Son of a Gun (2014)

Australië / Verenigd Koninkrijk / Canada
Misdaad / Actie

geregisseerd door Julius Avery
met Ewan McGregor, Brenton Thwaites en Alicia Vikander

De 19-jarige JR zit vast voor een klein misdrijf. Hij leert al snel de harde realiteit van het gevangenisleven. Het sleutelwoord is bescherming. Bij toeval valt hij onder de hoede van de beruchtste misdadiger van Australië, Brendan Lynch. Maar bescherming is niet gratis. Wanneer JR terug op vrije voeten is moet hij Lynch en zijn crew een dienst bewijzen.

Redelijke misdaadfilm.
Goede rolverdeling, met één grote naam, Ewan McGregor, die het erg goed doet naast de andere leden van de cast.
Het verhaal is wat pover, maar toch best genietbaar.

avatar van Verhoeven
Meest opvallende was de montage (Jack Hutchings) en muziek (Jed Kurzel) maar daar staat tegenover helaas wel een iets te simpel plot. Het laatste half uur zakt zelfs de hele film in elkaar omdat alles netjes afgerond en uitgesproken moet worden. Plus een actrice waar ik de helft van de tijd niets mee kan. Maar toch zal ik regisseur Julius Avery voorlopig nog blijven volgen. Daarvoor maakte zijn short Jerrycan - jaren geleden op het IFFR - genoeg indruk. Genoeg talent aanwezig.

avatar van IH88
Son of a Gun

Son of a Gun is een sfeervolle actiethriller met veel spannende momenten, sterk uitgewerkte personages en een clichématig maar wel interessant verhaal en mooie muziek. De film heeft actie, drama en romantiek en probeert al deze ballen zo goed mogelijk in de lucht te houden. En over het algemeen lukt dat de regisseur Avery aardig.

Het begin in de gevangenis is echt geweldig en de spanning is om te snijden. Nadat JR uit de gevangenis komt doet de film een stap terug en kom de romantiek en het drama om de hoek kijken. Thwaites en de prachtige Vikander zijn leuk samen maar hun relatie had beter uitgewerkt kunnen worden want die allesoverheersend liefde zag ik er niet in. McGregor steelt hier echt de show en laat zien dat hij alles kan. Hij straalt dreiging uit maar als criminele mentor voor JR zie je ook wat compassie doorstralen. Toch weet je tot het einde toe niet wat hij gaat doen en waar zijn loyaliteit ligt. Het zanderige Australische decor draagt bij aan de wat desolate en grimmige sfeer van de film en het einde met die prachtige muziek van Sol Seppy wist mij zelfs kippenvel te bezorgen. Bij vlagen spijkerharde maar ook mooie film. Aanrader!

avatar van Rickyman
Aardige film inderdaad, maar naar het einde werdt het wat simpel en flauwer.
McGregor zit weer prima in zijn rol, die jongen is aardig maar leek me nog zo jong...

avatar van Bud Spencer
Geen hoogvlieger, gewoon een middelmatig misdaad filmpje.

avatar van Decec
Een goede actie/thriller/misdaad/drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Ewan McGregor...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Van deze dertien in een dozijn Misdaad / Actie film had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar omdat ik hem toevallig zag staan op "Film1 On Demand" heb ik hem maar eens een kans gegeven (ik had ook geen andere films meer voorhanden) en eerlijk gezegd heb ik me er best aardig mee vermaakt en dat ondanks dat het verhaal een zeer voorspelbaar verloop had. En daarbij moet je dan denken aan dit verloop:

Gevangenis -> Uitbraak gevangenis -> Verliefd worden op liefje van crimineel -> Overval -> Verraden door crimineel na overval -> Wraak op crimineel -> Er vandoor gaan met liefje en helft van het gestolen geld.

