The Cobbler (2014)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Tom McCarthy
met Adam Sandler, Steve Buscemi en Dan Stevens

Een schoenmaker van de vierde generatie ontdekt in de kelder van zijn vader een magische naaimachine die ervoor zorgt dat hij in de persoon kan veranderen waarvan hij de schoenen draagt. Hierdoor gaat hij op een reis van zelfontdekking en leert hij het belang van familie door de magie van het gezegde 'in iemand anders zijn schoenen staan'. Dit zorgt niet alleen voor een verandering in zijn wereld maar ook in die om hem heen.

avatar van weberanja
Leuke film. Ik ben sowieso een grote fan van Steve Buscemi, en Dustin Hoffman is de kers op de taart!

avatar van AFCALS
Prima hoor, niet interessant of boeiend, ook niet vervelend om te zien. Leuke film om met de familie te kijken.

Het einde zag je natuurlijk al van mijlenver aankomen, maar dat doet wat mij betreft niks af aan de film als geheel.

Soms vraag ik mezelf af of Sandler in het echte leven veel verschilt van zijn personages. Omdat ie bijna al zijn personages hetzelfde acteert..

Leuk om Hoffman, Buscemi en Method Man even te zien.

avatar van Daan258
Het was niets meer dan een aardig tussendoortje.
Leuk om een keer gezien te hebben, maar ook snel weer vergeten.

Aardige film waarin een schoenmaker erachter komt dat een oude naaimachine bijzondere krachten heeft. Een leuk gegeven dat vooral tijdens de eerste helft goed uitgewerkt wordt. Als tijdens de tweede helft het plot geïntroduceerd wordt, wordt de film net iets minder boeiend. Verder wel een prima opbouw en Adam Sandler in een voor hem zeer ingetogen rol.

avatar van HarmJanStegenga
Na het prachtige 'Station Agent' had ik wat meer verwacht van deze nieuwe McCarthy. Ik zat tijdens het kijken de hele tijd te denken dat met dit concept echt veel meer gedaan had kunnen worden. Dat Buscemi de vader was is ook zo voorspelbaar als wat. Niks bijzonders deze prent, maar best aardig voor een keer.

avatar van ribas123
Leuke film, kijkt lekker weg, hoeft niet teveel na te denken. Acteer werk is ok. leuk op een donderdag avnondje

Helaas niet mijn ding,heb m halverwege afgezet.Ben zowiezo niet echt fan van Sandler,maar heb leukere gezien van m.

avatar van N811
De trailer Ziet er leuk uit.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuk verhaaltje en vooral in de eerste helft van de film ook een leuke uitvoering, Sandler lijkt hier wel op zijn plaats te zijn en ook de rol van Buscemi is erg leuk.
Het acteer niveau is over het algemeen gewoon prima in deze prent, alleen had ik sterk het idee dat ze hier meer uit hadden kunnen halen.
Als ik bijvoorbeeld in iedereen had kunnen veranderen had ik er meer een slaatje uitgeslagen dan Sandler dat doet, dit gegeven had wel wat meer uitgediept mogen worden.

Het is een vermakelijke film die lekker wegkijkt, helaas wat voorspelbaar maar dat zijn de meeste hedendaagse comedy (Hollywood) filmpjes wel.. Gewoon leuk kijkvoer waar je niet teveel van moet verwachten.

avatar van Ari..
Leuke film, niet erg goed beoordeeld, maar kijkt leuk weg! Leuke sfeer en mooie entourage. Gewoon kijken!

avatar van TheLionKingFan
Na het tegenvallende ''That's My Boy'' is dit weer een erg goede film van Sandler. Helaas zit er maar weinig komedie in maar het sterke verhaal en de originele ideeen die erin zitten maken dat weer goed. Ook had ik de plot-twist (Jimmy die eigenlijk de vader van Max is) totaal niet verwacht. Ook de overige acteurs spelen zeer goed. 4*

TheLionKingFan schreef:

Mee eens , mooie film , lage score hier .

avatar van TheLionKingFan
maurice32 schreef:

Mee eens , mooie film , lage score hier .

