The Gods Must Be Crazy (1980)

Zuid-Afrika / Botswana

geregisseerd door Jamie Uys
met N!xau, Marius Weyers en Sandra Prinsloo

Een bosjesman in de Kalahari staat op een dag oog in oog met de moderne en westerse beschaving in de vorm van een Coca Colaflesje. Hij neemt dit wonderlijk ding mee terug naar zijn stam en al gauw wordt het gebruikt voor verschillende doeleinden. Maar omdat het flesje ook conflicten tussen de mensen teweegbrengt, besluit de man het flesje terug te brengen naar de goden, want hij denkt dat het daarvandaan komt. Op zijn tocht maakt hij verschillende avonturen mee.

avatar van Tha Flow
Goh, echt leuk dat ik toevallig tegen deze film aanliep. Ayaan Hirsi Ali bracht deze een keer al onder de aandacht toen ze deze film koos als aflsuiter van haar bezoek aan Zomergasten in 2004 Zomergasten - Ayaan Hirsi Ali.

Grappig is het woord bij deze film. Een bosjesman die tegen een vervelende fles aanloopt en deze willens en wetens naar het einde van de wereld wil brengen. Inmiddels een oude film, maar met weinig middelen is een hilarische verfilming, van een bosjesman (oude cultuur) die in contact komt met een voor hem nieuwe cultuur, gemaakt. Deze ondertoon is verder niet opzichtig aanwezig. Gewoon kijken naar maffe personages in een verder niet veelomvattend verhaaltje.
Is wel een aanradertje.
4 sterren

avatar van Purmerend
De eerste driekwartier zijn geweldig, maar daarna wordt het snel minder. Wel een origineel idee. Die neushoorn die door het beeld kwam rennen zag er wel erg nep uit. Is ook lastig om met een echte te spelen, maar goed wel een vermakelijke film. 3,5*

Grappige scene's:
- laden bazooka, raket valt eruit
- een gevangene is geblindoekt en wordt uit een helikopter gegooid terwijl hij op de grond staat
- vastzittende vinger in het colaflesje
- het op een speciale manier openen van de jeep, hele deur eruit halen

avatar van Roodkapje
Ooit gezien, en ik herinner me nog dat ik plat lag bij deze film. Is een gek genre, maar dit is een prent die je je blijft herinneren. Vooral de scene met de jeep is me bijgebleven, en natuurlijk de bosjesman die opeens op het eind van de wereld komt; het colaflesje erafsmijt en gewoon terugkeert.

T.O. schreef:
Soms aandoenlijk en lekker luchtig, maar over het algemeen toch net iets te flauw en nietszeggend.

Deze film is misschien flauw, maar zeker niet nietszeggend!
Zoals speedy23 en djelle al hebben gezegd, dit geeft deze film het contrast tussen de bosjesmensen en de westerse cultuur weer. Volgens mij ook om mensten te laten na denken over of we het allemaal wel zo goed voor elkaar hebben als we zelf denken..
Bijzondere film ik geef hem 'n 3,5*

Charmant in zijn idiotie.

film_kaza
Dit is een van de weinige films waar ik dubbel lag van het lachen.

avatar van film-gek
Ik krijg hem morgen binnen, ben erg benieuwd

avatar van film-gek
deze film laat erg goed zien hoe gelukkig de bosjesmannen leven en hoe hectisch ons leven wel eigenlijk is, komt erg goed over
naar stukje is als N!xau in de gevangenis zit, je ziet hem wegkwijmen gelukkig dat hij eruit komt

3.5

hilarisch!

Die cola flesje die in dat bosjesmannendorp terecht komt is natuurlijk een symbool voor de westerse cultuur, levensstijl en producten die overal, maar dan ook echt overal in de wereld doordringen(door de strot worden geduwd). Voila, de hele dorpsgemeenschap raakt ontregeld na dit incident.

Ik weet niet waarom ik dit vertel, want iedereen weet dit al. In ieder geval is dit thema heel erg in mijn straatje, dus de filmmakers praten me erg naar de mond. 4 sterren is hun beloning.

Erg originele, leuke film. Met slapstick-achtige sketches en sympathieke acteurs. Grappig, aanrader!

ik heb me kapot gelachen bij deze film, vooral de momenten met de jeep zijn erg masterlijk...

Vrij grappige film dit. Komt allemaal nogal idioot over, maar het is allemaal wel met de beste bedoelingen in elkaar gestoken. De makers slagen erin om iets idioots toch nog bezienswaardig te maken.

avatar van Silvio Dante
Op sommige momenten inderdaad gewoon belachelijk, wel fijn dat er nog eens een slapstickfilm werd gemaakt met die typische versnelde beelden van vroeger.
Maar hellaas wist de film me niet echt te bekoren noch entertainen. 2.0*

avatar van grovonion
Jeugdsentiment. Vond hem toen zo goed dat ik er nog steeds goede herinneringen van heb.

avatar van kinjutsu
Deze film werd me aangeraden door wat mensen, hij scheen bijzonder grappig te zijn. De film wist me echter totaal niet te boeien en ik vond hem uitermate flauw.

