Shanghai (2010)

Verenigde Staten / China
Mystery / Thriller

geregisseerd door Mikael Håfström
met John Cusack, Li Gong en Ken Watanabe

Eind 1941 arriveert geheim agent Paul Soames (John Cusack) in het Chinese Shanghai om de moord op een bevriende collega te onderzoeken. De stad is bijna helemaal in handen van de Japanners en de onderlinge spanning is voelbaar. Om de zaak op te lossen moet Paul diep in de mysterieuze wereld van de lokale machthebbers duiken, maar zonder vijanden te maken. Dat laatste lijkt onmogelijk te worden als Paul een verhouding krijgt met Anna (Gong Li), de vrouw van een machtige Chinese gangsterbaas.

avatar van sinterklaas
Schitterende film die een lust is voor je ogen en ook erg mooi is opgebouwt wat ook soms een beetje de oude sfeer terug lijkt te halen. Alles lijkt er ook wel zo'n beetje in te zitten. Om te beginnen vond ik de noiry settings van Shanghai tijdens de 2de wereldoorlog erg mooi en sfeervol neergezet en de verzameling acteurs waren fantastisch. John Cussack had zo weer zijn leuke trekjes en zette erg perfect zijn rol neer. Ook Gong Li was natuurlijk een kei en verder waren Ken Wantabe en ook helemaal Chow Yun Fat op de goede plaats. Shanghai was ook helemaal verscheurd van de oorlog en de Jappen waren de baas, daar draait het allemaal om tijdens het moordverhaaltje. Maar het leuke is gewoon dat de film alle kanten opgaat, van romantiek, naar Oorlog natuurlijk, naar Film-Noir en zelfs nog actie. Als je Chow Yun Fat dan weer ziet schieten moet je meteen alweer aan zijn John Woo films denken. Maargoed, alles klopt gewoon. Het einde was inderdaad ook erg mooi en die is me naast de revolutie/protest-scene tegen het eind, onderhandeling bij die auto en luchtaanval en zeker die stationsscene, erg bijgebleven.

Shanghai kan wat mij betreft toch een nieuw soort klassiekertje genoemd worden. Erg creatief en zoals gezegt erg sfeer en kleurvol ooggenot.

Loki87
Erg mooi gefilmd, erg goed geacteerd. Prima vermaak.

Zeer goede film. Goede acteurs. Geen minuut verveeld. Li Gong is echt een prachtige schoonheid.

Mooie, sfeervolle film met een interessante belichting van de WO2 met een prima ondersteunende cast, wel jammer dat de saaie Cusack de hoofdrol heeft. De film moet het hoofdzakelijk van de setting en sfeer hebben gezien de Cusack een matig koppel maakt met Li Gong.

avatar van Mark15
Voorspelbaar, slap verhaal met goedkope romantiek over de 'orient'. Cusack was trouwens ook onuitstaanbaar.

avatar van John Lee Hooker
Een combinatie van groen en geel lichtgebruik, oude voertuigen, soldaten, sigaretten, spionage en nette pakken op formele feestjes. John Cusack, hij speelt prima maar net zoals een Ben Stiller of Nicolas Cage zal het nooit mijn favoriete acteur worden. Wellicht omdat hij qua uiterlijk op mijn tandarts lijkt maar ook vanwege zijn vastberaden - en deels arrogante karakter waarmee hij bijna iedere situatie op koelbloedige wijze weet aan te pakken. Het script zit wel goed in elkaar en er ontstaat genoeg overtuigingskracht met behulp van een verzorgde soundtrack en de vele sfeervolle settings.

avatar van MarkFish
FL88 schreef:
Sluit me aan bij het commentaar van gauke. Niet echt een geheel, waardoor je moeilijk met de personages meeleeft. Desalniettemin is het best een aardig filmpje.

Nog meer mensen die tijdens het kijken (naast Casablanca) aan Once Upon A Time In America moesten denken (opium, de rinkelende telefoon)?