Denk vooral dat mensen al bang worden bij de naam Adam Sandler, met de film zelf is niks mis.

avatar van tommykonijn
Wel een Adam Sandler film, maar geen Happy Madison productie.. Dat is ook alweer een tijdje geleden. Sowieso sprak het verhaal me wel aan, dus ik was op zich wel benieuwd. Al deden de vele negatieve commentaren dat enthousiasme wel weer een beetje temperen.

De film is wel wat serieuzer dan de standaard Happy Madison, maar verwacht geen nieuwe Punch-Drunk Love of Reign over Me. Het is wel degelijk deels komisch en er zit ook een flinke dosis fantasy in. Het zijn eigenlijk drie genres die bij elkaar komen en ik moet zeggen: dat pakt zeer degelijk uit. Er wordt gezocht naar een soort evenwicht, waardoor het niet té flauw of té dramatisch wordt.

Adam Sandler speelt zijn aangenaam rustige personage met overtuiging. Er valt wat mij betreft niks aan te merken op zijn acteerwerk, noch dat van de andere castleden. Steve Buscemi en Dustin Hoffman hebben ook leuke bijrolletjes. Wat ik vooral leuk vind aan The Cobbler is dat het een redelijk uitzonderlijke film is. Het verhaal wijkt af van de standaard en lijkt creatief bedacht. Toch is het niet een en al feest. De film gaat soms net wat te ver met het crime plotje. Het wringt zich in allerlei bochten en lijkt daardoor soms in de knel te komen. Het werd niet saai, maar bij vlagen wel wat ongeloofwaardig; zelfs voor een film met fantasy elementen.

Op zich ben ik het er mee eens dat er misschien nog meer met het gegeven van 'schoenen passen' had kunnen worden gedaan. Anderzijds was het misschien ook een beetje eentonig geworden als de film daarin was blijven hangen. Ik was ruim tevreden met de ideeën die we hier te zien krijgen. Ik heb genoeg gelachen en het, enigszins sentimentele, moment waar de moeder herenigd wordt met de vader van Max vond ik ook niet storend. Het einde zag ik persoonlijk totaal niet aankomen, maar ik vond het leuk bedacht.

The Cobbler is geen meesterwerk, maar wel absoluut een vermakelijke zit. Ik waardeer de originaliteit van de film, ondanks dat misschien niet alles even goed overkomt. Soms is het allemaal een beetje vreemd, maar dat maakt het eigenlijk ook wel weer leuk. Adam mag dit soort aparte filmpjes van mij vaker doen.

avatar van mcdaktari
Normaal kijk ik niet snel een film van Sandler maar deze vond ik toch best wel aardig.

avatar van Rodger
Wel leuk.. Zondag avond, studio sport afgelopen,.. Niks meer op tv.. Dan is een een leuk alternatief.
2.5**

verfrissend verhaal, heerlijk genoten van deze mooie film. een dikke 7!

avatar van Scorpio11
Ik snap niet dat het gemiddelde van 2,77 voor deze film is gegeven. Ik vond het juist een hele leuke film. 4,5 van mij.

avatar van nightbreed
Komt een beetje langzaam op gang, maar uiteindelijk wel een vermakelijk filmpje.

avatar van m1chel
Na drie, bij de critici, succesvolle arthouse films te hebben geregisseerd komt regisseur Thomas McCarthy nu met het luchtige The Cobbler. De hoofdrol is weggelegd voor niemand minder dan Adam Sandler, een acteur waar je gewoonweg van moet houden. De een verafschuwt de films waar hij in meespeelt en de ander houdt van de onderbroekenlol. Dit is in The Cobbler niet anders, want Sandler doet gewoon waar hij goed in is: de lolbroek uithangen. Dit maakt de film dan ook tot een typische Adam Sandler-film. Mocht Sandler je als acteur niet liggen is het aan te raden deze film lekker links te laten liggen, het is namelijk niet zo dat deze film je op andere gedachten zal brengen. Kan je echter wel de humor van zijn films in zien dan is The Cobbler zeker het bekijken waard en zal je een leuke avond tegemoet gaan.

