Deja Vu (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, James Caviezel en Val Kilmer

De meeste mensen hebben het wel eens meegemaakt: het vreemde gevoel wanneer je ergens bent, iemand ziet of een situatie beleeft en denkt het eerder meegemaakt of gezien te hebben. Maar wat als deze gevoelens in werkelijkheid waarschuwingen zijn uit het verleden of puzzelstukjes voor de toekomst? Inspecteur Doug Carlin wordt ingeschakeld om bewijsmateriaal te verzamelen wanneer er een bom is ontploft op een boot in New Orleans. Hij ontdekt tijdens zijn onderzoek dat het déjà vu-gevoel, waarvan men over het algemeen denkt dat het slechts in je hoofd bestaat, in werkelijkheid een krachtig hulpmiddel kan zijn.

avatar van JanLo
MegaBleek schreef:
Mijn nummer 1 film van de laatste tijd. Als het op ongeloofwaardige films aankomt.
Boeken als de Bijbel, de Koran en Torah vinden heel veel mensen geloofwaardig, en een ander vindt het weer erg ongeloofwaardig. Wat maakt het uit om alles te moeten geloven. Ik geloof en weet eigenlijk wel zeker dat dit verhaal niet echt is, maar ik vind het best een leuk verhaal. Ik zie ook weleens films die waargebeurd zijn, maar niet om aan te gluren zijn. Het is leuk of niet leuk, maar geloofwaardigheid is een argument die ik in vele gevallen vreselijk onbelangrijk kan vinden En als ik het wel belangrijk vind, dat ligt dat aan mijn verwachtingspatroon, en veel minder aan de film. misschien was het bij deze film wel handig om het geen sciencefiction, maar fantasy te noemen zodat het verwachtingspatroon misschien wat anders zou zijn voor een aantal mensen!

avatar van JanLo
Montorsi schreef:
Typisch onnozel filmpje, maar dan dus niet met een knipoog. Dan werkt het natuurlijk niet. Dan wordt het bagger. Ook weer met die eeuwige Denzel Washington...

Want je moet er toch wel erg goedgelovig zijn deze hoop onzin serieus te nemen. Je weet quasi direct hoe deze film gaat lopen en hoe makkelijk ze om gaan met het gegeven waar de film om draait. Die theoretische uitleg alleen al. Dat was gewoon een gevalletje 'de bel horen luiden...' Afijn dan gaat Denzel dus terug in de tijd (terwijl een velletje papier al alle moeite van de wereld kostte, maar dit lukt dus blijkbaar toch wel gewoon), en blijkt alles exact hetzelfde te zijn (conform wat de hele film al blijkt), maar het einde kunnen ze zonder duidelijke reden ineens toch wel veranderen. Hilarisch en typisch tegelijk...

Verder een enorm saaie bad-guy zonder al te helder motief en standaard vervelend geregisseerd door wijlen Scott. Eigenlijk kent de film maar één geslaagde scene, en dat was die achtervolging in het heden en verleden. Ook complete waanzin, maar daar zaten wel wat leuke ideetjes in.

Ach ja, Blade Runner moet je ook als onzin zien waar je goedgelovig voor moet zijn om het serieus te nemen. Die film staat bij jou op 1. Ik neem beide films, en tevens je recensie dus ook niet serieus, maar vind het wel leuke films!

avatar van Fisico
Zo af en toe een Denzel Washington kan ik best wel aanvaarden. Op zich een degelijke acteur met behoorlijk veel charisma die steeds vrij goed in zijn rol zit. Ook in Deja vu speelt hij erg degelijk als agent van de ATF (ik moest eventjes opzoeken welke Amerikaanse federale overheidsdienst dit was).

Op zich een boeiend concept dat tijdreizen. Je moet er steeds je gedachten bijhouden, maar in deze Deja vu had ik niet de indruk dat het al te complex werd gemaakt. Het werd vrij eenvoudig en basic gehouden waardoor het allemaal vlot te volgen bleef. Op zich goed, maar voor wie reeds meerdere films van time travel gezien heeft, misschien toch wat een ontgoochelend script. Het hangt ook wel wat bizar aan elkaar dat je beelden kunt terugzien van 4 dagen terug, maar je deze niet kunt beheersen. Het feit dat je ook blijkbaar dingen kunt manipuleren is iets vreemds (zoals die laserpen). Vreemd ook om vast te stellen dat men alle moeite moest doen om een papiertje door te scannen, maar even later bleek dat een persoon van vlees en bloed vrijwel eenvoudig ging.

Maar desalniettemin een erg genietbare film waarbij het concept van tijdreizen en in het verleden kijken extra kracht zet bij het verhaal. Nadat de terrorist werd ontmaskerd sleept de film nog wat aan en wordt er aangestuurd tot een happy ending (vooral op romantisch clichévlak), niet zo mijn ding dit laatste. Al bij al zeker een mooie voldoende! Zeker wel eens de moeite waard als je zin hebt in een avondje Denzel.

avatar van boemboem27
dit is toch wel echt een hele goede film,met een fantastisch spelende Denzel Washington
James Caviezel en Val Kilmer spelen ook niet slecht maar Denzel draagt toch wel de gehele film.
de ruime 2 uur is dan ook zo voorbij.
echt een topper