelijk vinden en kan geen genoeg van deze film krijgen.

avatar van booyo
Wyverex schreef:
Aan de andere kant ergerde ik me blauw aan sommige personages. Vooral aan die man ( of jongen) met z'n ei.

Sanka irritant? Frappant.

Enige wat ik me voor vandaag nog van deze film kon herinneren was 'sanka, you dead' 'yah man'. Vroeger veel gekeken met mijn broers, en vond het altijd hilarisch. Maar goed, had niet verwacht het nu weer een topper te vinden. En wat blijkt, mijn smaak is bij Cool Runnings niet veranderd! Wat een heerlijke feel-good movie zeg. De mannen uit Jamaica zijn hilarisch. En waar ik me normaal enorm aan de morele clichés in films kan ergeren, kon ik zelfs die goed aan.

Een film die 95 minuten lang een glimlach op mijn kop kan veroorzaken verdiend 4*

avatar van Denzz
ik wist niet dat dit een disney-productie was. de film was een gemiddelde komedie, best wel leuk om te zien hoe die jamaicanen met die bobslee in het zand probeerden wel erg cliché en idd kinderachtig soms, maar ik heb me wel geamuseerd.

Leuke film. redelijk goed verhaal. zitten grappige stukken in.

Leuk bedacht verhaal dat degelijk is uitgewerkt. Verder was er een leuke sfeertje, dat voornamelijk tot stand kwam door de goede score.

Vermakelijke film.

Geweldige humor! Heb de film zeker al 20 keer gezien maar op een of andere manier blijft het leuk en gaat het nooit vervelen!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ja mon!

Een prettig lachfilmpje, dat dankzij het standaard verloop van het verhaaltje vooral drijft op een paar leuke typetjes. Het gegeven van een bobslee-team uit Jamaica is natuurlijk an sich al geinig, ook al is het op waargebeurde feiten gebaseerd. De reggaesoundtrack zorgt voor de nodige afwisseling en de scène met Sanka, you dead? is inmiddels klassiek. Candy is prima in een van zijn laatste rollen, maar de film wordt verder nergens echt hilarisch. Leuk is het wel.

Goed.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze had gezien, dus perfect voor een herbekijkbeurt. 'k was eigenlijk aangenaam verrast, 'k had eigenlijk niet verwacht dat de film zo goed was. Ondanks dat het een sportfilm is, is het sportgedeelte relatief klein en wel leuk en spannend gebracht, zodat het de niet-sportliefhebber er zeker ook van kan genieten.
Ook de cast was perfect, een goeie mengeling van originele individuen. Ook de muziek was lekker zomers en meeslepend.
Het verhaal is natuurlijk niet super origineel, maar desondanks valt het absoluut niet tegen. Het is een vlotte verhaallijn, die de volledige speelduur weet te boeien.
De moeite om te (her)bekijken.

avatar van tommykonijn
Morgen ruim drie films met John Candy op TV: Cool Runnings, Splash! en Brewster's Millions.

avatar van Donkerwoud
Komedie die eerder een fijne luchtige sfeer neerzet dan dat hij echt op de lachspieren werkt.

Goeie film over het eerste en onwaarschijnlijke Jamaicaanse bobsleeteam dat meedoet aan de Olympische Spelen van 1988. En dit bobsleeteam wordt begroet door ongeloof en tegenwerking. Vermakelijk en onderhoudend, maar soms iets te braaf (het is en blijft een Disney-film). Een leuke cast onder aanleiding van John Candy. Een nipte 3.5 sterren.

Dit is nog eens jeugdsentiment! Leuk dat hij gisteren weer eens te zien was op tv, ik heb me er weer goed mee vermaakt!

avatar van Spetie
Respect maaan!

Sympathieke film die, ondanks dat ik het idee heb dat het hier en daar wat is aangezet, goed werkt. Dat komt vooral ook door de cast, die goed werkt. De Jamaicanen zijn op momenten bijzonder grappig en John Candy is een prima coach voor het Bobsleeteam. Ook leuk dat de muziek vooral erg zomers en vrolijk is, terwijl het verhaal gaat over een wintersport. Dat contrast werkt erg goed. Het einde is misschien een tikkeltje sentimenteel, maar aan de andere kant past het hier ook prima.