Voorspelbaarder kan het in mijn ogen eigenlijk niet

Maar ondanks het voorspelbare, wist deze film me toch wel te vermaken en dat kwam vooral vanwege de uitvoering van het verhaal, de actie en zeker ook de cast, die vooral bestaat uit onbekende acteurs en actrices (de enige twee acteurs die ik daarvan kon, waren Ewan McGregor en Brenton Thwaites en de laatste vooral omdat ik hem vorige week nog zag spelen in de Avontuur / Fantasy film "Gods of Egypt (2016)").

Het tempo in het verhaal is ook best hoog en er gebeurt ook meer dan genoeg en dat ondanks dat alles dus voorspelbaar is. Vanwege dat laatste wordt het wel helaas nergens spannend en is het hier en daar zelfs wat clichématig (gelukkig wel niet echt storend), zoals het in mijn ogen flauwe gelukkige (ondanks het opnieuw belanden van Brendan Lynch in de gevangenis, met wel een leuk vooruitzicht, namelijk door het begraven aandeel geld door JR, als hij weer vrij komt) einde. Omdat de film ook maar iets van 100 minuten duurt, kijkt hij ook lekker weg en visueel gezien werd ook alles wel aardig in beeld gebracht en zeker wat betreft de actie (o.a. het vluchten na de goud overval).

Van de cast deden vooral beide hoofdrolspelers Brenton Thwaites (in de rol van JR die in de gevangenis belandt voor een klein misdrijf) en Ewan McGregor (in de rol van beruchte misdadiger Brendan Lynch, die al in de gevangenis zit en waarmee JR in aanraking komt en die hem ook onder zijn hoede neemt en beschermd) het wel leuk en verdienstelijk en vond ik Alicia Vikander (in de rol van Tasha, die een liefje is van criminele baas Sam en waarop JR verliefd wordt) wel een mooie verschijning om naar te kijken. Degene die ook best verdienstelijk speelt, is overigens Matt Nable (in de rol van Sterlo, die het hulpje is van Brendan Lynch en die samen met hem in de gevangenis zit/zat).

Ondanks dat deze film niets nieuws te bieden heeft (en dan druk ik me nog zacht uit), heb ik me best goed vermaakt met deze lekker wegkijkende en voorspelbare Misdaad / Actie film, welke zich afspeelt in Australië.

avatar van fappie
Het eerste deel van de film is sterk en ook die goudroof is goed gedaan. Naar het einde toe kakt het wat in helaas en die twist is ook een beetje eigenaardig. Desalniettemin een goede en wellicht over het hoofd gekeken film.

Fijn.

Geen film die meedingt voor een originaliteitsprijs, maar punten wint vanwege de strakke uitvoering. Het stukje gevangenisfilm in het begin, de misdaad middenin, het vleugje humor tussendoor en het twistje op het einde. In de handen van een matig regisseur was het waarschijnlijk een doodsaaie film geworden, maar Avery weet het voldoende op te leuken.

Visueel is het oké, maar niet héél bijzonder. Muzikaal is het dat wel. Fijn en opvallend gebruik van muziek. Van het eindnummer (nummer zelf is weinig speciaal maar wel mooi gebruikt) tot een stukje industrial op het feestje, de muziek weet altijd wel iets toe te voegen. Meest opvallend bij de wapenhandelaar uiteraard, met een ware mellow/happy hardcore medley. Geen idee hoe dat in deze Australische film verzeild is geraakt, zo'n 20 jaar nadat het genre op z'n hoogepunt was, maar ik kon het best pruimen. Zelfs als werd het dan volgens alle brave clichés op een marginale manier gebracht.

Acteerwerk is ook meer dan behoorlijk. McGregor, Thwaites en in mindere mate Vikander spelen allen op niveau. De vaart zit er ook aardig in en het dunne laagje humor werkt best goed. Het zorgt er in ieder geval voor dat het nergens saai wordt of begint te slepen, ondanks dat het verloop vanaf het begin al redelijk vastligt.

