The Gods Must Be Crazy (1980)

Zuid-Afrika / Botswana

geregisseerd door Jamie Uys
met N!xau, Marius Weyers en Sandra Prinsloo

Een bosjesman in de Kalahari staat op een dag oog in oog met de moderne en westerse beschaving in de vorm van een Coca Colaflesje. Hij neemt dit wonderlijk ding mee terug naar zijn stam en al gauw wordt het gebruikt voor verschillende doeleinden. Maar omdat het flesje ook conflicten tussen de mensen teweegbrengt, besluit de man het flesje terug te brengen naar de goden, want hij denkt dat het daarvandaan komt. Op zijn tocht maakt hij verschillende avonturen mee.

avatar van You_bastard
Toen ik deze film voor het eerst zag heb ik echt de hele tijd met tranen in mijn ogen gelachen. Geweldig gewoon hoe een cola flesje een impact kan geven in een rustig inheemse dorpje.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Dit komt we wel erg bekend voor allemaal.. volgens mij heb ik een keer een korte film gezien die over precies hetzelfde ging.

Ik heb een hele tijd geleden beide films (1 en 2) op de tv gezien en vond ze ook heel erg leuk. Kan iemand mij misschien aan deze twee videofilms helpen? Dat zou ik geweldig vinden.
Jesper Nederlof

avatar van narva77
Hele grappige film!

De beelden zien er een beetje amateuristisch uit allemaal, maar inderdaad een erg grappige film. Eerst zetten ik mijn vraagtekens bij het plot; de hoofdrolspeler denkt dat iets westers als een cola-flesje van de goden zou komen, maar dit valt later wat meer op z'n plaats als het flesje ook narigheid met zich mee blijkt te brengen. Met de goden (eigenlijk de westerse wereld) moet wel iets mis zijn, als we iets krijgen wat zoveel onrust veroorzaakt. Minder om te lachen vindt ik de slapstick-achtige scenes van strijders die elkaar proberen uit te moorden.

Het leukste van de film vind ik nog het bizarre taaltje van de bosjesmannen. Ze praten door middel van keelklanken, het klinkt als plok, klok, tok.
Geinige film.

avatar van narva77
Plok klok tok!

Hahaha

avatar van Freud
Ooit gezien in zwitserland, duits gedubd, maar onwaarschijnlijk grappig. Die plok klok tok hebben ze er blijkbaar uitgehaald, want ik kan het me niet meer herinneren

Leuk idee. Een westers cola flesje waardoor in een inheems stam met bosjesmannen problemen/conflicten ontstaan. Het slapstich achtige aspect vind ik weer veel minder leuk.
3sterren.

avatar van Xenophon
Slapstick in Afrika en in kleur.
Erg grappig.

avatar van speedy23
Eén van de plezierigste films ooit gemaakt over het onderwerp beschaving. De zuivere onschld van de Bosjesman staat in schril contrast met de hebzucht, corruptie en egotripperij van de 'beschaafde' mens. Producent/regisseur Uys schreef zelf het vlotte scenario en Paul Ballinger legde het vast op film. Goed voor de Grote Prijs op het Festival van de Humoristische Film van Chamrousse in 1983...

avatar van Hannibal
1 september komt de DVD uit in een dubbelbox samen met deel 2! Dat wordt weer lachen geblazen.

Soms aandoenlijk en lekker luchtig, maar over het algemeen toch net iets te flauw en nietszeggend.

avatar van De GeuS
Klopt, 1 keer kijken is genoeg; 3 sterretjes....

Heb hem heeeel lang geleden gezie en kan hem nog vaagjes herinneren.... maar wat me bij gebleven is is zeker een *3 waard !! Ga hem snel nog een x kijken en opnieuw stemmen....

djelle
Zalige komedie waar ik mij ziek mee gelachen heb. Niet alles was even komisch, maar de meeste grappen waren erg leuk. Hij heeft bovendien een serieuzere waarde met wat boodschappen en hier en daar zelfs wat ingenieuze statements of aanklachten...

Deze goeie opmerking ondersteunt een beetje wat ik hiermee bedoel:

wezli schreef:

De film toont ook op zo'n plezante manier aan hoe uiteenlopend onze "beschavingen" en wereldjes wel kunnen zijn. Met al de gewoonten en waarden en normen die wij hanteren. Hoe ver dat de "moderne" westerling al van de pure natuur staat tegenwoordig. Hij begrijpt zelfs meestal geen snars meer van de natuur. De 'bosjesmensen' op hun beurt snappen geen bal van onze maatschappelijke gewoonten. En zo kan je nog veel opmerkelijke zaken over de film zeggen... Allemaal heel knap gedaan vind ik.

Voor mijn part een zeer origineel werkje! Wat minpuntjes door inderdaad soms wat té flauwe slapstick te gebruiken, maar over de hele lijn bekeken is dit wel een heel sterke film. 4

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Laat ik het houden op "niet echt aan mij besteed". Ik vond het maar een flauwe, oubollige film. Een curieuze kruising tussen een mislukte slapstick, een foute seventies documentaire, een homevideo van Prins Bernhard en een aflevering van The A-Team.