Ja typisch zo’n film, die nergens heel goed wordt, maar waar ik de gehele speelduur wel met een glimlach op mijn gezicht naar heb zitten kijken.

avatar van rowanb8
Wat ik mooi vindt aan deze film is dat deze film de boodschap naar buiten brengt

"Het gaat niet om het winnen maar om het meedoen"

avatar van Leland Palmer
Fijne komedie. Een film met een lekker luchtig sfeertje, waar je constant met een glimlach naar zit te kijken. Ik heb me echt kapot gelachen toen de ''Sanka... you dead? - Ya, mon''-scéne voor het eerst langs kwam. De scéne is inmiddels beroemd, maar ik kon 'm nog niet. Heb in een ver verleden wel eens wat flarden van deze 'Cool Runnings' gezien, maar ik kon me niks meer herinneren. Qua verhaaltje is dit niks bijzonders, maar de vier Jamaicanen en John Candy zorgen voor veel plezier.

Wat 'kon' je niet?

Dh PING
Hier werd ik vroeger echt mee omgegooid (vooral op school) omdat dit een film was voor alle leeftijden.

Vroeger vond ik er vrij weinig aan, maar nu vind ik het al helemaal geen sterke film. De Jamaicaanse personages zijn eerder irritant dan grappig en het verhaal boeide vrij weinig, hoewel ik wel kan begrijpen dat je er snel inkomt en blijft doorkijken. Maar ook de climax gaf vrij weinig voldoening.

Wat ik wel vind is dat de film zeer sympathiek overkomt, maar dat mag je naar mijn mening ook wel verwachten van een film van Disney.

Niet waardeloos, maar niet mijn soort film en al helemaal niet mijn soort humor.
2.0 sterren

avatar van witboek
Grappige film.

avatar van LostCauze
Echt zo'n film waarbij ik niet goed weet hoe ik moet stemmen, als jochie had ik em waarschijnlijk meteen 5 sterren gegeven, en het feit dat je later nog vaak dat "sanka, you dead?" hoorde als er weer iemand op z'n plaat ging na het uitgaan of wat dan ook, zegt eigenlijk genoeg over de status van deze film. Zou me ook niets verbazen als dit één van de meest gebruikte film quotes is onder mensen die hun jeugd in de jaren 90 doorbrachten.

Toch geef ik hem nu 3 sterren omdat ie toch wel een beetje leeftijdsgebonden is wat mij betreft. Dat betekent niet dat ie nu niet meer de moeite waard is trouwens, het blijft gewoon een mooi verhaal.

avatar van Timothyvdmeer
LostCauze schreef:

deel je mening toch blijf ik bij mijn 4 sterren want weet nu al dat ik vanavond met een grote glimlach voor de tv zit.

avatar van Ace Hanlon
Geen onaardige film. Maar ik denk, dat iedereen hem in de afgelopen 20 jaar wel een keer gezien heeft. En dit is echt zo'n film, die je geen tweede keer hoeft te zien. Er zijn echt wel oude films, die eerder voor hervertoning in aanmerking komen.

avatar van panax
leuke film!!!

avatar van jippie2010
Sanka, are you dead?

Gewoon een klassieker geworden *3.5

avatar van baspls
"Sanka, are you dead?" "Ja, mann"

Geniale film! Technisch stelt het niet veel voor maar man wat is dit grappig!

Het word ook nergens knullig of slecht geacteerd. Erg leuke en vermakelijke film die nooit echt saai word.

Komische en vermakelijke film!!

JvB Lucas
Cool Runnings

Sanka, you dead?

