Deja Vu (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, James Caviezel en Val Kilmer

De meeste mensen hebben het wel eens meegemaakt: het vreemde gevoel wanneer je ergens bent, iemand ziet of een situatie beleeft en denkt het eerder meegemaakt of gezien te hebben. Maar wat als deze gevoelens in werkelijkheid waarschuwingen zijn uit het verleden of puzzelstukjes voor de toekomst? Inspecteur Doug Carlin wordt ingeschakeld om bewijsmateriaal te verzamelen wanneer er een bom is ontploft op een boot in New Orleans. Hij ontdekt tijdens zijn onderzoek dat het déjà vu-gevoel, waarvan men over het algemeen denkt dat het slechts in je hoofd bestaat, in werkelijkheid een krachtig hulpmiddel kan zijn.

780 BERICHTEN 59 MENINGEN
geplaatst: 15 december 2013, 01:12 uur [permalink]
Mijn nummer 1 film van de laatste tijd. Als het op ongeloofwaardige films aankomt.

geplaatst: 15 december 2013, 02:01 uur [permalink]
MegaBleek schreef:

En dan Memento in je top 10 zetten, heel geloofwaardig.

avatar van Montorsi
geplaatst: 10 januari 2014, 22:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Typisch onnozel filmpje, maar dan dus niet met een knipoog. Dan werkt het natuurlijk niet. Dan wordt het bagger. Ook weer met die eeuwige Denzel Washington...

Want je moet er toch wel erg goedgelovig zijn deze hoop onzin serieus te nemen. Je weet quasi direct hoe deze film gaat lopen en hoe makkelijk ze om gaan met het gegeven waar de film om draait. Die theoretische uitleg alleen al. Dat was gewoon een gevalletje 'de bel horen luiden...' Afijn dan gaat Denzel dus terug in de tijd (terwijl een velletje papier al alle moeite van de wereld kostte, maar dit lukt dus blijkbaar toch wel gewoon), en blijkt alles exact hetzelfde te zijn (conform wat de hele film al blijkt), maar het einde kunnen ze zonder duidelijke reden ineens toch wel veranderen. Hilarisch en typisch tegelijk...

Verder een enorm saaie bad-guy zonder al te helder motief en standaard vervelend geregisseerd door wijlen Scott. Eigenlijk kent de film maar één geslaagde scene, en dat was die achtervolging in het heden en verleden. Ook complete waanzin, maar daar zaten wel wat leuke ideetjes in.

geplaatst: 29 januari 2014, 16:33 uur [permalink]
plot is misschien wel vergezocht, maar aangezien ik een fan ben van denzel washington vergeef ik de film dit.

Redelijk vermakelijke film.

avatar van martijn011
geplaatst: 8 mei 2014, 20:07 uur [permalink]
Behoorlijke tegenvaller!
De films van Scott kunnen me over het algemeen wel bekoren. Tel daarbij op de aanwezigheid van Washington en het kon haast niet tegenvallen.
Die teleurstelling is helaas wel gekomen..

Het verhaal is echt om te janken zo slecht. Ik kan heus wel wat ongeloofwaardigheid verdragen, zeker in een sciencefiction film. Maar dit ging echt helemaal nergens over. Heb zelden zoveel plotholes gezien in een film.
Verder is het eigenlijk een enorm clichérijk verhaal zonder al die poespas. NIks bijzonders aan, evenals het einde.

Gelukkig was daar nog wel Denzel Washington. Hij redt de film in z'n eentje van de ondergang, al moet ik zeggen dat het camerawerk er ook mocht zijn.
Washington zet z'n rol overtuigend neer, ook al speelt hij in een film waar verder geen eer aan te behalen valt.
Onvoldoende.

avatar van Tiany
geplaatst: 12 juli 2014, 23:32 uur [permalink]
Rommelige, lachwekkende en niet geloofwaardige film, typisch Amerikaans. We hebben 3 kwartier volgehouden, dan werd het tijd om op "stop" de drukken. Al bij al is Denzel Washington een prima acteur.

