Deja Vu (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, James Caviezel en Val Kilmer

De meeste mensen hebben het wel eens meegemaakt: het vreemde gevoel wanneer je ergens bent, iemand ziet of een situatie beleeft en denkt het eerder meegemaakt of gezien te hebben. Maar wat als deze gevoelens in werkelijkheid waarschuwingen zijn uit het verleden of puzzelstukjes voor de toekomst? Inspecteur Doug Carlin wordt ingeschakeld om bewijsmateriaal te verzamelen wanneer er een bom is ontploft op een boot in New Orleans. Hij ontdekt tijdens zijn onderzoek dat het déjà vu-gevoel, waarvan men over het algemeen denkt dat het slechts in je hoofd bestaat, in werkelijkheid een krachtig hulpmiddel kan zijn.

avatar van JanLo
MegaBleek schreef:
Mijn nummer 1 film van de laatste tijd. Als het op ongeloofwaardige films aankomt.
Boeken als de Bijbel, de Koran en Torah vinden heel veel mensen geloofwaardig, en een ander vindt het weer erg ongeloofwaardig. Wat maakt het uit om alles te moeten geloven. Ik geloof en weet eigenlijk wel zeker dat dit verhaal niet echt is, maar ik vind het best een leuk verhaal. Ik zie ook weleens films die waargebeurd zijn, maar niet om aan te gluren zijn. Het is leuk of niet leuk, maar geloofwaardigheid is een argument die ik in vele gevallen vreselijk onbelangrijk kan vinden En als ik het wel belangrijk vind, dat ligt dat aan mijn verwachtingspatroon, en veel minder aan de film. misschien was het bij deze film wel handig om het geen sciencefiction, maar fantasy te noemen zodat het verwachtingspatroon misschien wat anders zou zijn voor een aantal mensen!

avatar van JanLo
Montorsi schreef:
Typisch onnozel filmpje, maar dan dus niet met een knipoog. Dan werkt het natuurlijk niet. Dan wordt het bagger. Ook weer met die eeuwige Denzel Washington...

Want je moet er toch wel erg goedgelovig zijn deze hoop onzin serieus te nemen. Je weet quasi direct hoe deze film gaat lopen en hoe makkelijk ze om gaan met het gegeven waar de film om draait. Die theoretische uitleg alleen al. Dat was gewoon een gevalletje 'de bel horen luiden...' Afijn dan gaat Denzel dus terug in de tijd (terwijl een velletje papier al alle moeite van de wereld kostte, maar dit lukt dus blijkbaar toch wel gewoon), en blijkt alles exact hetzelfde te zijn (conform wat de hele film al blijkt), maar het einde kunnen ze zonder duidelijke reden ineens toch wel veranderen. Hilarisch en typisch tegelijk...

Verder een enorm saaie bad-guy zonder al te helder motief en standaard vervelend geregisseerd door wijlen Scott. Eigenlijk kent de film maar één geslaagde scene, en dat was die achtervolging in het heden en verleden. Ook complete waanzin, maar daar zaten wel wat leuke ideetjes in.

Ach ja, Blade Runner moet je ook als onzin zien waar je goedgelovig voor moet zijn om het serieus te nemen. Die film staat bij jou op 1. Ik neem beide films, en tevens je recensie dus ook niet serieus, maar vind het wel leuke films!

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Zo af en toe een Denzel Washington kan ik best wel aanvaarden. Op zich een degelijke acteur met behoorlijk veel charisma die steeds vrij goed in zijn rol zit. Ook in Deja vu speelt hij erg degelijk als agent van de ATF (ik moest eventjes opzoeken welke Amerikaanse federale overheidsdienst dit was).

Op zich een boeiend concept dat tijdreizen. Je moet er steeds je gedachten bijhouden, maar in deze Deja vu had ik niet de indruk dat het al te complex werd gemaakt. Het werd vrij eenvoudig en basic gehouden waardoor het allemaal vlot te volgen bleef. Op zich goed, maar voor wie reeds meerdere films van time travel gezien heeft, misschien toch wat een ontgoochelend script. Het hangt ook wel wat bizar aan elkaar dat je beelden kunt terugzien van 4 dagen terug, maar je deze niet kunt beheersen. Het feit dat je ook blijkbaar dingen kunt manipuleren is iets vreemds (zoals die laserpen). Vreemd ook om vast te stellen dat men alle moeite moest doen om een papiertje door te scannen, maar even later bleek dat een persoon van vlees en bloed vrijwel eenvoudig ging.