Wat een beetje jammer is en vrijwel zeker foute verwachtingen oproept, is dat als Dustin Hoffman als derde naam van de cast wordt genoemd. Hij speelt echter een zeer kleine rol in de film, waardoor je als je voor Hoffman de film kijkt bedrogen uitkomt. Nou maakt dat de film op zich er zeker niet minder om, want de film is simpel en leuk. Natuurlijk is het verhaal niet bijzonder of vernieuwend, we hebben dit soort gedaante verwisselingen tenslotte al veel vaker gezien. Op het moment dat Max de schoenen aantrekt en verandert in de klant waar de schoenen van zijn voel je al direct waar het naartoe gaat. Voor Max is het natuurlijk een excuus om allemaal fratsen uithalen. Zo verandert hij in iemand om in een dure Porsche te kunnen rijden en doet hij zijn best om indruk te kunnen maken op het meisje waar hij verliefd op is. Het is het bekende spervuur van grappen in Sandler-films waarbij we met gemak kunnen stellen dat zeker niet elke grap geslaagd is.

In de rol van buurtgangster Leon Ludlow zien we rapper Method Man. Hij is vooral bekend als lid van de Wu-Tang Clan, maar ook als acteur staat hij zijn mannetje. In de rol van Leon Ludlow is hij natuurlijk de klootzak van de buurt, iets wat Max in eerste instantie niet doorheeft. Dit is dan ook de boventoon in het verhaal, wat een aantal leuke situaties met zich meebrengt. Wat daaraan echter wel storend is, is dat het niet helemaal natuurlijk overkomt. Zo draagt Max continue een rode sjaal, ook als hij verandert in één van zijn klanten. Het valt de hardste gangsters blijkbaar niet op dat Leon deze sjaal telkens draagt als hij een vreemde beslissing neemt. Het zijn van die kleine dingetjes die misschien niet echt belangrijk genoeg zijn om dit soort films op af te serveren, maar het valt wel veel teveel op.

The Cobbler is een komedie die eigenlijk alleen te genieten is voor de liefhebbers van Adam Sandler. De grappen zijn niet altijd even geslaagd, maar aan het einde van de rit zal de film de liefhebber toch een voldaan gevoel geven. Het verhaal is simpel en totaal niet origineel of vernieuwend, maar de vraag is in hoeverre je dat verwacht bij dit soort films. Wat wel knap is gedaan is dat de film je qua details meermaals op het verkeerde been zet, om uiteindelijk met een verrassend einde af te sluiten. Voor de rest is de film natuurlijk zo voorspelbaar als wat, maar dat weet je op voorhand al. We kunnen dus met gemak concluderen dat je als liefhebber van Adam Sandler precies krijgt wat je verwacht en het overige publiek de film gerust links kan laten liggen.

avatar van Kahlo
Leuke vermakelijke film.

avatar van umbra
Best nog vermakelijk, kijkt lekker weg, echt lachen moest ik nu niet, maar kan dit soort films wel hebben. 6/10

avatar van Madeks
Snap de haat tegen Sandler nooit zo goed. Oke hij heeft in mindere films gespeeld maar om nou elke film als slecht af te schilderen omdat Sandler de hoofdrol heeft gaat me wat ver.

Het plot is degelijk, niet super complex maar toch vermakelijk. De Imbd score van 5.8 vind ik toch echt aan de lage kant. Dit komt waarschijnlijk ook omdat Sandler automatisch aan onderbroekenlol wordt gekoppeld. In deze film is dit gehalte een stuk lager en ook Steve Bescumi zorgt ervoor dat de film een niveautje hoger wordt getild.
Ik voelde me zelfs een beetje dom dat ik de twist aan het einde niet had zien aankomen.
Al met al een prima film met een paar goede grappen en een goede cast.

Minder grappig dan verwacht.

Ik vind Sandler een enorm fijne acteur, maar had The Cobbler nog niet gezien. Natuurlijk gaan veel mensen met een bepaalde verwachting een film in waarin Sandler speelt, maar hij speelt hier toch anders dan in zijn gangbare films.

The Cobbler is luchtig en geinig verhaal. Het is geen pure komedie; het is zelfs niet eens zo grappig. Het is daarentegen wél een origineel uitgangspunt en dat is subtiel uitgewerkt, ondanks dat het zeker niet flawless is. Toch had ik gehoopt op meer grappen of wat doller gebruik van de schoenen. Vond dat de oneindige mogelijkheden hierin te beperkt bleven.

Aan de andere kant levert de serieuzere toon ook een serieuzere Sandler op en dat gaat hem goed af.

Madeks schreef:

Ik had precies hetzelfde.

Wat een slap verhaal