The Gods Must Be Crazy II (1989)

Zuid-Afrika / Botswana / Verenigde Staten

geregisseerd door Jamie Uys
met N!xau, Lena Farugia en Hans Strydom

Botswana. Xixo leeft met zijn gezin en de andere Bosjesmannen in de dorre vlakte van de Kalahari-woestijn. Samen met zijn kinderen Xiri en Xisa trekt Xixo op vruchtenpluk. De hemel boven de Kalahari is vol verrassingen, dit keer regent het geen cola, maar komen een Amerikaanse advocate en een jachtopziener in de takken van een baobab terecht. Xixo zou de mooie advocate Ann Taylor graag ter hulp willen komen, maar hij heeft wel wat anders te doen: zijn kinderen redden uit de klauwen van een kwade ivoorhandelaar.

rennen, rennen, rennen ...
*** 3 op 5 ***

avatar van speedy23
Geheel nutteloos, maar toch geestig vervolg op een van de meest verrassende succesfilms van de jaren '80. Ontwapenende humor vol situatiegrappen en knipoogjes naar de slapstickfilms van weleer...

Vroeger heb ik deze komedie van Zuid-Afrikaanse bodem op TV gezien, eindelijk heb ik in Duitsland de DVD gevonden.

In deze tweede film rijden twee kinderen mee op een vreemd dier, uiteraard gaat onze bosjesman hier achteraan. Een jonge dame heeft geen tijd om mee te gaan op een safari tour, maar wel een halfuurtje met een klein vliegtuigje. Duurt wat langer, maar ze leert wel wat over de Afrikaanse dieren, etc. Zijn er ook nog twee figuren met jeeps, die boos tegen elkaar doen.

Natuurlijk komen ze elkaar ook allemaal tegen in de woestijn.

Kortom, een heel leuke film voor een poosje ontspanning. En ook later nog eens opnieuw te zien.

GerwinF
Erg geinige film over de Kalahari-woestijn met erg leuke scenes. Zo worden ze onder andere achterna gezeten door een struisvogel, een das en een neushoorn De kids zitten bijna de gehele film in de vrachtwagen maar zijn toch erg grappig, vooral als ze omhoog willen klimmen aan een jachtgeweer (als je hem hebt gezien weet je waar ik het over heb).

De 2 soldaten die ook af en toe in beeld komen zijn een beetje kinderachtig bezig maar niet echt storend. Leuk familiefilmpje 3,5 sterren.

Minder goed dan de eerste film. Maar toch leuk om naar te kijken.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Tuurlijk kan ik hier een heel verhaal op hangen over de slechte amateuristische montage, het niet bepaald spetterend acteerwerk, de niet altijd even grappige slapstick of eigenlijk zeggen dat de film in zijn geheel al overbodig is...

Maar zat deze film gisteren met een maatje te kijken en we kwamen allebei tot dezelfde conclussie, in 2 woorden; "aandoenlijk klungelig" 2.5*

avatar van zjandannybob
dit vervolg op deel 1 is wel lache maar toch minder origineel. leuk om een keertje te kijken.

dus ik geef hem 3*

avatar van AGE-411
Is dit die film met
- die leeuwen
- en dat joch die groter wil zijn dan een roofdier (Hyena(?)) door een boomstronkje op z'n hoofd te zetten?

avatar van Betamax
Minder leuk dan deel 1.
Paar langdradige en domme scenes (toen ze aan elkaar vast zaten bv.).
Maar verhaal is leuk en de sfeer is prima.

AGE-411 schreef:
Is dit die film met
- die leeuwen

yep, that's the one.

Leuke, originele film. Vooral die steeds terugkomende scène van die rennende vader is grappig.

avatar van Chuck Taylor
Een stuk minder origineel, humoristisch en goed gespeeld dan zijn voorganger. Jammer, maar er is nog wel van te genieten.

Inderdaad een tikkeltje minder dan deel 1: 2,5*.

Deze film kwam een kleine 10 jaar na het succes van deel 1. Ook deze heb ik heel lang geleden al eens gezien. En het is ook een logisch vervolg op deel 1. Meer van hetzelfde inclusief de rommeligheid, het ongeloofwaardige en de vele stijlveranderingen in verhaal en film. Al heeft het verhaal in dit deel misschien iets meer eenheid. Maar deel 1 was weer origineler. Ik blijf het wel vreemd vinden dat er in een komedie zoveel gedreigd en geschoten moet worden met geweren. Maar dat is waarschijnlijk dezelfde "humor" als in de A-team. Je ziet geen gewonden vallen en je ziet geen bloed. En dan is het grappig.

avatar van alexspyforever
Iets minder dan zijn voorganger, met een ander verhaaltje dat wat meer op het sentimentele is gericht en ook wat logischer lijkt dan het origineel. Bosjesman Xi lijkt in 9 jaar tijd nauwelijks verouderd, ook het enige karakter dat zijn rol herneemt uit de originele cast. Een hele leuke scène is wanneer de mannelijke wetenschapper het aan de stok krijgt met een bijtgrage wasbeer.