Erg geinig tussendoortje dus. Erg veel meer is het niet, maar Avery heeft wel talent. 't Is alweer een tijdje stil rondom hem, hopelijk mag hij zich nog een tweede keer bewijzen.

Ja, dit was wel een leuke verrassing. Beetje ondergesneeuwd.

avatar van Capablanca
Aangename verrassing. Strak gemaakt en van tijd tot tijd zo hard als het brood van de Lidl.

avatar van Donkerwoud
Je hebt hier waarschijnlijk nooit eerder van gehoord, en met reden: 'Son of a Gun' (2014) doet niet veel meer of minder dan de gebruikelijke misdaadclichés te herkauwen. En toch heeft de film iets waardoor het niet tegen gaat staan. Ewan McGregor (de vaderfiguur), Brenton Thwaites (de geadopteerde zoon) en Alicia Vikander (het nieuwe liefje) zijn leuk als de personages in een typisch Romeo en Julia-motiefje: de romantische kalverliefde kent geen spelregels. De film heeft een grauwe, niets ontziende sfeer en de actiescènes - hoewel ze nergens groots of bijzonder zijn - ogen oké, met als grootste uitschieter een klassieke car chase tussen cops en robbers. Het heeft allemaal niet veel om het lijf, maar voor een onbezorgde filmavond doet het absoluut z'n ding.

(verwijderd)
Son of a Gun is voor mij altijd een paartje geweest met The Signal. Beide ondergewaardeerd, stijlvol, zomers, met Brenton Thwaites en uit 2014. Tweedegenoemde wist me vorige week zo opnieuw te verrassen dat het een 4.5* werd. Deze blijft ook staan als een huis en blijft ook speciaal. Ondergewaardeerd dus zoals ik al aangaf. Het plot is niet het meest realistische, maar wel perfect binnen de lijnen van realisme uitgevoerd.

Voor mij echt een fantastische cast met McGregor die zo'n onopvallende favoriet van me is en Thwaites en Vikander die favorieten van me zijn in hun leeftijdscategorie. 3 van die acteurs die ik liever zie dan vele grotere sterren.

Visueel is het groots en overzichtelijk. Australië is prachtig bewijst deze film, waar ik al een fijn gevoel krijg in het eerste kwartier op een zonovergoten binnenplaats van een gevangenis. In het vervolg van de film wordt het mooier en mooier, mede door een onvrijwillige roadtrip eindigen we zelfs nog even op zee. De score is ook de gehele film een verademing, en dan komt nog even één van de beste filmnummers ooit om het geheel waardig (lees: briljant) af te sluiten: Sol Seppy - Enter One.

Pffff, vond het een lange trage saaie zit 2,5*.

avatar van eRCee
Het verhaal mag dan niet opzienbarend zijn, Son of a gun compenseert dat door het zeer puik uit te voeren. Goed tempo, genoeg aandacht voor de personages, nauwelijks loze one-liners of te lompe momenten die de geloofwaardigheid ondergraven, prima variatie. Al met al wist het me vanaf het begin geboeid te houden en soms te enerveren, wat in dit genre niet direct een vanzelfsprekendheid is.

Edit: wat Onderhond zegt dus.

avatar van m1701
Goed verhaal
Mooie wending en goeie spanning.
Acteerwerk ook overtuigend!
Moeite waard om te kijken

mooie film, goed geacteerd

avatar van Bond,TeBond
Heerlijke film. Mooie personages. Super lekker wijf;-)

avatar van Bond,TeBond
Bond,TeBond schreef:
Heerlijke film. Mooie personages. En Vikander; Super lekker wijf;-)

avatar van BillySavastano
Goede film niks op aan te merken, kijkt lekker weg

Geen hoogvlieger maar een prima film om een avondje je tijd aan te verdoen. Het verhaaltje is weinig origineel, maar staat in ieder geval niet bol van de ongeloofwaardigheden zoals in dit genre geregeld het geval is. Kijkt lekker weg.