Ja door die telefoon...

avatar van erik1677
Het ziet er allemaal prachtig uit, maar helaas pakte het verhaal me op geen mogelijke manier.
Ook John cussack vond ik maar als een houten plank acteren.
In zn jonge jaren vond ik hen beduidend beter.
Wat ik al zei, qua vormgeving ziet het er uitstekend uit, alleen qua verhaal is het maar een saaie zooi.

Zwak scenario, vol onwaarschijnlijkheden en toevaligheden. Verhaal deed mij een beetje denken aan de Dick Bos-strips uit mijn middelbare schooltijd (lang geleden dus). De zwakte van de film wordt gecompenseerd door het prima acteerwerk van de vier hoofdpersonages. Maar ik zie Gong Li (een van de beste actrices van haar generatie) toch liever in films uit haar thuisland. Het fonetisch opzeggen van haar teksten gaat zichtbaar ten koste van haar acteren.

avatar van Insignificance
Casablanca, film noir en dat in het Shanghai van 1941. Dat belooft wat, maar levert uiteindelijk een geforceerde en deels mislukte film op. Het tweede wat opvalt is het tempo. Dermate hoog dat het mysterieuze aspect al snel ondersneeuwt in de voortgang. Zeker de eerste drie kwartier blijven de ontwikkelingen zich maar opstapelen.

Daarbij gaat Håfström zo lukraak van naar A naar B en verder, dat het al vrij snel simpelweg niet meer zo boeiend is. Bovendien wordt hiermee de cast ontdaan van de nodige mystiek en gedegradeerd tot min of meer platte pionnen binnen de plot. Net twee zaken waar Shanghai, ook nog eens een ideale hotspot om het te laten broeien, op zou moeten scoren.

Dat doet het dan nog het meeste op het eerste dat opvalt, de set designs. Authentiek zou ik het niet willen noemen, eerder artificieel, maar het ziet er wel gelikt uit. Het sound design is dan op momenten weer te pompeus en Cusack ontbeert elke uitstraling voor een rol als deze. Miscast. De overhaaste intrige blijft echter het grootste mankement.

Aardige film die zich afspeelt aan het begin van de tweede wereldoorlog in Shanghai. Vooral door het nogal ingewikkelde plot, weet het verhaal niet even goed te boeien. De film ziet er goed uit met een mooie aankleding en een fijne film-noir-achtige sfeer. Ook de cast met een internationaal tintje stelt niet teleur. Net geen 3.5 sterren.

Standaard filmpje.

avatar van Dogie_Hogan
De setting, de Film-Noir-achtige sfeer en de bloedmooie Li Gong doen mij op een IMDb 8/10 uitkomen.
Deze film roept ook herinneringen op aan The Shanghai Gesture (1941) met de onweerstaanbare Gene Tierney en aan de Buck Danny albums nr. 3 t/m 6. Se, Jie (2007) roept ook wat dit sfeertje op.
Dit pakkende verhaal is mooi gefilmd en er wordt goed geacteerd. De Blu-ray (waar trouwens geen extra's op staan) inmiddels 3x gezien.

avatar van Boneka
De film begint schitterend met een perfecte sfeer zowel qua beeld als geluid. Acteurs doen het ook prima alleen het plot had wat evenwichtiger mogen zijn. Het tempo is snel en de acties volgen elkaar (te) snel op. Daarom was het verhaal in de details wat vaag. In grote lijnen wist je wel waar het om ging, maar hier en daar wist je gewoon niet wie er werd neergeknald en waarom. Ik had trouwens meer het gevoel dat ik naar een Chinese maffiafilm keek, dan een aankomende Tweede Wereld Oorlog. Daarnaast verliep alles net even iets te gladjes en kwam het allemaal heel erg mooi uit voor onze vriend Cusack

Niettemin is deze film zeker een mooie kijkbeurt waard.

Li Gong kende ik nog van Miami Vice. Mooie Chinese vrouw. Afijn een topper klassieker zal ie nooit worden, maar ik ga 'm zeker nog een keer bekijken........alleen al omdat ie zo “mooi” is.