Ik ben eigenlijk met mijn *1,0 nog best wel gul wat betreft het beoordelen van deze film, want ondanks dat dit gemaakt is door Disney, ik ben altijd zeer onder de indruk van hun producties, is deze film helaas erg slecht. Ja, ik weet het... ik weet het... Humor hebben is niet altijd even makkelijk. Op de basisschool werd ik soms zelfs uitgelachen dat ik humorloos was, maar dat zijn er zoveel die dat zijn. Wat kun je betitelen als humor? Ik weet het niet, maar dit in ieder geval niet want het enige wat ik hier uit weet te krijgen is een waardeloze poging tot humor.

Het verhaal is echt waardeloos. Of nou verhaal? Kun je het eigenlijk wel een verhaal noemen? Je hebt die groep zwarte mensen in Jamaica die mee willen doen aan de Olympische Spelen, maar nee... niet zomaar Olympische Spelen. Ze willen het eerste bobsleeteam vormen. Jongens, probeer de bobsleebaan in de Efteling eens, en als jullie dan nog niet je energie kwijt zijn neem dan anders de wildwaterbaan bij centerparks. En energie... ja dat hebben deze verschrikkelijke hoofdpersonages. TEVEEL energie! Zoveel dat ze gewoon verschrikkelijk irritant zijn. Jongens, het maakte me al niet uit ook al kregen ze een fataal ongeluk tijdens de spelen. Dit zijn walgelijke personages die me gestolen kunnen worden en die ik nooit meer hoef te zien in een vervolgfilm of wat dan ook. Dat deze verschrikkelijke, irritante kibbelende Jamaicanen in deze film worden getraind door zo'n chagrijnige, lompe heethoofd met overgewicht is natuurlijk maar al te logisch. Nee, clichés stapelen zichzelf op in dit verschrikkelijk stuk gedrocht.

Wie is die rotzak die achter de camera staat en zichzelf een regisseur noemt? Weet je wat ik van deze man vind? Ik vind het een eikel. Een eikel. Dat is het! Waarom? Omdat hij verwacht dat kijkers intelligent genoeg zijn om dit soort bagger te waarderen. Hij verwacht echt dat mensen om dit soort troep kunnen lachen. Dit is niet grappig! Ook heeft deze man totaal geen stijl. Nergens, laat hij qua film iets interessants zien. Geen mooie beelden, en bij een locatie zoals bij deze film zal ik toch anders verwachten! Nee, dit is een man die gewoon een klad papier heeft en gewoon de eerste de beste grappen opschrijft die hij kan bedenken. Hij werkt het niet uit. Nee, klieder kladder klaar! Hierdoor is er totaal geen goede timing. Er bestaat ook zoiets van too much. Too much to handle!

Denkt die regisseur misschien niet van dat hij het allemaal net wat overdreven doet? Denken die acteurs echt dat ze aan een geweldige film meedoen? Of zijn dit gewoon van die mensen die een kantoortje hebben en zien dat Disney hierbij betrokken is en dat daardoor de inhoud niet uitmaakt? Want Disney is bekend... dat maakt toch geld. Ja, en ze zullen vast veel geld hebben verdient met dit stuk prul. Maar ze hebben ook de intelligentie van hun publiek beledigt als je het mij vraagt.

Een wanvertoning van een film met een humor van 0,0%!
*1,0

avatar van Lord Flashheart
JvB Lucas schreef:
Streng religieuzen hebben meestal ook geen humor, misschien behoor je tot deze categorie?

JvB Lucas
Ik plaats mezelf niet in religiën, maar vind het wel erg ongemakkelijk om te zeggen dat ik een atheïst want tot die categorie zie ik mezelf nou ook weer niet. Deur doe ik ook altijd dicht dus in de kerk geboren ben ik absoluut niet.

Anyway, back on topic.

Lv92
JvB Lucas schreef:
Je kan het ook te serieus nemen natuurlijk. De film is bedoelt als vermaak voor de familie. En geslaagd in z'n opzet wat mij betreft. Heb er als kind ook prima om kunnen lachen. Wat had je in godsnaam verwacht toen je ging kijken? En wat voegt je overdreven recensie toe aan deze site?