Maar desalniettemin een erg genietbare film waarbij het concept van tijdreizen en in het verleden kijken extra kracht zet bij het verhaal. Nadat de terrorist werd ontmaskerd sleept de film nog wat aan en wordt er aangestuurd tot een happy ending (vooral op romantisch clichévlak), niet zo mijn ding dit laatste. Al bij al zeker een mooie voldoende! Zeker wel eens de moeite waard als je zin hebt in een avondje Denzel.

avatar van boemboem27
dit is toch wel echt een hele goede film,met een fantastisch spelende Denzel Washington
James Caviezel en Val Kilmer spelen ook niet slecht maar Denzel draagt toch wel de gehele film.
de ruime 2 uur is dan ook zo voorbij.
echt een topper

De film laat goed zien waarom tijdreizen nooit zal lukken voor mensen. Want hoe wil je een gebeurtenis voorkomen die al gebeurd is. Dat lukt niet zonder onmogelijke consequenties. Al dood zijn en toch weer leven. Misschien had hier nog wel een parallel universum bij gekund waarin dat dan wel mogelijk zou zijn. De kat van Schrodinger gaat ook alleen maar op voor subatomaire deeltjes, die 2 tegenstrijdige eigenschappen hebben. Hier lijkt men een beetje op te hinten.
Wormgaten zijn overigens alleen maar aanwezig in theorie en nog nooit aangetoond.
Maar op zich is de film aardig om de onmogelijke consequenties te laten zien.

Gave film ook hier zitten vele gedachtes achter. Als je iets veranderd wat dan.

avatar van Shadowed
Prima.

Ik weet wel zeker dat Scott tot meer in staat is dan dit qua verhaal. Deja Vu kampt dan ook voornamelijk met verhaalproblemen. Qua regie en visuele look ziet het er zoals verwacht weer helemaal prima uit met mooie cinematografie en een paar stijlvolle actiemomenten.

De opening alleen al schiet meteen raak. De ontploffing ziet er zeer stijlvol uit en zet direct een beetje de toon voor wat komen gaat. Nu heeft de film een kijkwijzer van 12+ dus heel expliciet komt het niet in beeld. Toch is het drama dat soms buiten beeld blijft best heftig te noemen, en dat zet Scott prima neer.

Het eerste uur kent ook een mooi tempo. Met veel vaart raast de film door zijn verhaal heen die net wat complexer is dan de gemiddelde actiefilm. Niet heel complex uiteindelijk, Scott lijkt niet geïnteresseerd te zijn in dat soort moeilijkheden, maar het vereist toch net een tikkie meer denkwerk in vergelijking met de algemene actiefilms afkomstig uit Amerika.

Washington zet weer een prima hoofdrol neer die we ondertussen wel van hem gewend zijn. Elke rol is voor hem een doelpunt. Bijrollen halen het niet bij die van Washington maar acteren verder best redelijk. Enkel Patton viel me tegen, maar krijgt ook een suffe rol. De personages zijn verder best karikaturaal wat te verwachten is, maar het is niet altijd beter.

Na een goed eerste uur valt de film wat in elkaar nadat Washington terug in de tijd reist om Patton te redden. Dat is gewoon lame en suf. Het rekt vooral de speelduur zelf en ik zie er ook geen meerwaarde van in. Gelukkig trakteert Scott nog wel op een aantal mooie actiescenes die allemaal knap in beeld worden gebracht. De cinematografie en look van de film zijn verder ook helemaal in orde.

De finale is tevens best leuk, maar na een uur kiest de film voor een aantal vervelende wegen die niet veel toevoegen. Het is allemaal net wat te heroïsch. Zaken zoals de gevolgen met verschillende universums en tijd worden ook niet behandeld. Niet heel erg verder, maar je kan het eigenlijk niet maken om er helemaal niks van te noemen. Verder een vlotte actiefilm die voor zijn best lange speelduur goed weet te vermaken.

avatar van Lovelyboy
Zo'n film waarvan ik altijd denk; wat was hier ook alweer mee...? Na afloop verbaas ik me bij Deja Vu toch altijd weer over de twee uur durende 'hit and miss' die Scott met zichzelf, de kijkers en zijn scenario schrijvers gespeeld heeft.

Nochtans begint de film goed en heeft erg sterke elementen met Washington en zijn gebruikelijke charme, maar ook zeker de rest van de cast mag genoemd worden. De soundtrack van Gregson-Williams is bij tijd en wijlen geweldig, net als bepaalde locaties met betrekking tot New Orleans en Katrina. Het tempo is goed en bepaalde momenten zelfs aangrijpend zoals de hartstilstand en reanimatie.

Wat gaat er dan allemaal mis? Dat zijn kleine dingetjes. De explosie ziet er erg slecht uit. Castillo die de vader van Claire speelt is een houten Klaas zonder mimiek. Hoe Doug met het lijk van Claire omgaat in bij zijn van de patholoog is ook erg bedenkelijk. Niet alleen vraagt de patholoog Doug zonder handschoenen haar hand beet te houden, daarna zit hij ook met zijn blote handen aan haar voorhoofd en lippen. Oké dan! Daarnaast is hij van de ATF. Terrorisme wordt onderzocht door de FBI, die zouden het onderzoek naar de aanslag moeten leiden met ATF als ondersteuning. Doug is wel heel erg dominant in het onderzoek, vooral wat Claire betreft. Iets dat eigenlijk een 'gewoon' misdrijf is, weliswaar met de zaak te maken heeft, maar eigenlijk weer onder de jurisdictie van normale recherche zou moeten vallen omdat ze vermoord is. Ik vraag me dan wel eens af, wat heeft zo'n scenario's schrijver bedacht? Heeft ie een dag eerder iets op tv gezien en gedacht, heej, ATF! Dat klinkt interessant, weer eens iets anders. Niet dat dit nu allemaal zo erg is maar ik vraag me dan toch af hoe ze aan zoiets komen.

