Paycheck (2003)

2,91

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door John Woo
met Ben Affleck, Uma Thurman en Aaron Eckhart

Een ingenieur werkt al drie jaar lang aan een geheim project. Op een dag wordt hij wakker en ontdekt dat zijn werkgever de delen van zijn geheugen die over het project gaan, heeft gewist. Wanneer hij zijn 'paycheck' wil ophalen blijkt dat hij heeft ingestemd met betaling in zonderlinge voorwerpen in plaats van geld. Hij probeert radeloos de stukjes uit zijn geheugen terug te vinden terwijl blijkt dat ook de overheid achter hem aan zit. Gebaseerd op een verhaal van Philip K. Dick

230 BERICHTEN 21 MENINGEN
geplaatst: 30 juni 2011, 11:07 uur [permalink]
Intrigeert ergens wel, maar wordt nergens goed. Het grootste probleem zijn toch wel de redelijk rampzalige acteerprestaties van Affleck en Thurman, terwijl aan de andere kant de kracht van Philip K. Dicks verhaal nergens naar voren komt. Uiteindelijk is het een film die John Woo goed de mogelijkheid geeft zijn trademark slow-motion explosies en botsingen te laten zien, terwijl de hoofdpersonen af en toe een stand-off hebben en we nog een keer een duif zien, maar meer dan dat is het ook niet.

Het kijkt alles bij elkaar goed weg hoor, maar omdat er nergens diep op de gebeurtenissen wordt ingegaan lijkt het meer een continue herhaling van achtervolgingen die op een gegeven moment toch ook tegen gaan staan. Iets meer subtiliteit en betere acteurs hadden de film dan ook een stuk beter gemaakt.

avatar van eavymetal
geplaatst: 7 juli 2011, 14:11 uur [permalink]
Spannende SF/Thriller!

avatar van swenbos
geplaatst: 9 juli 2011, 12:58 uur [permalink]
Handlijnkunde? Lasers die de toekomst kan zien? Een herinnering apparaat dat speelt als een first person shooter? Op zijn minst het originele verhaal van Dick had een cool einde (waarbij geen sprake is van een loterij ticket). Hoe op aarde hebben ze dit zo slecht gemaakt? Ze kregen redelijk goede acteurs, en ze hadden een leuke concept en een grote naam. Deze film is pijnlijk geworden voor alle betrokkenen.

avatar van MartiN_
geplaatst: 18 augustus 2011, 23:06 uur [permalink]
En wat hebben we geleerd van deze film??? Nou dat de toekomst niet te voorspellen valt, anders had ik mijn tijd toch echt wel beter besteed afgelopen uren 🙁

avatar van b00ts
geplaatst: 18 augustus 2011, 23:06 uur [permalink]
pfffffff..... die achtervolging.... bijna hilarisch tussen al die containers door.

avatar van MartiN_
geplaatst: 18 augustus 2011, 23:07 uur [permalink]
b00ts schreef:

Haha ja en wat te denken van dat stuk met die haarlak en dat magazijn pfff

avatar van mnrk
geplaatst: 24 november 2011, 17:39 uur [permalink]
If you only look where you can't go, you might just miss the riches below.

Van deze John Woo film had ik veel meer verwacht....

Het verhaal was in orde maar had volgens mij beter uitgewerkt kunnen worden, dit is ook zo met het acteerwerk (niet slecht maar ook niet super....)

De actie had ook wat spectaculairder gemogen, dit gezien de andere films van John Woo...

avatar van rep_robert
geplaatst: 24 juli 2012, 00:10 uur [permalink]
Er wordt heel interessant gedaan met het futuristische tintje, maar dat kan niet verhullen dat dit niet meer dan een standaard actie/thriller blockbuster is geworden. De actie(geen memorabele actie/CGI momenten gezien) en het plot de volgen de platgereden paden en het verloop is dan ook voorspelbaar. Echter wel vermakelijk voorspelbaar, want Woo houdt de vaart er wel in.

avatar van witboek
geplaatst: 24 juli 2012, 17:01 uur [permalink]
Ondanks ik een harde liefhebber ben van sciencefiction vond ik deze niet echt het van het. De acteurs en het verhaal waren wel goed, alleen de afwerking vond ik iets minder. Maar ook de ontzettende lange achtervolgingsscènes begonnen te irriteren.

geplaatst: 25 juli 2012, 18:40 uur [permalink]
Hier hou ik op zich wel van, een scifi met subtiele humor. Effecten waren soms wat minder, maar de suggestie werd goed tot stand gebracht. Het samenspel van beeld en geluid deed mij aan CSI gemixt met James Bond denken. Leuke futuristische vondsten. Ben Affleck en Uma Thurman vind ik goede en prettige acteurs. Dialogen en de manier van converseren stonden mij ook al aan.
Jammer van het middengedeelte, dat blijft qua gebeurtenissen een beetje meer van hetzelfde, waardoor niet de gehele film voldoende spannend of boeiend was voor mij.

geplaatst: 25 juli 2012, 20:46 uur [permalink]
Goede spannende film met een prima cast.
Iets minder SF, wel veel actie, het handelsmerk van John Woo zeg maar.