avatar van ambrosini
geplaatst: 22 september 2014, 10:00 uur [permalink]
leuke film

avatar van riefenstahl
geplaatst: 22 september 2014, 23:10 uur [permalink]
Niet echt slecht maar wel wat langdradig.
Suske en Wiske en de teletijdmachine was geloofwaardiger en had minder plotgaten...

geplaatst: 24 september 2014, 20:46 uur [permalink]
Tarkus schreef:
Dit vind ik nog eens een goede film.
Goed scenario, waar je wel je aandacht moet bijhouden, maar dat is wel meer het geval met films waarin Denzel Washington de hoofdrol speelt ('The Bone Collector', om er eentje te noemen).
De acteerprestaties zijn van Denzel zoals we van hem gewend zijn, altijd uitstekend, maar ook de andere acteurs doen hun ding naar behoren. Ook de special effects zijn prachtig.
Velen zullen het verhaal wat overdreven vinden, maar is Science-Fiction dat niet altijd ?
Ik vind dit een van de beste films die ik de laatste tijd al heb gezien, een aanrader dus !!!

Opnieuw bekeken en nog steeds vind ik het een heel goede film.
Heb me er deze tweede maal nog steeds niet bij verveeld.

geplaatst: 30 oktober 2014, 23:24 uur [permalink]
Niet origineel, maar een lekkere, harde en gecompliceerde mysterie thriller, rijk aan snelle actie en met een verrassend spannend en gedetailleerd verhaal (met tijdreiselementen). Denzel Washington bewees opnieuw hoe breed inzetbaar hij is; hij overtuigde met een bedachtzaam en gevoelig spel.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 18 november 2014, 20:14 uur [permalink]
Inderdaad, zoals Gauke schrijft niet echt origineel maar wel goed in elkaar gezet. En ook Tarkus laat weten dat hij deze film waardeerde. Deze twee kijkers hun epistels lees ik altijd even omdat onze smaken vaak overeen komen.
'Déjà Vu' vond ik ook een mooie film die de kijker bij de les houdt.
Sommigen hebben het over het plot wat niet goed zou zijn. Ons niet opgevallen maar je moet dan ook wel bij 'de les blijven' om het verhaal te kunnen volgen. Het is geen hapklare brok deze film!

geplaatst: 14 december 2014, 11:12 uur [permalink]
Flims over tijdreizen vind ik wel interessant, films met Washington ook. Deze kende ik nog niet, gek genoeg weinig mensen over gehoord. Ik raak regelmatig een beetje de draad kwijt door dat tijdreizen maar dan valt vervolgens weer alles op zijn plek. Dit is uiteraard de verdienste van het verhaal en de regisseur. Ik vond het toch wel heel aardig in elkaar zitten allemaal en ik heb me prima vermaakt.

geplaatst: 17 januari 2015, 20:05 uur [permalink]
Compleet ongeloofwaardige, doch zeer vermakelijke mystery/actie-thriller.Prima kijkervaring.

Denzel trekt de film uiteindelijk toch echt over de streep.

Ondanks alle onwaarschijnlijkheden een aanrader voor een (zaterdag)avondje hersenloos vermaak!

geplaatst: 15 februari 2015, 21:17 uur [permalink]
Aardige Thriller / Sciencefiction, waarvan het verhaal wel leuk gevonden was (inderdaad wel ongeloofwaardig en ook wat vergezocht) en ook wist te boeien en zelfs bij tijd en wijle spannend is.

Het is in ieder geval een verhaal waarbij je wat moet opletten (hersenloos vermaak vond ik het zeker niet) en zeker m.b.t. het tijdreizen. Ook zit het met uitvoering (inclusief het visuele aspect) wel goed en dat is vooral te danken aan de bekende cast in de vorm van Denzel Washington (met name hij), James Caviezel en Val Kilmer. Paula Patton is misschien niet echt bekend, maar ze mocht er wel wezen en speelde ook verdienstelijk. Behalve de goede cast zit er ook meer dan voldoende actie in (soms ook best hard). Omdat de film circa 2 uren duurt, is hij hier en daar wel wat langdradig. Het einde is overigens best aardig.