Even lijkt de film zich in een fraai raadsel te ontwikkelen om eigenlijk qua logica en verhaal compleet te ontsporen wanneer Doug bij 'het experiment' betrokken wordt. Dat dit iets speciaals betreft is van meet af aan duidelijk, maar de uiteindelijke uitleg over hoe en wat raakt kant nog wal, en wat ze nu eigenlijk doen en hoe blijft onduidelijk en warrig. Tuurlijk, sci-fi hoeft niet te kloppen en logisch te zijn maar een iets doordachte basis of uitleg kan alleen maar positief uitpakken. Dit hangt als nat zand aan elkaar. Net als de laserpen en het 'terug kunnen'. Dan rest de vraag, die naarmate de film steeds duidelijker wordt, waarom Claire omgekomen is terwijl alle aanwijzingen er zijn dat Doug eerder terug is gegaan. Dan is er nog zoiets als wat ik de Terminator-contradictie noem. Hoe kan Doug's partner omkomen voordat men het briefje stuurt? Dan was alles kennelijk voorbestemd, net als de wijze waarop Claire op die manier betrokken raakt bij de zaak. En dan opnieuw de vraag waarom Claire in eerste instantie dood is als de hele gang van zaken voorbestemd lijkt, niet veranderd kan worden volgens de geleerden, maar bij een herkansing toch wel anders kan. Dit aspect van de film blijft wazig en praktisch onbegrijpelijk, iets dat voor mij toch wel afbreuk doet. Om nog maar te zwijgen van de idiote rit met de kijker op en alle crashes die hij veroorzaakt. Ik zeg het niet vaak, maar dit zijn Amerikaanse, Cobra Elf, aandoende zaken, net als de rare salto die de Bronco maakt voordat hij overboord gaat. Tja, gewoon niet sterk.

Het maakt Deja Vu niet perse tot een hele slechte film maar wel erg onevenwichtig. 'Hit or miss' domineert op deze wijze voor mij teveel de film. Het beste is dan ook niet te veel over zaken na te denken en te gaan voor de overdreven suspense rit die Scott voorschotelt. Voor mij werkt het niet echt, daarom wat mij betreft middelmaat.

avatar van Phantasm
Gewoon ongeloofwaardig, ik had er niets mee. Dus niet echt mijn ding.

avatar van Sergio Leone
Niet best.

Tony Scott is verre van mijn favoriete regisseur. Hij doet al te vaak z'n uiterste best om z'n films hip en snel te houden, alsof het videoclips zijn. Aan filters ontbreekt het ook hier evenmin. Deja Vu is op dat vlak wel duidelijk van Scott. Als de stijl nog voor enige twijfel had gezorgd, had de casting van Denzel Washington in z'n actieheldenrol dat wel weggenomen.

Maar na het redelijke eerste uur gaat het alsnog schromelijk de mist in. Tijdreizen wordt zelden interessant gebracht, ook Scott kan er niets nieuws mee doen. De tweede helft is dan ook vooral een zichzelf serieus nemend stukje onzin - want de film is gewoon onzin, natuurlijk. Het had weliswaar nog vermakelijke onzin kunnen zijn. Ware het niet dat het steeds minder wordt naar het einde toe.

avatar van Alathir
Goede film met wat tijdreisaspecten. Dat maakt het wat anders dan de typische actiefilm/detectivefilm. Denzel Washington probeert in deze film een aanslag te voorkomen en doet daarbij iets behoorlijk geschift. Ik begrijp dat hij Paula Patton de moeite waard vindt om te redden, maar wat hij doet gaat extreem ver voor een job en iemand vreemd. Alhoewel hij ze natuurlijk steeds beter leert kennen door haar te bespioneren? Jim Caviezel zien we hier een beetje in een ongewone rol. Ik ben hem niet gewoon als villain te zien. Op zich wordt er ook wel weinig tijd aan hem besteed waardoor de antagonist hier nogal zwak overkomt. De soundtrack is helaas ook een beetje teveel van hetzelfde. Steeds datzelfde deuntje keert terug. Al bij al een knap verhaal dat in mijn ogen prima te volgen is. Niet teveel hocus pocus, gewoon een klein beetje. Ik ben natuurlijk een fan van fantasy dus ik ben niet snel onder de indruk meer van wat hocus pocus, niet iedereen zal daar even goed mee om kunnen.