Son of a Gun (2014)

Australië / Verenigd Koninkrijk / Canada
Misdaad / Actie

geregisseerd door Julius Avery
met Ewan McGregor, Brenton Thwaites en Alicia Vikander

De 19-jarige JR zit vast voor een klein misdrijf. Hij leert al snel de harde realiteit van het gevangenisleven. Het sleutelwoord is bescherming. Bij toeval valt hij onder de hoede van de beruchtste misdadiger van Australië, Brendan Lynch. Maar bescherming is niet gratis. Wanneer JR terug op vrije voeten is moet hij Lynch en zijn crew een dienst bewijzen.

Vanaf 12 maart 2015 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Trailer geplaatst!

avatar van schram101
Leuk trailertje. Geen vakwerk, maar ik kijk vooral uit naar de rol van McGregor.

avatar van Santino Corleone
Kwam beetje moeilijk op gang maar heb me eigenlijk geen moment verveeld. Zeker een aanrader!

avatar van Left4Dead
Ewan McGregor als badass??? Ben benieuwd.

antoinetteb41a schreef:
ik geef hem 4.5 leuke wegkijker

4.5** voor een leuke wegkijker, serieuse films krijgen dan allemaal 5**?????
Tja het is jouw mening natuurlijk...............

antoinetteb41a schreef:
ik geef hem 4.5 leuke wegkijker

4.5** voor een leuke wegkijker, serieuse films krijgen dan allemaal 5**?????
Tja het is jouw mening natuurlijk...............

Na 500 stemmen doet deze enkele afwijkende rating er niet echt meer toe,....don't bother dude.

avatar van Brabants
Deze Australische misdaad thriller is een sterk regiedebuut voor Julius Avery. De samenwerking tussen de jongeman en de gelouterde crimineel komt sterk tot uitbeelding en toont het een soort van verlangen naar het vinden van een vaderfiguur. Ewan McGregor is daarin de aangewezen persoon als de slechte jongen en speelt zijn rol met verve. Brenton Thwaites zet ook zeker een knappe prestatie neer naast een grote ster als McGregor. Verder zijn er diverse wendingen, een liefdesverhaal en de nodige dosis spanning, kortom alle ingrediënten voor een geslaagde film.

avatar van xaid
Het lijkt me duidelijk dat Brendan wel naar zijn geld kan fluiten aangezien zijn daden, levenslang daar lijkt me wel logisch. In Nederland had ik hem na 8 jaar wel weer op vrije voeten zien komen

xaid schreef:

LoL

avatar van badfans69

badfans69 schreef:
En een muzikale bijdrage van Charly Lownoise & Mental Theo met Wonderfull Days

Onder het genot van een xtc-pilletje. Grappige scene, zeker!!

avatar van ralfsjam
Wat een .. spannende ..... film ........zegz ......zz ...... Zzzzzzzzzzz.

Met kromme tenen zitten kijken. Wat een slechte film is dit zeg... Verhaal is te simpel, acteerwerk zeer belabberd en af en toe dacht ik dat het de makers van the A-team waren die deze film geschoten hadden. McGregor onwaardig. Ik heb hem uitgezeten, maar gapend en verveeld....
Snel vergeten! Jaren tachtig B-film....
1,5**

avatar van Smugmarty
Prima actie film. Goed gecast en het Australisch accent hier en daar vind ik een welkome verandering naast al het Amerikaans gewauwel. In tegenstelling tot mijn bovenbuurman vond ik de film Mc Gregor waardig. Er zaten zeker een paar clichématige figuranten in waaronder "de neef van een slechterik" "bajes-bullies" en een "oostblok-pooier" maar daar kon ik me niet echt aan storen, gezien de vaart erin zat en het geheel prima binnen het verhaal paste.