Al met al een aardige film waarbij ik wel steeds het gevoel had, dat ik het allemaal al eens had gezien

avatar van Boneka
geplaatst: 4 juni 2015, 22:30 uur [permalink]
Reeds eerder gezien en toen vond ik het al behoorlijk bagger. Vandaag een nieuwe poging gewaagd. Hij begint nog wel aardig, vandaar dat ene puntje maar daarna wordt ie zo ONGELOOFWAARDIG slecht dat het pijn aan de ogen duurt om hier naar te kijken. Voor mij geen deja vu.

avatar van Zeus.
geplaatst: 29 juli 2015, 21:43 uur [permalink]
Lekker ongeloofwaardig. Alle moeite hebben om een papiertje terug in de tijd te sturen en dan in een keer lukt het ook met een persoon. Ook dat hele terug in de tijd kijken, vond er niet veel aan. Werd hier niet warm of koud van. Dat happy end; gelukkig maar, ging er nog bijna slecht van slapen.

avatar van hannes64
geplaatst: 27 september 2015, 06:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De recensies van Gauke zijn altijd een joy om te lezen, kort en zeer krachtig.
Hij weet een film op te hemelen met maar een paar woorden.
Kudo`s hiervoor, en veel respect, je kan echt wel filmcriticus worden dusssssss, solliciteren.

Nog even over de film, ja, `t klopt niet zo goed qua verhaal en al die kleine misverstanden met tijdreizen etc, maar `t is en blijft een film van formaat.
Heb em meerdere malen mogen bekijken en `t is gewoon een film voor `t amusement.
Gewoon door de 'kleine foutjes' heenkijken en je hebt een dijk van een film.
Deexplosie bij `t begin is zeer goed gemaakt, en de beach boys met hun "don`t worry baby", past er perfect in
Washington speelt zeer goed zoals altijd en ik geef de voorkeur aan Paula Patton, goed acteerwerk en ze is o zo wonderschoon.
Gewoon een zeer goed en duur filmvehikel met een leuk verhaaltje over tijdreizen.
De passende muziek is ook een must.
Niet een zondagmiddag als `t regent-film maar, gewoon een zeer goeie film.
Blijft bij mij op 4.5 staan.

geplaatst: 16 januari 2016, 19:00 uur [permalink]
Zwakke film. Niet origineel, redelijk zwakke acteerprestaties en naar mijn mening komt deze al gedateerd over.

Kom me geen moment boeien. De tijden dat ik Washington-fan was, is al voorbij.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 6 juni 2016, 01:27 uur [permalink]
Nog maar eens gekeken en het blijft een leuke film. Er zitten heel wat dingen in die niet kloppen maar het verhaal is leuk verzonnen. Het boeit van begin tot eind, er zit lekkere actie in en de special fx zien er prima uit. De cast speelt ook prima, zelfs Kilmer doet het redelijk. Een vermakelijke film, leuk weer eens gezien te hebben.

avatar van des1
geplaatst: 11 juni 2016, 11:20 uur [permalink]
Goeie film, met als basis ingrediënt "what if?"... Dat zal nl. door menig hoofd hebben gespeeld bij 9/11. "Wat als we toch dat weekje weg waren gegaan?"... "Wat als mijn man ietsje later was gekomen en nog niet bovenin het WTC was gearriveerd?"... "Wat als autoriteiten hadden geluisterd naar de waarschuwingen van ex-FBI agent O'Neill?" Etc. etc. In deze film laat ambachtelijk proficient cineast Tony Scott (broertje van Ridley, en maker van o.m. Top Gun en Spy Game) de kijker meevoelen hoe het is om in te kunnen grijpen op een aanslag in wording. Ondanks de vele suspension of disbelief één van de betere films van Tony Scott... die overigens in 2012 van de San Pedro brug sprong en zelfmoord pleegde.