2.0* voor een paar keer (glim)lachen en omdat het best uit te zitten was. En ach, heb ik ook eens een film uit Botswana gezien.

soekenahh
Ik vond het echt een grappige film, Hoe de vergelijking wordt gemaakt tussen de werkende mensen die om 8 oo aan het werk gaan en mensen die nog nooit een steen hebben gezien.

Ik heb me zeer vemaakt 3.5*

avatar van inquestos
Het is een tijd geleden dat ik deze heb gezien, maar wat ik me ervan kan herinneren, was deze film toch vermakelijk.

3* Omdat het te lang geleden is om er zeker van te zijn of deze 3,5* verdient...

avatar van ex_uva
Het is mij niet gelukt de geleende DVD te laten doorspelen, hij is ernstig beschadigd helaas. Ik kwam niet verder dan het stuk waar Sam Boga wordt verraden door zijn handlangers uit de helikopter. Boga is niet te zien onder de bananenbladeren...

...

Ja, en toen...

...

Niks...

Nou moet ik hem nogmaals ergens regelen.

Beautiful People was ook erg leuk, vandaar dat ik deze wil afkijken.

Dustyfan
Een erg hilarische film, waar tussendoor zeker ook kritiek klinkt richting de 'moderne samenleving'. Het leven van de 'Bosjesmensen' is wel over-geromantiseerd, wat goed werkt in het verhaal, maar wat ik ergens ook een klein beetje jammer vind.

Het is zeker aan te raden om de korte docu over het leven van N!xau ook te bekijken.

FisherKing
Uiterst merkwaardige genre mix. Documentaire-Slapstick-Geweld wisselen elkaar voortdurend af in een verder onderhoudende film met een leuke muziekscore. Af en toe behoorlijk in een deuk gelegen.

Marius Weyers speelt een aandoenlijke bioloog.

Overigens een Zuid-Afrikaanse film (geproduceerd met geld uit Zuid Afrika en dito regisseur), die niet op de credits terechtkwam vanwege de boycot destijds tegen Zuid-Afrika ivm de Apartheid.

avatar van V
V
starbright boy schreef:

Alleen met dat 'mislukte' en 'foute' ben ik het niet eens. Verder kan ik mij hier volledig in vinden. 4*

Wel aan mij besteed dus

Best lollig, maar nogal pretentieloos filmpje.

avatar van Freud
Het deel met de bosjesman is prachtig, een ontroerende parabel over beschaving en menselijkheid. Maar de rest van de film gaat meer richting stompzinnige idiotie vind ik. Op sommige momenten erg grappig, zoals ik alle slapstick hilarisch vind als het maar lang genoeg blijft doorgaan, maar heel dat liefdesverhaaltje en vooral dat belachelijke gedoe met die rebellen vond ik vrij stupide. Net zoals het bosjesmanverhaal helemaal verknoeid werd toen het met de andere verhalen begon samen te lopen en zo nodig ook nog eens life moest aangetoond worden dat die natuurmensen toch wel veel betere mensen zijn dan de beschaafde. De voice over in het begin had dezelfde boodschap maar die kon ik waarderen, dat vond ik echt een mooie stuk, maar de tweede keer vond ik het een beetje welletjes geweest.
Ik vind het een amusante film die een mooi verhaal weet te brengen, maar dat doet temidden van een hoop soms erg grappige rotzooi, zodat ik niet weet wat ik er nu mee aan moet. Die 3 sterren maar laten staan denk ik

Eindelijk gekocht..
Op Bol.com voor 12,99

avatar van The One Ring
Het begon allemaal heel leuk als een halve documentaire, maar helaas verslapt de film eenmaal als de blanken erin voorkomen. Van mij had het allemaal wel wat meer mogen gaan om die bosjesman en wat minder over die Andrew en de terroristen. De slapstick-humor werkte af en toe wel, maar echt dubbel gelegen heb ik niet echt. Wel aardig om een kere gezien te hebben, al is het maar omdat de naam van de acteur die de bosjesman speelt niet uit te spreken is: N!xau.
3 sterren

avatar van martijn77
Een glimlach wil ik hiervoor nog wel tevoorschijn halen maar de docu over N!xau en zijn gemeenschap laat zien dat het idyllische plaatje dat in het eerste half uur van de film geschetst wordt en zo bruut wordt verstoord door 'the evil thing', het cola flesje, in wezen al een verloren geschiedenis is ten tijden van het filmen. Dat geeft deze film, tezamen met de slapstick, de romance en de terroristen, voor mij een beetje een rare, wrange bijsmaak. Desalniettemin best amusant maar niet het soort hilariteiten die ik had verwacht.

avatar van Regan_Robbie24
het was wel aardig, 3* waard.
maar is die Xi in het echt ook een bosjesman?? want sommige zeggen dat.

avatar van speedy23
Regan_Robbie24 schreef:
maar is die Xi in het echt ook een bosjesman??

Hij WAS echt een bosjesman, tot hij op 5 juli 2003 op 59-jarige leeftijd overleed.
Voor deze prent kreeg hij slechts een paar honderden dollars, maar voor de tweede film was hij al 'goed' voor een half miljoen dollar.