Mistaa-g
geplaatst: 1 september 2012, 19:07 uur [permalink]
Vooral het eerste deel is goed gemaakt met die 'hulpmiddelen'. Zeer origineel. Het tweede deel is te voorspellend, te veel gezien en mist elke soort van originaliteit. Maar toch 3,5 omdat het best goed te smaken valt en aan een hoog tempo gaat.

avatar van Rodger
geplaatst: 11 oktober 2012, 10:37 uur [permalink]
Wel aardig, zat wel iets in voor een avondje om te krijgen..
2.5**

avatar van flaphead
geplaatst: 17 april 2013, 02:06 uur [permalink]
gevalletje jammer. er zat best veel in deze film, het uitgangspunt, het idee, dat was prima. alleen wordt er besloten er een aaneenschakeling van actiescenes van te maken, met een romance ertussendoor. echt zonde, want met het sf-idee had veel meer gedaan kunnen worden. nu is het een 13-in-een-dozijn actiefilm geworden met veel haken en ogen.
net niet genoeg als leuk tussendoortje.

avatar van Askikker
geplaatst: 25 oktober 2013, 00:33 uur [permalink]
Zo Flaphead, dat is exact wat ik neer wilde zetten. Wat een vervelende actie werd t allemaal, er had toch veel meer in dat verhaal gezeten.

geplaatst: 11 november 2013, 19:23 uur [permalink]
Ach best een aardige film. Het verhaal loopt lekker door waardoor ik me er niet mee verveeld heb, Wel heb ik me af en toe wat geërgerd aan de geloofwaardigheid van het verhaal. Af en toe wat vergezocht allemaal. Maar ik vond de achtervolging erg goed. Hoewel Affleck als computer-engineer wel erg handig is als motorcoureur en directe gevecht scenes. Nog beter dan James Bond. Zie daar is die ongeloofwaardigheid weer;-)

avatar van Aazhyd
geplaatst: 12 januari 2014, 07:30 uur [permalink]
Aardige film voor de zaterdagavond. Het uitgangspunt van de items in de envelop die hem moeten helpen is aardig, maar dat sneeuwt een beetje onder door alle actie. Van die achtervolgingen en schietpartijen die we al tig keer hebben gezien. Ik kon me ook niet aan de indruk onttrekken dat Ben Affleck gemiscast is voor deze rol.

geplaatst: 26 februari 2014, 23:36 uur [permalink]
Slechte Woo.

Begint op zich nog wel aardig, maar zinkt echt helemaal weg. Na een uur is alle lol er wel van af en blijft er nog een uur harken over.

Woo maakt er qua scifi echt een zootje van. De basis is een hoop science fiction geleuter, maar de wereld waarin de personages leven ziet er ouderwets out. Alleen dat draagbaar telefoontje van Affleck al. Beetje goedkope mix van ver-in-de-toekomst tech en een "heden" dat ondertussen gewoon oud oogt.

Affleck en Thurman zijn ook een dramatisch centraal duo. Vooral Thurman is een halve ogre in deze film. Kan niet acteren en is gewoon bloedirritant. Ook de rest van de cast stelt niet veel voor, behalve misschien Giamatti die nog wel een geinig bijrolletje had.

Verhaaltje is melig, vooral omdat er één of ander halfbakken moraaltje over "de highlights of life" en "without a future there is no hope" inzit. Allicht dat het in het originele verhaal van Dick misschien wat subtieler naar voren kwam, maar ik vond het aardig misplaatst in wat verder een redelijk domme actiefilm is.

Mnee, ben nu zo'n beetje door Woo's Amerikaanse werk heen (enkel het obscure Black Jack nog) maar ben blij dat hij terug naar Hong Kong gekeerd is. Dit soort platte Hollywood onzin is niks voor hem, zeker niet als hij er geen volbloed actiefilm van mag maken.

avatar van missl
geplaatst: 17 oktober 2014, 11:17 uur [permalink]
Nergens over nadenken actiefilmpje die toevalligheden niet schuwt, uitgangspunt is wel interessant.

geplaatst: 31 oktober 2014, 20:07 uur [permalink]
Wat een afknapper! Er werd wat af geschoten, achtervolgt, gevlogen en geraden en er waren genoeg explosies, maar geheimzinnig of spannend? Ho maar!. De grondslag van het verhaal was nog wel interessant, maar ik kreeg een sciencefictionfilm voorgeschoteld, vol met dwaze en saaie actiescènes en domme thematiek. Een aan een beetje karakterontwikkeling deed de regisseur niet. Dus om enige intelligentie hoefde je al helemaal niet te vragen.