avatar van Antonev
geplaatst: 13 september 2016, 18:07 uur [permalink]
Sterk acterende Denzel Washington, in een rol die hem op het lijf geschreven is. Ik vond het opzich een prima thriller, alleen het 'tijdreizen' deed mijn inziens wel een beetje afbreuk aan het geheel. SF gedeelte hadden wat mij betreft mogen vervangen voor een wat serieuzere inslag.

avatar van Teejey
geplaatst: 16 september 2016, 11:17 uur [permalink]
Deze Scott wou ik al een hele lange tijd zien en eigenlijk zijn m'n verwachtingen wel uitgekomen. Dat hele tijdreizen ligt me niet zo, teveel gepuzzel (BTTF uitgezonden uiteraard!). Gelukkig maakt onze bazen-regisseur er weer een erg vlot filmpje van die geen seconde verveelt.

Gelukkig is Denzel weer sterk zoals altijd, hierdoor zie ik de onmogelijke SF gebeurtenissen toch een beetje door de vingers aangezien hij je haast laat geloven dat het nog kan ook nog. De rest van de cast ben ik nu zo'n 5 minuten na het zien alweer vergeten, niets bijzonders dus. Denzel hoort de film te dragen en doet dat dus ook.

Audiovisueel is het een fijne film om te kijken maar memorabel is het niet.

Prima film zo al met al.

avatar van IH88
geplaatst: 15 oktober 2016, 15:02 uur [permalink]
“We've got some unique time constraints.”

Prima film met een intrigerend uitgangspunt. Op een gegeven moment wordt er volgens mij een loopje genomen met de eigen logica, maar spannend en uiterst vermakelijk blijft het zeker. Washington is gemaakt voor dit soort rollen en weet de film probleemloos te dragen.

Hij heeft ook een goede chemie met de andere acteurs en de film heeft een flinke dosis humor. De actiescènes zien er ook goed uit en New Orleans is een mooi decor. Het (beperkt) reizen in de tijd geeft de film wel een extra dimensie en wordt goed uitgewerkt. De film vliegt niet uit de bocht maar houdt het simpel. Spetterende actie, een vleugje sci-fi, humor en Washington. Geen slechte combinatie.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 3 november 2016, 10:27 uur [permalink]
Een samenwerking tussen Scott en Washington staat altijd garant voor een boeiend verhaal en overtuigende actie. Bij Deja Vu is dat niet anders. Prima mysterieus thrillertje, vol overtuigende actiebeelden en een geweldige Washington. Het verhaal is absoluut boeiend, al rammelt het natuurlijk aan alle kanten. Ik begrijp dat het sci-fi is, maar maak het dan wel sluitend. Maar ach, dit buiten beschouwing gelaten heb je best veel vermaak voor een avond.

avatar van cor1946
geplaatst: 17 november 2016, 09:51 uur [permalink]
goede film

avatar van Hans Gruber
geplaatst: 4 december 2016, 10:45 uur [permalink]
Was even geleden dat ik hem had gezien maar ik was eigenlijk meteen de draad weer kwijt. Je moet goed opletten want je wordt regelmatig op het verkeerde been gezet. Verhaal is natuurlijk erg ongeloofwaardig maar dat maakt de film nog niet slecht. Washington is altijd een zekerheidje en hij draagt deze film dan ook volledig. Heb me prima vermaakt met deze film, geen topper maar zeker een ruime voldoende.

geplaatst: 5 april, 19:19 uur [permalink]
Dit vond ik ronduit slecht. Vooral het plot/verhaal is toch zeer zwak en gewoon niet geloofwaardig in ieder bepaalde vorm. Het gaat mij dan ook nog niet eens of het tijdreizen wel kan, want stel dat dit nu wel kan, en we die technologie wel hebben. Het is gewoon hoe het concept in de uitvoering wordt gebracht dat faliekant faalt. Het begin was bovendien ook gewoon niet interessant, of begon toch op zijn minst slabakkend (ondanks de ontploffing), doordat we pas laat geïntroduceerd worden aan inspecteur Carlin en een idee van zijn leven en zijn specifieke rode draad krijgen, namelijk het sporenonderzoek dat al snel specifiek de richting uitgaat in die van het gevonden lijk van Claire waar men weer aanwijzingen vindt. Van daaruit worden we later geïntroduceerd tot de technologie waarbij men vier dagen terug in die tijd kunnen kijken, en uiteindelijk ook met die tijdslijn contact kan maken.