2sterren

avatar van zjandannybob
hahah deze film net gekeken, deze film heeft gewoon echt stijl het slapstick effect met de versnelde beelden is echt prachtig om te zien. het verhaal is geniaal verzonnen en identiek(voor zover ik weet is er niet nog een film over een bosjesman met een colafles). De humor is vaak erg overdreven dus als je daar niet van houdt moet je hem ook niet kijken en niet laag op deze film stemmen geef dan gewoon een reactie en stem niet.

want voor het komedie genre is deze film echt wel gepast en je moet ook indenken dat hij uit 1980 komt dus de effecten hoeven niet goed te zijn.

3.5* heb me echt vermaakt had er zeer weinig van verwacht..

avatar van mikey
Slapstick en antropologie. Wel leuk hoor, vooral de docu in het begin. maar dat geren achter auto's aan (etc) was niet zo best. Wel grappig te zien hoe mensen zich kunnen verwonderen om het alledaagse en het meest bizarre. Jammer van de flauwe Chaplin achtige stukjes. 3

avatar van maxcomthrilla
De film begint inderdaad als een halve documentaire. De voice - over vertelt over een stam die bijna helemaal van de wereld is geïsoleerd en zich aanpast aan de natuur. Daartegenover staat de geciviliseerde mens die juist andersom handelt. Grappig om te zien is hoe de stam leeft, in al zijn eenvoud.

Veel slapstick in deze film. Maar dat kon mij eigenlijk niet veel deren. Mensen die over bananen uitgleden, over modder, auto `s die geen handrem hadden wat natuurlijk weer leuke situaties opleverden en bananen die werden geraakt i.p.v. een helikopter. Ik vond het allemaal wel grappig om te zien. Vooral energiek en chaotisch in beeld gebracht.

Kantelpunt is het moment waarop de terroristische groepen steeds centraler komen te staan. Het moment met de neushoorn was eigenlijk al te...Maar alles wat daarna kwam was eigenlijk gewoon niet meer zo grappig. Een beetje oorlogje voeren i.p.v. cultuur verschillen te belichten.

Op aanraden van een leraar die helemaal lyrisch over deze film was en zelf ook een half jaar in Ghana is geweest gezien en ik vond het zeker een leuke ervaring. Maar met zo `n concept had zoveel meer gedaan kunnen worden. Het laatste gedeelte, heb ik maar met moeite uit kunnen kijken. 3*

avatar van J. Clouseau
Geweldige film. Alleen het idee al, twee culturen samenbrengen op een hilarische manier.
3,8 *

avatar van AGE-411
zalige film

avatar van Betamax
Prachtige film.
Het verhaal is gewoon leuk en je steekt nog wat op over Afrika.
Lekkere film om een beetje tot rust te komen.
Een soort therapeutische film dus.
Snel naar deel 2 kijken!
3,5* bijna 4*

Pastichio Rocker
Lollige film, vooral het eerste deel is erg leuk, met die stuntelende onderzoeker. Er zaten zat momenten in dat ik dubbel lag, zoals bv die auto zonder rem. Jammer genoeg is de tweede helft een stuk minder, met dat suffe verhaal over die rebellen en het leger. Gaap. Maar de beelden zijn fraai en het hele stuk met die fles is geweldig. Alleen al daarom 3* sterren. Je moet wel een beetje van slapstick comedy houden btw. Aan te raden is om deze film met een blowtje te bekijken, of een flinke slok op. Dat maakt alles extra hilarisch.

net niet zo leuk als de eerste, maar nog steeds een grappige, originele film.

avatar van Hannibal
guitar_george schreef:
net niet zo leuk als de eerste

Dit is de eerste.

avatar van film-gek
De eerste 15 min van de film zijn erg goed. Het stamleven wordt mooi getoond is echt een 5* waard. Maar de hele rest van de film verpest het voor mij dus kom ik uit op een 3* voor het eerste stuk (stamleven)

Adrenal
Een erg leuke en originele film met een paar erg grappige scenes en een paar goede vonsten.
Bijzonder is bijvoorbeeld dat de film uit de jaren '80 komt en dat er toch van die korte versnelde slapstick stukjes inzitten zonder dialoog. Erg leuk!

Origineel plot, eerste half uur heeft kunnen boeien, maar daarna niet echt meer.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het begint wel leuk en rustig. Het idee is wel goed gevonden, maar helaas vervalt het snel in ordinaire slapstick en dat is voordien al meer en beter gedaan. Toch valt het nog wel mee en eigenlijk is de film best wel te genieten. In elk geval vrij originele invalshoek voor de jaren '80. Geen hoogstaande cinema, maar op zich valt het wel mee.

avatar van Chuck Taylor
Had een film verwacht die de clichés en stereotypes uit zou melken en daar grappig mee probeerde te zijn. Voor een deel is dit natuurlijk zo, maar het bijf keurig binnen ethische grenzen en uitgemolken wordt het zeker niet. Ontzettend hilarische scenes komen uit dit thema voortrollen, in een typische slapstick manier van filmen. Prachtig.