Top vermaak met een mooi laagje vernis en prima soundtrack 3,5

Prima misdaad thriller met weer eens een uitstekende Ewan McGregor ook het einde van de film was gelukkig weer ouderwets.

avatar van Left4Dead
Meteen een prima grimmige sfeer met daarbij prima ondersteunende muziek. De harde realiteit van het gevangenisleven wordt goed uitgebeeld (voor zover ik dat zou kunnen beoordelen). Had twijfels over Ewan McGregor, zou hij een echte badass kunnen spelen was mijn vraag.
Maar Ewan McGregor en Brenton Thwaites gaan fantastisch van start en het begin grijpt aardig aan.

Twee punten, allereerst ben ik geen fan van gevangenisfilms en ten tweede vind ik films geschoten in Ausieland erg deprimerend (het is ten slotte voor mij één grote zandbak). In principe trok deze film me daardoor al helemaal niet, het was gewoon de vraag hoe Ewan het dit keer zou gaan doen die me over de streep trok.

Ons onderwerp, het groentje JR, komt terecht in de onderwereld vol met zware jongens. Het oogt wel ongeloofwaardig want wat zouden diehard zware jongens nu met zo'n rookie moeten. Maar goed, eenmaal daar doorheen te hebben geprikt is het best een lekkere zit om in te duiken. Vooral de soundtrack is catchy, de happy hardcore was ook leuk om te horen .

Erg veel vaart heeft de film niet, het is wachten op de echte actie. Op momenten komt het cliché over, het meisje, keuzes tussen goed en kwaad en hiërarchie, je voelt aan hoe het verhaal zich gaat ontplooien. Bij vlagen neemt de film wel heel erg veel tijd om te komen waar het heen wil, omslachtig is een woord dat bij me op kwam bij tijd en wijle.

De film heeft zijn ups and down, momenten waar het heerlijk wegkeek en momenten dat je dacht dat meen je niet, zo slecht op beeld geschoten. De cast heeft goed werk afgeleverd en ben het eens met Smugmarty dat het Ausieaccent lekker verfrissend is. Script matig, regie/camerawerk matig, de soundtrack vond ik goed.

De film heeft een dun verhaal en had het meer tempo op momenten gehad, dan zou ik makkelijk 3.5** willen geven. Toch krijgt de prent maar 3**, net niet helemaal afgemaakt is mijn mening.

Een gestileerde, brute, grimmige, spannende roof-, gevangenis- en gangster misdaadthriller, met een portie actie en geweld. Het script op zichzelf was goed geschreven, maar omdat het verhaal volgens een geijkt patroon verliep, waren iets meer verrassingen leuk geweest. Ewan McGregor speelde ijzersterk en Brenton Thwaites, hoewel iets minder aan eerstgenoemde, stond ook zijn mannetje op acteergebied.

avatar van DragQueen
Goede Misdaad Film, met een prima schurkenrol van Ewan McGregor. Ook Brenton Twaites zit verder goed in zijn rol. Het verhaal steekt ook sterk in elkaar, en de film is prima geregisseerd. Zeer Onderhoudende film, met een sterke sfeer. 3,5 Ster.

avatar van filmkul
Redelijk goede misdaadfilm. Het tempo is hoog en de spanning blijft aanwezig. De opbouw en sfeer zijn prima. Een minpuntje is het zogenaamde ingenieuze einde. Deze past niet echt bij de rest van de film. De cast is goed, hoewel McGregors uiterlijk niet echt goed bij een gangsterbaas past. Verder zet het zijn karakter goed neer. 3.5

avatar van schumacher
Leuke film, niet de top maar wel genietbaar.

avatar van Norman Mailer
In mijn beleving kan Ewan McGregor zelden iets verkeerd doen. Met zijn onmiskenbare talent weet hij steevast uiteenlopende rollen uitstekend te dragen.
Alhoewel – als reeds aangegeven door Smugmarty – óók Son of a Gun zwanger is van obligate karikaturen, stoorde dat geen moment. Dé onvermijdelijke Oostblokkers – met, ongeacht het klimaat, zwarte coltrui en té grote lederen jas –, het licht debiele, overambitieuze neefje, onnozele medegevangen met jongensliefde, en natuurlijk hét gemankeerde meisje. Het leek welhaast een knipoog.

