The Hard Way (1991)

Actie / Komedie

geregisseerd door John Badham
met Michael J. Fox, James Woods en Annabella Sciorra

Nick lang is een bekende acteur. Voor zijn volgende film heeft hij wat meer kennis nodig, om goed zijn rol te kunnen spelen. Die kennis kan hij leren van John Moss, een politieman in New York. Maar John is daar niet zo blij mee.

avatar van darlynhailey
leuke film om eens te bekijken .

avatar van FlorisV
Wat blijft dit een heerlijke film, boordevol humoristische vondsten en knipogen. Woods en Fox zijn perfect gecast en doen het allebei fantastisch als bikkelharde agent John Moss respectievelijk de over het paard getilde filmster Nick Lang. Op het lijf geschreven gewoon. Actiescenes zijn vlot en vol stunts, dialogen scherp en vaak hilarisch. De vele cop clichés worden niet alleen uitvergroot, je ziet ook een bij vlagen kwetsbare agent. En Nick Lang is niet alleen maar een verwende lul.

De film is heerlijk politiek incorrect soms ook. Nick Lang heel braaf op TV: “Al mijn films worden op bio-afbreekbare film geschoten”. En dan mept Moss die knuppel erin, bam!

“Ik wil eens een film zonder Romeins cijfer erin…ooit gehoord van Hamlet II?” “Ja maar je had ook Henry V!”

Of Lang mee mag lopen… “Maybe when my asshole learns to chew gum.”

En natuurlijk kent nu iedereen de Frog dog! Hot dog, dikke friet erop en daarover een liter ketchup en mosterd.

Piepklein bijrolletje van LL Cool J die de (eigenlijk niet zo passende) soundtrack ook mocht doen, maar hij doet het wel geinig. Dit begon zo’n beetje de tijd te worden dat men in Hollywood dacht “we doen er ook nog een rapper in”. Evengoed neemt de hele film Hollywood ook weer dik in de zeik! Dat staartje van Nick op het einde!

Een onderschat juweeltje.

avatar van dvdfreak123
Toch wel genoten van deze the hard way. Woods en Fox doen het samen zeer goed vind ik. Paar keer toch echt moeten lachen in deze film. Natuurlijk boordenvol cliche. Maar daar kijk je zo doorheen vind ik. Prima vermaak deze. 7/10

avatar van Filmkriebel
Leuke film waarin actie en komedie harmonieus samengaan. Dit is redelijk ondergewaardeerd als je het mij vraagt. Woods komt nogal hyperkinetisch over en Fox is als komiek niet zo goed, maar toch komt er geleidelijk aan een goed werkende chemie tussen beide tegenpolen. Een paar leuke actiescènes ook, waaronder die eerste in het begin en natuurlijk een geniale dijk van een afsluiter bovenaan een New Yorkse bioscoop . Ook de humor is best OK. Genoeg lijnen die een bulderlach kunnen losweken. Kortom: dit is een meer dan geslaagd en energiek stukje entertainment die je gewoon eens moet zien.