Het concept van tijdreizen is een iets waar iedere film zich wel aan mispakt. Je kan niet alles blijven uitleggen, en ondanks dat het niet gecompliceerd wil overkomen, raakt het de weg wel kwijt, maar goed ondanks alles zullen er toch nog wel zijn die het plot geniaal vinden. Verder werd er vrij zwak geacteerd, en is het in het geheel vrij lelijk geschoten. De muziek of geluidseffecten waren ook inspiratieloos, zeker omdat ik bij die geluidseffecten een deja vu had naar menig andere film. Dan zet je daar bovenop ook nog eens de lelijke CGI-effecten bij met mensen die door een vuurzee kunnen lopen, en waar een ontploffing hen niet deert, terwijl iedereen uiteindelijk wel overleed op de boot. No survivors. Er is een gebrek aan nuance en plaatsing in het verhaal, en ook hier gaat de film uit de bocht. Het resultaat is een sfeerloze Hollywoodfilm die zich verslikt in de vele do's en vooral de don'ts bij het maken van een film en daardoor het niveau van een gemiddelde Hollywoodproductie simpelweg niet haalt.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 5 april, 20:27 uur [permalink]
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de late introductie van Carlin: zodra de explosie heeft plaatsgevonden verschijnt hij ten tonele en begint hij aan zijn onderzoek, sneller kan bijna niet (tenzij je hem vóór de explosie al had willen introduceren). En dat het begin niet interessant is, tja, als je de film zo slecht vindt als jij zul elk element apart misschien ook niet hoog beoordelen, maar de manier waarop de explosie de plot in gang zet kun je toch moeilijk "slabakkend" noemen? Of bedoel je dat het verhaal eerder bij het element van het tijdreizen had moeten aankomen?

geplaatst: 6 april, 01:52 uur [permalink]
Tien minuten die dus overbodig waren, en al zeker omdat die ontploffing uiterst lelijke CGI-effecten had, en de intro ook nog sentimenteel gedoe bevatte (bepaald meisje verliest haar pop voor de explosie). Er is niemand die gevolgd wordt in die tien minuten. Die explosie zorgt er verder ook niet voor dat ik het gevoel krijg dat we er direct aan beginnen en door die lange opening van tien minuten zit de vaart er niet in. In feite had dat beter volledig geschrapt kunnen worden, gezien ik het niet vitaal vind. Een korte melding van een explosie via een nieuwsflash vanuit het kantoor van Carlin had beter geweest. En dan was er eventueel tijd om beter kennis te maken met Carlin (en zijn achtergrond).

Het begin van het sporenonderzoek van Carlin verloopt verder zeer traag, en eindigt dan na een halfuur bij de introductie van die nieuwe geavanceerde opsporingstechnologie. Veel daarvoor hebben we niet gezien, en ik vind dat traag. Het doen en laten van een detective hebben we al vele keren gezien, misschien verwees de titel daar wel naar, want ik zou geen idee hebben waar die anders naar verwijst. Voor mijn gevoel was het een traag begin.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 6 april, 09:05 uur [permalink]
Maar als een film drijft op de zoektocht naar een terrorist kun je toch niet volstaan met een radioberichtje als je de impact van zijn daad wil weergeven? (Nog afgezien van het feit dat het niet tonen van de aanslag wel een erg goedkope indruk zou hebben gemaakt: "ze hebben niet eens genoeg geld om de explosie te laten zien - hebben ze soms nooit gehoord van show, don't tell ?") Maar goed, ik denk niet dat wij nader tot elkaar zullen komen, gezien het feit dat ik het met letterlijk geen enkele zin uit jouw twee berichten eens kan zijn.