Memorabel is het allemaal niet, maar de vaart zat er van meet af aan goed in; het geweld is lomp en géén van de personages valt vervelend uit de toon. Vermaak. Ofzoiets.

avatar van Filmkriebel
Onevenwichtige film over een gangster die een groentje onder zijn hoede neemt met de bedoeling hem te gebruiken in zijn plannen. Het springt allemaal wat van de hak op de tak. Het verloop van de gebeurtenissen voelden niet altijd heel logisch en natuurlijk aan. De film mist ook opbouw en structuur. Heb me niet verveeld, en sommige actiscènes waren best okee; het meest interessante vond ik de dubbelzinnige relatie tussen JR en zijn mentor. En Vikander is altijd fijn om te zien. Overstijgt net het gemiddelde.

badfans69 schreef:

Ja, een echt kutnummer... maar paste wel bij de bewuste scène

Norman Mailer schreef:

Inderdaad heeft het alles van weg.... een welkome knipoog

avatar van Norman Mailer
Filmkriebel schreef:
Ja, een echt kutnummer... maar paste wel bij de bewuste scène

Damon Herriman, speelde een aantal seizoenen een soortgelijk personage in Justified; hillbilly meth head Dewey Crowe.

avatar van Pazmaster
Redelijk filmpje maar niet bijzonder. Ook grappig om die oude happy hardcore nummers weer eens te horen. Maar het nummer (Enter one van Sol Seppy) in de laatste scène..... in 1 woord: WOW! Kippenvel krijg ik ervan. Wat een goddelijk nummer zeg, alsof er een engeltje in je oor piest!

avatar van bjerik76
op zich wel een goede film.
Ewan McGregor zet ook een goede crimineel neer ipv een zoetsappige of romantische rol die ik van m gewend ben.

Soms zijn dingen wel erg A team achtig en vergezocht of juist simpel of niet slim, maar al met al kijkt het wel lekker weg.
leuke actiefilm

Zzzzzz, boring.

Toch blijven kijken door Mc Gregor, mijn held.
Tasha is tenenkrommend irritant, die jongen precies zo.

avatar van Mister Kubrick
Geinig actie filmpje. Ik had eigenlijk drie sterren willen uit delen ware het niet dat het bonobo en chimpansees verhaal en die volstrekt idiote manier van reanimeren roet in eten gooide. Dat laatste kan tegenwoordig gewoon echt niet meer. Een half puntje eraf dus.

avatar van brabusRUS
Na de The Little Death (2014), de tweede Australische film die ik zie in korte tijd en ook deze is goed. Vind McGregor normaliter niet geweldig, maar in deze rol vond ik 'm best goed. Het verhaal was simpel, maar wel goed. Er werd nergens echt in details over verteld, film bleef nergens in hangen en hierdoor zat er een behoorlijk hoog tempo in de film.

Leuk verhaal en genoeg actie, ik heb mij in ieder geval niet verveeld. O ja, Alicia Vikander is ook een genot om naar te kijken

avatar van david bohm
Onderhoudend maar standaard misdaadfilmpje met Ethan McGregor als toch wel overtuigende crimineel, maar dan wel eentje die kan schaken. Een aantal wat obligate twists maar al met al toch wel een geinige film.

avatar van De wind
Hoewel ik bovenstaande reacties snap betreft 'een standaard misdaadfilmpje', zitten er soms toch verassende elementen in de film. Echter maken deze verassende elementen ook plaats voor soms iet wat ongeloofwaardige wendingen.

Ethan McGregor bewijst maar eens te meer zijn acteervermogen en is, wellicht wat overdreven gezegd, iets te groot om in deze film te spelen.